موضوع: "امام حسن مجتبی علیه السّلام"

گلچین مداحی شهادت امام حسن علیه السلام + دانلود

24ام آبان, 1396
 

امام حسن مجتبی علیه السلام در شب نیمه رمضان سال سوم هجری در مدینه چشم به جهان گشود و حدود هفت سال از دوران زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم را درک کرد و پس از آن حضرت حدود سی سال با پدر بزرگوارشان علی بن ابی طالب علیه السلام ملازمت داشت. بعد از شهادت امیرالمؤمنان علیه السلام به مدت ده سال عهده دار مقام امامت بودند و در 28 صفر سال پنجاه هجری در سن 47 سالگی به دستور معاویه بن ابی سفیان و به دست جعده دختر اَشْعَثِ بنِ قِیس مسموم شد و بر اثر همان زهر به شهادت رسید.با فرارسیدن شهادت امام حسن علیه السلام گلچین مداحی شهادت امام حسن علیه السلام  حاج منصور ارضی،سیدمجید بنی فاطمه، محمود کریمی،حسن خلج،سیدمهدی میرداماد، جواد مقدم، حسین سیب سرخی،محمد رضاطاهری،محمد حسین حدادیان، حنیف طاهری،محمدحسین پویانفرقابل دریافت است.

 

  گلچین مداحی شهادت امام حسن علیه السلام با نوای حاج منصور ارضی

خوشی از عمر ندیدم چقدر سخت گذشت

ماتم زده ام محفل آقا بهشتم

باغ و بهارش اول عمری خزان شد

 گلچین مداحی شهادت امام حسن (ع)

گلچین  مداحی شهادت امام حسن علیه السلام با نوای سیدمجید بنی فاطمه

دل خواهرم خونه ای وای

دل بی قراره چند روزیه از آسمون غربت می باره

شرر زهر جفا سوخته پا تا سر من

 گلچین مداحی شهادت امام حسن (ع)

 

ادامه »

نامه معاویه به امام حسن مجتبی علیه‌السلام

22ام آبان, 1396

 

آیت الله بهجت (ره):

معاویه در نامه‌ای برای حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام نوشت:

«إِنَّ أَبْغَضَ اللَّحْمِ إِلَی، لَحْمٌ أَنْتَ مِنْهُ؛

بدترین و مبغوض‌ترین گوشت برای من، گوشتی است که تو از آن به‌وجود آمده‌ای».۱

ما هم نباید به ابتدای کار خود شاد باشیم، باید دید عاقبت ما چه می‌شود!

نباید از عاقبت، یا از فردای خود خاطر جمع باشیم!

 در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۶۳

 ۱. این جمله به این صورت: «إنَّ أَحَبَّ النّاسِ إِلَیّ لَحْماً أَنْ آکلَهُ، لَلَحْمٌ أَنْتَ مِنْهُ؛ دوست‌داشتنی‌ترین و محبوب‌ترین گوشت نزد من برای این که بخورم، گوشتی است که تو از آن به‌وجود آمده‌ای». در نامه زیادبن‌امیه به حضرت امام حسین علیه‌السلام آمده است.
  • ر.ک: شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی‌الحدید، ج۱۶، ص۱۹؛ بحارالانوار، ج۴۴، ص۹۲.
اشتراک گذاری این مطلب!

مواعظ امام حسن عليه السّلام به جناده

29ام فروردین, 1396

 

بسم الـله الرحمن الرحیم

در آن ساعت‏ هاى آخر از حيات حضرت امام حسن عليه السّلام جنادة خدمت آن حضرت رسيد و تقاضاى نصيحت و موعظه نمود، در حاليكه رنگ آن حضرت زرد شده و حالش منقلب و ديگر رمقى ندارد و زهر تمام بدن او را گرفته بود.

و بدان كه تو به دنبال دنيا ميروى و طلب آن را ميكنى

در حاليكه مرگ تو را تعقيب نموده و طلب تو را مى‏نمايد.

 

مجلسى رضوان الـله عليه نقل ميكند در «بحار الانوار» از كتاب «كفايةُ الأثر فى النّصوص على الائمّة الإثنَى عشر» که جنادة بن أبى اميّه گفت:

من وارد شدم بر حضرت حسن بن علىّ بن أبى طالب عليه السّلام در همان مرضى كه با آن وفات نمود، و در مقابل آن حضرت طشتى بود كه در آن خون قِى مينمود و كبد آن حضرت قطعه قطعه از سمّى كه معاويه لعنَهُ الـله خورانيده بود خارج ميشد [1]؛ و عرض كردم:

اى مولاى من! چرا خود را معالجه نمى‏كنيد؟

حضرت فرمود: اى بنده خدا! مرگ را به چه علاج كنم‏؟

گفتم: إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رجِعُونَ.

ثُمَّ الْتَفَتَ إلَىَّ فَقَالَ: وَ الـله لَقَدْ عَهِدَ إلَيْنَا رَسُولُ الـله صَلَّى الـله عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ إنَّ هَذَا الامْرَ يَمْلِكُهُ إثْنَا عَشَرَ إمَامًا مِنْ وُلْدِ عَلِىٍّ وَ فَاطِمَةَ، مَا مِنَّا إلَّا مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ. ثُمَّ رُفِعَتِ الطَّسْتُ وَ بَكَى صَلَوَاتُ الـله عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ.

«سپس روى به من نموده فرمود:

سوگند به خدا كه رسول خدا صلّى الـله عليه و آله و سلّم از ما پيمان گرفته و وصيّت نموده است كه اين امر ولايت و خلافت عامّه را بعد از او، دوازده امام از اولاد علىّ و فاطمه عهده دار خواهند بود؛ و هيچكس از ما نيست مگر آنكه مسموم يا مقتول گردد.

ادامه »

شرط استجابت دعا

28ام فروردین, 1396

 

امام حسن عليه السلام خداباوری را منشأ همه خوبی ها دانسته اند.

الإمامُ الحسنُ عليه السلام:
 
كَيْفَ يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً وَ هُوَ يَسْخَطُ قِسْمَهُ وَ يُحَقِّرُ مَنْزِلَتَهُ وَ الْحَاكِمُ عَلَيْهِ اللَّهُ وَ أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ يَهْجُسْ فِي قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ يَدْعُوَ اللَّهَ فَيُسْتَجَابَ لَهُ.
 
امام حسن عليه السلام فرمودند:
مؤمنى كه از قسمت خود ناخشنود باشد و وضعيت خود را ناچيز شمارد در حالى كه حاكم او خداوند است، چگونه مى تواند خود را مؤمن بداند! من برای کسی که در قلب خود چیزی به جز رضایت خدا راه ندهد، ضمانت می کنم که دعایش اجابت شود.
بحار الأنوار : 43/351
اشتراک گذاری این مطلب!

پدر و مادر همه خوبي ها

23ام فروردین, 1396
 
 

 

امام حسن عليه السلام در حدیثی ، انسانها را به دو امر مهم سفارش فرمودند:

الإمامُ الحسنُ عليه السلام  :

اُوصيكُم بتَقوَى اللّه ِ وإدامَةِ التَّفَكُّرِ ؛فإنَّ التَّفَكُّرَ أبو كُلِّ خَيرٍ واُمُّهُ . 

امام حسن عليه السلام فرمودند :

شما را به تقواى الهى و تفکر هميشگى سفارش مى كنم؛ زيرا فکر کردن پدر و مادر همه خوبي‌هاست.

تنبيه الخواطر : 1/52.

اشتراک گذاری این مطلب!

بندگی کن تا که سلطانت کنند

15ام فروردین, 1396

 

امام حسن (علیه السلام)در حدیثی نورانی می فرماید:

 
هرکس بندگی خداوند را بکند خداوند همه چیز را مطیع او می سازد.

در شرح این حدیث آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)می فرماید:
در روستاها به خاطر اینکه با چوب سر و کار دارند یکی موریانه زیاد است و یکی ساس.ساس هم توی رخت خواب آدم می آید و هم پدر آدم را درمی آورد.به شیخ زیدی گفتند:خانه ما ساس دارد و ما را اذیت می کند.شیخ در جواب گفت:بروید به ساس ها بگویید که ابراهیم می گوید بروید.
 
مرحوم مجتهدی در ادامه می گوید:
چه ملاهایی ما داشتیم.قدیم حشره کش نبود.رفتند و به ساس ها گفتند:ابراهیم می گوید بروید.ساس ها هم رفتند.حالا هم چنین آخوندی داریم که به ساس ها بگوید بروید و ساس ها بروند.شاید هم داشته باشیم.ما نمی شناسیم.
 
هربیشه گمان مبر که خالی است، شاید که پلنگ خفته باشد.
 
سپس مرحوم مجتهدی در ادامه شرح حدیث امام حسن مجتبی (علیه السلام)می گوید:خدا می فرماید:
همانطور که خودم خلق می کنم، ای انسان تو هم خلق من هستی.پس اگر بندگی من را کنی تو را به مقام بالایی می رسانم.یعنی اگر کسی مرید خدا بشود مثل شیخ ابراهیم می شود.وقتی آن شخص به ساس ها بگوید که ابراهیم می گوید بروید، ساس ها آن مکان را ترک می کنند.فقط باید بندگی کنیم.

کتاب احسن الحدیث،ص78
 
اشتراک گذاری این مطلب!

من را شبیه کفتر صحنت بدان حسین!

17ام دی, 1395

ما سر سپرده ایم به راه ولای تو

بی قیمت است جان من آقا فدای تو


در روضه ها به عشق شما گریه می کنم

عمریست خانه ام شده این روضه های تو


اصلا بگو که جان بسپر ، ای به روی چشم

هر کار می کنم ز برای رضای تو


این اضطراب ها همه از این گناه هاست

آرامش همیشگیم “کربلای تو”


من را شبیه کفتر صحنت بدان حسین

اذنی بده که من بپرم در هوای تو


اقا دوای درد مریضت شده حرم

مردیم در فراق حریم و سرای تو


دل را سپرده ایم به راه جنون دگر

سر را سپرده ایم به راه ولای تو

مهدی فرهادی

اشتراک گذاری این مطلب!

اشعار شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام/ ویژه ماه صفر

17ام آبان, 1395

به مناسبت شهادت امام حسن علیه السلام در این گزارش اشعاری را که در وصف امام حسن علیه السلام سروده شده است می خوانیم.

در وصف ذات، صحبت ما احتیاج نیست
زیرا که در صفات خدا «احتیاج» نیست
باید به بال رفت و درآورد گیوه را
در بارگاه قرب تو پا احتیاج نیست
تو بی ‌وسیله هم بلدی معجزه کنی
دست تو را به لطف عصا احتیاج نیست
بوی طعام سفره، خودش می‌کشد مرا
تا خانه‌ی تو راهنما احتیاج نیست
خواهش نکرده اهل کرم لطف می‌کنند
این جا به التماس گدا احتیاج نیست
اصلاً پی معالجه ی این جگر مباش
“بیمار عشق را به دوا احتیاج نیست”
محشر برای رو شدن اعتبار توست
کی گفته است روز جزا احتیاج نیست؟
تو با سکوت کردن خود، جنگ می‌کنی
تیغ تو را به کرب و بلا احتیاج نیست
وقتی نداشت مادر تو سنگ قبر هم
دیگر تو را به صحن و سرا احتیاج نیست

شعر از علی اکبر لطیفیان

ادامه »

چرا حکومت اموی تصمیم به قتل امام حسن علیه السلام گرفت؟/ اشعار امام حسین علیه السلام در وصف برادر/ فضیلت گریه بر امام حسن علیه السلام

17ام آبان, 1395

 

طبق برخی روایات شیعه، هفتم ماه صفر، سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام است. به همین بهانه، گزارشی در خصوص این حضرت علیه السلام تهیه کردیم که در ادامه آن را می خوانید.
 
چرا حکومت اموی تصمیم به قتل امام حسن علیه السلام گرفت؟
 
حکومت اموی پس از تحمیل صلح بر امام حسن علیه السلام با وجود اینکه به بسیاری از اهداف خود رسیده بود، اما هم چنان وجود امام حسن علیه السلام ، مانع اجرایی کردن برخی از نیّات پلید آنان بود. از جمله اهدافی که معاویه دنبال می کرد، تعیین جانشین برای خود بود. وی از اجرای کردن این تصمیم که برخلاف مفاد صلح نامه او با امام حسن علیه السلام بود، وحشت داشت و می دانست که اگر در زمان حیات آن حضرت علیه السلام به چنین کاری دست بزند، بدون شک با مخالفت شدید امام حسن علیه السلام و طرفداران ایشان روبه رو می شود. به همین دلیل تصمیم گرفت از هر راه ممکن امام علیه السلام را به شهادت برساند. پس از بررسی های زیاد جعده همسر امام حسن علیه السلام را مناسب ترین فرد برای تحقق بخشیدن به این هدف شومش دید. آن گاه به صورت محرمانه و با ارسال صدهزار درهم به جعده(لعنت الله) به او قول داد که اگر امام حسن علیه السلام را به شهادت برساند، او را به همسری یزید درخواهد آورد. بدین وسیله جعده آن حضرت را با ریختن زهر در آب آشامیدنی مسموم کرد و طولی نکشید که امام حسن علیه السلام به شهادت رسید.

ادامه »

15 والپیپر زیبا ویژه ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام +دانلود

1ام تیر, 1395

 به مناسبت فرارسیدن روز پانزدهم ماه مبارک رمضان و ولادت با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام بسته پوستر ها و والپیپر های زیبا و با کیفیت بسیار بالا، برای استفاده شما بزرگوارن قرار داده می شود.


برای دانلود باکیفیت بالا روی تصویر مورد نظر کلیک کنید.

بسته والپیپرهای ولادت امام حسن مجتبی (ع)

بسته والپیپرهای ولادت امام حسن مجتبی (ع)

ادامه »

حکومت شش ماهه امام حسن علیه السلام چگونه گذشت؟

1ام تیر, 1395
خلاصه‌ای از وقایع زندگانی امام حسن مجتبی علیه السلام را از بیعت پیروان با ایشان تا به حکومت رسیدن و صلح با معاویه در این گزارش بخوانید.

پس از شهادت امام علی علیه السلام ، پیروان حضرت - بدون آن‌که مخالفتی جدی در میان باشد - با امام حسن علیه السلام بیعت کردند.
 
این بیعت در زمانی بود که عراق در بدترین شرایط قرار داشت و موازنه قدرت به نفع حکومت شام رقم خورده بود. سه جنگ پیاپی و اختلافات داخلی ناشی از شورش خوارج، عراقیان را نسبت به آینده ناامید کرده بود. امام علی علیه السلام در روزهای پایانی زندگی هر چقدر از مردم خواست تا برای نبرد آماده شوند، کمتر کسی به این کار تن داد؛ اما اینک پس از شهادت علی علیه السلام و نگرانی شدید مردم عراق از تسلط شام، امید آن می‌رفت که آنان دست به مقاومت جدی بزنند.
 
نخستین شخصی که با امام حسن علیه السلام بیعت کرد؛ قیس بن سعد بود که گفت: دست بیار تا بر کتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و جنگ با منحرفان با تو بیعت کنم. اما امام به او گفت: «تنها بر کتاب خدا و سنت پیامبر که همه شرطها در آن نهفته است». قیس خاموش ماند و با او بیعت کرد. مردم نیز بیعت کردند.
 
در جریان بیعت با امام حسن علیه السلام افرادی بودند که می‌خواستند در بیعت خود، جنگ با معاویه را نیز بگنجانند؛ به این معنا که ما بر سر جنگ با معاویه بیعت می‌کنیم. امام حسن علیه السلام حاضر به پذیرش این شرط نشد و فرمود: با آنها بیعت می‌کند به این شرط که با هر کس جنگید بجنگند و با هر کس به مسالمت برخورد کرد، با مسالمت برخورد کنند. 

ادامه »

تو سفره دار شهر خدا ما گداي تو

31ام خرداد, 1395
اشعار مدح و ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام
 

***
دست مرا بگير كه عاشق ترم كني
سلمان خانواده ي پيغمبرم كني
من در قنوت نيمه شبت دور ميزنم
شايد مرا بگيري و انگشترم كني
آن شاخه ي گلم كه به دست تو داده اند
تا هركجا كه خواست دلت پرپرم كني
من آمدم كه بين سحرهاي اشتياق
بال مرا بگيري و خرج حرم كني
بال و پر شكسته به دردم نميخورد
انگار بهتر است كه خاكسترم كني
روزي آب و سفره ي نان مني حسن
ماهِ مباركِ رمضان مني حسن
اي در هواي پاك نگاهت سلام ها
نامت نداشت سابقه اي بين نامها
اي سبزي بهار خدا سير ميشوند
از عطر سفره هاي حضورت مشام ها
بيرون بيا و چشم مرا هم قدم بزن
هم سفره ي فروتن جمع غلام ها
در كوچه ات كسي به كسي جا نميدهد
مكثي نما به شوق چنين ازحام ها
سائل شدن كنار نگاه تو واجب است
وقتي گدا به چشم تو دارد مقام ها
تو سفره دار شهر خدا ما گداي تو
مثل كبوتريم و اسير هواي تو

ادامه »

پیرو راه حسینیم و پریشان حسن

30ام خرداد, 1395

 

ترکیب بند مدح و ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام

نوکر حلقه به گوشیم و اسیر حسنیم

گره کور نداریم فقیر حسنیم

نسل در نسل همه خاک مسیر حسنیم

کشته و مرده فرزند صغیر حسنیم

پیرو راه حسینیم و پریشان حسن

همه گویند به ما بی سر و سامان حسن

در دل مادرمان فاطمه جایی داریم

منصب نوکری شاه وفایی داریم

از عنایات حسن نان و نوایی داریم

خودمانیم چه روزی و بهایی داریم

روی هر شاپرکی را به خدا کم کردیم

رمضان تا رمضان دور حسن می گردیم

حال دادند به ما باز چه بی اندازه

تازه شد ماه خدا حال و هوایش تازه

رمضان از قدمش گشت پر از آوازه

شده استان کرم صاحب یک دروازه

بازهم خیره کننده شده این شادی دل

آمده روز شریف حسن آبادی دل

ادامه »

حسن جان...

28ام آبان, 1394

حسن جان

ضریح خاک و حرم خاک و پرچمت هم خاک

بیادِ چادرِ مادر چه خاک آلودی؟

اشتراک گذاری این مطلب!

ما حزب الله رستگاریم!

28ام آبان, 1394

نخستین خطبه امام حسن مجتبی علیه السلام:

مردم عراق داشتند، نتوانستند در راهي كه انتخاب كردند، پايدار بمانند. در جريان بيعت با امام، كساني كه اصرار بر جنگ با معاويه داشتند…

به مناسبت هفتم صفر که بنابر نقل مشهور مصادف با شهادت امام حسن علیه السلام ، است مطلبی در خصوص خلافت و جانشینی آن حضرت بعد از امیرالمؤمنین علیه السلام ، مقبولیت آن در نزد همگان و عدم پایداری مردم در بیعت با آن حضرت را منتشر می کند.

برخی از مذاهب و گروه ها نسبت به خلافت شش ماهه‌ امام مجتبي عليه السّلام بی توجه بوده كه نه آن را از عهد خلفاي راشدين مي ‌شناسند و نه از دوره‌ مُلُوكي محسوب مي ‌كنند.[1] در اصل آنها اين خلافت را چندان به رسميت نمي ‌شناسند. اين در حالي است كه بقاياي مهاجر و انصاري كه در كوفه بودند، به ضميمه‌ مردم عراق و نواحي شرق اسلام، پيروي از آن حضرت را به عنوان خليفه‌ مسلمين پذيرفتند؛ اما روشن بود كه شكاف عميقي ميان مسلمانان به وجود آمده و در همين دوره، معاويه نيز در شام مدعي خلافت بود، گرچه به قول خود وي، از ميان انصار تنها يك نفر با او همراه بود.[2]

* مقبولیت خلافت امام حسن علیه السلام در نزد مردم و خواص

آشكار بود كه اصل تجزيه خلافت نه تنها آن زمان پذيرفته شده نبود بلكه تا آخرين عهد تاريخ خلافت، يعني انحلال عثماني ‌ها در جنگ جهاني اول (1914ـ1918 ميلادي) اين نكته كه در آن واحد دو خليفه در جهان اسلام وجود داشته باشد، پذيرفته نشد. در زماني كه امام حسن مجتبي عليه السّلام بر سر كار آمدند، عراق بدترين شرايط را در قياس با شام داشت. علاوه بر شكستي كه در حَكَميت براي مردم عراق به دست آمده بود، شورش خوارج نيز نيروهاي عراق را شديداً تضعيف كرده و پس از سه جنگ، مردم خسته و درمانده شده بودند. روزهاي پاياني زندگي امام علي عليه السّلام هر چه قدر از مردم خواسته شد تا بسيج شوند، كمتر كسي به اين كار تن داد.[3] اينك پس از شهادت امام علي عليه السّلام و نگراني شديد مردم عراق از تسلط شام، اميد آن مي ‌رفت كه آنان دست به يك مقاومت جدي بزنند. آنان براي اين كار مي ‌بايست امامي را برمي‌ گزيدند و چاره ‌اي جز پذيرش امام نداشتند. بيعت قيس بن سعد و عبدالله بن عباس نيز تأثير بسزايي در فراهم شدن زمينه براي بيعت مردم عراق با امام فراهم كرد. به دنبال بيعت عراق، مردم حجاز نيز با قدري تأمل بيعت كردند.

در كنار توده‌ مردم، شيعياني نيز بودند كه در اصل به امامت امام مجتبي عليه السّلام اعتقاد داشته و به اين دليل با ایشان بيعت كردند. در اصل، گرايش مذهبي كوفه به طور غالب تشيع ـ به معناي عدم پذيرش عثمان و تأييد حكومت امام علي عليه السّلام ـ بود. آنان در طي پنج سال كه از حكومت امام گذشته بود، تحت تأثير امام و ياران آن حضرت، علوي الرأي شده بودند. [4]

با وجود چنين گرايشي، مردم پس از شهادت امام علي عليه السّلام راهي جز انتخاب امام مجتبي عليه السّلام نداشتند؟؛ البته در ميان مهاجران و انصار و يا حتي قريشيان، كساني از صحابه در كوفه بودند و حتي شخصي چون عبدالله بن عباس نيز در اين زمان در كوفه حاضر بود، اما كوچك ‌ترين ترديدي دربارۀ انتخاب امام مجتبي عليه السّلام پيش نيامد و از فرد ديگر نام برده نشد. البته اين از آن روي نبود كه مردم عراق «حسن بن علي را بيش از پدرش دوست مي ‌داشتند»،[5] بلكه بدان دليل بود كه چاره ‌اي جز اين كار نداشتند. اين تذكر براي اين عنوان شد كه كساني قصد آن دارند كه بگويند شرايط براي امام حسن عليه السّلام آماده بوده و او خود نخواسته است به مبارزه ادامه دهد.

ادامه »

در غذاى جسم سختگيرند اما...

4ام مرداد, 1394

امام حسن(عليه السلام) مى فرمايد:

عَجِبْتُ لِمَنْ يَتَفَكَّرُ فى مَأْكُولِه كَيْفَ لا يَتَفَكَّرُ فى مَعْقُولِهِ، فَيُجَنِّبُ بَطْنَهُ ما يُؤْذيهِ وَيُودِعُ صَدْرَهُ ما يُرْدِيهِ(1)

ترجمه

     عجب دارم از آنها كه به غذاى جسم خود مى انديشند; امّا به غذاى روح خود نمى انديشند، خوراك ناراحت كننده از شكم دور مى دارند; امّا قلب خود را با مطالب هلاكت زا آكنده مى كنند.

شرح كوتاه

    همان طور كه پيشواى بزرگ ما فرموده مردم معمولا در غذاى جسمانى خود سختگيرند جز در پرتو نور چراغ دست به سفره نمى برند، و جز با چشم باز لقمه بر نمى گيرند، از غذاهاى مشكوك مى پرهيزند، و بعضى هزار گونه نكات بهداشتى را در تغذيه جسم رعايت مى كنند.

     امّا در غذاى جان، با چشم بسته، در لابه لاى ظلمت هاى بى خبرى، هرگونه غذاى فكرى مشكوكى را در درون جان خود مى ريزند، گفتار دوستان نامناسب، مطبوعات بدآموز، تبليغات مشكوك يا مسموم همه را به آسانى مى پذيرند و اين جاى بسيار شگفتى است.

1. سفينة البحار ماده طعم.

برگرفته از یکصدو پنجاه درس زندگی/ آیت الله مکارم شیرازی

اشتراک گذاری این مطلب!

صاحب اين وصف و علامات كيست؟

12ام تیر, 1394

سروده مرجع عاليقدر آيت الله العظمی صافي گلپایگانی را در مدح کریم اهل البیت امام حسن مجتبی عليه السلام

آن كه حــريمش حَرَم كبــريا است

خاك درش كعبــه اهـــل وفا است


آن كـه سراپا همه لطف است و مهر

وآن كه دلــش منبـع فيض خدا است


شخــص شـــرف گـــوهر بحر كَرَم

آن كــه رُخـش آينـه حـق‌نما است


اُسوه حلــم است و مُـدارا و صــبر

مظهر بخشايش و صلح و صــفا است

ادامه »

33 کتاب و نرم افزار در خصوص کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام

10ام تیر, 1394

کتاب صلح امام حسن عليه السلام + دانلود

10ام تیر, 1394

عنوان کتاب : صلح امام حسن علیه السلام
توضیحات: صلح امام حسن علیه السلام:پر شکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ/راضی آل یاسین;مترجم مقام معظم رهبری.
ناشر: تهران:دفتر نشر فرهنگ اسلامی 1379.
شابک:27000 ريال:1-911-430-964: چاپ هفتم:60000 ريال :3-911-430-964-978
یادداشت: چاپ هفتم: 1387.
یادداشت: کتابنامه به صورت زیر نویس.
عنوان قراردادی: صلح الحسن علیه السلام-فارسی.
موضوع: حسن بن علی(ع) امام دوم، 3-50ق–صلح با معاویه.
موضوع: حسن بن علی(ع) امام دوم، 3-50ق– سرگذشتنامه.
موضوع: معاویةبن ابی سفیان، خلیفه اموی 20 قبل از هجرت-60ق.
شناسنامه افزوده: خامنه ای، علی، رهبر جمهوری اسلامی ایران، 1318-مترجم.
شناسنامه افزوده:دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
رده بندی دیویی: 297/952
شماره کتابشناسی ملی: 9602-9 لام

دانلود کتاب

اشتراک گذاری این مطلب!

دانلود نرم افزار رایگان حق الحقیق (امام حسن مجتبی علیه السلام) برای اندروید (3 زبانه : فارسی ، انگلیسی ، عربی)

10ام تیر, 1394

نرم افزار ” امام حسن مجتبی علیه السلام (حق الحقیق) “ که حاوی اطلاعاتی ارزشمند در خصوص زندگینامه ، اخلاق و فضائل ، سخنان ، داستان ها ، حکایات و … حضرت امام حسن علیه السلام می باشد ، با هدف فراهم کردن بستری مناسب جهت سهولت دسترسی و بهره مندی عاشقان آن حضرت از سیره و دستورات ایشان بوده که امید است مورد توجه مریدان و محبان کریم اهل بیت علیه السلام واقع گردد.

تلاش تولید کننده بوده است تا این گنجینه گرانبها همزمان با ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام که در روز 15 ماه مبارک رمضان می باشد ، عرضه شده و در اختیار عموم قرار گیرد. لذا خرسند خواهیم شد تا با رهنمود های ارزشمندتان ما را در جهت اصلاح نقاط ضعف احتمالی و بهبود نقاط قوت یاری فرموده تا با ایجاد رابطه ایی صمیمانه و مستحکم همگی نقش کوچکی در ترویج سیره کریم اهل بیت علیه السلام داشته باشیم.

لینک دانلود (zip):    نسخه 2               نسخه 3 (3 زبانه : فارسی ، انگلیسی ، عربی)

لینک دانلود (Apk): نسخه 2                  نسخه 3 (3 زبانه : فارسی ، انگلیسی ، عربی)

 

امکانات و بخش های نرم افزار :

زیارت نامه امام حسن مجتبی علیه السلام (با ترجمه فارسی و همراه با صوت و قرائت)
شناسنامه امام حسن مجتبی علیه السلام
امام حسن علیه السلام قبل از امامت
امام حسن علیه السلام پس از امامت
صلح امام حسن علیه السلام
واپسین روزهای عمر امام حسن علیه السلام
اخلاق و فضائل امام حسن علیه السلام
سخنان امام حسن علیه السلام
امام حسن علیه السلام از نگاه دیگران
امام حسن علیه السلام در آینه ادب و هنر
امام حسن علیه السلام در آینه کتب و رسانه
قصه های کوتاه از امام حسن علیه السلام

سایت حق الحقیق

اشتراک گذاری این مطلب!

ميلاد امام مجتبي (علیه السلام) آمده است.

10ام تیر, 1394

او آمده تا نور به شب ها بخشد

روح شرف و عشق به دنيا بخشد

او آمده تا باور وايمان و صفا

همراه دو صد عاطفه برما بخشد

او آمده از صلح و محبت بي شك

جاني ز ولا برتن تنها بخشد

آن سيد خوبان و بهشت آمده

تا برمهر و وفا ارزش و معنا بخشد

او آمده با نام حسن در حسنش

شوري به سرا پرده مولا بخشد

او رود زلالي ست كه درفصل عطش

جود و كرم خويش به دريا بخشد

از لطف ، كريم اهل بيت عصمت

ما را زكرم خدا به فردا بخشد

ميلاد امام مجتبي (علیه السلام) آمده است

شادي به حريم دل ما آمده است

اشتراک گذاری این مطلب!

مديحه و مولودی امام حسن مجتبي علیه السلام + دانلود(با نوای 20 مداح)

9ام تیر, 1394

حاج منصور ارضی وقتی که خدا هم گرفتار حسن شد(مدیحه سرایی،سال 91)

حاج منصور ارضی می آید نسیم آشنایی شد ماه مبارک(سرود،سال 91)

حاج منصور ارضی ای دل زمان عرض تشکر به کبریاست

حاج محمود کریمی با خوب و بد گدا میسازه (مدیحه سرایی سال 93)

حاج محمود کریمی اگه جای من باشید میدونید (مدیحه سرایی سال 93)

حاج محمود کریمی نگاه من از پرده بیرون شد (مدیحه سرایی سال 93)

سید مهدی میرداماد خبری نیست اگر معجزه ای برپا شد (مدیحه سرایی سال 93)

سید مهدی میرداماد آی گداها کار دست امام حسنه (سرود سال 93)

سید مهدی میرداماد کریم های دو عالم به نام زاده شدند (مدیحه سرایی سال 93)

حاج محمد رضا طاهری تو کرم آقا زبون زدی (سرود سال 93)

حاج محمد رضا طاهری کریم آل عبا حسن صفای ماه خدا حسن (جدید ، سال 92)

حاج محمد رضا طاهری ای شوق نشان آتش حیرانی ما را (جدید ، سال 92)

حاج سعید حدادیان شب عشقی که میخواسی (جدید ، سال 92)

حاج سعید حدادیان حک شده سر در قلب من (جدید ، سال 92)

حاج سعید حدادیان اومده بانی ضیافت الله (جدید ، سال 92)

ادامه »

يوسف ترين غريبِ خدا

9ام آذر, 1393

بارها در روضه ها شنیده ایم که وقتی می خواهد روضه غربت امام حسن را برایمان بخوانند، از نداشتن گنبد و بارگاه مصیبت می خوانند، در حالی که یکی از مهم ترین دلایل غربت امام حسن علیه السلام، غربت سیاسی ایشان است،

نمی دانم چه شده که از غربت سیاسی ایشان کمتر سخن می گوییم و بیشتر به غربت معماری ایشان می پردازیم.

اما غربت سیاسی امام حسن چیست؟

درست است که تخریب قبور ائمه بقیع دردی جانسوز است و 8 شوال هر سال مراجع بزرگ ما در این روز مجلس روضه دارند. درست است که همسر امام حسن ملعونه ای بود که حضرتش را به شهادت رساند، اما غربت امام حسن فقط به خاطر این دو مصداق نیست.

واقعا اگر برای امام حسن گنبد و صحن و… بسازیم دیگر امام حسن غریب نیست!!

چرا غربت حضرت را عوامانه تحلیل می کنیم؟

درست است که یکی از آرزوهای شیعه ساختن حرم برای ائمه بقیع است، اما غربت امام حسن به خاطر نداشتن ضریح و… نیست.

حدود 90 سال است که حرم ائمه بقیع به دست وهابیون ملعون تخریب شده است، اما آیا قبل از این 90 سال، امام حسن غریب نبوده است؟

یعنی اگر وهابیون ملعون این جنایت عظیم را انجام نمی دادند ائمه بقیع در غربت نبودند؟

ادامه »

پیامک های تسلیت رحلت "پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم" و شهادت "امام حسن مجتبی علیه السلام"

7ام آذر, 1393


سلام بر خاتم مهربانى و عشق!

سلام براو که گام هاى مهتابى اش شب هاى جهل بشر را به جاده هاى راستى کشاند!
رحلت جانکاه پیامبر مهربانی و رحمت تسلیت باد.

دلم به یاد تو امشب لبالب از شور است
تو کیستی که حریمت چو کعبه مشهور است؟
رحلت پیامبر اکرم (ص) بر تمام مسلمین جهان تسلیت باد.

ادامه »

از مفهوم "نرمش قهرمانانه" سوءتفسیر نشود

12ام مرداد, 1393

مرزبندی “نرمش قهرمانانه” و “سازش ذلیلانه

نباید از مفهوم “نرمش قهرمانانه” سوءتفسیر شود

مرزبندی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکترحسن رحیم‌پور ازغدی در چهل و یکمین مقاله شفاهی خود که به مناسبت میلاد مبارک امام حسن مجتبی(ع) منتشر شده بود به مفهوم‌شناسی “نرمش قهرمانانه” امام حسن(ع)‌‌ و تفاوت آن با “سازش ذلیلانه” اختصاص دارد که مشروح سخنرانی وی به شرح زیر است:

من بحث را از یک نامه‌ای شروع می‌کنم که نقش و درس از امام حسن (ع)، خطاب به معاویه است، این نامه در آغاز خلافت و حاکمیت امام حسن (ص)  خطاب به معاویه نوشته شد که طرح‌های براندازی را تعقیب می‌کرد.

طرح‌هایی که متاسفانه چند ماه بعد با کمک خائنین داخلی و ضعف جبهه خودی به نتیجه و هدف شوم خودش رسید. ولی این نامه در آغاز حاکمیت و بیعت وسیع مردم با امام حسن (ع) هست که در جواب نامه‌ای یا شاید پیامی به معاویه است و پیامی به تاریخ است. برای رو کردن دست ژورنالیزم سیاسی و جنگ روانی بسیار فعال و روباه صفتانه‌ای که حاکمیت شام علیه اهل بیت (ص) راه انداخته بود. در آنجا از جمله معاویه، جوسازی کرده بود که مسئله مربوط به دعوای من با علی و ما با حسن و این‌ها نیست. مسئله خیلی ریشه‌ای‌تر است و از قبل این اختلافات بوده است. در واقع خود را با قبلی‌ها گره بزند و یک طوری توجیه کند، مشروعیت یاغی‌گری و باقی‌گری  خودش را. امام حسن (ع) در آن نامه به وی جواب می‌دهند که آن تحلیلی که از آن موقع برای افکار عمومی ارائه کردی و منتشر می‌کنی و خودت می‌دانی دروغ است، اول جواب او را بدهم.

بعد از آنکه رسول الله (ص) از دنیا رفتند، یک جنگ قدرتی بین اشخاص و قبائل شروع شد. بعد قریشی‌ها آمدند، با استناد با خویشاوندی با پیامبر و اینکه ما فامیل پیغمبر هستیم، نزدیک‌ترین شما به پیغمبر هستیم. ما از همان قبیله هستیم. ما عشیره و خویشاوند او هستیم، نسب ما نسب پیامبر است، کسی نباید با ما بر سر حکومت و قدرت؛ مخاصمه و بحث بکند و با همین حرف تمام مدعیان و رقبا را ساکت کردند. یعنی همه قبائل عرب استدلال و حجت را پذیرفتند که خب، بالاخره خویشان و نزدیکان پیامبر بر بقیه، مقدم هستند و باید مقدم باشند.

این حجت را همه قبائل از قریش پذیرفتند و تسلیم شدند و با عزت و احترام قدرت را تحویل یک عده از قریش دادند. بعد که این سؤال در برابر این‌ها مطرح شد، با همین استدلال‌هایی که علیه همه اعراب کردید که چون به پیامبر نزدیک‌تر هستید و قدرت باید در اختیار شما باشد. خب! عین این حرف، این استدلال اگر استدلال قانع کننده‌ای است که خود شما را هم باید وادار کند که قدرت را تسلیم ما بکنید، ما همان حرفی را با قریش زدیم که قریش به بقیه عرب گفت ولی انصافی که بقیه عرب با قریشی‌ها کردند، این‌ها حتی حاضر نشدند همین معامله را با ما بکنند.

یعنی اگر استدلال همین این قبائل قریشی درست بود که چون به پیامبر نزدیک‌ترند و قدرت باید در دست آن ها باشد، نه دیگران! خب با  همین استدلال این‌ها نباید قدرت را تحویل می‌گرفتند، باید می‌آمدند در خود قریش به نزدیک‌ترین افراد به قریش که ما هستیم و فرزندان اهل بیت و پیغمبر هستیم. باید به ما می‌گفتند ولی این‌ها یک بام و دو هوا کردند. حکومت را با استدلال از بقیه عرب تحویل گرفتند و بقیه را کنار گذاشتند و بقیه منصفانه تسلیم شدند. نوبت به همین استدلال و انصاف در رابطه ما با آنها که رسید، درست خلاف آن عمل کردند و نزدیک‌ترین اشخاص و تربیت شدگان دامان پیامبر (ص) را از صحنه حذف کردند، دور کردند و همه با هم بر این ستم و جفا بستند.

هم ستم به ما و هم ستم به امت اسلامی و ستم به مسئله حاکمیت و کار خودشان را کردند و قدرت را گرفتند و یک‌جا با استدلال و یک جا با ضد همان استدلال. امام حسن (ع) فرمودند من نمی‌خواهم الان آن بحث را دوباره باز کنم، وعده ما با آنها در محضر خداوند که او ولی و یاور ماست و داوری حق آنجا خواهد شد.

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1· 2

مقصود مقام معظم رهبری از “نرمش قهرمانانه” چیست؟ + دانلود کتاب صلح امام حسن علیه السلام

30ام شهریور, 1392

مقصود ایت الله خامنه ای از نرمش قهرمانانه چیست؟ + عکس

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار روز سه‌شنبه ۲۶ شهریورماه با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمودند:

«من مخالف حرکت‌های صحیح دیپلماسی نیستم.

بنده معتقدم به آنچه سال‌ها پیش، نرمش قهرمانانه نام‌گذاری شد.»

در ذهن شنونده این سخن و خواننده این عبارت، این پرسش شکل می‌گیرد که اصطلاح مورد اشاره آیت‌الله خامنه‌ای (نرمش قهرمانانه) ساخته کیست و رهبری به کدام نام‌گذاری اشاره می‌کنند؟

“نرمش قهرمانانه”، یادآور کتابی است که خود معظم له در ۳۰سن سالگی (سال ۱۳۴۸ خورشیدی) ترجمه کرده‌اند.

کتاب «صلح الحسن» نوشته « راضی آل یاسین» - متولد ۱۸۶۹ و متوفی به سال ۱۹۵۳ میلادی - اولین بار توسط روحانی جوان و مبارزی به نام «سیدعلی خامنه‌ای» ترجمه شد.

مترجم به سبب باورهای شیعی ترجیح داد عنوان کتاب را به «صلح امام حسن» ترجمه کند و ذیل آن نیز عبارت «پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» را بیاورد. جالب اینکه متن ترجمه مفصل‌تر از اصل عربی است؛ به این خاطر که مترجم ذوق ادبی و علاقه خود به استفاده از واژه‌های فاخر در زبان فارسی را نیز به کار گرفته است.

پنج سال بعد، یک خراسانی دیگر (فخرالدین حجازی) نیز باز این کتاب را ترجمه کرد و تفاوت آن دو در وهله نخست در همان عبارت «پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» است.

آیا اشاره ظریف و گذرای رهبر معظم انقلاب به اینکه «معتقدم به آنچه سال‌ها پیش نرمش قهرمانانه نامگذاری شد» یادآوری عنوان جانبی همان کتاب در ۴۴ سال پیش و صحه‌گذاری غیرمستقیم بر سیاست تنش‌زدایی و صلح‌طلبی نیست که با شیوه‌های جدید توسط دولت دنبال شود؟ اقتضای رهبری و تجربه ۳۴ ساله البته افزودن قید «به یاد داشتن حریف و دشمن» است.


کتاب : صلح امام حسن علیه السلام

من نسبت به مسئله صلح امام حسن علیه السلام سال های متمادی حساس و علاقمند بودم کتاب های متعددی در این زمینه مطالعه کردم یاداشت ها و نوشته های زیادی داشتم ، کتاب مرحوم شیخ راضی را ترجمه کردم. می توانم عرض کنم که شهید مطهری در همان یک سخنرانی که در تحلیل صلح بیان کردن حقا و انصافا مطالب بکر و جالبی را در آنجا آوردن البته ایشان صلح امام حسن(ع) را از یک بعد نگاه کردند. دو سه بعد دیگر هم هست که از آن ابعاد هم می شود به صلح نگاه کرد.

ایشان در پاسخ به این سوال بحث کردن که چرا امام حسن مجتبی(ع) مثل برادرشان امام حسین(ع) مقاومت نکرند تا کشته شوند، چون حداکثر این بود که کشته و شهید شوند . شرایط امام حسین(ع) که در آن جایز بود، بلکه متعین بود، که باید امام حق بایستد تا شهید شود، متفاوت است با شرایط زمان امام حسن(ع).

فرق اول این است ،امام حسین(ع) که به شهادت رسید ، یک معترض، یک عامربه معروف و ناهی از منکر بود که در مقابل یک حاکم جائر قیام کرد چون او داشت ظلم می کرد و امام حسین(ع) به عنوان یک معترض و یک مومن تکلیف شرعی خود را احساس کرد که باید به اعتراض کند این اعتراض واجب بود و نقطه اوج ، زیبایی و شکوه این اعتراض هم در این بود که آنقدر ادامه دهد تا مظلومانه کشته شود . شهید فی سبیل ا… با کشته شدن خودش حقانیت حرف خویش را ثابت کرد. اما امام حسن(ع) اصلا اینجور وضعی نداشت . امام حسن خلیفه ای بود که یک نفری در مقابل او از رعیت او علم طغیان برداشته بود اگر امام حسن در این رویارویی با رعیت خودش که علیه او طغیان کرده، مقاومت می کرد تا جان خود را از دست دهد، هرگز آن معترض شجاعی نبود که در مقابل منکر ایستاده و کشته شده، بلکه حاکمی بود که به وسیله عوامل خودش به قتل رسیده. حالا می بینید که ماهیت قضیه به کلی متفاوت شد .

فرق دوم این است ، امام حسن مجتبی(ع) وقتی که نگاه کرد به وضع لشکر خودش و وضع کوفه و شرایط اجتماعی و سیاسی فهمید که حالا جنگ را تمام کرد، تمام کرد، به همان ترتیبی که حکومت را تسلیم کند به معاویه، اگر حالا جنگ را تمام نکند یک سال دیگر، دو سال دیگر، پنچ سال دیگر یا ده سال دیگرهم این جنگ ادامه پیدا کند نتیجه باز همین است یعنی با شیوه هایی که امام حسن دارد- شیوه های الهی وعلوی- و شیوه هایی که معاویه داشت-شیوه خریدن دلها و میدانهای مردم به وسیله پول- با این شیوه و ضعف ایمانی که در مردم بود و با خستگی که مردم کوفه داشتن اگر ده سال دیگر هم امام حسن می جنگید آخرش همین بود یعنی باز مجبور بود تسلیم معاویه شود منتها ده سال دورتر. حال در این ده سال بر سر امت اسلامی چه می آمد هزاران نفر کشته می شدند، هزاران نفر از بین می رفتن، نارضایتی ها علیه امام حسن(ع) بیشتر می شد … این هیچ وجهی نداشت امام حسن مجتبی(ع) در حالی که یقین دارد، می داند و می بیند که شرایط به هیچ وجه نسبت به آینده نویدی نمی دهد بخواهد پافشاری و اصرار کند تا عده بیشتری کشته شوند. روایاتی از حضرت رسول اکرمصل ا… علیه و آله هست، با یک مضمون واحد و شاید الفاظشان هم خیلی نزدیک به هم که می فرمایند: امید این هست که خداوند به وسیله این پسرم بین دو گروه از مسلمانان را صلح بدهد. یعنی اگر این اقدام امام حسن(ع) نبود و این جنگ تا ده سال دیگر هم ادامه پیدا می کرد باز هم کشتار بیشتر و ضایعات بیشتر و نتیجه همین بود.

فرق سوم این است، امام حسین(ع) از طرف یزید برای بیعت زیر فشار قرار گرفت یزید به فرماندار مدینه نوشت باید بر حسین بن علی(ع) سخت بگیری تا بیعت کند. بیعت یعنی چه؟ بیعت یعنی امضای خلافت آن شقی و خبیثی که در راس کار است. حضرت فرمودند: من دست خود را ذلیلانه در دست شما نمی گذارم، مثل من با یزید بیعت نمی کند. چون فشار بود برای بیعت که تا آن ساعت آخرهم که ابن سعد و بقیه آمدند گفتند یا بعیت یا قتال. تا آخر هم منصرف از این کار نبودند اما امام حسن(ع) چه؟ امام حسن(ع) به هیچ وجه مسئله بیعت با معاویه برایشان مطرح نبود. در قرارداد آتش بس یا صلحی که بین امام حسن(ع) و معاویه نوشته شد این بود که امام حسن(ع) به معاویه امیرالمومنین نگوید و با او بیعت نکند، بعد از خودش امام حسن(ع) را به خلافت بگذارد و امام حسین(ع) را. چقدر متفاوت است با قضیه امام حسین(ع). بله اگر امام حسن(ع) هم زیر فشار قرار می گرفت که باید بیعت کنی وضع فرق می کرد.

فرق چهارم این است، در زمان امام حسین(ع) این روایت پیغمبر که فرمود: کسی که ببیند حاکمی دارد ظلم و جور انجام می دهد و به حقوق مردم تجاوز می کند حرام خدا را حلال میکند احکام الهی را دگرگون می کند و … بر این فرد واجب است که با این حاکم مقابله کند خب این در زمان امام حسین(ع) به طور کامل وجود داشت. یزیدی بر سر کار بود که مصداق همه اینها بود. مجسمه فساد و شرارت و فسق و ظلم و ناحق راحق کردن و مبارزه با اسلام. خب دیگر امام حسین(ع) منتظر چه چیز باید باشد باید با او مقابله می کرد و باید علیه او تغیّر می کرد، در زمان امام حسن این چنین نبود، امام حسن(ع) البته می دانست - یا به علم امامت یا به حدس صاحب هوشمندانه یک انسان بزرگ- که معاویه یک روزی چنین کاری را خواهد کرد اما در آن زمان قضیه این نبود، قضیه این بود که معاویه دارد خون خواهی عثمان را می کند و ادعا می کرد که می خواهد بر طبق احکام الهی عمل کند و امام حسن(ع) هم در همان صلح نامه نوشتند که تو باید بر اساس حکم خدا و سنت پیغمبر عمل کنی که معاویه هم پذیرفت بر طبق همین ها عمل کند. ظاهر قضیه این است، که خیلی تفاوت دارد با آنچه در زمان پیغمبر بود.

فرق پنجم این است،زمینه های متفاوت قضاوت برای مردم آن زمان و مردم تاریخ است. امام حسین(ع) که قیام کرد و به شهادت رسید، در زمان خودش همه او را تمجید کردند بعد از خودش نیز در این زمان 1300 سال همه او را تمجید کردند چه کسانی که او را به امام قبول داشتند و چه کسانی که نداشتند، چون زمینه، زمینه ای بود که هیچ گونه بحثی نبود که باید این چنین عمل می شد اما امام حسن اگر می جنگید تا کشته می شد سوالات زیادی باقی می ماند یک عده می گفتند که شما نمی خواستید دین در جامعه حاکمیت داشته باشد، خب معاویه که می گفت دین را حاکمیت خواهم داد، معاویه که می گفت من حاضرم به کتاب خدا عمل کنم، چرا شما قبول نکردید. اگر کسی می گفت که معاویه بعد از شهادت امام حسن(ع) با رفتار خلافش چهره اصلی خودش را رو می کرد، همان معترضین باز می گفتند: خب معلوم است وقتی امام حسن(ع) نباشد و آن حریف را کنار بزند، همین کارها را می کند و افسار گسیخته می شود شما می خواستید خودتان را زنده نگه دارید و می ماندید و نمی گذاشتید. پس جای سوال باقی بود و این هم یکی از فرق های بین زمان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بود.

دانلود کتاب صلح امام حسن علیه السلام کتابخانه الکترونیکی http://www.farhang.barnegar.com

دانلود کتاب صلح امام حسن (علیه السلام) / 1.9 مگابایت / PDF ، WORD

دانلود کلیپ صوتی / 2.9 مگابایت / 10 دقیقه

منابع:

اشتراک گذاری این مطلب!

طومار غم (رنجنامة امام حسن مجتبي عليه السلام و مهدي موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف)

22ام دی, 1391

     تفاوت روزگار و شرايط سياسي و اجتماعي در نوع رفتار و واكنش اهل بيت عليهم السلام نسبت به جامعه، تأثير فراوان دارد؛

     ولي آنچه انكار ناپذير است، هدف نوراني واحدي است كه در سرتاسر زندگي ائمه عليهم السلام دنبال شده است و با نگاه دوباره مي‌شود، اين اهداف و انگيزه‌هاي مشترك را بازيابي كرد.

     دوران پر از رنج و مصيبت سبط اكبر، امام حسن مجتبي عليه السلام و پذيرش صلح مصلحتي با دستگاه بني‌اميه در مواردي، مشتركاتي با دوران غيبت حضرت ولي‌عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف دارد براي اين‌كه روشن‌تر به اين موضوع بپردازيم در دو محور، برخي از سخنان نوراني امام حسن عليه السلام دربارة آن واقعه را بيان مي‌كنيم:

پيروي و همراهي
1. محور اول، يكي از شروط بهره‌مندي مردم، از بركت حكومت اهل بيت عليهم السلام؛ پيروي و همراهي است. امام حسن عليه السلام مي‌فرمايد:

     «… اي مردم! معاويه گمان مي‌كند، من او را به خلافت سزاوارتر از خود دانستم كه با او صلح كردم؛ معاويه دروغ مي‌گويد، در كتاب خدا و طبق فرمودة رسول برگزيده او، من از خودِ مردم به آنان اولي‌ترم؛ به خدا سوگند! اگر از من پيروي و مرا ياري مي‌كردند؛ آسمان قطرات ]خير و بركت[ خود را بر ايشان احسان و زمين، بركت خود را برايشان عيان مي‌گردانيد».[1]
     در اين فقرات، امام حسن عليه السلام، سبب خودداري از اقدام عملي را عدم پيروي و همراهي جمعي مردم خوانده‌اند؛ دربارة امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف  هم، روشن است همان‌طور كه تمامي ائمه، خودداري از حضور و اقدام عملي در راستاي اهداف حكومت را عدم همراهي و حضور ياران، معرفي كرده‌اند، يكي از علل مطرح شده، براي غيبت، آمادگي مردم براي پذيرش آن حكومت بوده است و اين‌كه واقعاً از ايسم‌ها و روش‌هاي ديگر مأيوس شوند و با آغوش باز، حكومت الهي اهل‌بيت عليهم السلام را بپذيرند؛ ولي از اين دليل كلي ـ كه براي غيبت امام زمان عليه السلام وجود دارد ـ برخي از كلمات نوراني امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف نيز بر اين مطلب تأكيد دارد از جمله در نامه‌اي فرمودند:

     « لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُم‏»

     «اگر شيعيان ما ـ كه خداوند بر طاعتش، موفقشان دارد ـ هم‌دل و هم‌رأي مي‌شدند ـ كه بر عهدي كه بر گردن آنهاست، عمل كنند ـ هرگز سعادت ديدار ما از آنان به تأخير نمي‌افتاد و] اگر عمل مي‌كردند[ رستگاري با ديداري برخاسته از شناخت واقعي راستين دربارة ما به سوي آنان مي‌شتافت». [2]

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1· 2

دانلود مداحی: در رحلت جانسوز کریم اهل بیت

21ام دی, 1391

 


کریم آل طه مداحی «حاج رضا انصاریان» به مناسبت شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (علیه السلام)

زیارت بقیع را به کعبه نفروشم  با نوای دلنشین «سیدعلی مومنی»

نوحه و سینه زنی  شب شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام با نوای دلنشین «محمود کریمی»

سینه زنی در مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام با مداحی «محمود کریمی» «ای ماهی دریا برایت گرده، پیغمبر و زهرا برایت گریه کرده»

«کریم کاری به جز جود و کرم نداره، آقام تو مدینه هست ولی حرم نداره» با مداحی «محمود کریمی»

روضه خوانی و ذکر توسل در شب شهادت امام حسن علیه السلام ؛ «مدینه غرق آه است» با مداحی «محمود کریمی»

روضه شهادت غریب مدینه، امام حسن علیه السلام با مداحی «محمود کریمی»

مداحی با نوای «محمود کریمی»؛ «سالیانی است از غم غربت، خاطر خسته تو مجروح است»

زبانحال امام حسن علیه السلام در آخرین لحظات شهادتش با نوای «محمدرضا طاهری»

ذکر مصیبت مظلومیت امام حسن علیه السلام با مداحی «محمدرضا طاهری»

سینه زنی و عرض ارادت به محضر امام حسن مجتبی علیه السلام با نوای «حمید علیمی»

مجلس سینه زنی؛ «فرزند حیدر را سر سازش کجا بود، این صلح آغاز قیام کربلا بود» با مداحی «سعید حدادیان»

ذکر مصیبت با نوای «عباس طهماسب پور» در مظلومیت غریب مدینه، امام حسن مجتبی علیه السلام ؛ «آخر یه روز شیعه برات حرم می سازه، حرم برای تو شه کرم می سازه»

 

حاج محمود کریمی

شرحه شرحه می خوانم (جدید،غزل مصیبت)
روضه شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام (جدید)
حضرت سیدالکریم حسن روزه بود (جدید،شعرخوانی)
از تموم درد دلها یه نفر باخبره (جدید،روضه)
هزار مرتبه جان از تنم ز شوق برآید (جدید،روضه)
ای ناسزا از هر کس و ناکس شنیده (جدید،روضه)
نشسته رو لبام لخته لخته پاره دل ای خدا (جدید)
من تو رو می بینم تو منو (جدید)
گرفته دل بوی غم تو تا باشم محرم تو (جدید)
می روم به خاطر دلم می روم به سوی حاصلم (جدید)
حسن کریم عالمینه حسن غریب تر از حسینه (جدید)
ای دل دلشکستگان عاشق و مبتلای تو (جدید)
عزیز دلم ای آب و گلم فراقت شده قاتلم (جدید)
ای سکوت مبهم همنشین ماتم (جدید)
ای سرمایه نداری به کفت جز آهی (جدید)
ای دو جهانت فدا یا حسن بن علی (جدید)
هنوز تو کرامت هنوز تو عنایت هنوز تو سخاوت حسن حرف اوله (جدید)
می میرم از بی قراری آقام آقام (جدید)
ای مادر دلخسته ام حال غریبت را ببین (جدید)
بیا ای کسی که دل شکسته ای (جدید)
یه مدینه یه بقیع یه بقیع و یه مزار (جدید)
انی تارک فیکم الثقلین،قرآن و حیدر و زهرا و حسنین (سال87)
چشمت هزار مرتبه عیسی بن مریم است (سال87-همراه با صمیمی)
ای ماهی دریا برایت گریه کرده (سال87)
ای پادشاه حُسن، ای حُسن بندگی (سال 86)
کریم کاری بجز جود و کرم نداره (سال 86)
یه خواهری سینه زن نوحه های برادره (سال 85)
می روم به خاطر دلم می روم به سوی حاصلم…

وا حسنا، کریم آل فاطمه
ای وای حسن وای
یا حسن بن مرتضی
ای دل دل شکستگان حسن
وا غربتا وا غربتا وا حسنا
سلام ای پخش از ایوب - شعر و روضه
حسن غریب مادر
یا حسن ابن فاطمه (جدید)
من امیر دل ولی داوردم (جدید)
وا حسنا وا حسنا (جدید)
داد مرا زهر جفا همسرم (جدید)
پی قبر من مشتی گل یاس کبود آرید (جدید)
خواهر خوب و نازنین دلشورتو کنار بذار (جدید)
وا حسنا واحسنا غریب مادر (جدید)
انعکاس جلوه ی طه منم (جدید)
روضه امام حسن مجتبی علیه السلام (جدید)

حاج میثم مطیعی

اجرا
کریم کاری به جز جود و کرم نداره (روضه شب پنجم محرم)
مدینه ای باغ گل محمدی تو کوچه ها (واحد شب پنجم محرم)

سید مهدی میرداماد

اجرا
حسن شدی که غریبی همیشه ناب بماند (جدید)
عزیز زهرا غریب عالمینی (جدید)
خدارو شکر که امشب اومدم میون عشاق الحسن (جدید)
اونیکه به درد دلها هم دوا هم طبیب (جدید)
دعام اینه زهرا بده اجازه سینه بزنم برا حسن (جدید)
دلم امشب بهانه می گیرد شعله از آن زبانه میگیرد (جدید)
حسن کریم عالمینه (جدید)
کریم عالم آقام آقام حسنه (جدید)
چشمم ز گریه حسرت دریاست مادر (سال 87)

به گوش دلم جز صدای تو نیست (شعر،سال 87)
روضه امام حسن (سال 87)

 

حاج محمد رضا طاهری

اجرا
دولت این است که یک لحظه گدای تو شوم (روضه سال87) - قسمت اول
دولت این است که یک لحظه گدای تو شوم (روضه سال87) - قسمت دوم
ای کریم مهربان

غریب مادر حسن
ای غریب بن غریب شهر پیغمبر
شرار زهر قاتل سر زند از جسم..
شهید زهر کینه
منم همدم غصه های نهانی
امام حسن، امام حسن
جگر گوشه ی فاطمه
ای غریب فاطمه برادر
دل من کرده هوایت، مستم از جام ولایت
ز غربت مرا چشم خون در بر است
ای تو کریم و همه عالم گدا (جدید)
یا حسن یا حسن (جدید)
یا امام حسن یا امام حسن مولا 1 (جدید)
یا امام حسن یا امام حسن مولا 2 (جدید)
دلبر من برادر من (جدید)
لبت پر خون دیده ات گلگون (جدید)
خواهرم گشته خونین جگر (جدید)
ثانی فاطمه گشته دلم کباب (جدید)
مادر با دلی حزین از داغ حسن ببین (جدید)
از سوز زهر کین در تاب و در تبم (جدید)
سبط اکبر ای گل طه حسن (جدید)
پاره پاره شد دلم (جدید)
چرا آروم نگیره دل رام حسن (جدید)
حسن یابن فاطمه (جدید)
شهید زهر کینه (جدید)
مقتدای بی قرینه، ای شهید زهر کینه (جدید)

 

حاج منصور ارضی

اجرا
یا حسن ، ای کریم آقای من

 

حاج سعید حدادیان

اجرا
روضه امام حسن علیه السلام (سال 88)
پسر شیر خدا را کشتند (سال 87)
غریب مادر حسن

 

حاج احمد نیکبختیان

اجرا
می چکدخون دل ز چشم ترم (سال 88)

 

حاج حسن خلج

اجرا
ای علوی ذات و خدایی صفت-شعر و روضه

ممنونم ای زهر جفا-شعر و روضه
می سوزد جگرم مهربان خواهرم-شعر و روضه
مانده در گوشم فریاد مادر-شعر و روضه

 

سید مجتبی بنی فاطمه

اجرا
یا حسن یا حسن

یابن الزهرا یا حسن

 

حاج مهدی اکبری

اجرا
امامم به خدا ماه زمان است

 

حاج عبدالرضا هلالی

اجرا
پا شدم بیام مدینه که دیدم دلم شکسته

 

حسن قتیل زهر کینه ام  
ای نور دیدگان من، ثمر مادرم حسن  

حسن بن علی ای گل زهرا  

 

برای دانلود کردن مرثیه ها، روی آیکون  کلیک راست نموده
و  گزینه …Save Target As را انتخاب نمایید.

با تشکر از سایت شهید آوینی و تبیان

اشتراک گذاری این مطلب!

لقب کریم اهل بیت برای امام حسن(ع) از کجا آمد؟

21ام دی, 1391

     امام حسن (ع) آرام‌بخش دل‌هاى دردمند، پناهگاه مستمندان و تهيدستان و نقطه اميد درماندگان بود، گاه پيش از آنكه مستمندى اظهار احتياج كند و عرق شرم بريزد، احتياج او را برطرف مي‌ساخت و اجازه نمي‌داد رنج و مذلت سؤال را بر خود هموار سازد.

ولادت نخستین فرزند در خانه علی

امام حسن (ع) در شب نیمه ماه رمضان سال سوّم هجرت در مدینه تولد یافت. وى نخستین پسرى بود كه خداوند متعال به خانواده على(ع) و فاطمه(س) عنایت كرد. رسول اكرم (ص) بلافاصله پس از ولادتش، او را گرفت و در گوش راستش، اذان و در گوش چپش اقامه گفت سپس براى او گوسفندى قربانى كرد، سرش را تراشید و هم وزن موى سرش، نقره به مستمندان داد. پیامبر (ص) دستور داد تا سرش را عطرآگین كنند و از آن هنگام آیین عقیقه و صدقه دادن به هم وزن موى سر نوزاد سنت شد. این نوزاد را حسن نام داد که این نام در جاهلیت سابقه نداشت و كنیه او را ابومحمّد نهاد و این تنها كنیه اوست.

هفت سال در دامان رسول خدا(ص)

امام حسن(ع) هفت سال از زمان حیات جد بزرگوارش را درك كرد و در آغوش مهر آن حضرت بسر برد و پس از رحلت پیامبر (ص) كه با رحلت حضرت فاطمه دو ماه یا سه ماه بیشتر فاصله نداشت، تحت تربیت پدر بزرگوار خود قرار گرفت.

امام حسن (ع) پس از شهادت پدر بزرگوار خود به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت، به امامت رسیدند و نزدیك به شش ماه به اداره امور مسلمین پرداختند در این مدت، معاویه كه دشمن سرسخت على (ع) و خاندان او بود و سال‌ها به طمع خلافت (در آغاز به بهانه خونخواهى عثمان و در آخر آشكارا به طلب خلافت) جنگیده بود؛ به عراق كه مقر خلافت امام حسن (ع) بود لشكر كشید و جنگ آغاز كرد. امام حسن (ع) از جهت منظر و اخلاق و پیكر و بزرگوارى به رسول اكرم (ص) بسیار مانند بود.

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1· 2

گزارشی از برگزاری مجالس عزاداری بانوان بروجردی در سوگ حضرت سیدالشهدا + عکس

28ام آذر, 1391

این نوع عزاداری بانوان بروجردی که در اصطلاح به آن روضه می گویند یکی از مردمی ترین مراسم عزاداری در کشور است زیرا برخلاف بسیاری از آنها که عده قلیلی عامل و بانی خیر شده و مبالغ قابل توجهی جهت بر پایی مراسم عزاداری اهل بیت علیم السلام خرج می نمایند بانوان هر خانه با هر وضعیت مالی بدون زحمت زیاد پذیرای عزاداران و سوگ واران حسینی می باشند .

این مراسمات که در طول دو ماه محرم و صفر برقرار می باشد با توجه به نذر بانی معمولاً10 روز کمتر یا بیشتر می باشد و غالباً عصر ها از ساعت 3 تا اذان مغرب برگزار می شود. پذیرایی در این خانه ها عمدتاً با مایعات(نماد آب) متناسب با فصول سال ،چای، شربت و در گذشته با قهوه صورت می گرفته که فراهم نمودن آن کاری دشوارنمی باشد.

در برگزاری این نوع از مراسم ،اهل خانه پس از انجام طهارت نسبت به آرایش فضای خانه(یکی از اتاق های منزل کاملاً سیاهپوش میشود) با وسایل موجود در خانه و ایجاد فضای حزن انگیز و برافراشته نمودن پرچمی بر روی سر درب ورودی و بخش مراثی ومداحی صوتی یا تصویری نسبت به برپایی مجلس عزای سیدالشهدا اقدام می نمایند.

نکته جالب توجه ،انگیزه قوی در رفتن کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان به این خانه ها می باشد.

رقیه رحیمی

لرستان بروجرد مدرسه علمیه محثه سلام الله علیها بروجرد

اشتراک گذاری این مطلب!

 
فراخوان چی شد طلبه شدم