موضوعات: "امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف" یا "مهدویت"

"تب هجران" با صدای صابر خراسانی

نوشته شده توسطرحیمی 26ام آبان, 1397

نهی از تعیین وقت برای ظهور

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آبان, 1397

 

تعیین وقت برای ظهور جایز نیست و براساس روایات معصومین علیه السلام ما وظیفه داریم کسانی را که به تعیین وقت برای ظهور می پردازند تکذیب کنیم. در اینجا برای آشنایی شما عزیزان به برخی از این روایات اشاره می کنیم.

 تعیین وقت برای ظهور جایز نیست و براساس روایات معصومین علیه السلام ما وظیفه داریم کسانی را که به تعیین وقت برای ظهور می پردازند تکذیب کنیم. در اینجا برای آشنایی شما عزیزان به برخی از این روایات اشاره می کنیم.

 

امام صادق علیه السلام در روایتی خطاب به محمدبن مسلم می فرماید:

ای محمد! هر کس برای تو خبری از ما درباره تعیین وقت [ظهور] نقل کرد در تکذیب او درنگ نکن؛ زیرا ما [اهل بیت] برای هیچ کس وقت ظهور را تعیین نکرده ایم.

 

در روایات دیگری وقتی «مِهزَم» به امام صادق علیه السلام عرض می کند:

فدایت شوم، در مورد این امری که ما در انتظار آنیم، مرا آگاه کنید که چه زمانی واقع می شود؟

 

آن حضرت می فرماید:

ای مهزم! آنان که [برای این امر] تعیین وقت می کنند دروغ می گویند و آنها که [در این امر] شتاب می کنند نابود می شوند و کسانی که تسلیم می شوند نجات می یابند.

 

همچنین در توقیعی که از ناحیه مقدسه صاحب الزمان علیه السلام در پاسخ به پرسش های «اسحاق بن یعقوب» وارد شده، چنین می خوانیم:

 

اما آشکار شدن فرج، به اراده خداوند است و آنان که [برای ظهور] وقت تعیین می کنند دروغ می گویند.

 

توجه به روایات یادشده به خوبی این نکته را بر ما روشن می سازد که ما، نه تنها حق نداریم به استناد برخی رویدادهای اجتماعی و یا حوادث طبیعی به پیش بینی زمان ظهور و تعیین وقت برای آن بپردازیم؛ بلکه بر ما لازم است ادعای کسانی را که مدعی دانستن زمان ظهورند تکذیب کنیم و جلوی نشر این گونه ادعاها را بگیریم.

 

فلسفه این حکم نیز روشن است؛ شما تصور کنید اگر هر از چندی زمانی برای ظهور تعیین شود و ظهور به وقوع نپیوندد چه پیش خواهد آمد. آیا مردم رفته رفته ناامید نمی شوند و اعتقاد خود را نسبت به اصل اندیشه مهدویت و ظهور منجی از دست نمی دهند؟! بنابراین باید بسیار مواظب بود و اجازه نداد که «انتظار فرج» به عنوان ارزشمندترین سرمایه اعتقادی شیعه در عصر غیبت، بازیچه دست جاهلان یا شهرت طلبان گردد.

 

 

 

ظهور را از نزدیک ببینیم
اگر چه ما از تعیین زمان برای ظهور نهی شده ایم اما این بدان معنا نیست که با موضوع ظهور به عنوان واقعه ای دور از دسترس که در آینده ای دور و نامعلوم به وقوع می پیوندد برخورد کنیم، بلکه باید همواره خود را در چند قدمی ظهور ببینیم و امیدوار باشیم که در زمان حیات خود، ظهور حضرت حجت علیه السلام را درک کنیم.

 

این نکته ای است که از مجموع روایاتی که در این زمینه از ائمه معصومین علیه السلام نقل شده استفاده می شود؛ که از جمله می توان به بخشی از دعای عهد که از امام صادق علیه السلام نقل شده، اشاره کرد. در بخشی از دعای یادشده چنین می خوانیم:

 

بار خدایا! اندوه ودلتنگی این امت را باحضور ولیّ خود برطرف ساز و در ظهور او شتاب کن. دیگران ظهور او را دور می بینند ولی ما آن را نزدیک می بینیم… .

 

پی نوشت:
برای مطالعة بیشتر ر.ک:معرفت امام زمان علیه السلام

و تکلیف منتظران، ابراهیم شفیعی سروستانی

حوزه

عهد پیامبر صلی الله علیه و آله از ائمه و شیعیان نسبت به برپایی ظهور

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آبان, 1397

 

امام صادق علیه السلام در یک روایت درباره عهد پیامبر صلی الله علیه و آله از ائمه و شیعیان نسبت به برپایی ظهور اشاره فرمود.


بیشترین آیات و روایات موضوعی را به خود اختصاص داده است. در طبقه‌بندی موضوعی آیات قرآن تاکنون بیش از 1200 آیه مرتبط با موضوع مهدویت یافت شده در حالی که حجم آیات فقهی حدود 500 آیه است. این دست آیات با عنوان «آیات‌المهدی(عج)» شناخته می‌شوند. بنابراین طبیعی است که پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل‌بیت وحی علیهم السلام بیشترین تبیین را نسبت به مهدویت به شیعیان خویش ارائه داده باشند. 

در یک نگاه کلی می‌توان احادیث و روایات تفسیری معصومین علیه السلام در باب مهدویت را در 6 مقطعِ قبل از خلقت، عصر انبیاء و رسولان، غیبت صغری و کبری، آخرالزمان، عصر ظهور و دوران پس از ظهور قرار داد. روایات مقطع قبل از خلقت ناظر بر عهد و میثاق انبیاء و شیعیان در عالم “ذر” نسبت به برپایی امر ظهور، روایات عصر انبیاء و رسولان ناظر بر عزم و کوشش ایشان در راستای برپایی حکومت حقه و آشنا کردن قومشان با مسأله آخرالزمان و ظهور و روایات عصر غیبت، آخرالزمان و مقطع ظهور ناظر بر وقایع آخرالزمانی و مسأله رجعت تا زمینه‌سازی ظهور و سپس برکات عصرپس از ظهور امام زمان(عج) است که این بخش‌های انتهایی بیشترین حجم روایات مهدوی را به خود اختصاص داده‌‌اند.

صفحات: 1· 2

علائم آخرالزمان و راهکار امام علی علیه السلام در عبور از فتنه‌های آن

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آبان, 1397

 

حضرت امام علی علیه السلام در یک روایت به برخی فتنه‌های آخرالزمانی و راهکارهای عبور از آن‌ها اشاره می‌فرماید.


بخش عمده‌ای از خطبه‌های نهج البلاغه که در آن‌ها اشاره به امام زمان(عج) دارد، مربوط به علائم و نشانه‌های آخرالزمان است. از جمله حضرت در خطبه 187 می فرمایند:

* هان ای مردم در آینده پشت کردن روزگار خوش و قطع شدن پیوندها و روی کار آمدن خردسالان را انتظار کشید؛ أَلَا بِأَبِی وَ أُمِّی هُمْ مِنْ عِدَّةٍ أَسْمَاؤُهُمْ فِی السَّمَاءِ مَعْرُوفَة

* این روزگاری است که ضربات شمشیر بر مؤمن آسان‌تر از یافتن مال حلال است؛ ذَاکَ حَیْثُ تَکُونُ ضَرْبَةُ السَّیْفِ عَلَى الْمُؤْمِنِ أَهْوَنَ مِنَ الدِّرْهَمِ مِنْ حِلِّه‏

*روزگاری که پاداش گیرنده از دهنده بیشتر است و آن روزگاری که بی نوشیدن شراب مست می‌شوید؛

ذَاکَ حَیْثُ یَکُونُ الْمُعْطَى أَعْظَمَ أَجْراً مِنَ الْمُعْطِی‏؛ ذَاکَ حَیْثُ تَسْکَرُونَ مِنْ غَیْرِ شَرَاب‏

ادامه »

مناجات با امام زمان (عج) با نوای حاج محمدرضا طاهری

نوشته شده توسطرحیمی 20ام مهر, 1397

وضعیت محرومان پس از ظهور امام زمان(عج)

نوشته شده توسطرحیمی 20ام مهر, 1397

 


بنابر تصریح روایات نبوی و نیز احادیث ائمه علیهم السلام ظهور و قیام مهدوی زمینه ساز نجات محرومان از ظلم و محرومیت ها است؛ یش از ظهور، شرایط به گونه ای می شود که همه انسان های جهان آرزوی فرج را دارند.

شکی نیست که قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه موجب برقراری عدالت و ریشه کن شدن همه محرومیت ها از جامعه بشری می شود.

چنان که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید:

«مهدی عجل الله تعالی فرجه از امت من ظهور می کند؛ خداوند او را به عنوان فریادرس انسان ها می فرستد. آن زمان مردم در نعمت به سر خواهند برد.»1

رسول خدا صلی الله علیه و آله فریادرسی را محدود به طایفه یا ملیت خاصی نکرده است؛ بلکه با تعبیر کلمه ناس (مردم)، آن حضرت(عج) را رهایی بخش همه انسان ها می داند. از این رو، پیش از ظهورش، شرایط به گونه ای می شود که همه انسان های جهان آرزوی ظهورش را دارند.

جابر می گوید: امام باقر علیه السلام فرمودند:

«حضرت مهدی(عج) در مکه ظهور می کند … خداوند سرزمین حجاز را (به دست او) می گشاید و حضرت(عج) زندانیان بنی هاشم را از زندان آزاد می سازد.»2

ابو ارطات می گوید: حضرت مهدی(عج) (از مکه) عازم مدینه می شود و زندانیان بنی هاشم را رهایی می بخشد. آنگاه به کوفه می رود و زندانیان بنی هاشم را آزاد می سازد.3

شعرانی نیز می گوید: هنگامی که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه به مغرب زمین می رسد، مردم اندلس به سوی او رفته، می گویند: ای ولی الله (و حجت خدا)! جزیره اندلس را یاری کن که خود و مردمش هلاک شده اند.4

پی نوشت ها:

1-عقدالدرر، ص167؛

2-فتن، ص95؛

3-ملاحم، ص64؛

4-احقاق الحق، ج13، ص260.

*برگرفته از نشانه هایی از دولت موعود؛ نجم الدین طبسی

وارث

استقامت بر دین ورزی در عصر غیبت

نوشته شده توسطرحیمی 10ام مهر, 1397

 

قال الامام علی علیه السلام:

ألا فَمَن ثَبَتَ مِنهُم عَلَی دینِهِ وَ لَم یَقسُ قَلبُهُ لِطولِ أمَدِ غَیبَةِ إمامِهِ فَهو مَعی فی دَرَجَتی یَومَ القیامَة.


حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند:

بدانید آنان که در زمان غیبت حجت خدا

در دین خود ثابت مانده

و به خاطر طول مدت غیبت منکرش نشوند،

روز قیامت با من هم درجه خواهند بود.

 

مجلسی، بحارالانوار، ج51، ص109

دجال کیست؟

نوشته شده توسطرحیمی 10ام مهر, 1397

 

دجال کیست؟

آیا دجال انسان است یا یک حزب؟

 

دجال از ریشه دجل (دغل) به معنای دروغگو است و بر اساس آنچه از ظاهر اخبار استفاده می‏شود دجال فردی است که در آخرالزمان و پیش از قیام مهدی علیه السلام خروج می‏کند و انسان غیر عادی است و با انجام کارهای شگفت ‏انگیز جمع زیای از مردم را می‏فریبد و سرانجام به دست حضرت عیسی علیه السلام در منطقه شام به هلاکت می‏رسد. و اینکه آیا دجال شخص واحد با آن ویژگیها می‏باشد یا یک تفکر و جریان الحادی است در این مورد احتمالات مختلف و متعدد وجود دارد.

برخی گفته اند دجال نام شخص معینی نیست بلکه هر کسی که با ادعای پوچ و بی اساس و حیله گری سعی در فریب مردم داشته باشد دجال است و از احادیث نیز این نکته قابل استفاده است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‏فرماید:

لاتقوم الساعه حتی یخرج المهدی من ولدی و لا یخرج المهدی حتی یخرج ستون کذابا کلهم یقول انا نبی؛

یعنی قیامت بر پا نمی‏شود تا وقتی که مهدی علیه السلام از فرزندانم ظهور کند و مهدی علیه السلام قیام نمی‏کند تا وقتی که شصت دروغگو خروج کند[i] و در روایتی دیگر از پیامبر نقل شده است که:(پیش از خروج دجال بیش از هفتاد دجال خروج خواهد کرد)[ii]

   با توجه به روایات می‏توان گفت که دجال‏ها متعدد و متنوع هستند و دجال واقعی همان گونه که از روایت معلوم است شخص معینی می باشد و دجال‏های دیگر که افراد شیاد و حیله‏گری هستند که در پدیده‏های اجتماعی با ظاهر شدن سعی در فریب مردم دارند.

کاربر گرامی بحث آخر الزمان و فتنه ها و علائم قبل از ظهور فراتر از این است که ما در اینجا برای شما بیان کنیم. شما می توانید برای مطالعه در این باب به منابعی مانند بحارالانوار جلد 51 و 52 و 53 مراجعه نموده و یا آسانتر این که به کتابهایی مانند «مهدی منتظر» نوشته شیخ محمد جواد خراسانی و دیگر کتب مراجعه فرمایید که تعدادی از آنها عبارتند از:

1- ظهور نور، علی سعادت پرور، نشر تشیع

2- علائم ظهور امام زمان (عج )، محمد حسین همدانی، انتشارات صحفی

3- نشانه های ظهور، سادات مدنی، نشر منیر

4- از ولادت تا ظهور، کاظم قزوینی، ترجمه : فریدونی، نشر آفاق

5- از ولادت تا ظهور، کربی، انتشارات الهادی

6- مقاله بررسی نشانه های ظهور، اسماعیل اسماعیلی

 

یادآوری است که پی‌نوشت‌ها (اسناد احادیث) در انتهای هر بخش آمده است.

 دانلود کتاب مهدی منتظر در قالبPDF
                                                                                                                   

دانلود کتاب مهدی منتظر در قالب Doc قابل استفاده در نرم افزار ورد  

  منبع:baghiatollah.ir

در صورت تمایل به مطالب بیشتر می توانید به لینک های زیر مراجعه نمایید

دجال دروغگوی فریبنده

دجال در عقیده شیعه

دجال از نگاهی دیگر

امام مهدی (عج) و فتنه دجال

دجّال کیست و چیست؟

 

[i] - بحارالانوار، جلد 52، ص 209.

[ii] - کنزل العمال، جلد 14، ص 200، نقل از کتاب چشم به راه مهدی، ص 291.

چهل حدیث امام مهدى (عج) از زبان امیرالمومنین امام على علیه السلام

نوشته شده توسطرحیمی 9ام مهر, 1397

 

 قال رسول اللّه صلى الله علیه و آله :

مَنْ حَفِظ مِنْ اُمَّتى اَرْبَعینَ حَدیثا مِمّا یَحْتاجُونَ اِلَیْهِ مِنْ أَمْرِ دینِهِمْ بَعَثَهُ اللّهُ یَوْمَ الْقیامَهِ فَقیها عالِما. [۱]

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند:

هر کسى از امّت من چهل حدیث در مورد مسائل دینى که مردم به آن نیاز دارند حفظ کند خداوند در روز قیامت او را فقیه و دانشمند بر انگیزد.

صرف نظر از مجموعه احتمالاتى که در معناى حفظ حدیث مطرح شده است [۲]یکى از شیوه هاى رایج در بین علماى پیشین این بوده است که از طریق تدوین مجموعه هاى چهل حدیث در زمینه موضوعات مختلف دینى که مردم بدان نیاز داشته اند به نشر معارف دین مى پرداختند.

این کار را علما و اندیشمندان اسلامى به عنوان مرزبانان فرهنگ اسلامى با هدف حفظ و تحکیم و ترویج احکام و تعالیم دینى انجام مى دادند. البته وجود روایات زیادى که در آنها به حفظ چهل حدیث سفارش شده است انگیزه اى بوده است که اغلب علما در کنار تمام کارهاى علمى و فکرى و فرهنگى خود، به تدوین مجموعه هاى چهل حدیث اهتمام بورزند تا از این طریق هم به انجام وظیفه خود یعنى ترویج فرهنگ اسلامى پرداخته باشند و هم به ثواب و فضیلتى که در این روایات وعده داده شده است نائل آیند.

متأسفانه به مرور زمان به موازات رواج پیدا کردن شیوه هاى جدید آموزشى و تبلیغات، مسأله تدوین چهل حدیث به فراموشى سپرده شد و یا حداقل از رونقى که پیش از این داشت افتاده است.

امّا به نظر مى رسد در شرایط کنونى یعنى کم شدن فرصت مطالعه افراد در نتیجه گسترش زندگى ماشینى تألیف مجموعه هاى چهل حدیث در موضوعات مورد نیاز، هنوز از کار آیى بیشترى برخوردار مى باشد.

از آنجا که در دروه غیبت توجه به مسأله امامت و آشنایى با ابعاد مختلف معارف امام زمان علیه السلام از اهمیت بسیار مهمى برخوردار است و از طرف دیگر راه شناخت درست این موضوع مراجعه به روایات پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و ائمه اطهارعلیه السّلام است، و به پاسداشت سال امام على علیه السلام که از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامى با هدف تبیین هر چه بیشتر معارف و رهنمودهاى آن حضرت انجام گرفته است بر آن شدیم تا از طریق بررسى مجموعه فرمایشات حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بخشى از آن روایات را که ابعاد مختلف شخصیت حضرت صاحب الزمان علیه السلام و وقایع زندگى و ویژگی هاى یاران و دوران حکومت آن حضرت را مورد اشاره قرار داده است با ترتیب مناسب به صورت یک مجموعه چهل حدیث جهت استفاده علاقمندان تهیه و منتشر سازیم. امید آن که این تلاش ناچیز در حدّ خود به ترویج فرهنگ انتظار کمک نموده باشد.

ادامه »

اولین رجعت کننده پس از ظهور

نوشته شده توسطرحیمی 7ام مهر, 1397

 

از اعتقادات شیعه این است که زمین تا قیامت هـیچگاه خـالی از حـجت الهی نمی ماند و از سوئی بنا بر اسناد روایی، امـام زمـان (عج ) بعد از ظهور و قیام زندگی جاودانه نداشته و از دنیا رحلت می کنند. درنتیجه، بازگشت ائمه اطهار(علیهم السلام) به دنیا و حـکومت ایـشان تـا زمان فرا رسیدن قیامت، امری لازم و مسلم است، تا سلسله حجج الهـی قطع نشود (شیخ کلینی، 1365ش: ج1، ص 178) چرا که تداوم سلطنت و حکومت ائمه اطهار (علیهم السلام) بعد از رجعت امام زمان (عـج) بـیان کـننده هدفمند بودن امر رجعت و تحقق وعده های الهی طبق این آیـه شـریفه است:

«وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ». (سوره قصص/ 5)

اعـتقاد بـه امـر رجعت ائمه علیهم السلام از امور قطعی تشیع بوده و به قدری حائز اهـمیت اسـت کـه امام صادق (علیه السلام) می فرماید:

«لَیسَ مِنَّا مَن لَم یؤُمِنُ بِکرَّ تنَا؛

هر کس به رجـعت مـا ایمـان نداشته باشد، از ما نیست.» (بحارالانوار، ج 53، ص 92)

ادامه »