موضوع: "سبک زندگی"

جهاد مالی پیش از جهاد جانی ارزش دارد زیرا ...

نوشته شده توسطرحیمی 1ام مهر, 1397

در مسجد دانشگاه امام صادق علیه السلام مطرح شد؛

حجت الاسلام پناهیان:

جهاد مالی پیش از جهاد جانی ارزش دارد زیرا بقاء اسلام در یاری دهندگان اسلام است.

بر اساس آیات قرآن جهاد مالی پیش از جهاد جانی ارزش و اهمیت دارد زیرا بقاء اسلام در پولدار شدن یاری دهندگان اسلام است.

 

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه به مناسبت سوگواری شهادت امام حسین علیه السلام در ایام محرم در مسجد دانشگاه امام صادق علیه السلام به سخنرانی پرداخته و گفت: ما باید یک مقدار نظام ارزشی دینی و انسانی که در جامعه تبلیغ می‌کنیم را تغییر دهیم.

وی افزود: برخی تلقی‌ها از خوب بودن درست نیست؛ اینکه انسان معصیت و ظلم نکند مهم است اما کافی نیست زیرا کفایت صرف به این موارد انسان را بی‌دین‌ می‌کند. بخشی از دینداری انفعالی افراد باهوش را از دین گریزان می‌کند.

ادامه »

انتظار یعنی رنج امروز ابدی نیست

نوشته شده توسطرحیمی 21ام شهریور, 1397

وقتی به شما می گویند انتظار بکشید؛ یعنی، این وضعیتی که امروز شما را رنج می دهد و دلتان را به درد می آورد، ابدی نیست و تمام خواهد شد. ببینید چه قدر انسان، حیات و نشاط پیدا می کند.

در کتاب «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی)» که به اهتمام حسن ملایی تدوین شده، درباره برکات حضور امام معصوم(ع) در جامعه و اعتقاد به مهدویت آمده است:

امام، معیار سنجش و عامل توازن اجتماع

انبیاء دو هدف درند؛ دو هدف مهم؛ یکی هدف اساسی ساختن انسان، پیراستن انسان از بدی ها، آراستن انسان به نیکی ها  و فضیلت ها و خوبی ها؛ خلاصه انسان را انسان کردن؛ این هدف بالاست؛ اما هدف دیگری که انبیاء دارند که در نیمه راه این هدف قرار دارد، این است: تشکیل جامعه توحیدی، تشکیل نظام الهی، تشکیل حکومت خدا، تشکیل تشکیلاتی که با قوانین و مقرارت الهی اداره شود، این هدف همه انبیاء است…؛ «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ» به یقین فرستادیم پیامبران خود را «البینات» همراه با دلایل روشن و روشنگر … «وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ» … با آنها فرستادیم کتاب را، این یک؛ «وَ المیزان» با آنها میزان هم فرستادیم، میزان یعنی ترازو یعنی چه؟ یعنی هر پیغمبری که آمد، یک ترازو زیر بغلش بود، بزرگ یا کوچک؟، نه! منظور میزان یعنی وسیله ای که با او می توان تعادل و توازن اجتماعی به وجود آورد… چیست آن وسیله؟ … بنده مراجعه کردم در ذیل این آیه به احادیثی که وارد شده، دیدم یکی از چیزهایی که میزان را معنا کردند، می فرمایند: «المیزان الامام» و دیدم درست است، کاملا تطبیق می کند، الهام می گیریم ما از این حدیث [که] میزان امام است.

ادامه »

نظر اسلام در مورد کار زن

نوشته شده توسطرحیمی 17ام شهریور, 1397

امام صادق از پدرشان امام باقر علیه السلام روايت كرده‏ اند كه آن حضرت فرمود:
«اميرالمؤمنين و فاطمه عليها السلام از پيامبر خدا صلی الله علیه و آله درباره كارها داورى خواستند. آن حضرت حكم نمودند كه فاطمه عليها السلام كار داخل منزل را انجام دهد و على عليه السلام كار بيرون منزل را.
امام باقر می فرماید فاطمه سلام الله علیها فرمود :
جز خدا كسى نمى‏ داند كه چه اندازه من شادمان شدم كه رسول خدا  بار برخورد با مردان نامحرم را از دوش من برداشت (و موظّف به كارهاى بيرون نكرد كه بايد در برابر مردان بايستم و با آنان برخورد داشته باشم. (منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة)، ج‏25، ص 507)
این روایت به خوبی نشان می دهد که آنچه زن باید به تاسی از حضرت زهرا برای خود بپسندد و بدان خشنود باشد کار در منزل است . علاوه بر آنکه در این روایت تقسیم کننده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است پیامبری که کارها و تصمیمات او نشان دهنده امر مورد پسند و رضایت خداست.

 

نظر قرآن در مورد کار زن در بیرون از منزل

 گویا تنها جایی که در قرآن از کار زن در بیرون منزل سخن به میان آمده است در آیه 23 سوره قصص است که جریان حضرت موسی و دختران شعیب را نقل می کند:
 
وَ لَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَ وَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأَتَينْ‏ِ تَذُودَانِ  قَالَ مَا خَطْبُكُمَا  قَالَتَا لَا نَسْقِى حَتىَ‏ يُصْدِرَ الرِّعَاءُ  وَ أَبُونَا شَيْخٌ كَبِير.
 
و چون به آب مدين رسيد بر آن آب گروهى از مردم را ديد كه [به حيوانات‏] آب مى ‏نوشاندند و پايين‏تر از آنان دو زن را يافت كه حيواناتشان را باز مى‏ دارند، گفت: شما برای چه اینجا هستید؟ گفتند: به حيواناتمان‏ آب نمى ‏دهيم تا آنكه چوپانان حيوانات خود را باز گردانند. و پدرما  پير كهنسالى است 
 

اما از این آیه بر خلاف انچه که عده ای پنداشته اند جواز کار زن در بیرون از منزل به صورت مطلق بر نمی آید چرا که از تاکید آن دو دختر بر پیر بودن پدرشان در جواب حضرت موسی علیه السلام معلوم می شود که آن دو اگر پدرشان توانائی داشت به دنبال گوسفندان نمی آمدند چنانچه در ادامه داستان در همین سوره هم می بینیم آنها پس از همین اتفاق به نزد پدر رفته از او می خواهند که حضرت موسی را که شخص قوی و امینی یافته اند به خدمت بگیرد گویا که تا آن موقع شخصی اینچنین یافت نشده بود تا حضرت شعیب گوسفندانش را بدو بسپارد و دخترانش به ناچار به دنبال گوسفندان نروند. 

ادامه »

بهتر از همسر خوب

نوشته شده توسطرحیمی 5ام شهریور, 1397
 
امام رضا علیه السلام فرمودند:
ما اَفادَ عَبدُ فائِدةً خَیراً مِن زَوجهٍ صالِحةٍ، اِذا رَآها سَرَّتهُ، وَ إذا غابَ عَنها حَفِظَتهُ فی نَفسِها وَ مَالِهِ؛
بنده مؤمن، هیچ بهره ای نبرده است که بهتر از همسر خوب و شایسته ای باشد که هنگام حضور شوهر، مایه ی خوشحالی او و در غیاب شوهر، نگهدار ناموس و مال او باشد.
 
مسند الامام الرضا علیه السلام، ج 2، ص 256

شرح حدیث:

از نعمتهای بزرگ خدا، داشتن همسر خوب و موافق و همدل و همراه و صبور و مددکار است. 
در روایات، از «همسر صالح» بسیار ستایش شده است. 
سعدی گوید:
زن خوب فرمانبر پارسا
کند مرد درویش را پادشا
که را خانه آباد و همخوابه اوست
خدا را به رحمت نظر سوی اوست(1)
این حدیث، شیوه ی رفتار مناسب و مطلوب زن را در خانه با شوهرش بیان می کند. برخورد خوب و شادی آور، رعایت عفاف و پاکدامنی و امانت، حفظ مال و دارایی شوهر و پرهیز از اتلاف و اسراف، از جمله ی این اوصاف است. 
الگوی مکتبی مسلمانان در این باره «خانه ی علی و فاطمه» و رفتار متقابل این زن و شوهر با یکدیگر است. 
امیر مؤمنان علیه السلام می فرماید:
«وقتی به خانه می آمدم و به زهرا نگاه می کردم، همه ی غم و اندوهم برطرف می شد. هرگز کاری نکردم که فاطمه از من خشمناک شود، فاطمه نیز هرگز مرا خشمناک نساخت(2). »
حضرت فاطمه علیهاالسلام آیین خانه داری و همسرداری را به خوبی مراعات می کرد و در زندگی، شریک و همراه و همراز همسرش امیرمؤمنان علیه السلام بود. مراعات قدرت مالی شوهر را داشت و از درخواستهایی که احتمال می داد علی علیه السلام نتواند تأمین کند و شرمنده شود، پرهیز می کرد. 
فاطمه علیهاالسلام، الگوی همسری خوب
 
و مادری مهربان است. 
 

پی نوشت: 
1. بوستان سعدی. 
2. اربلی، کشف الغمّه، ج 1، ص 363. 
 
حکمت های رضوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام رضا علیه السّلام)،
جواد محدثی



کلید های موفقیت در زندگی مشترک

نوشته شده توسطرحیمی 5ام شهریور, 1397

 

اگر زندگی تان آنگونه که انتظار داشتید نیست و باور دارید که خودتان می توانید تغییرات محسوسی در آن ایجاد کنید . یا اگر در ابتدای زندگی مشترک هستید و دوست دارید روابطتان با همسر عزیزتان روز به روز بهتر شود به این چند نکته کلیدی توجه کنید:

1. به همسرتان سوء ظن نداشته باشید

 

«زن و مرد مانند جزیره ای هستند که اگر میان شان دریای سوءتفاهم قرار گیرد، هم دیگر را نمی فهمند و احساس هم دیگر را درک نمی کنند (فقط عروس و دامادها بخوانند، قربان زاده)

سوءظن و بدگمانی، عاملی است که زندگی مشترک را به جهنمی سوزان بدل می کند. از نظر اسلام بدگمانی به همه، بد است و به شریک زندگی بدتر. قرآن کریم در آیه های متعددی به مذمت سوءتفاهم پرداخته است؛ برای مثال در آیه ی دوازده سوره ی حجرات می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید! از بسیاری گمان ها بپرهیزید که پاره ای از گمان ها گناه است و هرگز از حال درونی هم تجسس نکنید.» در فقه اسلامی هم داریم که همیشه باید هر عملی را حمل بر صحت کنیم، مگر عکس آن بر ما ثابت شود؛ یعنی زوج های جوان نباید به هم بدبین و بدگمان باشند؛ چون هرچه رابطه ی بین دو نفر، نزدیک تر می شود احتمال بدگمانی هم افزایش می یابد؛ پس اولین قدم در راه خوش بختی زوج ها، فروریختن دیوار بدگمانی و خوش بین ‎بودن به هم دیگر است. 

ادامه »

درمان وسواس از منظر دین

نوشته شده توسطرحیمی 19ام مرداد, 1397

 

 انواع وسواس در همه افراد کم و بیش وجود دارد، با این تفاوت که برخی قدرت مقابله با آن را دارند و آن را تحت کنترل و ضابطه در میآورند، وبرخی توانایی مقابله را ندارند و از نجات خود اظهار عجز میکنند. ما عوارض و حالات وسواسی را فقط در افرادی می بینیم که اراده و توانایی ایستان در برابر لشکر وسواس و عوامل آن را در خود نمی بینیم واز نجات خود اظهار ناتوانی میکنند.
 
در رفتار وسواسی فرد تابع اعمالی است که اضطراراً از او سر میزند و دچار حالت عصبی میشود. عمل او مکرر انجام میگیرد، مثلاً دست خود را چند بار آب میکشد، در اتاق یا حیاط را میبندد، اما خاطر جمع نیست و دوباره و چند باره سر میزند تا اطمینان حاصل شود، یا شیر آب را پس از بستن چند بار سرکشی میکند تا ببیند بسته است یا نه؟ منشأ و اساس وسواس‏پیش از بیان راه‏های درمان، ذکر منشأ وسواس ، دو فایده دارد:
1 - فرد وسواسی را به منشأ مشکلش آگاه میسازد، این کار کمک زیادی برای حل مشکل و درمان خواهد کرد.

2 - هشدار و آگاهی لازم را برای شیوه تربیت فرزندان به وی میدهد. منشأ وسواس، ضعف در تصمیم‏گیری و فقدان اراده و عدم قدرت روحی است. اما ضعف اراده و قدرت تصمیم‏گیری از کجا پیدا شده است؟ 

ادامه »

بهترین ازدواج ها

نوشته شده توسطرحیمی 16ام مرداد, 1397

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله:

 

خَيْرُ النِّـكاحِ اَيْسَرُهُ

بهترین ازدواج ها آن است که آسان تر انجام گیرد.

نهج الفصاحه، ح 248

 

حمایت از کالای ایرانی در قرآن

نوشته شده توسطرحیمی 15ام مرداد, 1397

 

 

به قلم رقیه رحیمی (طلبه سطح سه)

قرآن که خود را تبیان لکل شیء می نامد فرا روی همه زمانها و پاسخگوی همه مشکلات بشری است و اسلام به عنوان دین کاملی که خاتم النبیین مامور ابلاغ آن به همه جهانیان است تا آخرالزمان و در لابلای همه پیچیدگیهای زندگی امروز همراه انسان است.گرچه قرآن کتابی نیست که به راه حل همه مشکلات بشری با جزییات و شرح و بسط پرداخته باشد اما دستورات کلی آن همچون چراغی راهگشای تاریکیها و ظلمتهای همه قرون است.

 

زندگی در عصر حاضر برای انسان امروز  مقتضیات خاص خود را دارد.یقینا مشکلات و سوالات بشر امروز بسیار پیچیده تر از سوالات عصر نزول و ماقبل آن است.انسان امروزه در دنیایی زندگی می کند که معادلات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و نظامی و آموزش و علمی و… در تار و پور زندگی او رخنه کرده و گاهی تئوریهایی که عقل ناقص انسانی ارائه می دهد نمی تواند پاسخ خوبی برای سوالات وی باشد.

مسایل اقتصادی از جمله مسایل مهم و جاری انسان عصر حاضر است که گاهی افراد جامعه را دچار مشکلات و معضلاتی می کند.پوشیده نیست که مسایل مالی و تامین نیازهای عرفی در هر جامعه ای پایه سلامت روحی و جسمی هر انسانی را تشکیل می دهد.

 یکی از مسایلی که چند سالی است مورد توجه و تاکید دلسوزان و متوالیان امر اقتصاد در میهن اسلامیمان  قرار گرفته است پیشرفت اقتصاد با رویکرد حمایت از کالای داخلی است.با مراجعه به قرآن به آیاتی برمی خوریم که می توان آنها را تکیه گاه نقلی و شرعی محکمی برای حمایت از کالای ایرانی و تولید وطنی دانست.

آنچه در این مقاله ارائه می شود معرفی آیاتی است که می توان با تکیه بر آنها حمایت از کالای ایرانی را امری شرعی و قرآنی قلمداد نمود.

در ذیل به معرفی این آیات پرداخته می شود:

 1- خداوند در سوره نساء ایه 141 می فرماید:

«وَ لَنْ یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً :

و خداوند هرگز بر [زیانِ ] مؤمنان، برای کافران راه [تسلّطی ] قرار نداده است.»

در تفسیر نمونه در شرح این آیه آمده است:

از آنجا که کلمه «سبیل» به اصطلاح از قبیل «نکره در سیاق نفى» است و معنى عموم را مى رساند از آیه چنین استفاده مى شود: کافران نه تنها از نظر منطق، که از نظر نظامى، سیاسى، فرهنگى، اقتصادى و خلاصه از هیچ نظر بر افراد با ایمان، چیره نخواهند شد.

ادامه »

راهی آسان برای لجبازتر کردن بچه ها

نوشته شده توسطرحیمی 15ام مرداد, 1397

« مگه نگفتم؟ » روشی است برای خنک شدن دل والدین و لجبازتر شدن بچه‌ها.

در این روش مادر بارها به فرزندش تذکر می‌دهد که:

«هوای پارک سرده یه لباس گرم بپوش» و بچه هم می‌گوید: «نه، همین‌که پوشیدم خوشگل تره» اما وقتی از ماشین پیاده می‌شوند بچه سردش می‌شود و اینجا نوبت مادر است که هشدارهای قبلی‌اش را مثل چماق توی سر بچه بکوبد که:  

«مگه نگفتم هوای پارک سرده هان؟ گفتم یا نگفتم؟»

در اینجا مادر از درایت خودش احساس غرور می‌کند و امیدوار است این اتفاق درس عبرتی بشود برای آینده.  اما بچه، نه‌تنها از رفتارش درس نمی‌گیرد و سر عقل نمی‌آید بلکه از اینکه این‌طور تحقیرشده عصبانی می‌شود و در اولین فرصت این تحقیر مادر را با منفی کاری و لجبازی بیشتر تلافی می‌کند.

این جور مواقع بهتر است مادر گرامی خیلی محترمانه لباس گرمی را که همراهش آورده به بچه بدهد تا بپوشد و دور سرکوفتهای بعدی را خط بکشد. اینطوری شاید درس عبرت بشود. شاید هم نشود.

 بچه است دیگر!  

برگرفته از  کتاب «نوموخام» به قلم سید مهدی خدایی



چه کنم تا در زندگی زمین نخورم

نوشته شده توسطرحیمی 15ام مرداد, 1397

همه ما در زندگیمان بارها شکست خورده ایم. برخی دوباره کمر راست کرده ایم و به راهمان ادامه داده ایم و بسیاری دیگر برای همیشه مأیوس و نا امید شده ایم.
 
گاهی انسان در پی راه حلی می گردد که هنگام شکست و زمین گیر شدن بتواند دوباره برخیزد و به راه خود ادامه دهد و شکست خود را جبران نماید. اما شاید از آن مهمتر این سوال است که چه کنم که اصلاً در زندگی شکست نخورم؟
 
پاسخ را با یک مثال ساده بیان خواهم کرد. تصور کن در اتوبوس ایستاده ای. با هر ترمزی که راننده محترم می گیرد همه کسانی که مثل تو ایستاده اند به جلو پرتاب می شوند. در این شرایط اگر کسی دستش را به دستگیره ای نگرفته باشد حتما به زمین خواهند خورد.  حتی گاهی با وجود اینکه دستگیره را گرفته اند ممکن است به خاطر شدت حرکت اتوبوس دستگیره از دستشان رها شود و زمین بخورند. 
 
زندگی هم مثل همین اتوبوس در حال حرکت است. پستی و بلندی مسیر ممکن است انسان را زمین بزند در این شرایط انسان باید به دستگیره محکمی چنگ بزند تا خودش را حفظ کند. 

آن دستگیره چیست؟

تنها دستگیره ای که میتوان به آن اعتماد کرد خداست. انسان باید به خدا ایمان و اعتماد داشته باشد و تنها راهی را برود که او فرمان داده است. این راه, راه امن است 
لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ‏ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (بقره 256)
 
در قبول دين، اكراهى نيست. (زيرا) راه درست از راه انحرافى، روشن شده است. بنا بر اين، كسى كه به طاغوت [بت و شيطان، و هر موجود طغيانگر] كافر شود و به خدا ايمان آورد، به دستگيره محكمى چنگ زده است، كه گسستن براى آن نيست. و خداوند، شنوا و داناست. 
 
بله. پروردگار انسان که خیر و صلاح او را می خواهد هر گز کسانی را که به او تمسک کنند گمراه نمیکند. 
 
وَ مَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ‏ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ وَ إِلَى اللَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ (22لقمان)
 
كسى كه روى خود را تسليم خدا كند در حالى كه نيكوكار باشد، به دستگيره محكمى چنگ زده (و به تكيه‏گاه مطمئنى تكيه كرده است)؛ و عاقبت همه كارها به سوى خداست. 
And whoever submits his face to Allah while he is a doer of good - then he has grasped the most trustworthy handhold. And to Allah will be the outcome of [all] matters.

نویسنده: سید مهدی خدایی





 
سوگواره عاشورایی