موضوع: "پایان نامه ها"

وظایف و رسالت های زن منتظِر(پایان نامه)

27ام اردیبهشت, 1394

در این شماره تحقیق پایانی خانم“بهارک بهرامی “ را معرفی می کنیم. این تحقیق از مقدمه و پنج فصل تشکیل شده است. فصل اول کلیات را تشکیل می دهد.فصل دوم سیمای زن منتظر به عنوان یک مکلف بیان شده اسن.در فسل سوم وظایف فردی زن منتظر و در فصل چهارم رسالت های خانوادگی وی و در فصل پنجم رسالت های اجتماعی زن منتظر مورد بررسی قرار می گیرد.

در چکیدا این پایان نامه آمده است:

در عصر غیبت که دوره پنهان زیستی امام زمان _ ارواحنا فداه _ است،معتقدان به مهدویت برای زمینه سازی و نیل به جامعه  موعود جهانی،دارای رسالت ها و مسئولیت های خطیری هستند که با پای بندی و اجرای آنها می توانند زمینه ساز ظهور آن حضرت باشند. در این میان نقش زنان که تقریبا نیمی از جمعیت بشر را به خود اختصاص داده اند،نقش مهم و تاثیرگذاری است.

ادامه »

خمس از دیدگاه قرآن و سنت

9ام اسفند, 1392

چکیده:
با توجه به اینکه خمس یکی از واجبات دین اسلام و حکم شارع مقدس می باشد، هدف از انجام این تحقیق نشان دادن اهمیت مسأله و بررسی آیات و روایاتی است که در این مورد به ما رسیده است.

پرداخت خمس سابقه قبل از اسلام را ندارد و بعد از ظهور اسلام و تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر - صلی علیه و آله و سلم-  طبق آیات و روایات پرداخت خمس واجب شد .

کلمه خمس در لغت به معنای پنج و یک پنجم و در اصطلاح فقهی یک پنجم مال است که هر مسلمانی طبق شرایط مقرره ازمال خویش به مصرف می رساند.

از ویژگی های خمس موارد مشمول بسیار گسترده و محدود نبودن آن است و دیگر این که خمس متعلق به حکومت اسلامی ولی زکات تعلق به جامعه اسلامی دارد.

نیمی از خمس سهم سادات نیازمند بنی هاشم از ایتام، مساکین و ابناءسبیل می باشد و سادات حق برداشت از صندوق زکات را ندارند.

و ادله شیعه بر وجوب خمس یکي وجود آیه شریفه:

« وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يوْمَ الْفُرْقَانِ يوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيءٍ قَدِيرٌ»(الأنفال/41)

است و دیگری احادیث و روایاتی که از پیامبر و ائمه - علیهم السلام - به ما رسیده است و سومي اجماع فقهای شیعه.

در زمان حیات پیامبر- صلی علیه و آله و سلم- خمس به طور عادلانه تقسیم می شد امّا بعد از حیات ایشان ، خلفا خمس را به درخواست خود مصرف می کردند تا اینکه در زمان حضرت علی - علیه السلام- دوباره تقسیم عادلانه ای از خمس می شد.

علمای اهل تسنن، خمس را فقط در غنائم جنگی می دانند و دلایلی بر تصدیق این مدعا بیان نموده اندو فلسفه خمس را نیز تشریح نموده اند.

ولی علمای شیعه معتقدند هر فردی مبدأ محاسبه سال خمس خود را مشخص نموده و با گذشت و کسر مؤونه یک سال زندگی، یک پنجم سود درآمد خود را پرداخت می کند و این مقدار به شش قسم تقسیم می شود، سه سهم از آن خداوند و پیامبر و امام معصوم - علیه السلام- می باشد و سه سهم دیگر متعلق به سادات نیازمند است.

باتوجه به ادله علما منظور از ذی القربی، امامان معصوم -علیهم السلام- می باشند و منظور از یتیمان و مساکین و ابناء سبیل ، سادات بنی هاشم می باشند. با قرار دادن سهمی برای سادات، آنها را به خاطر مصالح عموم و این که هیچ گونه سوء ظنی به وجود نیاید آنها را کنار زده و از زکات محروم کرده است.

در زمان حضور امام معصوم (علیه السلام) ایشان خود ، خمس را دریافت نموده و به مصرف می رسانند. ولی در زمان غیبت ، ولی فقیه و مراجع معظم تقلید مقدار خمس را دریافت و طبق مصلحت جامعه مسلمین آنرا به مصرف می رسانند. در این بستر آثار اخلاقی پرداخت خمس و عدم پرداخت آن با ذکر برخی روایات و سهم هر کدام از مالکین خمس بیان شده و شرایط استحقاق خمس به سادات و آداب پرداخت و گرفتن و عدم جواز تصرف در آن توضیح داده شده است و این که سن تکلیف برای فرد پرداخت کننده شرط می باشد و در غیر این صورت ولی او خمس را پرداخت می کند به جز دو مورد که مورد بررسی قرار گرفته است.

در نتیجه اگر مسلمین به امور واجب خود بپردازند و حقوق اسلام را رعایت کنند تا حدودی تناسب طبقاتی اقتصاد در جامعه رعایت می شود و فقر و گرسنگی از بین می رود.

ازمنابع دست اول قرآن کریم و منابع دست دوم از قبیل کتب اعتقادی در این نوشتار استفاده شده و روش انجام این تحقیق به صورت فیش برداری و کتابخانه ای بوده است.

اشتراک گذاری این مطلب!

چکیده : عدم تحریف قرآن از دیدگاه شیعه و سنی

27ام دی, 1391

 

چکیده : عدم تحریف قرآن از دیدگاه شیعه و سنی

استاد داور: سید نصرالله محبوبی

استاد راهنما : سرکار خانم مهناز فرید

محقق: کبری قیطانی

     در این تحقیق طبق موضوع، که عدم تحریف قرآن از دیدگاه شیعه و سنی می باشد با ذکر مقدمه ای سعی بر این این است که بیان نماید قرآن مانند سپری است که راه تسلط بیگانگان را بر مستعمرات اسلامی بسته است ،اینکه معجزه است و بیگانگان با تمام تلاش خود با هراسی که از قرآن دارند هرگز نتوانسته اند آیه ای مانند آن را بیاورند و همچنین خدا، خود حافظ قرآن است و اجازه نمی دهد که هیچ باطلی در آن راه یابد.

     در بخش اول ، تحریف در لغت و اصطلاح بیان می شود و نیز اقسام تحریف ذکر می شود و هرکدام از آن اقسام دارای توضیحات خاص خود می باشد که در فصل اول این بخش کاملاً مشخص می شود که منظور از تحریف چیست.

در فصول دوم، سوم و چهارم انواع دلایل عدم تحریف قرآن ذکر می شود از جمله دلایل عقلی و نقلی و گواهی تاریخ.

     در دلایل عقلی، از راه های عقلی اثبات می شود که هیچگونه تحریفی در قرآن صورت نگرفته است زیرا قرآن وحی است و نیز قرآن معجزه الهی است.

     ودر دلایل نقلی نیز بیان می شود که با استناد به روایات مختلف، خوشبختانه قرآن مجید مانند سایر کتب آسمانی، دستخوش حوادث و جنگ های مختلف سیاسی واقع نگردیده است تا بتوان احتمال داد که زمینه برای تحدی به قرآن فراهم شده است.

     طبق گواهی تاریخ نیز اثبات می شود که قرآن از هر گزندی مصون مانده است، و روشن ترین برهان بر اینکه قرآن همان قرآنی است که بر پیامبر اکرم- صلّی الله علیه و آله و سلم- نازل شده، همین است که اوصاف و امتیازاتی که قرآن مجید برای خود بیان نموده  هنوز باقی و پایدار است.در قرآن آمده: « که من کتاب نور و هدایتم» و نیز « اگر جن و انس جمع گردند مانند ان را نتوانند آورد.»

     خلاصه اینکه ، همه اوصافی را که قرآنِ پیامبر داشته ، همین قرآن هم دارد و با وجود صدها و هزار ها میلیون دشمن در طی 14 قرن، کاملاً محفوظ مانده است.

     در بخش دوم ، روایات اهل سنت مبنی بر تحریف قرآن ، بیان می شود که اثبات می شود این روایات و سندها ضعیف و یا فاقد اعتبارند.

     معتقدان به تحریف اهل سنت دلائلی را ذکر کرده اند از جمله آیه فراش، و از طرق مختلف سعی کرده اند که منظور خود را برای دیگران تداعی کنند. در این بخش سعی بر آن است که برای نمونه هایی از گواهی های آنان پاسخ قانع کننده ای داده شود و نیز تلاش اهل سنت بر این است که نسخ تلاوت در قرآن را اثبات کنند و در این زمینه نیز روایاتی را ذکر نموده اند که پاسخ آن روایت ها داده خواهد شد.

     در بخش سوم به بیان اعتقاد شیعیان که اختصاص دارد بر تحریف ناپذیری قرآن پرداخته می شود، در این بخش روایاتی ذکر می شود که مبنی بر تحریف ناپذیری قرآن هستند و همچنین نظرات و دلایل دوازه گانه محدث نوری در کتاب تألیف شده ی خود که اختصاص دارد به بحث تحریف قرآن مورد بررسی قرار داده می شود و نیز نظرات دانشمندان شیعه ذکر می شود، نظراتی که با اجماع و اتفاق نظر آنها، احتمال تحریف در کتاب الله مردود شمرده می شود و نیز برای زینت دادن به این بخش فتوای چند تن از مجتهدان بزرگ معاصر شیعه و اهل سنت آورده می شود و ارجحیت روایات شیعه بر اهل سنت ثابت می شود که جایی برای بحث نماند.

     در فصل چهارم از بخش سوم ، که آخرین فصل هم می باشد به بیان شبهات پرداخته می شود و جواب کامل و منطقی هم به این شبهات داده خواهد شد و در مورد اعجاز بودن قرآن، همان مسأله ای که همه ی مخالفان را به مبارزه می طلبد، بحث می شود که این موضوع به عنوان یکی از بزرگ ترین ادله بر نفی شبهات تحریف به شمار می آید.

     به هر حال ویژگی خاص قرآن در خاتمیت و مهیمن بودن آن است ، قرآن به عنوان آخرین کتاب آسمانی و حجت الهی هم تصدیق کننده تورات و انجیل است و هم حافظ و نگهبان اصول و معارفی است که همه کتاب های آسمانی در آن مشترک بوده اند. حال اگر این کتاب نیز همانند سایر کتب آسمانی دستخوش تغییر و تحریف قرار گیرد ، لازمه آن ، از دست رفتن اصول و معارف دینی است و دیگر هیچ اعتباری برای وحی باقی نمی ماند. از سوی دیگر با از بین بردن حجت و اعتبار قرآن، اعتبار سنت و روایات نیز از بین خواهد رفت ، زیرا حجیت کلام معصومان به حجیت قرآن باز می گردد.

 

اشتراک گذاری این مطلب!

خمس از دیدگاه قرآن و سنت

14ام دی, 1391

 

استاد راهنما: سرکارخانم افسانه مهدیان

استاد داور: حجت الاسلام شیخ حسین گودرزی

پژوهشگر: سیده منظر پیریایی

   چکیده:

     با توجه به اینکه خمس یکی از واجبات دین اسلام و حکم شارع مقدس می باشد، هدف از انجام این تحقیق نشان دادن اهمیت مسأله و بررسی آیات و روایاتی است که در این مورد به ما رسیده است.

     پرداخت خمس سابقه قبل از اسلام را ندارد و بعد از ظهور اسلام و تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر - صلی علیه و آله و سلم-  طبق آیات و روایات پرداخت خمس واجب شد .

     کلمه خمس در لغت به معنای پنج و یک پنجم و در اصطلاح فقهی یک پنجم مال است که هر مسلمانی طبق شرایط مقرره ازمال خویش به مصرف می رساند.

     از ویژگی های خمس موارد مشمول بسیار گسترده و محدود نبودن آن است و دیگر این که خمس متعلق به حکومت اسلامی ولی زکات تعلق به جامعه اسلامی دارد.

نیمی از خمس سهم سادات نیازمند بنی هاشم از ایتام، مساکین و ابناءسبیل می باشد و سادات حق برداشت از صندوق زکات را ندارند.

     و ادله شیعه بر وجوب خمس یک وجود آیه شریفه « وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ

وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يوْمَ

الْفُرْقَانِ يوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيءٍ قَدِيرٌ»(الأنفال/41) است و دیگری احادیث و روایاتی که از پیامبر و ائمه - علیهم السلام - به ما رسیده است و دیگری اجماع فقهای شیعه.

     در زمان حیات پیامبر - صلی علیه و آله و سلم- خمس به طور عادلانه تقسیم می شد امّا بعد از حیات ایشان ، خلفا خمس را به درخواست خود مصرف می کردند تا اینکه در زمان حضرت علی - علیه السلام- دوباره تقسیم عادلانه ای از خمس می شد.

     علمای اهل تسنن خمس را فقط در غنائم جنگی می دانند و دلایلی بر تصدیق این مدعا بیان نموده اندو فلسفه خمس را نیز تشریح نموده اند.

     ولی علمای شیعه معتقدند هر فردی مبدأ محاسبه سال خمس خود را مشخص نموده و با گذشت و کسر مؤونه یک سال زندگی، یک پنجم سود درآمد خود را پرداخت می کند و این مقدار به شش قسم تقسیم می شود، سه سهم از آن خداوند و پیامبر و امام معصوم - علیه السلام- می باشد و سه سهم دیگر متعلق به سادات نیازمند است.

    باتوجه به ادله علما منظور از ذی القربی امامان معصوم -علیهم السلام- می باشند و منظور از یتیمان و مساکین و ابناء سبیل ، سادات بنی هاشم می باشند با قرار دادن سهمی برای سادات، آنها را به خاطر مصالح عموم و این که هیچ گونه سوء ظنی به وجود نیاید آنها را کنار زده و از زکات محروم کرده است.

     در زمان حضور امام معصوم علیه السلام ایشان خود ، خمس را دریافت نموده و به مصرف می رسانند. ولی در زمان غیبت ، ولی فقیه و مراجع معظم تقلید مقدار خمس را دریافت و طبق مصلحت جامعه مسلمین آنرا به مصرف می رسانند.

     در این بستر آثار اخلاقی پرداخت خمس و عدم پرداخت آن با ذکر برخی روایات و سهم هر کدام از مالکین خمس بیان شده و شرایط استحقاق خمس به سادات و آداب پرداخت و گرفتن و عدم جواز تصرف در آن توضیح داده شده است، و این که سن تکلیف برای فرد پرداخت کننده شرط می باشد و در غیر این صورت ولی او خمس را پرداخت می کند به جز دو مورد که مورد بررسی قرار گرفته است. در نتیجه اگر مسلمین به امور واجب خود بپردازند و حقوق اسلام را رعایت کنند تا حدودی تناسب طبقاتی اقتصاد در جامعه رعایت می شود و فقر و گرسنگی از بین می رود.

     ازمنابع دست اول قرآن کریم و منابع دست دوم از قبیل کتب اعتقادی در این نوشتار استفاده شده و روش انجام این تحقیق به صورت فیش برداری و کتابخانه ای بوده است.

 

اشتراک گذاری این مطلب!

جهنم و جهنمیان از دیدگاه قرآن و حدیث

11ام دی, 1391

استاد راهنما:جناب آقای فرشاد علی یاری

استاد داور:حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین گودرزی

پژوهشگر : زینب پیرهادی تواندشتی

     موضوع این تحقیق در مورد جهنم و جهنمیان از دیدگاه قرآن و حدیث است، محقق در نظر دارد خوانندگانش را در زمینه ی زندگی پس از مرگ به صورت مختصر آگاه نماید و طبق آیات و روایات آنها را از عذابهای جهنم بیم دهد.بنابر این  متن اصلی تحقیق نکته های بنیادی را مورد بحث قرار می دهد و از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول آن دارای دوفصل است:

     فصل اول: در مورد معنای جهنم و ریشه ، و القاب آن و اینکه جهنم دارای 7 لقب است و ماده ی بهشت و جهنم و اینکه بهشت از آب شیرین و جهنم از آب شور به وجود امده است، بحث می کند و جهنم را از دیدگاه ادیان مختلف ازجمله ،یهود، زرتشت وغیره  مورد بررسی قرار می دهد.

و فصل دوم آن : در مورد درهای جهنم که هفت در دارد و روی هریک از آنها سه جمله نوشته شده است و هفت طبقه دارد. هر طبقه ی آن بالای دیگری است و 19 موکل دارد که وسیله ی عذاب جنایتکاران و گناهکاران را فراهم می آورند و همچنین اهل آن دچار عذاب جسمانی و روحانی می شوند که شدت عذاب روحانی آن از جسمانی اش بیشتر است به طوری که اگر در آنجا مرگی بود از شدت عذاب روحی جان می دادند. در مورد مکان آن روایت های مختلفی است.

     بعضی ها بهشت را بالای  آسمانهای هفت گانه و جهنم را در زیر زمین هفتم می دانند. و برخی معتقدندکه بهشت و جهنم در درون و باطن این جهان است و بعد از آن وضع آتش جهنم را بیان می کند که هرگز سرد نمی شود و باطن را همجون ظاهر می سوزاند بر خلاف آتش دنیا که اول ظاهر را می سوزاند بعد به درون سرایت می کند.

     بخش دوم نیز از دوفصل تشکیل شده است :

     فصل اول در مورد سیمای جهنمیان و اینکه چگونه وارد جهنم می شوند و لباس های آنها که چسبیده و بدبوست و صدایشان و همنشینان آنها که آرزوی دوری از آنان را می کنند و خوردنی های آنها که زقوم و غسلین و ضریع و حمیم و غساق است و جایگاه آنها که مانند سلول انفرادی تنگ و باریک است و گفت و گوی جهنمیان با خود و با بهشتیان و شیطان و ماموران جهنم بحث می کنند و بعد از آن مدت بازداشت آنها را بیان می کند.

     و فصل دوم آن: اسباب و علل ورود به جهنم را بیان می کندکه عبارتند از :

     1)گناه و کفر     2)منصرف  کردن از راه خدا     3)عواملی که سبب خشم خدا می شوند   

     4) دشمنی کردن با خدا و رسولش            5) دنیا طلبی     6)تکذیب آیات الهی و تکبر 

     7 )ظلم و ستم     8) آرزو های دور و دراز         9) غفلت زدگی و عیب جویی

     10)کفر نعمت     11)فراموشی قیامت        12)ربا خواری    13) کم فروشی

      14) اسراف و تبذیر         15) زیانکاری

      و در نهایت امید است که به خوانندگان آگاهی لازم را داده تا بتوانند جایگاه اصلی خود را که اشرف مخلوقات است پیدا نمایند چرا که جایگاه و مکان اشرف مخلوقات بهشت بریت است نه جهنم و عذاب های آن.

اشتراک گذاری این مطلب!

چکیده تحقیق پایانی:بهشت و بهشتیان از دیدگاه قرآن و سنت

29ام آذر, 1391

                                                          چکیده:


خداوند در کتاب خود به نیکوکاران وعده داده که :
” اِنَ الَذینَ امَنوا وَعَملوا الصالحاتِ انّا لانضیعُ اجرَمَن احسن عملا اولئک لَهم جَنات تَجری مِن تَحتِهم الانهار”

بهشتی که خداوند به نیکوکاران وعده داده است اقسام گوناگون دارد و از ویژگی های خاصی برخوردار است که در این تحقیق سعی شد است تا حد امکان به توضیح برخی از این موارد پرداخته شود.
عنوان اصلی این تحقیق بهشت و بهشتیان از دیدگاه قران و روایات می باشد؛ لذا این موضوع مستلزم این است که ابتدا قدری پیرامون بهشت و حالات مختلف آن بحث شود سپس به مطالعه در مورد بهشتیان بپردازیم .
این تحقیق شامل شش فصل کلی می باشد :
دو فصل نخست آن به اوصاف بهشت اختصاص یافته و سه فصل بعدی ویژگی های بهشتیان را مطرح می سازد و فصل آخر پاسخگویی به سوالات می باشد .
در فصل اول ابتدا معنای لغوی بهشت گفته می شود و سپس به بررسی القاب و پهنه بهشت و ماده بهشت و مکان آن می پردازیم .
در فصل دوم نعمات جسمانی بهشت وبعضی از ویژگی های بهشت از قبیل کلیدها و درها و باغ و چشمه و سایر موارد مربوط به آن بررسی می کنیم .
در فصل سوم نعمات روحانی بهشت ، درجات بهشتیان و سیمای بهشتیان و گفتگوی آنها مطرح می شود .
فصل چهارم اسباب ورود به بهشت را بیان می کند و در فصل پنجم علل محرومیت از بهشت مطرح می شود ودرفصل آخر به پاسخ گویی برخی از سوالات و شبهاتی که در مورد بهشت مطرح است می پردازیم.

در نهایت امید است که این تحقیق بتواند حق مطلب را به خوبی ادا کرده و راه گشایی برای جویندگان حقیقت باشد.
 

http://mosaferkabeh.ir/wp-content/uploads/2012/10/%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA51.jpg

اشتراک گذاری این مطلب!

چکیده تحقیق پایانی :بررسی روند پیدایش و گسترش تشیع در ایران

29ام آذر, 1391

 

استاد راهنما:حجت الاسلام محمد تقی محمدیان

استاد داور:حجت الاسلام شیخ حسین گودرزی

پژوهشگر : راضیه کاکاوند

                                                         چکیده

در این تحقیق که موضوع آن روند پیدایش و گسترش تشیع در ایران است ، سعی شده به بررسی تاریخی سیر گسترش تشیع در ایران پرداخته شود .

در بررسی پیشینه موضوع ضمن بیان این مطلب که گسترش تشیع در ایران امری تدریجی بوده است ، بیان می شود که پیدایش تشیع در ایران به حضور عده ای از ایرانیان در جنگ قادسیه برمی گردد و این امر تا قرن ها ادامه پیدا کرده ، به طوری که در زمان صفویه ، شیعه به عنوان مذهب رسمی ایران اعلام می شود . هدف اصلی موضوع، بررسی تاریخی به منظور بهتر شناختن این روند است . بعد از بیان مقدمه تعریف مختصری از تشیع بیان شده و سپس به ریشه یابی علل گرایش ایرانیان به تشیع می پردازد و بیان می کند که روح تشنه ایرانی با هدف دستیابی به تعالی به اسلام گروید و چون ماهیت اسلام با درونمایه عدالت طلبی ایرانیان همخوانی داشت و این عدالت در هیچ مذهبی جز تشیع پیدا نشده ، ایرانیان به تشیع گرایش پیدا کردند .

حال آنکه این سیر و گرایش عالی به عواملی چون محبت علویان در میان مردم ایران و تبلیغات شیعیانی همچون جناب سلمان فارسی بستگی داشت .

بعد از این علت یابی ، به موضوع پراکندگی جغرافیایی تشیع در شهرهای ایران و نوع فعالیت های شیعیان در این شهرها و سپس به موضع گیری دولت های ایرانی در برابر تشیع می پردازد . فراز و فرودهای تشیع را در دوران مختلف حکومت های ایرانی بیان می کند و در آخر ضمن بررسی نظریه شهید مطهری پیرامون تشیع در ایران ، به این نتیجه می رسد که روح ایرانی طالب تشیع بوده و هیچ گونه تعصب و یا موضع گیری کور کورانه ای در این امر موثر نبوده است .

 

 

اشتراک گذاری این مطلب!

چکیده تحقیق پایانی:عالم "برزخ" در آیات و روایات

29ام آذر, 1391

 استاد راهنما: جناب آقای فرشاد علی یاری 

استاد داور: حجه الاسلام و المسلمین شیخ حسین گودرزی

پژوهشگران: لیلا سپهوند ، اکرم حقیقت جو

                                                       چکیده
موضوع این تحقیق عالم برزخ است .

این تحقیق در نظر دارد در زمینه زندگی پس از مرگ به خواننده خویش آگاهی دهد . ابتدا در مورد معنی لغوی و اصطلاحی برزخ و اینکه مراد ازآن عالم حد فاصل میان دنیا و آخرت است ، بحث شده است و این که برزخ از هنگام مرگ است تا هنگامی که سر از قبر در می آورند و دورانی است که برای نیکوکاران رهایی نفس از بدن و برای گناهکاران بس وحشت زا . پس از این مبحث اقسام برزخ که عبارتند از برزخ صالحان - که جایگاه ارواح مومنین است - و برزخ فاسقان -  که جایگاه ارواح کافرین است - بیان شده است.
همچنین چگونگی برزخ و وضعیت انسانها اعم از پیامبر- صلی الله علیه و اله - و ائمه - علیهم السلام -  و مومنین و کافرین و ثواب و عقاب برزخی  از دیدگاه قرآن و روایات در این تحقیق مورد بحث واقع شده است.

بخش دوم - که شامل متن اصلی است -  از دوفصل تشکیل شده :

فصل اول : در مورد معنی لغوی و اصطلاحی مرگ می باشد و سپس آن را از دیدگاه قرآن و روایات مورد بررسی قرار داده و کیفیت مرگ مومنان و کافران را بیان نموده و هم چنین رفتار فرشتگان هنگام مرگ را توضیح داده است و در ضمن سوال قبر را مطرح می کند که آیا با همین بدن مادی است یا قالب مثالی و بعد عواملی را که باعث فشار قبر می شوند بیان نموده که عبارتند از : بدااخلاقی با خانواده ،سخن چینی و …..
و هم چنین موانع عذاب که عبارتند از : مردن در شب و روز جمعه ، نماز شب و کامل نمودن رکوع و… .این فصل در نهایت نتیجه کردار را در قبر توضیح داده است .

فصل دوم : چگونگی حالات روح و این که روح چگونه وارد برزخ می شود را بررسی نموده و این که سوال و جواب و فشار قبر متعلق به بدن دنیائی است و بعد از این مراحل روح در قالب بدن برزخی قرار می گیرد .
همچنین در مورد این که قیافه ارواح به چه صورت می باشد بررسی شده است  و این که چه سوالهایی از آن ها می پرسند .همچنین ماهیت حوض کوثر در برزخ را به این دلیل که ارواح شیعیان پس از وفات به سوی این نهر می برند،توضیح داده است.

اشتراک گذاری این مطلب!

چکیده تحقیق پایانی:مهدویت از دیدگاه ادیان

29ام آذر, 1391

 استاد راهنما:سرکار خانم درویش زاده

استاد داور:حجه الاسلام و المسلمین شیخ حسین گودرزی

پژوهشگر:فاطمه خوشیاری

                                                    چکیده :

موضوع این تحقیق مهدویت از دیدگاه ادیان است.

دامنه ی این تحقیق از پیدایش دین در جوامع بشری شروع شده وتا منجی از دیدگاه اسلام به پایان رسیده است. نوع منابع به کار رفته در این تحقیق دسته اول و دسته دوم می باشد ، روش تحقیق  توصیفی است و روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای ونوع ابزاری که درجمع آوری اطلاعات استفاده شده است فیش برداری است .

بخش اول کلیات تحقیق می باشد . بخش دوم در مورد دین و مهدویت و آمادگی های عمومی برای پذیرش آن می باشد و بخش سوم که شامل نه فصل است راجع به ادیان الهی و غیر الهی و منجی دردیدگاه این ادیان را مورد بررسی قرار داده است و بخش سوم شامل نتیجه گیری ، پیشنهادات و منابع و ماخذ می باشد .

 در آخر به این نتیجه می رسیم که اصل مهدویت به آفرینش  قبل از حضرت آدم علیه السلام بر می گردد و از دید ادیان به زمانی بر می گردد که در میان آنها اندیشمندان و فیلسوفانی به وجود آمده مانند زمانی که افلاطون مدینه فاضله را پایه گذاری کرد .

 

اشتراک گذاری این مطلب!

چکیده تحقیق پایانی: سیره اخلاقی و سیاسی امام علی علیه اسلام

25ام آذر, 1391

استاد داور:حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین گودرزی

استاد راهنما:جناب آقای غلامعلی گودرزی

پژوهشگر:خانم جهان پور

                                             چکیده:

     دراین تحقیق طبق موضوع که سیره اخلاقی و سیاسی امام علی علیه السلام می باشد با ذکر مقدمه ای سعی بر این است که شخصیت آن حضرت هرچه بیشتر معرفی شود، اینکه حضرت علی علیه السلام به عنوان امام اول شیعیان و بر پا کننده حق و حقانیت است که می توانست مانند هر انسان دیگری چند صباحی در این دنیا زندگی کند و از لذائذ مادی آن استفاده نماید ، اما او رسالت بزرگی بر دوش داشت که به خاطر این مسئولیت سنگین و پر خطر تمام زندگیش را فدا کرد تا حقیقت آشکار شود تا مردم راه درست زندگی کردن را بیاموزند.

     او نه تنها طلایه دار پرچم اسلام بود بلکه دانشمندی فهیم و عادل بود.

     این تحقیق شامل 5 بخش می باشد، بجز بخش اول که شامل کلیات است هر کدام از این بخش ها به مسئله ای می پردازد که باعث آشکارتر شدن شخصیت آن حضرت می شود.

     بخش دوم از دو فصل تشکیل شده است و در مورد کلیاتی از زندگی آن حضرت از بدو تولد تا نبردهایی که در دوره جوانی در هنگامی که رسول اکرم صلی الله علیه و آله در قید حیات بوده اند، سخن می گوید.

     بخش سوم نیز از چهار فصل تشکیل شده و به بررسی وقایع زمان امام علی (ع) از هنگام واقعه مبارک غدیر خم که به امامت منصوب شدند تا زمانی که خلفاء آن زمان بر سر حکومت جدال و آن حضرت را از حکومت دور نگه داشته اند ،می پردازد.

     بخش سوم نیز از سه فصل تشکیل شده است که به ترتیب فصول :

  • فصل اول درمورد چگونگی به امامت رسیدن امام علی علیه السلام است.
  • فصل دوم در مورد جنگهای داخلی دوران حکومت آن حضرت می باشد.
  • فصل سوم  چگونگی به شهادت رسیدن حضرت علی علیه السلام را ترسیم می کند.

     اما بخش پنجم  ویژگی های اخلاقی و سیاسی حضرت را در پنج فصل بیان می دارد و دیدگاه اهل سنت و شیعه و نیز آیات و روایات را در این زمینه مورد بررسی قرار می دهد.

 

اشتراک گذاری این مطلب!

پایان نامه:ضرورت دین برای افراد بشر

28ام آبان, 1391

چکیده :

در این تحقیق با توجه به موضوع که ضرورت دین برای افراد بشر می باشد با ذکر مقدمه ای سعی بر این شده است که دین هرچه بیشتر معرفی گردد؛ اینکه شمس طالع دین ، گستره ی حیات را روشن و فرصت بهره مندی از مواهب طبیعی انسانی و الهی را فراهم ساخته تا آدمی با هدایت آن فروغ آسمانی و بهره گیری از تمامی توانمندی های لازم و اختیار ات آن، به برترین جایگاه خود یعنی مقام خلافت الهی در زمین و عبودیت و عندیت در سماء ، نائل شود .
در ابتدا ، دین در لغت و اصطلاح بیان می شود و همچنین جایگاه دین ، از منظر قرآن و احادیث اسلامی و نیز از دیدگاه دانشمندان مسلمان و دین پژوهان غربی مورد بررسی قرار گرفته است؛ در این بخش بیشتر بر مفهوم شناسی دین تاکید شده است .
سپس قلمرو رسالت و هدایت دین مشخص شده است که قبل از توضیح درباره قلمرو دین از علت و ضرورت نیاز به دین و بحث های مربوط به آن سخن گفته شده  تا روشن شود که بر چه اساسی آدمیان نیاز به دین دارند و این که دین در چه مواضعی و تا کجا می تواند و می باید انسان را هدایت کند .
همچنین در ادامه ،دلایل نیازمندی بشر به دین در آثار متکلمان بیان می شود .
تبیین انتظار بشر از دین از راه بررسی فواید دین در این تحقیق مورد اشاره واقع شده است و نیز فواید دین از دیدگاه متکلمان و جامعه شناسان مورد بررسی قرار گرفته است .همچنین شبهاتی درباره اصل دین و دینداری همرا با پاسخ آن بیان می شود .
در انتها منشاء دین بیان می شود که دیدگاه های متفاوتی درباره آن اظهار شده است که مجموع ان ها در دو  دیدگاه  ” خداباورانه"  و  “طبیعت گرایانه “مورد بررسی قرار گرفته است.

محققان:سمیه میری،مریم نیک اعتقاد

اشتراک گذاری این مطلب!

شیطان از دیدگاه قرآن

27ام آبان, 1391


مراد از ابليس در قرآن مجيد، موجودي زنده، باشعور، فريبکار، متمرد فرمان خدا و اسم خاص براي شيطان و در حقيقت رئيس شياطين است که بر آدم عليه السلام سجده نکرد و از درگاه خداوند رانده شده است.
براي شيطان نامها و صفاتي وجود دارد که از جمله آنها مي توان اشاره کرد به:
1- وسواس

2- خنّاس

3- عزازيل

4- صاغر

5- غوّي

اولين مخالفت شيطان با خلقت آدم عليه السلام که باعث رانده شدن او از درگاه خداوند گرديد از زماني بود که او در ميان فرشتگان مشغول عبادت بود، تا وقتي که خداوند اراده فرمود براي خود در زمين جانشيني قرار دهد و به ملائکه خطاب نمود که من مي خواهم خليفه اي در زمين قرار دهم و آنان را از مقصود خود آگاه نمود.

البته شيطان دليل سجده نکردن خود را از اين جهت مي دانست که خود را از حيث عنصر و گوهر از آدم عليه السلام برتر و بالاتر مي دانست.

صفات شيطاني «خودخواهي و کبر و حسد» دست به دست هم دادند و او را که ساليان دراز همنشين ملائکه، بلکه معلم آنان بود از آن اوج و افتخار پايين کشيدند.

همنشينان او کساني هستند که از ياد خدا غفلت مي کنند و از خداي خود روي گردانند و آن قدر سرگرم دنياي پر زرق و برق و ماديات مي شوند که به ياد و فکر خدا و قيامت نمي افتند.
يکي از راه هاي نجات از دام هاي شيطان استعاذه و پناه بردن بر خداوند متعال است.
چرا که اگر به غير خدا متوسل شود، راه به خطا برده و چه بسا آن غير هم خود اسير شيطان باشد .
منابع مهم مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از:قرآن کريم، نهج البلاغه، تفسير الميزان،اصول کافي

 

اشتراک گذاری این مطلب!

چکیده پایان نامه: غيبت از ديدگاه آيات و روايات

20ام مهر, 1391

     این تحقيق در سه بخش جمع‌آوري شده و با بهره‌گيري از آيات قرآن، روايات و كتاب‌هاي مرجع تهيه و تنظيم شده است.

     در بخش اول دورنمائي به‌صورت كلي از «غيبت» ارائه شده و بعد ضرورت و اهداف تحقيق كه باعث ترغيب و تحريص به نوشتن اين موضوع شده بيان گرديده است.

     پيشينه‌ي موضوع و بيان فرضيه‌هاي تحقيق كه باعث تبيين بيشتر موضوع مي‌باشد از مطالب مطرح شده در اين بخش مي‌باشد و در پايان اين بخش اصطلاحات و واژه‌هاي كليدي تعريف شده كه باعث روشن شدن مفاهيم به‌كار برده شده در تحقيق مي‌باشد.

بخش دوم، كه خود شامل سه فصل است؛ در فصل اول اين بخش به معناي لغوي و اصطلاحي غيبت، حقيقت غيبت، انواع غيبت، علل و اسباب غيبت، … پرداخته شده است.

در فصل دوم اين بخش «غيبت» از ديدگاه قرآن مورد بررسي قرار گرفته؛ آيات مربوطه بيان و تفسير شده‌اند.

در فصل سوم، «غيبت» از ديدگاه روايات مطرح شده؛ اينكه غيبت از ديد احاديث به چه معناست، چه حدودي را براي غيبت قائل هستند، چه آثاري را بر او مترتب كرده و خلاصه‌ي آنكه چه راه درماني را براي «غيبت» پيشنهاد داده‌اند.

در بخش سوم كه خاتمه است، پيشنهادها و نتايج تحقيق بيان شده است كه اين نتايج نشان‌دهنده‌ي آن است كه غيبت از گناهان كبيره است و انسان‌هايي كه مرتكب اين عمل زشت مي‌شوند انسان‌هايي هستند كه در خود نوعي كمبود حس مي‌كنند و براي رفع اين كمبود مرتكب غيبت مي‌شوند كه با اين كار خود را دچار عذاب هم در اين دنيا و هم در دنياي آخرت مي‌كنند.

و در پايان اين بخش فهرست منابع و مآخذ آمده است.

در اين تحقيق از منابع دست اول و آيات و روايات معتبر استفاده شده كه باعث غناي اين اثر گرديده است.

اشتراک گذاری این مطلب!

چکیده پایان نامه با عنوان اخلاص از دیدگاه آیات و روایات

20ام مهر, 1391

 

     اخلاص در لغت یعنی صاف شدن، بی‌خلط شدن، و در اصطلاح یعنی اینکه عمل و رفتاری را که انجام می‌دهد تنها برای خدا باشد.
     در قرآن و روایات ائمه اطهار تأکیدات زیادی بر موضوع اخلاص شده؛ چنانچه در آیه‌ی4 سوره‌ی نساء آمده است «دین خویش را برای خدا خالص سازید.» و همچنین در روایات آمده است؛ «اخلاص ملاک و معیار عبادت است».
     بنابراین اخلاص از شرایط عمومی تمام اعمال و عبادات انسان‌هاست که دارای مراتبی است که اولین مرتبه آن این است که عبادت از هرگونه ریا و خودنمایی خالص باشد؛ و تا عملی خالص نباشد به سوی خداوند بالا نمی‌رود.
     برای به‌دست آوردن اخلاص عقاید انسان باید به چنان ثباتی رسیده باشد که هیچ‌گونه تزلزلی در آن راه نیابد و به دست آوردن علم و معرفت و ناامید شدن از آنچه که در دست مردم است و دوری از شهرت در رسیدن به اخلاص نقش بسیار مهمی دارند.
     نشانه ظهور اخلاص در دل انسان این است که نسبت به مدح و ستایش مردم در مورد اعمال و رفتاری که انجام می‌دهد، بی‌تفاوت باشد.
     و امّا عواملی مانع اخلاص می‌شوند که از جمله آنها ریا است؛ یعنی اینکه انسان عملش را برای این انجام دهد که مقام و منزلتی نزد مردم پیدا کند. و یکی از عوامل ریا، شهرت‌طلبی است.
بنابراین انسان برای مبارزه با این صفت رذیله باید عواملی را که باعث به‌وجود آمدن آن می‌شود را بشناسد و بعد در عواقب و پیامدهایی که به دنبال دارد بیندیشد.
     و امّا اخلاص آثار و نتایج فراوانی برروی زندگی دنیایی و آخرت انسان برجا می‌گذارد و با توجه به آن‌چه که از قرآن به‌دست آمده می‌توان گفت که انسان مخلص در کارهایش همیشه پیروز است و عملی که انجام می‌دهد جاوید باقی خواهد ماند. و آثار اخلاص در روایات اینگونه بیان شده که شخص مخلص، چشمه‌های حکمت بر زبانش جاری می‌شود، و همچنین همه‌ی اشیاء در برابر شخص مخلص خاشع‌اند و دیگر اینکه تدبیر کارهایشان را خدا برعهده می‌گیرد.
     بنابراین مخلصان جایگاه ویژه‌ای نزد خداوند دارند. از جمله اینکه از عذاب دنیا و آخرت درامان می‌مانند و اینکه شیطان بر آن‌ها تسلطی ندارد. و نعمت‌های فراوانی در بهشت شامل حالشان می‌شود.
     انسان‌های مخلص در همه‌ی زمان‌ها وجود دارند چه بسا شناخته هم نمی‌شوند. از جمله آنان در عصر ما می‌توان به امام خمینی - رحمه‌الله علیه- ، آیت‌الله بهجت و همچنین شهدای دفاع مقدس، اشاره کرد.
کلیدواژه: اخلاص، خالص، مخلَص، مخلِص، خلص، خلوص

 

اشتراک گذاری این مطلب!

چکیده پایان نامه با عنوان خطر انسان در دام جاذبه های مادی از دیدگاه قرآن و روایات

19ام مهر, 1391

    این تحقیق خطر انسان در دام جاذبه های مادی از دیدگاه قرآن و روایات اهل بیت علیه اسلام را مورد بررسی قرار می دهد و بیان می کند که از نظر اسلام دنیا و هر آنچه دنیا وجود دارد، به خودی خود، نه خوبند و نه بد و نه سزاوار مدحاً و نه مستحق نکوهش ؛بلکه برخورد انسان ها با انها و نگرش او نسبت به آنها باعث می شود که سزاور مدح و ذم  گردند . از اینرو در شرع کاهی دنیا نکوهش می شود و گاهی پسندیده شمرده می شود پس دنیای مذموم شامل تمام چیزهای است که بهره آنها مختصر و مختص به زندگی قبل از مرگ است ثمره اخروی ندارند . مثل لذت بردن از معاصی و جمع کردن انباشته های دنیا چون مال و فرزند و…

     در این تحقیق ماهیت دنیا از دیدگاه قرآن و احدایث و روایات و منابع دیگر مورد بررسی قرار می گیرد. در فصل دوم اقسام دنیا که ممدوح و مذموم است و ویژگی هر کدام بیان می شود و آیات و روایات مرتبط با اقسام و یژگیهای دنیا نقل می شود در فصل بعدی ، آثار و پیامد های دنیا دوستی مطرح می شود از جمله آثار دنیا دوستی این است که باعث غفلت از یاد خدا، داشتن آرزوهای دور و دراز ، بی بهره بودن از نعمت های اخروی و حب جاه و مال که منشا تمام هوی و هوس هاست ، می شود در فصل آخر راه های درمان دنیا گرایی مطرح می شود که شامل تقویت زهد گرایی در زندگی ، یاد  کردن از مرگ ، ترک حرص و طمع و ترسیم زندگی ائمه علیه السلام و الگو برداری از زندگی ساده آنهاست در اخر این نتیجه گرفته می شود که یکی از موضوعات بسیار مهمی که در قران و احادیث بدان اشاره شده موضوع دنیا و ماهیت آن است دنیا برای ادمی به منزله آزمایشگاهی است که خداوند گریم بر اساس رغبت و بی رغبتی افراد به آن ، میان دوستداران دنیا و دوستداران آخرت تفاوت بگذارد . انسان به دنیا به چشم عبرت بنگرد و لذایز آن به مقدار ضرورت بهره بگیرد ؛ در دنیا آماده کوچ شود و به جمع اوری رزاد و تشه برای آخرت که سرای جاودانه است بپردازد./

اشتراک گذاری این مطلب!

چکیده پایان نامه با عنوان رجعت از منظر آیات و روایات

19ام مهر, 1391

     موضوع این پایان‌نامه «رجعت از دیدگاه آیات و روایات» می‌باشد که در تفاسیر قرآن و کتب مذهبی و اعتقادات هم‌سو با اینان گشته است، چرا که کتب مذهبی و اعتقادی ما شیعیان برگرفته از قرآن- این کلام الهی- و گفتار ائمه‌ی معصومین - علیهم‌السلام- می‌باشد، اهمیت و ضرورت این مسئله ما را بر آن داشت که در نگاهی گذرا نسبت به این مسئله آن را باز نموده و معنا و مفهوم آن را بیان نماییم که در این تحقیق به جایگاه آن از منظر قرآن و حدیث پرداخته شده است و از آن‌جا که بیشترین مفسرین شیعه، «رجعت» را از اعتقادات مذهب تشیع می‌دانند، دلایل امکان رجعت را بیان نموده تا با شناخت این دلایل و آثار و پیامدهای آن بیشتر آشنا گردیم.

     با این تحقیق به این نتیجه رسیدیم احادیثی که در کتب معتبر شیعه گردآوری شده به‌روشنی بیان می‌کند که شیعیان «رجعت» را منحصراً به بازگشت گروهی از مومنان و کافران محض می‌دانند. در واقع «رجعت» عاملی است برای رسیدن انسان به تکامل و وسیله‌ی بازگشت به دنیا که امری ممکن و قابل قبول است و با سنت‌های الهی مخالفتی ندارد و خداوند قادر بر همه‌ی این افعال است و اراده‌اش بر هر چیز برتری دارد و عقل نیز بر صحت آن مهر تایید زده و آن را ممکن دانسته است و هم‌چنین این موضوع مورد تایید جهان دانش نیز قرار گرفته و با آزمایشاتی که دانشمندان انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که: فعل و انفعالاتی که برروی مواد صورت می‌پذیرد باعث نابودی آن ماده نمی‌شود بلکه شکل آن را دگرگون می‌سازد. پس همان‌طور که دانشمندان علوم مذهبی وقوع «رجعت» را با استناد به آیات قرآن و احادیث رسیده از ائمه اطهار - علیهم‌السلام- مورد تایید قرار می‌دهند، دانشمندان علوم طبیعی نیز به نحوی دیگر وقوع این امر را ممکن می‌دانند.

واژگان کلیدی:رجعت، آیات ، روایت، شبهات (جمع شبهه)،تناسخ

     در این پژوهش از 43 منبع، مورد استفاده قرار گرفته است.

اشتراک گذاری این مطلب!

چکیده پایان نامه با عنوان حقیقت انسان در قرآن

19ام مهر, 1391

    

     علمی به‌نام «انسان‌شناسی» برای کشف حقیقت انسان و جایگاه او در نظام هستی، ایجاد شده است. در قرآن نیز آیات فراوانی به این موضوع اختصاص داده شده.

     بشر از دیرباز در پی آن بوده تا بداند چگونه پا به عرصه‌ی هستی گذاشته؟ از نسل کیست؟ و… و هر کس متناسب با سطح فکری و علمی خود پاسخی داده، براي يافتن پاسخ اين مطالب ابتدا بايد به بررسي اهميت و ضرورت انسان‌شناسي پرداخت.

     اهميت و ضرورت انسان‌شناسي را از دو منظر مي‌توان بررسي كرد:

  1. در چارچوب معارف ديني كه از اين منظر به ارتباط تنگاتنگ مسئله‌ي انسان‌شناسي با اصول و فروع دين پي برده مي‌شود از جمله انسان‌شناسي و خداشناسي، انسان‌شناسي و معاد، انسان‌شناسي و نبوت. 2
  2. در چارچوب انديشه بشري، كه از اين ديدگاه به بامعنا بودن زندگي و معقول و منطقي بودن نظام اجتماعي مي‌رسيم.

     يكي از سؤالات اساسي در مورد انسان، مبدأ و منشأ انسان است كه در قرآن، آيات متعددي در اين زمينه وجود دارد.

     دسته‌اي از آيات آفرينش انسان‌ها را از موجودي به نام آدم مي‌دانند، دسته‌اي ديگر از نطفه و يكسري از آيات از خاك دانسته و دسته‌اي ديگر مي‌گويند ابتدا از خاك بوده و سپس نطفه و علقه و ديگر مراحل جنيني.

     از جمع‌بندي كليه‌ي آياتي كه در اين موضوع وارد شده اينگونه به دست مي‌آيد كه موجوداتي كه انسان ناميده مي‌شوند داراي اصل و ريشه مشتركي هستند و از يك مرد و زن به وجود آمده‌اند و همگي از نسل و ذريه‌ي يك پدر و مادر مي‌باشند. اين پدر و مادر خود خلقتي استثنايي داشته، يعني از گونه‌اي از حيوانات يا موجودات انسان‌نما تولد نيافته‌اند. نام پدر مشترك همه انسان‌ها، «آدم» و همسر او «حوا» نام دارد.

د     ر بخش چیستی انسان به این رسیدیم که انسان موجودی دو ساحتی است و دارای بعدی فراتر از مادیت است به‌نام «روح» و اگر حکمی بر انسان باید کرد به ملاحظه‌ی این حقیقت پایدارتر است و خود قرآن نیز وجود روح را برای انسان اثبات می‌کند. پس اصالت انسان از آن روح است نه از آن جسم و ظاهرش که فناپذیر است.

     در ادامه (حقیقت انسان در قرآن) به این می‌رسیم که کلمه انسان 65 مرتبه در قرآن ذکر شده و آیات فراوانی در قرآن است که به مباحثی همچون خلقت انسان، انسان‌شناسی و… پرداخته و این آیات دلایل محکمی است بر اینکه قرآن به تمامی ابعاد وجودی انسان اهمیت داده و پاسخگو بوده تا کلید سعادت دو جهان در اختیار بشر قرار گیرد تا بتواند راه را از چاه برگزیند.

کلیدواژه‌ها: انسان، حقیقت، خلقت، وجود، روح، آفرینش، فطرت، چیستی

در این پژوهش از 42 منبع استفاده گردیده.

 

اشتراک گذاری این مطلب!

چکیده پایان نامه با عنوان شناخت شیطان و ابلیس از دیدگاه قرآن و سنت

16ام مهر, 1391

     «اللهم اعوذ بک من الهمزات شيطان»

         مراد از ابليس در قرآن مجيد، موجودي زنده، باشعور، فريبکار، متمرد فرمان خدا و اسم خاص براي شيطان و در حقيقت رئيس شياطين است. که بر آدم عليه السلام سجده نکرد و از درگاه خداوند رانده شده است.

     براي شيطان نامها و صفاتي وجود دارد که از جمله آنها مي توان اشاره کرد به:

  1. وسواس
  2. خنّاس
  3. عزازيل
  4. صاغر
  5. غوّي

      اولين مخالفت شيطان با خلقت آدم عليه السلام، که باعث رانده شدن او از درگاه خداوند گرديد از زماني بود که او در ميان فرشتگان مشغول عبادت بود، تا وقتي که خداوند اراده فرمود براي خود در زمين جانشيني قرار دهد و به ملائکه خطاب نمودكه من مي خواهم خليفه اي در زمين قرار دهم و آنان را از مقصود خود آگاه نمود.

      البته شيطان دليل سجده نکردن خود را از اين جهت مي دانست که خود را از حيث عنصر و گوهر از آدم عليه السلام برتر و بالاتر مي دانست.

      صفات شيطاني «خودخواهي و کبر و حسد» دست به دست هم دادند و او را که ساليان دراز همنشين ملائکه، بلکه معلم آنان بود از آن اوج و افتخار پايين کشيدند.

     همنشينان او کساني هستند که از ياد خدا غفلت مي کنند و از خداي خود روي گردانند و آن قدر سرگرم دنياي پر زرق و برق و ماديات مي شوند که به ياد و فکر خدا و قيامت نمي افتند.

     يکي از راههاي نجات از دامهاي شيطان استعاذه و پناه بردن بر خداوند متعال است.

     چرا که اگر به غير خدا متوسل شود راه به خطا برده و چه بسا آن غير هم خود اسير شيطان باشد و …

خانم اسلامي در تحرير اين رساله از منابع ذيل استفاده نموده است:

  • قرآن کريم
  1. نهج البلاغه
  2. تفسير الميزان
  3. اصول کافي
  4. استعاذه شهيد دستغيب
  5. تفسير انسان به انسان جواد آملي]
اشتراک گذاری این مطلب!

چکیده تحقیق پایانی سطح 2: سیره اخلاقی و سیاسی امام علی علیه السلام خانم منظر جهانپور

10ام مهر, 1391

 

چکیده:

     از خيل پايان نامه هاي موفق طلاب حوزه علميه ي محدثه،پايان نامه ي خانم «منظر جهانپور» با عنوان «سيره ي اخلاقي وسياسي امام علي عليه السلام» را بر گزيده ايم وخلاصه محتواي آن را خدمت شما عرضه مي داريم.

    در مقدمه اين پايان نامه به معرفي شخصيت حضرت امیر مؤمنان علي عليه السلام پرداخته شده است.

     اينکه حضرت امام اول شيعيان و برپا کننده حق وحقانيت  است.

    او که مي توانست مانند هر انسان ديگري چند صباحي در اين دنيا زندگي کند و از لذائذ مادي آن استفاده نمايد اما به واسطه رسالت بزرگي که بر دوش داشت، تمام زندگيش را فدا کرده تا حقيقت اشکار شود.

        او نه تنها طلايه دار پرچم اسلام بود بلکه دانشمندي فهيم و عادل بود.

        در اين رساله ابتدا کلياتي درباره زندگي امام علي عليه السلام عرضه مي شود :تاريخ و چگونگي ولادت امام عليه السلام، اسماء، القاب و کنيه ايشان، چگونگي رشد ايشان در دوران کودکي ونوجواني، شکل وشمايل حضرت ، صفات روحي او، ازدواج و تشکيل خانواده ، رشادتها و جنگ هاي امام عليه السلام ، سپس به تبيين امامت ايشان در وافعه غدير و دور نگه داشتن حضرت از حکومت مي پردازدو به بيان دلايل سکوت حضرت در25 سال خلافت ابوبکر، عمر وعثمان مي پردازد.

     پس ازآن رويدادها و حوادث زمان حکومت امام عليه السلام بررسي شده و به تحليل و بررسي عوامل جنگ هاي اين دوران پرداخته مي شود .

      سه جنگ مهم اين دوره عبارتند از: 1- جمل 2- صفين 3- نهروان

      ويژ گيهاي اخلاقي و سياسي حضرت اميرعليه السلام، بخش عمده ي اين تحقيق را تشکيل مي دهد.

      نويسنده ازميان ويژگيهاي اخلاقي و سياسي حضرت علي عليه السلام ، در مورد عدالت امام بيش از همه صفات ديگر قلم فرسايي کرده است .

     مسندهاي قضاوت حضرت علي عليه السلام در چند دوره مختلف موضوع جالب ديگري است که خواندن آن لطفي ويژه دارد.   

 

اشتراک گذاری این مطلب!

چکیده پایان نامه با عنوان بررسی میزان بازتاب پیام های عاشورا در شعر کودک و نوجوان دوره انقلاب اسلامی ایران

4ام مهر, 1391


چکیده : در این تحقیق طبق موضوع که بررسی میزان بازتاب پیام های عاشورایی در شعر کودک و نوجوان دوره انقلاب اسلامی ایران است،سعی برآن است که ابتدا ظرفیّت های عاشورا به عنوان مکتب انسان سازی که سرشار از آموزه های اسلامی و اخلاقی است، در امر تعلیم و تربیت نونهالان مورد بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر از آن جا که شعر با بهره مندی از دو عنصر عاطفه و اندیشه، ابزار قدرتمندی جهت انتقال مفاهیم دینی و تربیتی است، به خدمت گرفتن مؤثّر آن در مسیر انتقال مفاهیم عاشورایی با توجه به حسّاسیّت سنّ دورهء کودکی و نوجوانی و اهمیّت آموزش در این دوره امری لازم به نظر می رسد. برای تحقّق این هدف ، پس از بررسی متون عاشورایی،وضعیت موجود شعر کودک و نوجوان از نظر بازتاب مفاهیم عاشورایی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این بررسی حکایت از آن دارد که اشعار عاشورایی کودک و نوجوان با وضعیّت فعلی از آن جهت که به تمام زوایا و ابعاد تربیتی عاشورا نپرداخته و تنها به ذکر وقایع مشهور آن اکتفاء کرده است، در حال حاضر کارآیی مدّنظر در امر تربیت دینی کودک و نوجوان را ندارد و می بایست اشعار غنیّ تری در این زمینه به قشر نونهالان عرضه شود.

واژگان کلیدی: عاشورا ، شعر کودک و نوجوان ، مقوله، واحد تحلیل (پیام)

اشتراک گذاری این مطلب!

 
فراخوان چی شد طلبه شدم