موضوعات: "اهل بیت علیها السلام" یا "رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم" یا "حضرت زهرا سلام الله علیها" یا "فاطمیه" یا "حضرت علی علیه السّلام" یا "غدیر" یا "امام حسن مجتبی علیه السّلام" یا "امام حسین علیه السّلام" یا "امام سجّاد علیه السّلام" یا "امام باقر علیه السّلام" یا "امام جعفر صادق علیه السّلام" یا "امام موسی کاظم علیه السّلام" یا "امام رضا علیه السّلام" یا "امام جواد علیه السّلام" یا "امام هادی علیه السّلام" یا "امام حسن عسگری علیه السّلام" یا "امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف" یا "مهدویت"

نزدیک‌ترین افراد به پیامبر در قیامت چگونه‌اند؟ (صوت + متن)

نوشته شده توسطرحیمی 17ام آذر, 1397

 

پوستر بیانات مقام معظم رهبری:

نزدیک‌ترین افراد به پیامبر در قیامت چگونه‌اند؟ 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دوشنبه‌ی گذشته (۱۳۹۷/۸/۲۸) در ابتدای جلسه‌ی درس خارج فقه، به بیان حدیثی از حضرت رسول اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم درباره‌ی ویژگی‌های «نزدیک‌ترین افراد به پیامبر در روز قیامت» پرداختند.
 
عن جعفر ‌بن ‌محمّد علیهما ‌السّلام عن ابیه عن جدّه علیهم ‌السّلام قال قالَ رَسولُ‌ اللّهِ صَلَّی‌ اللّهُ ‌عَلَیهِ وَ ‌آلِهِ: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدِیثِ وَ آداکُم لِلاَمانَةِ وَ اَوفاکُم بِالعَهدِ وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاسِ. (۱)

ادامه »

بنده ‏دو رو

نوشته شده توسطرحیمی 28ام آبان, 1397

 

امام حسن عسکری علیه السلام:

بِئسَ العَبدُ عَبدٌ یَکـونُ ذاوَجهَینِ و ذالِسانَینِ

 

چه بد بنده ‏اى است بنده ‏اى که دو رو و دو زبان باشد!

گزیده تحف العقول، ح۲۷۹

چهل حدیث «سیره عسکریین» علیهما السلام

پاداش بندگی خداوند

نوشته شده توسطرحیمی 26ام آبان, 1397

 

امام حسین علیه السلام :

هرکه خدا را بندگی کند، خداوند بیش از آرزوهایش به او می بخشد.

بحار الأنوار، ج 71، ص 183

دانلودتصویر کوچک (700*700) پوستر (511*511)

سبک برخورد امام حسین (علیه السلام) با خانواده

نوشته شده توسطرحیمی 26ام آبان, 1397

 

رفتار امام حسین (علیه السلام) با خانواده

سیره ائمه معصومین علیه السلام در زندگی اجتماعی و همچنین رفتار خانوادگی آنان برای همه شیعیان الگویی است که در سبک زندگی امروزی کاربردهای بسیاری دارد .
 امام حسین علیه السلام ، برای زنده نگه‌داشتن اسلام و آموزه‌های دینی، بزرگ‌ترین درس آزادگی و عزت را به جهانیان و آزادگان جهان داد
 سیره ائمه معصومین  در زندگی اجتماعی و همچنین رفتار خانوادگی آنان برای همه شیعیان الگویی است که در سبک زندگی امروزی کاربردهای بسیاری دارد و اگرچه از سیره سیدالشهدا  بیشتر به حوادث سال‌های آخر زندگی آن حضرت به‌ویژه قیام کربلا و رشادت‌های روز عاشورا توجه داریم اما سیره اخلاق خانوادگی سیدالشهدا  نیز بهترین مشق زندگی و الگوی اخلاقی شیعیان است.
 آن امام همام بالاترین حد تکریم را نسبت به فرزند و همسر داشت. حتی آنان را مورد عنایت خاص خود قرار داد و آنان نیز علاقه زیادی به حضرتش داشتند. مثلاً بانو رباب علاقه وافری به امام حسین علیه السلام داشت. او در سفر کربلا همراه امام بود و پس از شهادت آن حضرت نیز وفاداریش را به زبان شعر و نیز در عمل، نشان داد.
 دو مرثیه از رباب وجود دارد که هر دو دارای معانی بسیار زیبا بوده و خلوص و ارادت رباب را نسبت به آن حضرت نشان می‌دهد. ترجمه یکی از این مراثی چنین است:
 «آن پرتوی که دیگران از درخشش آن بهره می‌بردند، در کربلا کشته شده و غیرمدفون رها شده است. ای فرزند پیامبرصلی الله علیه و آله ، خدا از طرف ما تو را پاداش نیکو داده و در وقت میزان تو را از هر زیانی به دور دارد.
 
 تو آن‌چنان کوه محکمی بودی که من بدان پناه می‌بردم
و تو با رحمت و از سر دین‌داری با ما هم‌نشینی داشتی
 دیگر چه کسی برای یتیمان و فقیران مانده؟
و چه کسی است که مسکینان بدو پناه برده و او بی‌نیازشان سازد؟

به خدا قسم! دیگر سایه‌ای بعد از تو بر سرم نخواهم پذیرفت تا در میان خاک، پنهان شوم».
 
رباب در بخشی از این اشعارش ارتباط عمیق خود را با امام حسین علیه السلام تصویر می‌کند؛ امام چون کوهی است که پناهگاه آرام‌بخش رباب بوده و آن حضرت نیز با کمال ملاطفت و از سر دین‌داری با وی برخورد داشته است.
 از این روایات و نظایر آن، به‌خوبی استفاده می‌شود که امام حسین علیه السلام و سائر ائمه اطهار به حس زیبایی دوستی همسر خود احترام می‌گذاشتند و امکانات لازم را در حد متعارف آن زمان، برای آن‌ها فراهم می‌نمودند.
 

ادامه »

"تب هجران" با صدای صابر خراسانی

نوشته شده توسطرحیمی 26ام آبان, 1397

نهی از تعیین وقت برای ظهور

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آبان, 1397

 

تعیین وقت برای ظهور جایز نیست و براساس روایات معصومین علیه السلام ما وظیفه داریم کسانی را که به تعیین وقت برای ظهور می پردازند تکذیب کنیم. در اینجا برای آشنایی شما عزیزان به برخی از این روایات اشاره می کنیم.

 تعیین وقت برای ظهور جایز نیست و براساس روایات معصومین علیه السلام ما وظیفه داریم کسانی را که به تعیین وقت برای ظهور می پردازند تکذیب کنیم. در اینجا برای آشنایی شما عزیزان به برخی از این روایات اشاره می کنیم.

 

امام صادق علیه السلام در روایتی خطاب به محمدبن مسلم می فرماید:

ای محمد! هر کس برای تو خبری از ما درباره تعیین وقت [ظهور] نقل کرد در تکذیب او درنگ نکن؛ زیرا ما [اهل بیت] برای هیچ کس وقت ظهور را تعیین نکرده ایم.

 

در روایات دیگری وقتی «مِهزَم» به امام صادق علیه السلام عرض می کند:

فدایت شوم، در مورد این امری که ما در انتظار آنیم، مرا آگاه کنید که چه زمانی واقع می شود؟

 

آن حضرت می فرماید:

ای مهزم! آنان که [برای این امر] تعیین وقت می کنند دروغ می گویند و آنها که [در این امر] شتاب می کنند نابود می شوند و کسانی که تسلیم می شوند نجات می یابند.

 

همچنین در توقیعی که از ناحیه مقدسه صاحب الزمان علیه السلام در پاسخ به پرسش های «اسحاق بن یعقوب» وارد شده، چنین می خوانیم:

 

اما آشکار شدن فرج، به اراده خداوند است و آنان که [برای ظهور] وقت تعیین می کنند دروغ می گویند.

 

توجه به روایات یادشده به خوبی این نکته را بر ما روشن می سازد که ما، نه تنها حق نداریم به استناد برخی رویدادهای اجتماعی و یا حوادث طبیعی به پیش بینی زمان ظهور و تعیین وقت برای آن بپردازیم؛ بلکه بر ما لازم است ادعای کسانی را که مدعی دانستن زمان ظهورند تکذیب کنیم و جلوی نشر این گونه ادعاها را بگیریم.

 

فلسفه این حکم نیز روشن است؛ شما تصور کنید اگر هر از چندی زمانی برای ظهور تعیین شود و ظهور به وقوع نپیوندد چه پیش خواهد آمد. آیا مردم رفته رفته ناامید نمی شوند و اعتقاد خود را نسبت به اصل اندیشه مهدویت و ظهور منجی از دست نمی دهند؟! بنابراین باید بسیار مواظب بود و اجازه نداد که «انتظار فرج» به عنوان ارزشمندترین سرمایه اعتقادی شیعه در عصر غیبت، بازیچه دست جاهلان یا شهرت طلبان گردد.

 

 

 

ظهور را از نزدیک ببینیم
اگر چه ما از تعیین زمان برای ظهور نهی شده ایم اما این بدان معنا نیست که با موضوع ظهور به عنوان واقعه ای دور از دسترس که در آینده ای دور و نامعلوم به وقوع می پیوندد برخورد کنیم، بلکه باید همواره خود را در چند قدمی ظهور ببینیم و امیدوار باشیم که در زمان حیات خود، ظهور حضرت حجت علیه السلام را درک کنیم.

 

این نکته ای است که از مجموع روایاتی که در این زمینه از ائمه معصومین علیه السلام نقل شده استفاده می شود؛ که از جمله می توان به بخشی از دعای عهد که از امام صادق علیه السلام نقل شده، اشاره کرد. در بخشی از دعای یادشده چنین می خوانیم:

 

بار خدایا! اندوه ودلتنگی این امت را باحضور ولیّ خود برطرف ساز و در ظهور او شتاب کن. دیگران ظهور او را دور می بینند ولی ما آن را نزدیک می بینیم… .

 

پی نوشت:
برای مطالعة بیشتر ر.ک:معرفت امام زمان علیه السلام

و تکلیف منتظران، ابراهیم شفیعی سروستانی

حوزه

این حسن ها چقدر مظلومند +متن

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آبان, 1397

 

حاج میثم مطیعی؛این حسن ها چقدر مظلومند +متن

دانلود صوت

 

روضه امام حسن عسکری علیه السلام
 

باز هم می شود حسینیه
وسعت قلب درد پرورتان
سامرایی شدیم و می گوییم
تسلیت، تسلیت امام زمان

تسلیت ای به درد ها مأنوس
تسلیت ای بَقیَّتُ الزَّهرا
بیت الاحزان سینه ات اینبار
پُر شده از مصیبت بابا

این حسن ها چقدر مظلومند
این غریبی ز قبرشان حاکیست
این حسن ها عجیب مادری اند
از همین رو قبورشان خاکی است

دشمنان خبیث این دو حسن
قلب شان را به زهر آغشتند
آتش افکنده اند در دلشان
هر دو را آه، خون جگر کشتند

یابن زهرا ببین ز سوزش زهر
پدرت مثل بید می لرزد
دم آخر درون کاسه ی آب
جان مولا! چه دید می لرزد

دید دور از حضور یک سقّا
در حرم حرف قحطی آب است
دید در قتلگاه، بین دو نهر
لب جدش حسین بی تاب است

پدرت، لحظه های آخر عمر
آب از دست پاکتان نوشید
دم آخر پسر نداشت حسین
تشنگی از گلوش می جوشید

قاتلش با لگد به پهلویش
صورتش را به خاک ها چسباند
روی جسمش نشست آن ناپاک
خنجرش را به گردنش که نشاند…

با یکی نه، دوازده ضربه
ناله ی مادری به گوش رسید
خواهری از فراز تل نالان
سمت گودی قتلگاه دوید

شاعر :امیر عظیمی

عهد پیامبر صلی الله علیه و آله از ائمه و شیعیان نسبت به برپایی ظهور

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آبان, 1397

 

امام صادق علیه السلام در یک روایت درباره عهد پیامبر صلی الله علیه و آله از ائمه و شیعیان نسبت به برپایی ظهور اشاره فرمود.


بیشترین آیات و روایات موضوعی را به خود اختصاص داده است. در طبقه‌بندی موضوعی آیات قرآن تاکنون بیش از 1200 آیه مرتبط با موضوع مهدویت یافت شده در حالی که حجم آیات فقهی حدود 500 آیه است. این دست آیات با عنوان «آیات‌المهدی(عج)» شناخته می‌شوند. بنابراین طبیعی است که پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل‌بیت وحی علیهم السلام بیشترین تبیین را نسبت به مهدویت به شیعیان خویش ارائه داده باشند. 

در یک نگاه کلی می‌توان احادیث و روایات تفسیری معصومین علیه السلام در باب مهدویت را در 6 مقطعِ قبل از خلقت، عصر انبیاء و رسولان، غیبت صغری و کبری، آخرالزمان، عصر ظهور و دوران پس از ظهور قرار داد. روایات مقطع قبل از خلقت ناظر بر عهد و میثاق انبیاء و شیعیان در عالم “ذر” نسبت به برپایی امر ظهور، روایات عصر انبیاء و رسولان ناظر بر عزم و کوشش ایشان در راستای برپایی حکومت حقه و آشنا کردن قومشان با مسأله آخرالزمان و ظهور و روایات عصر غیبت، آخرالزمان و مقطع ظهور ناظر بر وقایع آخرالزمانی و مسأله رجعت تا زمینه‌سازی ظهور و سپس برکات عصرپس از ظهور امام زمان(عج) است که این بخش‌های انتهایی بیشترین حجم روایات مهدوی را به خود اختصاص داده‌‌اند.

صفحات: 1· 2

علائم آخرالزمان و راهکار امام علی علیه السلام در عبور از فتنه‌های آن

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آبان, 1397

 

حضرت امام علی علیه السلام در یک روایت به برخی فتنه‌های آخرالزمانی و راهکارهای عبور از آن‌ها اشاره می‌فرماید.


بخش عمده‌ای از خطبه‌های نهج البلاغه که در آن‌ها اشاره به امام زمان(عج) دارد، مربوط به علائم و نشانه‌های آخرالزمان است. از جمله حضرت در خطبه 187 می فرمایند:

* هان ای مردم در آینده پشت کردن روزگار خوش و قطع شدن پیوندها و روی کار آمدن خردسالان را انتظار کشید؛ أَلَا بِأَبِی وَ أُمِّی هُمْ مِنْ عِدَّةٍ أَسْمَاؤُهُمْ فِی السَّمَاءِ مَعْرُوفَة

* این روزگاری است که ضربات شمشیر بر مؤمن آسان‌تر از یافتن مال حلال است؛ ذَاکَ حَیْثُ تَکُونُ ضَرْبَةُ السَّیْفِ عَلَى الْمُؤْمِنِ أَهْوَنَ مِنَ الدِّرْهَمِ مِنْ حِلِّه‏

*روزگاری که پاداش گیرنده از دهنده بیشتر است و آن روزگاری که بی نوشیدن شراب مست می‌شوید؛

ذَاکَ حَیْثُ یَکُونُ الْمُعْطَى أَعْظَمَ أَجْراً مِنَ الْمُعْطِی‏؛ ذَاکَ حَیْثُ تَسْکَرُونَ مِنْ غَیْرِ شَرَاب‏

ادامه »

آیت الله بهجت (ره) :در باب شهادت امام حسن عسکری علیه السلام

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آبان, 1397

بیانی از آیت الله بهجت (ره) در باب شهادت امام حسن عسکری علیه السلام

دانلود فیلم