موضوع: "زیارت عاشورا"

چگونه چله زیارت عاشورا بگیریم؟

15ام اردیبهشت, 1396

 

توصیه آیت الله حق شناس درباره چگونگی چله نشینی زیارت عاشورا را در این گزارش بخوانید.

همه انسان‌ها در زندگی به مشکلات و موانعی برخورد می‌کنند که برای توسل به به باری تعالی، از ائمه اطهار راه می‌جویند. یکی از مسیر هایی که بیش از هرچیزی بندگان به آن پناه می‌برند آیات الهی، مناجات و ادعیه هایی است که از جانب خداوند و امامان معصوم است.

همزمان با فرارسیدن اعیاد شعبانیه و خجسته میلاد سرداران کربلا، با توجه به روایت آیت الله عبدالکریم حق شناس در این گزارش به چگونگی چله نشینی زیارت عاشورا اشاره می‌کند.

 

 

آیت‌الله میرزا عبدالکریم حق‌شناس، یکی از سالکان و عارفان الهی است که توجه به توصیه‌های اخلاقی و عرفانی ایشان نیز می‌تواند در مقاطع مختلف زندگی برای ما راهگشا باشد یکی از این دستورالعمل‌ها در خصوص نحوه دعا کردن است که درباره قرائت زیارت عاشورا توصیه‌هایی ذکر شده است.

آنچه که در ادامه می‌آید چله زیارت عاشورا به شیوه آیت‌الله حق‌شناس است:

شاگردانش می‌گفتند: آیت‌الله حق‌شناس به طور معمول با سه عمل حاجت‌های مادی و معنوی خود و دوستانش را می‌گرفت:

اول: با چله زیارت عاشورای امام حسین علیه السلام

دوم: با روضه و اشک بر شیرخواره سیدالشهدا حضرت علی‌اصغر علیه السلام

سوم: با تمرکز و مراقبه بر حضور قلب در نمازهای واجب و دعای بعد از نماز:

"rtl" align="center"> 
چگونه چله زیارت عاشورا بگیریم؟ 
 


شاگردانش می‌گفتند: آیت‌الله حق‌شناس به این چله زیارت عاشورای امام حسین علیه السلام اعتقادی کامل داشت.

آیت‌الله حق‌شناس بر این باور بود که با این چله زیارت عاشورای امام حسین علیه السلام می‌توان به حاجت‌های بسیار بزرگ و نشدنی دست یافت.

شاگردانش می‌گفتند: آیت‌الله حق‌شناس معتقد بود برای رسیدن به حاجت و مقصودی خاص، اگر این چله درست و همراه با شرایطش به جای آورده شود رد شدنی نیست و اگر هم برای رسیدن به این حاجت به خیر و صلاحتان نباشد، آن را به شکلی به شما حالی خواهند کرد.

شاگردانش می‌گفتند: حاج آقا معتقد بود اگر به شما حالی کنند رسیدن به این خواسته و حاجت به خیر و صلاحتان نیست و با این حال، شما بر آن پافشاری کنید، از خاصیت‌ها و ویژگی‌های این چله شگفت و مجرب آن است که در بسیاری از موارد، باز هم خواسته و حاجتتان را به شما خواهند داد! فقط امکان دارد عوارضی ناخواسته را که به علل و معلول‌های ماورایی برمی‌گردد، برای شما به همراه داشته باشد.

ادامه »

زیارت اربعین، زیارت عاشورا و زیارت وارث را چه کسانی نقل کرده اند؟

15ام آبان, 1395

 

سوالی که شاید در ذهن بسیاری از ما نقش بسته باشد این است که زیارت اربعین، زیارت عاشورا و زیارت وارث را چه کسانی نقل کرده اند؟

در این گزارش به این سوال پاسخ می دهیم.

 
زیارت عاشورا:
 
زيارت عاشورا از امام باقر علیه السلام نقل شده است. ايشان در ايام كودكي در واقعه كربلا حضور داشته‌اند. امام اين زيارت را به شخصي به نام «علقمة بن محمد حضرمي» آموخت و او نيز به «صالح بن عقبه» و «سيف بن عميره» این زیارت نورانی را آموزش داد. ابن قولويه قمي (پدر شيخ صدوق) نيز در كتاب «كامل الزيارات» مي‌نويسد «صالح بن عقبه» و «سيف بن عميره» نقل كرده‌اند كه «علقمة بن محمد حضرمي» خدمت امام باقر علیه السلام رسيد و از ايشان خواست به وي زيارتي بياموزد كه دو كار بُرد داشته باشد بدين معنا كه هم بتواند آن را در روز عاشورا هنگام تشرف به حرم امام حسين علیه السلام بخواند و هم اگر توفيق زيارت قبر امام را نداشت، بتواند بوسيله آن، امام را از راه دور و يا از خانه خود زيارت كرده باشد. آن گاه امام زيارت عاشورا را به وي آموخت.
 
در اواخر «مفاتيح الجنان» ذيل عنوان «حكايت سيد رشتي و تشرف او به خدمت امام زمان(عج)» سفارشات فراوان امام زمان (عج) نسبت به مداومت در خواندن اين زيارت نقل شده است. این موضوع اهميت و اعتبار  زيارت عاشورا را نزد حضرت حجت(عج) به ما نشان می دهد.
 
 
زیارت اربعین:
 
زيارت اربعین از امام صادق علیه السلام نقل شده است. امام جعفر صادق علیه السلام اين زيارت را به شخصي به نام «صفوان بن مهران» آموخته و مرحوم شيخ طوسي نيز با واسطه اين زيارت را در «تهذيب» و «مصباح المتهجد» آورده است. 
 
 
زيارت وارث:
 
سيد بن طاووس اين زيارت را با چند واسطه از جابر جعفي و او از امام صادق علیه السلام نقل كرده است.
 شيخ طوسي، مصباح المتهجد، بيروت، مؤسسة فقه الشيعة ، 1411ق،‌ چ1، ص773؛ حاج شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، ذيل زيارت عاشورا.
 
جعفر بن محمد بن قولويه قمي، كامل الزيارات، (تحقيق: جواد قيومي، قم، نشر الفقاهه، 1417ق)،ص327.
 
 شيخ طوسي، مصباح المتهجد، بيروت، مؤسسة فقه الشيعة ، 1411ق،‌ چ1، ص788.
 
 شيخ طوسي، مصباح المتهجد، بيروت، مؤسسة فقه الشيعة ، 1411ق،‌ چ1، ص788؛ حاج شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، ذيل زيارت اربعين.
 
جعفر بن محمد بن قولويه قمي، كامل الزيارات، (تحقيق: جواد قيومي، قم، نشر الفقاهه، 1417ق)،ص375؛ حاج شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، ذيل زيارت مطلقه امام حسين علیه السلام .

یکى از اهالى عراق در مدینه، به دیدار امام صادق علیه السلام آمد از او پرسید: در عراق که هستى، آیا به زیارت قبر امام حسین علیه السلام مى روى؟ مرد گفت: آرى مى روم.

امام علیه السلام فرمود: آیا مى خواهى ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را برایت بگویم؟ مرد گفت: آرى، امام علیه السلام فرمود: وقتى کسى آماده مى شود که به زیارت امام حسین علیه السلام برود، فرشتگان آسمان با خوشحالى به یکدیگر خبر مى دهند؛ و آن گاه که به طرف کربلا حرکت مى کند، فرشتگان بر او درود مى فرستند تا به کربلا برسد.

سپس امام علیه السلام فرمود: وقتى که مى خواهى امام حسین علیه السلام را زیارت کنى، این زیارت را بخوان که به ازاى هر کلمه اش درى از رحمت الهى به رویت باز مى شود. آنگاه امام علیه السلام زیارتى را به او آموخت که به زیارت وارث معروف شد.

در بخش اول این زیارت آمده است: سلام بر تو اى وارث آدم ،برگزیده خدا! سلام بر تو اى وارث نوح ، پیامبر خدا! سلام بر تو اى وارث موسى، هم صحبت خدا! سلام بر تو اى وارث عیسى، روح خدا! حسین وارث علم همه پیامبران است؛ حسین وارث زهد همه پیامبران است؛ حسین وارث شجاعت همه پیامبران است؛ حسین وارث رنج ها و مشقت هاى همه پیامبران است؛ حسین وارث فضایل همه پیامبران است؛ خلاصه آنکه، حسین خلاصه خوبى هاى همه پیامبران است.

دانلود زیارت وارث با صدای مهدی سماواتی

 

اشتراک گذاری این مطلب!

زیارت امام حسین(علیه السلام) از راه دور

19ام شهریور, 1395

زیارت امام حسین(علیه السلام) از راه دور نیز فضیلت بسیار دارد (چنان که زیارت هر معصوم دیگرى نیز این گونه است) و روایات بسیارى در این رابطه وارد شده که ما در این جا به ذکر چند روایت اکتفا مى کنیم:

1ـ آنچه به عنوان روایت علقمه نقل شده، شاهد خوبى است، زیرا در صدر این روایت وقتى امام باقر(علیه السلام)پاداش زیارت عاشورا در حرم آن حضرت را با آن عظمت بیان مى کند. علقمه مى پرسد:

فدایت شوم براى کسى که در شهرهاى دور از کربلا باشد و در چنین روزى (روز عاشورا) رفتن به سوى قبر آن حضرت برایش ممکن نباشد و بخواهد در این روز از دور زیارتش کند چه ثوابى دارد؟

حضرت در جواب، پس از بیان آدابى که خواهد آمد، فرمود:

من ضمانت الهى مى کنم کسى که امام حسین(علیه السلام) را در این روز (با رعایت آدابى که خواهد آمد) زیارت کند تمام آن ثواب ها برایش نوشته شود.(1)

ابن ابى عمیر از امام صادق(علیه السلام) نقل مى کند که:

«هرگاه، راه بعضى از شما دور و از خانه اش تا قبور ما مسافت بسیار باشد، در فضاى باز قرار گیرد و دو رکعت نماز بخواند و با اشاره به سوى قبور ما سلام کند که تحقیقاً به ما مى رسد».(2)

از روایت سُدیر (یکى از یاران امام صادق(علیه السلام)) به خوبى استفاده مى شود که زیارت آن حضرت از دور نیز فضیلت بسیار دارد، به این صورت که در فضاى باز قرار گیرد و به راست و چپ نظر بیفکند، سپس سر خود را به سوى آسمان بلند کند و به جانب قبر امام حسین(علیه السلام) توجّه نماید و بگوید:

«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ»

که در مقابل آن براى او ثواب بسیار نوشته مى شود».(3)

در مقدمه زیارت اوّل از زیارات مطلقه امام حسین(علیه السلام) گذشت که وقتى راوى از امام صادق(علیه السلام)مى پرسد:

فدایت شوم بسیار مى شود که یادى از امام حسین(علیه السلام) مى کنم در آن هنگام چه بگویم؟

فرمود: سه مرتبه بگو «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ» که سلام به آن حضرت از دور و نزدیک به او مى رسد.(4)

ادامه »

چرا سفارش كرده ‏اند هر روز زيارت عاشورا بخوانيد؟

3ام فروردین, 1395


سرّ اين كه سفارش كرده ‏اند هر روز زيارت عاشورا بخوانيد و نسبت به اهل‏ بيت(عليهم ‏السلام) تولّي داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستيد و از دشمنانشان تبرّي بجوييد، براي آن است که طرز فکر معاندان ايشان منفور شود وگرنه هم ‏اکنون سخن از معاويه و يزيد نيست تا آنها را لعنت کنيم. نام و ياد آنها رخت ‏بربسته و قبرشان نيز زباله ‏داني بيش نيست، الآن سخن از فکر و راه يزيد و يزيديان عصر است

حضرت آيت‌الله العظمي جوادي آملي در كتاب ارزشمند «حماسه و عرفان» درباره فلسفه زيارت و عزاداري وعلت سفارش به خواندن زيارت عاشورا در هرروز مطلبي را بيان کرده است.

متن ذکر شده اين مرجع تقليد شيعيان بدين شرح است:

فلسفه زيارت و عزاداري[1]
سرّ اين که سفارش کرده ‏اند هر روز زيارت عاشورا بخوانيد و نسبت به اهل‏ بيت(عليهم ‏السلام) تولّي داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستيد و از دشمنانشان تبرّي بجوييد، براي آن است که طرز فکر معاندان ايشان منفور شود وگرنه هم ‏اکنون سخن از معاويه و يزيد نيست تا آنها را لعنت کنيم. نام و ياد آنها رخت ‏بربسته و قبرشان نيز زباله ‏داني بيش نيست، الآن سخن از فکر و راه يزيد و يزيديان عصر است[2]. زن فرعون وقتي که به درگاه الهي دعا کرد، نگفت خدايا مرا فقط از فرعون نجات بده بلکه گفت: (ربّ ابْنِ لي عنْدک بيتاً في الجَنّه ونجّني من فرْعوْن وعمله ونجّني من القوْم الظالمين)[3] يعني مرا از فرعون و فرعونيان، که طرفداران سنّت سيّئه و رفتار ناپسند او هستند، نجات بده. تفکرّ براي هميشه باقي مي‏ ماند هر چند که اسم و عنوانش تغيير پيدا کند.

بعد از تار و مار شدن خوارج در نهروان و خارج شدنشان از صحنه حيات و زندگي، به علي‏ بن ابي‏طالب(عليهماالسلام) عرض شد: اين مقدس ‏هاي خشک از بين رفتند. فرمود: «کلاّ والله إنّهم نُطَف فى أصْلاب الرجال وقرارات النساء کلّما نَجَم منْهم قرنٌ قُطِع، حتّي يَکو   آخرهم لُصوصاً سَلاّبين»[4]؛ اينها نطفه ‏هايي هستند در پشت مردان و قرارگاه زنان. هرگاه مقداري از اينها از بين بروند، عده اي ديگر ظهورمي کنند تا اين که سرانجامِ کار، سارقانِ مسلّح و رهزنانِ غارتگر خواهند شد.

ادامه »

اهمیت زیارت عاشورا و فواید آن چیست؟

26ام آبان, 1394

درباره زیارت حضرت سیدالشهدا روایات فراوانی وجود دارد1 و در خصوص زیارت عاشورای معروف، احادیث متعددی از امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام نقل شده است.2 امام باقر علیه السلام این زیارت را به یکی از اصحابش به نام «علقمة بن محمد حضری» آموزش داده است.

از آن جا که زیارت، نوعی اعلام موضع و مشخص کردن خط فکری است و آثار سازنده عجیبی دارد، آن چه به عنوان متن زیارتی خوانده می شود، از نظر محتوا و جهت دهی، از حساسیتی ویژه برخوردار است. به همین جهت، ائمه علیهم السلام با آموختن نحوه زیارت به یاران خود، به این عمل سازنده جهت و غنای بیشتری بخشیده اند؛ به گونه ای که زیارت نامه های رسیده از معصومان علیهم السلام - مانند زیارت جامعه کبیره، عاشورا، آل یاسین و ناحیه مقدسه - گنجینه ای از تعالیم و آموزش های عالی آنان است.

زیارت عاشورا - که از تعالیم امام باقر علیه السلام است - به سبب آثار سازنده فردی و اجتماعی و بیان مواضع فکری و عقیدتی شیعه و نشانه گرفتن خط انحراف، اهمیت ویژه ای دارد. شماری از دستاوردهای این زیارت عبارت است از:

1. ایجاد پیوند معنوی با خاندان عصمت و تشدید علاقه و محبت به آنان

این محبت موجب می شود که زائر، آن بزرگان را الگوی خویش سازد و در جهت همسویی فکری و عملی با آنان بکوشد؛ همچنان که در قسمتی از زیارت، از خدا می خواهد که زندگی و مرگش را یک سره همانند آنان قرار دهد؛ «اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد».

از آن جا که این محبت به خاطر خداوند است - و خاندان عصمت از آن جهت که الهی و منسوب به اویند، محبوب واقع شده اند - مایه تقّرب به خداوند است. در قسمتی از این زیارت چنین می خوانیم: «اللهم انی اتقرب الیک بالموالاة لنبیک و آل نبیک».

2. پیدایش روحیه ظلم ستیزی در زائر

تکرار لعن و نفرین بر ستم گران در این زیارت، موجب پیدایش روحیه ظلم ستیزی در زائر می شود. او با اعلام برائت و نفرت از ستم گران و ابراز محبت به پیروان حق و دوستان خاندان عصمت، پایه های ایمان دینی خود را مستحکم می کند. مگر ایمان چیزی جز حب و بغض در راه خداست؛ «هل الایمان الاّ الحب و البغض»؟ موءمن واقعی در برابر ستم، بی موضع نیست؛ از ستم گر نفرت و انزجار آشکاری دارد و با مظلوم و جبهه حق، اعلام همراهی می کند؛ «یا اباعبدالله! انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم».

3. دوری جستن از خط انحراف

در این زیارت، ریشه های ظلم هدف قرار می گیرد؛ «فلعن الله امةً اسّست اساس الظلم و الجور علیکم اهل البیت و لعن الله امة دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم التی رتّبکم الله فیها». ستمی که در عاشورا تحقق یافت، در قلب تاریخ ستم ریشه دارد. این ظلم، یک حلقه از حلقه های ستمی است که با انحراف مسیر اصیل خلافت آغاز شد.

4. الهام گرفتن، درس آموختن و الگو قرار دادن اسوه های هدایت

در این زیارت آمده است: «فاسئل الله الذی اکرمنی بمعرفتکم و معرفة اولیائکم و رزقنی البرائة من اعدائکم، ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرة و ان یثبّت لی عندکم قدم صدق فی الدنیا و الاخرة». زائر پس از آن که به حق معرفت پیدا کرد و ستم و ستم گر را شناخت و از آنان دوری جست، با ثبات قدم در مکتب خاندان عصمت و پیروی عملی از آنان، خود را در مسیر سعادت دنیا و آخرت قرار می دهد؛ یعنی، اسوه ها و الگوهای هدایت را - که از سوی خداوند منصوب شده اند - سرمشق خود قرار می دهد و همگامی با آنان را می طلبد.

5. ترویج روحیه شهادت طلبی و ایثار و فداکاری در راه خدا.

6. احیای مکتب و راه و هدف خاندان عصمت.

 

منبع: مجله پرسمان - فروردین 1384، شماره 31 

پی نوشت:

1. ابن قولویه، کامل الزیارات، ص180.

2. مجلسی، بحارالانوار، ج101، ص290؛ سید بن طاووس، اقبال الاعمال، ص38؛ شیخ طوسی، مصباح المتهجد، ص 538، 542 و 547 .

اشتراک گذاری این مطلب!

زیارت عاشورا نسخه ای برای تمام دردها

26ام آبان, 1394

فضیلت زیارت عاشورا

از شیخ طوسی در کتاب مصباح نقل شده است: حضرت باقرعلیه السلام فرمود: «هر که زیارت کند حسین بن علی علیه السلام را در روز دهم محرم، تا آن که نزد قبر آن حضرت گریان شود، خدا را در روز قیامت با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد - که ثواب آن ها مثل ثواب کسی باشد که در خدمت رسول خدا صلی الله علیه وآله و ائمه طاهرین علیهم السلام حج و عمره و جهاد کند - ملاقات نماید».

راوی: فدایت شوم، برای کسی که در شهرهای دور از کربلا زندگی می کند و امکان حضور در نزد قبر آن حضرت را ندارد، چه ثوابی است؟

حضرت فرمود: «هر گاه چنین باشد، به صحرا یا بر بالای بامی رود و به سوی قبر آن حضرت اشاره نماید و سلام عرض کند و در نفرین کردن بر قاتلین آن حضرت کوشش نماید و بعد از آن، دو رکعت نماز کند (و این اعمال را در اوایل روز، پیش از زوال آفتاب انجام دهد) سپس گریه کند بر حسین علیه السلام و کسانی را که در خانه اش هستند به گریستن بر آن حضرت امر کند و در خانه ی خود، مجلس عزاداری و اظهار جزع بر مصیبات آن حضرت بر پا کند. و به یکدیگر در مصیبت حسین علیه السلام تعزیت گویند. من برای ایشان بر خدا ضامنم، هر گاه این عمل را انجام دهند، به همه ی آن ثواب ها برسند.»

ادامه »

چرا سفارش کرده‌اند هر روز زیارت عاشورا بخوانیم؟

26ام آبان, 1394

سرّ این که سفارش کرده‌اند هر روز زیارت عاشورا بخوانید و نسبت به اهل‌بیت(علیهم السلام) تولّی داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستید و از دشمنانشان تبرّی بجویید، برای آن است که طرز فکر معاندان ایشان منفور شود وگرنه هم‌اکنون سخن از معاویه و یزید نیست تا آنها را لعنت کنیم. نام و یاد آنها رخت ‌بربسته و قبرشان نیز زباله‌دانی بیش نیست، الآن سخن از فکر و راه یزید و یزیدیان عصر است.[1]

پی نوشت:

[1]. می دانید که لعن و نفرین و فریاد از بیداد بنی امیه لعنه الله‏ علیهم با آن که آنان منقرض و به جهنّم رهسپار شده اند، فریاد بر ستمگران جهان و زنده نگه داشتن این فریاد ستم شکن است. و لازم است در نوحه ها و اشعار مرثیه و اشعار ثنای از ائمه حق(علیهم سلام الله) به طور کوبنده فجایع و ستمگری های ستمگران هر عصر و مصر یادآوری شود … (وصیت ‏نامه امام ‏خمینی قدّس ‏سرّه، مقدمه).

منبع : اسراءنیوز، جوادی آملی، عبدالله

اشتراک گذاری این مطلب!

زیارت عاشورا برای پرورش روحیه ظلم‌ستیزی است، نه وسیله‌ای برای ثواب

26ام آبان, 1394


ما خواندن زیارت عاشورا را هدف می‌دانیم و با خواندن آن مخصوصاً اگر با صد لعن و صد سلام و در یک اربعین باشد، خود را عامل به وظیفه مطلوب از آن زیارت به حساب می‌آوریم در صورتی که زیارت عاشورا وسیله است و می‌خواهد در مقابل ظالمان و جباران انسان‌هایی مبارز و مقاوم بسازد و نه صرفاً افرادی نوحه‌سرا و تسلیم در برابر ستمگران! مگر در آن زیارت نمی‌خوانیم:

«فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِی أَکْرَمَنِي بِمَعْرِفَتِکُمْ وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِیَائِکُمْ وَ رَزَقَنِي الْبَرَاءَةَ مِنْ أَعْدَائِکُمْ؛

از خدا می‌خواهم که مرا به سبب معرفت شما و معرفت دوستان شما، گرامی داشته و به من برائت و بیزاری جستن از دشمنان شما را روزی فرماید».

برائت از دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام هدفی است که باید در زندگی امتی که با زیارت عاشورا سر و کار دارد ظاهر شود. آن هم برائت فکری و قلبی و عملی و نه تنها لفظی و ذهنی که اثری ندارد. آیا ما از خواندن زیارت عاشورا این هدف را می‌طلبیم و تعقیب می‌کنیم یا تنها آن را می‌خوانیم و همان خواندن را هدف می‌دانیم و جز آن مطلوبی نداریم؟!

آیا مقصود از دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام تنها یزید و ابن‌زیاد و شمر ۱۴۰۰ سال پیش است؟ آری ما موظفیم آنها را لعنت کنیم و از خدا بخواهیم عذابشان را افزون کند! ولی آیا جز آنها دشمنی برای اهل‌بیت رسول‌ علیهم‌السلام در دنیای کنونی نیست؟! و حال آنکه در همان زیارت می‌خوانیم:

«اللهُمَّ الْعَنْ أوّلَ ظالِم ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَآخِرَ تَابِع لَهُ عَلَى ذلِکَ».

با این جمله اقرار می‌کنیم که محمد و آل محمد علیهم‌السلام علاوه بر ظالم اول، دشمنان دیگری دارند که در هر زمان در پی ظالم اول می‌روند و طرز تفکر او و کار او را ادامه می‌دهند و ما موظفیم عملاً از آنها بیزاری جوییم و همانگونه که از خدا برای ظالمان اول، عمیق‌ترین درکات جهنم را می‌طلبیم برای ظالمان تابع آنها نیز مطرودیت از رحمت خدا را بطلبیم و عملاً برای طرد آنان از جو زندگی خود، دست به کار بشویم و تنها به لعنت لفظی و آرزوی نابودی آنان در قلب خویش اکتفا نکنیم.

فرضاً بر اثر لعنت‌های شبانه‌روزی ما در زیارت عاشورا علی‌الدوام بر عذاب آل ابی‌سفیان و آل زیاد و آل مروان افزوده می‌شود و تا اعماق جهنم سقوط کنند (و ان شاءالله که چنین نیز هست و ما هم موظف به لعنت بر آنها هستیم) اما آیا تنها لعنت بر آنها تکلیف را از گردن ما برمی‌دارد و دیگر ما نسبت به یزیدمنشان زمان خود وظیفه‌ای نداریم؟ آیا اینان مصداق «وَآخِرَ تَابِع لَهُ عَلَى ذلِکَ» نیستند که زیارت عاشورا دستور لعن بر آنها را می‌دهد؟ آیا مقصود از لعن همان لعن لفظی و آرزوی قلبی است یا هدف اعتراض و اظهار تنفر و قیام در مقابل ستمگران زمان است؟!
زیارت عاشورا، نمایشگر قیام علیه یزدیان

زیارت عاشورا در هر زمانی نمایشگر نهضت و قیام حسینی علیه یزیدیان است و می‌خواهد در مکتب خویش امتی معترض به راه و رسم پیروان آل بی‌سفیان بپروراند که مجال رشد و نمو به طرز تفکر شیطانی آل‌زیاد و آل مروان ندهند! وگرنه بدن آن جرثومه‌های فساد ۱۴۰۰ سال پیش پوسیده و نابود شده است. امام حسین علیه‌السلام هم نفرمود شخص یزید طرف من است بلکه فرمود: «اگر آدمی مثل یزید [و دارنده فکری همچون فکر یزید] بر امت اسلامی حاکم شود، فاتحه اسلام خوانده می‌شود» و این اختصاص به زمان امام حسین علیه‌السلام ندارد. در هر زمانی ممکن است چنین فکری به وجود آید و لذا در هر زمانی باید عاشورایی به وجود آید و زیارت عاشورا به همان معنا که گفتیم خوانده شود نه به معنایی که ما می‌خوانیم.

ما سال‌ها در مساجد و منازل، زیارت عاشورا را می‌خواندیم و جباران نیز با آسودگی خاطر بر ما حکومت می‌کردند و از هیچ‌گونه ظلم و ستمی بر ما دریغ نمی‌کردند و دین و دنیای ما را به تباهی می‌کشیدند چون ما خواندن زیارت عاشورا را هدف قرار داده بودیم و جز خواندن آن، گویی مطلوب گم‌شده‌ای نداشتیم که برای رسیدن به آن سعی و تلاش کنیم، در صورتی که زیارت عاشورا وسیله‌ای است برای پرورش روح معترض و منتقد از حکومت‌های جبار در هر زمان، نه وسیله‌ای برای ثواب بردن و با بی‌تفاوتی از کنار حکومت‌های طاغوتی گذشتن و تنها به ارواح پلید طاغوت‌های ۱۴۰۰ سال پیش لعنت فرستاد و وظیفه خود را تمام شده دانستن!

منبع : خبرگزاری فارس، ضیاءآبادی، سیدمحمد

اشتراک گذاری این مطلب!

زیارت عاشورا منشور حمایت از جبهه حق و بیزاری از باطل

25ام آبان, 1394

زیارت عاشورا منشوری برای اعلام حمایت از جبهه حق و بیان بیزاری از جبهه باطل است،

در حادثه عاشورا جاهلیت قبل از اسلام و ارزش های جاهلی احیا و آرمان های اسلامی منسوخ شده است.


با توجه به فراز «لَعَنَ اللهُ اُمَّةً قَتَلَتْکمْ، وَ لَعَنَ اللهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکم، بَرِئْتُ اِلَی اللهِ وَاِلَیکمْ مِنْهُمْ، وَ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِیائِهِمْ» در حادثه کربلا سه جریان تأثیرگذار بودند، نخستین جریان افرادی بودند که پایه ظلم و ستم را بر اهل بیت علیهم السلام بنا گذاشتند، گروه دوم زمینه ساز و جزء پیروان و اصحاب لشگریان ظلم و ستم شدند و گروه سوم از این ظلم حمایت و یا در برابر آن سکوت کردند.

در این فراز از زیارت عاشورا از این سه جریان که در جریان ساز حادثه کربلا بودند، اعلام بیزاری و دوری می کنیم.

پیام فراز «یا اَباعَبْدِاللهِ اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکمْ اِلی یوْمِ الْقِیامَةِ» از زیارت عاشورا این است که فرد مؤمن در برابر جریان های ظلم و عدل در جامعه نباید بی تفاوت باشد و در برابر هر جریانی موضع درستی انتخاب می کند.

تولی و تبری از ارکان اساسی دین اسلام است، در بسیاری از روایات اهل بیت آمده است دین جزء حب به ائمه اطهار علیهم السلام و بغض به دشمنان آنان نیست.

در این فراز از زیارت عاشورا در برابر هر مکتب و جریانی که پیروی اهل بیت علیهم السلام هستند اعلام حمایت و دوستی می کنیم و با هر گروهی که دشمن ائمه اطهار علیهم السلام است اعلام دشمنی و بیزاری می کنیم.

تقابل جبهه حق و باطل تا روز قیامت ادامه دارد؛ بنابراین در این بخش از زیارت عاشورا حب به اهل بیت علیهم السلام و بغض به دشمنان آنان را تا روز قیامت اعلام می کنیم.

در ادامه فرازهای زیارت عاشورا به گونه مصداقی بر افرادی که ظلم بر اهل بیت علیهم السلام کردند و در حادثه کربلا نقش آفرینی داشتند؛ همچون خاندان زیاد، دودمان امیه، ابن مرجانه، عمر بن سعد و شمر لعن و نفرین می فرستیم.

در زیارت عاشورا تولی و تبری شیعیان تجلی یافته است، در این زیارت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام اعلام برائت و بیزاری و با یاوران و اصحاب ائمه اطهار علیهم السلام اعلام همیاری می کنیم.

منبع : خبرگزاری رسا، محدثی، جواد

 

اشتراک گذاری این مطلب!

نکته هایی از زیارت عاشورا

2ام آبان, 1394

http://www.qm313.com/uploads/posts/2013-11/thumbs/1384301496_1_203.jpg

آیا به هنگام خواندن زیارت عاشورا به نکات زیر توجه می کنیم❗

✅1. زیارت عاشورا به دو قسمت تولی(سلام بر افراد جبهه ی حق) و تبری(لعن بر افراد جبهه ی باطل) تقسیم می شود.

✅2. در زیارت عاشورا می آموزیم عبادتی که با اطاعت نباشد فریبی بیش نیست زیرا انسان به وسیله عبادت توام با اطاعت است که می‌تواند به درجه عبد(بندگی)برسد.

✅3. در زیارت عاشورا یزید و شمر متهمان ردیف اول نیستند بلکه لعن اول متوجه پایه گذاران ظلم می باشد. پس یاد بگیریم که هر کار ساده یا مهمی که می خواستیم انجام دهیم آینده آن را تصور کنیم و بدون بصیرت هیچ اقدامی نکنیم. زیرا که می تواند موجب لعن خدا بر خود و خاندانمان شود.

✅4. در زیارت عاشورا آخرین نفرین بر «تابعین»است؛یعنی کسانی که به کشته شدن یاران خدا رضایت دارند. پس مواظب اعمالمان بلکه مواظب تایید کردن ها و رد کردن های زبانی خود باشیم. بدانیم که هر رای و نظر ما در نهایت یا به یاری ولی خدا می انجامد یا به کشته شدن ولی خدا.

✅5. در زیارت عاشورا کسانی که برای جبهه ی باطل اسب آماده کردند لعنت شده اند. پس مواظب کمک های مادی خود به این و آن باشیم؛ زیرا ما نیز در نهایت یا به یاری ولی خدا می انجامد یا به کشته شدن ولی خدا.

✅6. در زیارت عاشورا می آموزیم که گفتن یک مرگ بر دشمنان ولایت اهل بیت و یا یک درود بر پیروان ولایت اهل بیت، کافی نیست،بلکه باید صد مرتبه بگوییم تا تمام دوستان خدا و دشمنان خدا بفهمندکه خط و مرام ما چیست؟ پس با قدرت موضع خود را مشخص کنیم.

✅7. در زیارت عاشورا می آموزیم فدا شدن در راه خدا کافی نیست،بلکه باید فدا شدن ما بر محور ولی معصوم خدا باشد.(حَلَّت بِفَنَائِک)

✅8. در زیارت عاشورا می خوانیم که باید خانواده خود را آل رسول الله کنیم که اگر نکردیم جزء آل امیه وآل مروان و آل زیاد خواهیم شد.

✅9. در زیارت عاشورا هیچ سخنی از گروه سومی نیست (یا حق یا باطل) پس ما هر چه زودتر خط خود را مشخص کنیم (حسینی یا یزیدی) (مهدوی یا دجّالی)؟

✅10. از زیارت عاشورا می آموزیم که باید سه توانایی خود را ارزیابی کنیم:
• توانایی در تشخیص دوست و دشمن (جبهه ی حق و باطل)
• توانایی در یاری کردن دوستان خدا (تولی به جبهه ی حق)
• توانایی در مبارزه کردن با دشمنان خدا (تبری از جبهه ی باطل)

اشتراک گذاری این مطلب!

دستور مخصوص زيارت عاشورا به سفارش آیت الله حق شناس (ره)

8ام تیر, 1394

بسم الله الرحمن الرحيم

” يا اَيهاالذينُ امنوا اِتَقوالله وابتَغوا ِاليه الْوسيلَه َو جاهدوا فيِ َسبيله لَعلَكُم تٌفْلِحون “(سوره مائده آيه 35)

خاكساري و عرض حاجات به آستان مقدس چهارده كوكب منوّر آسمان ربوبي سفارش و تأكيد بزرگان ما بوده كه به عنوان راهگشاي مصائب و دشواريهاي مادي و معنوي و دست يافتن بر فراز قله هاي معرفت ياري دهنده مومنان و متقيان است.

در اين راستا يكي از نافذترين و چشمگيرترين دريچه هاي رهائي از بند مشكلات دنيوي و اخروي درياچه اي است مملوّ از امواج پرتلاطم عشق به خاندان نبوي به نام زيارت عاشورا. كه رحمت بي انتهاي اين دعاي شريف همواره مشمول گريختگان از دنيا و سوق داده شدگان به اين سفينه رحيمي مي باشد، كه هر عاشقي به مقتضاي حال خود از سرچشمة اين كوثر و فيض رحماني سيراب شده و در اين درياي وسيع شناور مي گردد.

از آنجايي كه در امور دنيا و آخرت براي هر امري آدابي مخصوص به خود مي باشد، زيارت عاشورا نيز از اين قاعده مستثني نبوده و مشتمل بر آداب و حالات مخصوص به خود ميباشد , كه اين آداب را حضرت آيت الله حق شناس از استاد فرزانه خود حضرت آيت الله العظمي بروجردي (ره) نقل مي كنند كه اميد است هديه مبارك و گرانقدري باشد از گنجينه فيوضات اولياءالله براي شيفتگان معرفت الهي.

مقدمه :

الف - صد مرتبه ذکر الّله اکبر گفته شود.

ب - لعن و سلامی که در انتهای زيارت عاشورا مي باشد را به ترتيب هر كدام فقط 1 بار گفته شود.
ج - زيارت عاشورا از اول تا ابتداي صد لعن خوانده شود ، اين قسمت مربوط به مقدمه زيارت عاشورا ميباشد.
در اين قسمت نيازی به گفتن صد لعن و صد سلام نيست و زيارت تا سر صد لعن و سلام خوانده ميشود و پس از آن ادامه زيارت عاشورا به صورت زير ميباشد:

د - دو ركعت نماز هديه به حضرت ابا عبدالله خوانده شود، اين نماز با نماز آخر زيارت عاشورا متفاوت است و نيت آن بايد هديه به حضرت ابا عبدالله باشد.

هـ - پس از خواندن نماز هديه به حضرت ابا عبدالله صد مرتبه ذکر الّله اکبر گفته شود.

ادامه »

دانلود نرم افزار زیارت عاشورا مخصوص کامپیوتر+ موبایل

30ام مهر, 1393

اولین نرم افزار جامع زیارت عاشورا مخصوص کامپیوتر همراه + دانلود

 

 


زیارت عاشورا از ناحيه خود خداوند متعال نازل شده و از احاديث قدسى است ؛ چون شيخ عباس قمى در مفاتيح الجنان از امام صادق عليه السلام نقل مى كند كه :

 «آن حضرت از پدر بزرگوارش و ايشان از اجداد طاهرينش و آنان از پيامبر اكرم و آن حضرت از جبرئيل و جبرئيل از خداوند متعال نقل مى كنند كه حضرت احديّت به ذات مقدس خود قسم خورده كه هر كس امام حسين عليه السلام را با اين زيارت ، از دور يا نزديك زيارت كند، زيارت او را مى پذيرم و خواهش و حاجت او را برآورده مى كنم و فوز به بهشت و آزادى از جهنم را به او عطا مى كنم و شفاعت او را در حق هر كس كه بخواهد قبول مى نمايم ».

 سپس امام صادق عليه السلام به صفوان مى گويد: «هر گاه حاجتى پيدا كردى اين زيارت را بخوان كه بر آورده خواهد شد».

يكى از ويژگى هاى زيارت عاشورا علاوه بر ثواب عظيم اخروى كه ذكر گرديد باعث بر آورده شدن حاجتهاى لاعلاج است ، شاهدش هم داستانهايى است كه در كتاب آمده ؛ بدين سبب سفارش ‍ مى شود هر كس براى هر حاجتى كه متوسل به اين زيارت شريف مى شود 40 روز مرتب آن را قرائت نمايد و افضل اوقات آن نيز بعد از نماز صبح و قبل از طلوع آفتاب است .

 

این نرم افزار شامل:

*پاسخ به شبهات محرم در پنج قسمت

  1. «تاريخ و سيره»
  2. «اخلاقي، تربيتي، عرفاني»
  3. «کلام و اعتقادات»
  4. «قرآن و حديث»
  5. «فقه و احکام»

 

*داستان هایی شگفت انگیز از زیارت عاشورا

 * شرح اعمال ماه محرم

 *زیارت عاشورا به صورت متن و ترجمه و صوت با صدای استاد فرهمند

 با قابلیت حرکت خودکار متن و ترجمه هماهنگ با صوت

 
*راهنمایی : هر دو فايل زير را دريافت و سپس هر دو را درون یک فولدر(پوشه) قرار دهید.
دانلود نرم افزار عاشورا با حجم 2.41 مگابایت
دانلود صوت زیارت نرم افزار با حجم 1.95 بایت
دانلود یکجا به صورت فشرده با حجم 4.10 مگابایت

در صورتی که فایل زیپ باز نشد یا مشکلی داشت برنامه را بدون زیپ از لینک زیر دریافت کنید

دانلود نرم افزار عاشورا با حجم 2.41 مگابایت
دانلود صوت زیارت نرم افزار با حجم 1.95 بایت
 

 ن

رم افزار زیارت عاشورا مخصوص گوشی های همراه + دانلود  در ادامه

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1· 2

دانلود متن ، ترجمه و فایل صوتی زیارت عاشورا با نوای مدحان مشهور +نرم افزار اندروید

14ام مهر, 1391

زيارت نقل شده براى روز عاشورا چند زيارت است،و ما در اينجا به ملاحظه اختصار تنها به زيارت خاصه اكتفا مى‏ كنيم-و البته در باب  بيان اعمال روز عاشورا نيز مطالبی را نقل می نمایيم با مطالبى ديگر كه مناسب اين مقام است.

دانلود فایل صوتی با نوای مدحان مشهور

دانلود زيارت عاشورا با صداي حاج حسن خلج

دانلود فایل صوتی زیارت عاشورا با صدای فرهمند – ۳٫۸۶ مگابایت

دانلود فایل صوتی زیارت عاشورا با صدای مهدی صدقی – ۳٫۷۵ مگابایت

دانلود فایل صوتی زیارت عاشورا با صدای مهدی سماواتی – ۳٫۵۱ مگابایت

دانلود فایل صوتی زیارت عاشورا با صدای منصور ارضی – ۱۱٫۵۱ مگابایت

دانلود فایل صوتی زیارت عاشورا با صدای محمود کریمی – ۷٫۹۵ مگابایت

دانلود فایل صوتی زیارت عاشورا با صدای آهنگران – ۵٫۷۳ مگابایت

دانلود فایل صوتی زیارت عاشورا با صدای استاد انصاریان – ۴٫۰۷ مگابایت

دانلود فایل صوتی زیارت عاشورا با صدای محمد طاهری – ۶٫۴۵ مگابایت

دانلود همه فایل‌های صوتی زیارت عاشورا در یک فایل فشرده – ۴۵٫۶۰ مگابایت


دانلود فایل فشرده پی دی اف زیارت عاشورا (به شیوه کم علامت)


دانلود نرم افزار اندروید زیارت عاشورا - 6 مگابایت

پسورد فايل فشرده : soft98.ir ( پسورد را تايپ کنيد )

دانلود نرم افزار اندروید زیارت عاشورا - 2/9 مگابایت

برای دانلود نرم افزار جاوا اینجا را کلیک کنید..

زیارت عاشورا نسخه 3.3.1 ، یکی از دعاهایی که در میان مسلمانان و به خصوص اهل تشیع بسیار مرسوم است، زیارت عاشورا میباشد. محبان اهل بیت و افرادی که در مراسم سوگواری امام حسین(ع) شرکت میکنند، بدون تردید این دعا را بارها قرائت نموده و از اجر آن برخوردار شده اند. چنانچه تمایل دارید دعای مذکور را همواره در تلفن همراه خود داشته باشید، ما را در معرفی، نقد و بررسی برنامه اندرویدی “زیارت عاشورا” همراهی کنید.

توسط این اپلیکیشن به متن زیارت عاشورا همراه با ترجمه فارسی و قرائت زیبای زیارت توسط صدای اقای فرهمند دسترسی خواهید داشت.

  • امکان فوق العاده اسکرول خودکار متن همراه با صدا
  • پشتیبانی از زبان فارسی حتی در گوشی هایی که زبان فارسی ندارند!
  • قابلیت ذخیره هر فراز برای مشاهده در زمانی دیگر
  • قابلیت پخش صدا از فرازی خاص
  • فونت اختصاصی در برنامه
  • حالت مطالعه در شب
  • بزرگنمایی قلم برای مطالعه راحت تر
  • امکان غیر فعال کردن نمایش ترجمه
  • محیط کاربری مدرن و زیبا و سریع
  • پشتیبانی از اندروید 2.1 به بالا ( بیش از 95% اندروید های بازار )
  • فعال بودن چرخش صفحه

 

متن زیارت در ادامه مطلب

ادامه »


 
فراخوان چی شد طلبه شدم