موضوع: "عمومی"

ابر قدرت کیست؟

نوشته شده توسطرحیمی 6ام مهر, 1397

 

 

حقیقت فضای مجازی

نوشته شده توسطرحیمی 4ام مهر, 1397

 

امروزه انسان ها شاهد فراگیری بی سابقه رسانه ها و وسایل ارتباطات جمعی مدرن و نوین هستند. بالطبع آن ها در معرض شدیدترین امواج رسانه ها قرار دارند. رسانه و فضای مجازی، یکی از مهم ترین و پر دغدغه ترین مباحث جامعه به شمار می آید امروز رشد سریع فضای مجازی در قالب کانال های اجتماعی و…شاهد هستیم. به طور طبیعی آثار و پیامدهایی برای جامعه و خانواده به دنبال دارد.

استفاده صحیح و سالم شرط اساسی است. موضوع حریم خصوصی و تفکیک آن از فضای عمومی از مهم ترین موضوعات حقوق ملت در هر نظام حقوقی است و هر سیستمی با توجه به مبانی شکل دهنده قوانین و مقررات چارچوب های خاصی را برای این موضوع در نظر می گیرد.. 

مقام معظم رهبری می فرماید:

«تعرض به امنیت و حریم داخلی مردم «حرام شرعی» است و نباید انجام شود. متصدیان کار در دستگاه های دولتی و قضائی مراقبت کنند تا حریم داخلی زندگی مردم و اسرار آن ها محفوظ بماند…فضای مجازی، به صورت توأمان دارای منافع و مضرات بی شماری است که باید با استفاده از فرصت های آن، مفاهیم اسلامی را در سطح گسترده ترویج کرد و در همین خصوص، شورای عالی فضای مجازی با هدف تمرکز در فکر، تصمیم و اقدام تشکیل شد».

در این ویزه نامه به اهمیت فضای مجازی فوائد و آسیب های فردی و اجتماعی، نظرات بزرگان، حریم خصوصی و…پرداخته شده است.

 

1. حقیقت شبکه اجتماعی و فضای مجازی

اینترنت پلی به سوی دنیای مجازی و دروازه ورود به واقعیت فضای حقیقیِ مجازی است. فضای مجازی خود حقیقتی است که از سکوی فضای شبکه ای اینترنت به این سو پرتاب شده است. افزایش سرعت فضای مجازی در برخی موارد بر اثر استفاده نادرست و ناسالم، ذهن، روح و فرهنگ مردم جامعه به ویژه جوانان را خدشه دار کرده است. پدیده جهانی سازی، قصد دارد جهان را به سمت یک نظام هماهنگ براساس ارزش های مدرنیته سوق دهد. محور جهانی سازی توسعه انسانی است؛ یعنی ساخت انسانی که جامعه جهانی را از نظر رفتار، اندیشه، اعتقادات، اخلاق و غیره براساس سیاست های خود هماهنگ کنند.

  1. ۱. تأملی درباره رابطه انسانی از راه اینترنت
  2. ۲. پدیده اینترنت
  3. ۳. شبکه ملی اطلاعات
  4. ۴. بردگی مدرن در فضای مجازی

ادامه »

عزت نفس کودکان را بالا ببريد!

نوشته شده توسطرحیمی 3ام مهر, 1397

 

 

تربیت فرزند از مهمترین دغدغه های خانواده های ایرانی است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی از راه های تربیت صحیح را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

 

* عزت نفس کودکان را بالا ببريد!

عزت ‌نفس بالا، کودک را در مقابل مشكل‌هايي که در زندگي با آن‌ها روبرو خواهد شد، مصون مي‌كند. کودکاني که درمورد خودشان نظر مثبتي دارند، در مواجهه با تعارض‌ها و مقاومت در برابر فشارهاي منفي بهتر عمل مي‌کنند. اين کودکان به آساني به خنده مي‌افتند، از زندگي لذت مي‌برند و واقع‌گرا و معمولاً خوش‌بين هستند. بر عکس کودکان با عزت ‌نفس پايين در مقابل مشكلات زندگي دچار اضطراب و نااميدي مي‌شوند. اين کودکان درباره خودشان نظر مثبتي ندارند و براي يافتن راه‌حل‌ مسايل، مشکل پيدا مي‌كنند. اگر افکار مبني بر سرزنش خود مانند «من خوب نيستم» يا «نمي‌توانم کاري را درست انجام دهم» ذهن کودک را تسخير کند، دچار انفعال، انزوا و افسردگي خواهد شد. پاسخ فوري چنين کودکي هنگام مواجهه با چالشي جديد «من نمي‌توانم» است.

ادامه »

نقش اسوه ها و الگوها در رشد اخلاقی انسان

نوشته شده توسطرحیمی 3ام مهر, 1397

یک گرایش فطری در بشر هست که قهرمانی داشته باشد که الگوی او در زندگی باشد. قهرمانی با کمالات فروان و  ویژگی های برجسته که دیگران فاقد آن هستند. چنین گرایشی در ابعاد اجتماعی هم مطرح است به همین دلیل است که هر ملتی قهرمان و اسطوره ای هر چند خیالی دارد که بخشی از هویت آن جامعه را تشکیل می دهد.

 

این گرایش نقش مهمی در صعود و نزول اخلاق در بشر دارد. وقتی قهرمان پوشالی باشد یا قهرمانی اش را مدیون معیارهای  مبتذل و سطح پایین جامعه باشد الگو قرار دادنش  در بهترین حالت، انسانی می سازد مثل خودش مبتذل. 

پس ضروری است که هم معیارهای صحیح و ارزشمند را شناخت و هم الگویی که با آن معیارها هماهنگ باشد.  دین اسلام برای پیروانش شخص نبی اکرم (ص) را به عنوان الگو و اسوه معرفی می نماید:

«لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ اسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثیراً»[1]

ادامه »

راه‌های رسیدن به مقام طی الارض

نوشته شده توسطرحیمی 1ام مهر, 1397

 

بررسی طی الارض در قرآن و غرب

از طی الارض یا سفر در یک چشم برهم زدن چه می‌دانید؟ + راه‌های رسیدن به مقام طی الارض / بررسی طی الارض در قرآن و غرب

طی الارض چیست؟

طی الارض یعنی در یک لحظه بتوان به هر جای زمین سفر کرد.

طی‌الارض در برخی مکاتب عرفان از جمله در تصوف و کابالا به نوعی دورنوردی گفته می‌شود که در آن فاعل با اتکا به اراده خویش بدون حرکت در مکان منتقل می‌شود.

تعاریف طی الارض

لغت نامه دهخدا در تشریح طی‌الارض می‌نویسد:

نوعی کرامت که بجای گام برداشتن و رفتن، زمین در زیر پای آدمی بتندی پیچیده شود و او به مقصد خویش هر چند دور باشد در مدتی بسیار کم برسد.

و علمای شیعه نیز در تعریف آن آورده‌اند:

اعدام جسم و بدن در مکان اوّل، و احضار و ایجادش در مکان مقصود

که ابن ندیم نیز در تأیید آن نوشته:

و یذکر ان الارض تطوی له (میمون القداح) فیمضی الی این احب فی اقرب مده

طی الارض در قرآن

بسیاری از صاحبنظران در اسلام، طی‌الارض را ریشه در آیات ۳۸–۴۰ از نمل می‌دانند:

۳۸: سلیمان گفت، «ای بزرگان، کدام یک از شما می‌توانید تخت او (ملکه سبا) را برای من بیاورید، قبل از اینکه آن‌ها به عنوان تسلیم شدگان به اینجا برسند»

۳۹: یک عفریت از جن‌ها گفت، «من می‌توانم قبل از اینکه تو بایستی، آن را نزد تو بیاورم. من قدرت کافی برای انجام این کار را دارم.»

۴۰: آن کسی که از کتاب علم داشت گفت، «من می‌توانم تا چشم برهم زنی آن را نزد تو بیاورم.» هنگامی که او (سلیمان) آن را جلوی خود مستقر دید گفت، «این رحمتی است از جانب پروردگار من، که با آن من را امتحان می‌کند، تا نشان دهد که من سپاس‌گزار هستم یا ناسپاس. هر کسی که سپاس‌گزار باشد به نفع خود سپاس‌گزار است و اگر کسی ناسپاس شود، پس پروردگار من به او نیازی ندارد، محترم‌ترین.»

در این آیات اعتقاد بر این است که شخص در آیه سوم همان آصف ابن برخیا است، که مقام پیامبری نداشت. حدیثی از جعفر صادق انتقال تخت ملکه سبا را توسط آصف با «طی‌الارض» بیان کرده‌است و حدیث دیگری از محمد باقر قدرت آصف بن برخیا را به دانش وی از اسامی خداوند نسبت می‌دهد:

اسم اعظم خداوند، هفتاد و سه حرف است. آصف بن برخیا فقط یکی از آن حروف را می‌دانست که توانست زمین را درهم نوردد و قبل از یک چشم برهم زدن، تخت بلیقس را از سرزمین سبا نزد سلیمان حاضر سازد؛ و ما ائمّه معصومین هفتاد و دو حرف از آن را می‌دانیم. یک حرف را هم خداوند به خودش اختصاص داده و تنها نزد اوست.

ادامه »

انتظار یعنی رنج امروز ابدی نیست

نوشته شده توسطرحیمی 21ام شهریور, 1397

وقتی به شما می گویند انتظار بکشید؛ یعنی، این وضعیتی که امروز شما را رنج می دهد و دلتان را به درد می آورد، ابدی نیست و تمام خواهد شد. ببینید چه قدر انسان، حیات و نشاط پیدا می کند.

در کتاب «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی)» که به اهتمام حسن ملایی تدوین شده، درباره برکات حضور امام معصوم(ع) در جامعه و اعتقاد به مهدویت آمده است:

امام، معیار سنجش و عامل توازن اجتماع

انبیاء دو هدف درند؛ دو هدف مهم؛ یکی هدف اساسی ساختن انسان، پیراستن انسان از بدی ها، آراستن انسان به نیکی ها  و فضیلت ها و خوبی ها؛ خلاصه انسان را انسان کردن؛ این هدف بالاست؛ اما هدف دیگری که انبیاء دارند که در نیمه راه این هدف قرار دارد، این است: تشکیل جامعه توحیدی، تشکیل نظام الهی، تشکیل حکومت خدا، تشکیل تشکیلاتی که با قوانین و مقرارت الهی اداره شود، این هدف همه انبیاء است…؛ «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ» به یقین فرستادیم پیامبران خود را «البینات» همراه با دلایل روشن و روشنگر … «وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ» … با آنها فرستادیم کتاب را، این یک؛ «وَ المیزان» با آنها میزان هم فرستادیم، میزان یعنی ترازو یعنی چه؟ یعنی هر پیغمبری که آمد، یک ترازو زیر بغلش بود، بزرگ یا کوچک؟، نه! منظور میزان یعنی وسیله ای که با او می توان تعادل و توازن اجتماعی به وجود آورد… چیست آن وسیله؟ … بنده مراجعه کردم در ذیل این آیه به احادیثی که وارد شده، دیدم یکی از چیزهایی که میزان را معنا کردند، می فرمایند: «المیزان الامام» و دیدم درست است، کاملا تطبیق می کند، الهام می گیریم ما از این حدیث [که] میزان امام است.

ادامه »

هوای کهنه‌ی این شهر تازه دم کرده

نوشته شده توسطرحیمی 19ام شهریور, 1397

 

سروده «رحمان نوازنی»

هوای کهنه‌ی این شهر تازه دم کرده
گناهکاریمان «تُنزل النِقم» کرده

«ظلمتُ نَفسی» ما را شنید دلبر و گفت :
امان ز نفس کسی که به خود ستم کرده

به شوق یوسف اگر چشم‌مان چو یعقوب است
هنوز گریه به درد فراق کم کرده

چه می‌شود سحری دیده بارد و بیند
کریم، بارش باران به ما کرم کرده

ای آسمان ز چه گشتی بخیل؟ پر وا کن
گناه کرده اگر شیعه، توبه هم کرده

به توبه‌های محرم قسم که شوق ظهور
فدائیان تو را با تو هم‌قسم کرده

محرم آمد و غم شد فزون‌تر و دیدم
کتیبه‌ای هوس شعر محتشم کرده

دوباره چادر مشکی وصله‌دارش را
زنی برای پسربچه‌اش علم کرده

هوای کرب و بلا جان تازه‌ام داده
دل حزین مرا راهی حرم کرده

امام عشق و محبت! خدا کند بینم
نسیم کرب و بلا آسمانی‌ام کرده

چرا باید به سمت کعبه نماز بخوانیم؟

نوشته شده توسطرحیمی 18ام شهریور, 1397

همه ما مسلمانان چه سنی و چه شیعه می‌دانیم که برای اقامه نماز باید سمت کعبه بایستیم. در زمان حج باید به دور کعبه طواف نماییم و آن را برای خود قبله‌ای واحد می‌دانیم، قبله‌ای که اول به سوی بیت المقدس بوده و بعد‌ها به دستور پروردگار به سمت کعبه تغییر یافت.‌

می‌گویند به سمت کعبه نماز را اقامه نمایید، می‌گویند هر کاری به سمت کعبه باشد، بهتر است و ثواب دارد، می‌گویند به سمت قبله درس بخوانید، می‌گویند … حال این سوال پیش می‌آید که مگر خداوند در کعبه است که این همه سفارش نسبت به کعبه داریم؟!

 

معرفی خانه کعبه

خانه کعبه (به عربی: الکعبة) یا خانه خدا (به عربی: بیت الله) بنایی در میان مسجد الحرام در شهر مکه در کشور عربستان سعودی است.

کعبه مقدس‌ترین مکان از نظر دین اسلام است. نام کعبه اشاره به چهارگوش بودن این سازه دارد.

در قرآن، کتاب مذهبی مسلمانان آمده که بنای کعبه به دست ابراهیم نبی و پسرش اسماعیل بازسازی شده است.

خانه خدا قبل از ابراهیم ساخته شده بود و نخستین سازنده آن حضرت آدم است.

در اطراف بنای کعبه مسجدی به نام مسجد الحرام ساخته شده‌ است. همه مسلمانان جهان در هنگام نماز رو به جهت کعبه می‌ایستند و به این نحو جهت‌گیری موقع نماز، رو به قبله ایستادن گفته می‌شود.

نماز خواندن به طرف قبله، نه از این جهت است که خداوند مکان یا جهت معینى دارد. بلکه از این نظر است که انسان به حکم این که جسم است هنگام نماز ناچار است به یک طرف متوجّه باشد و چه بهتر که یک جهت همگانى مشخص شود تا رمز وحدت باشد.

اگر هر کس بنا به خواست خود به طرفی بایستد برای نماز، این موضوع عاملى براى تفرقه و نزاع و درگیرى می شود. قبله، صفوف نماز را متّحد و یکپارچه و روحیه جامعه پذیرى و الفت در بین مسلمانان و جوامع اسلامى را ایجاد می کند.

بر اساس فروع دین در اسلام، هر مسلمانی در صورت برخورداری از استطاعت مالی و بدنی، می‌بایست در دوران زندگی اش لااقل یکبار به حج مشرف شده و مراسم دینی خاصی را بجا بیاورد.

یکی از بخش‌های اصلی مراسم حج، هفت دور طواف به گرد خانه کعبه است.

آیا خدا در مکه است که باید به حج برویم؟

انسان موجودی مرکب از جسم و روح است؛ و برنامه زندگی او نیز ابعاد مختلف جسمانی و معنوی دارد. مثلا در نماز، باید افعال فیزیکی خاصی به نام رکوع و سجده انجام داد و در عین حال باید مراقب جهت معنوی نماز نیز بود و حضور قلب را برای نماز ایجاد نمود. طبیعتا کسی که تنها به یک جهت بپردازد، از نتیجه این عمل محروم خواهد ماند.

ادامه »

استخاره

نوشته شده توسطرحیمی 16ام شهریور, 1397

 برخی می پندارند استخاره خرافه ای همچون سحر و کهانت است که وارد فرهنگ اسلامی شده است. رواج استخاره موجب خرافه پرستی در جامعه اسلامی می شود و به جای آنکه مردم از نیروی اندیشه و تفکر استفاده کنند به اموری روی می آورند که از اساس فاقد اعتبار است.

در پاسخ این شبهه یادآور می شویم که خرافه به اموری گفته می شود که دارای منطق عقلی یا شرعی نبوده و از پندار آدمیان در مورد طبیعت و اشیاء سرچشمه گرفته ولی اگر مسئله ای دارای دلایل توجیه کننده ای باشد از قلمرو خرافه بیرون می رود. از این رو، استخاره خرافه نیست زیرا استخاره نوعی دعا و خیرخواهی و استمداد از خداوند است و روایات آن را تأیید می کنند.[1]

مرحوم علامه طباطبایی رحمه الله می فرماید:

حقیقت امر این است که انسان وقتی بخواهد به کاری دست بزند ناچار است آن کار را بررسی نموده تا آنجا که می تواند فکر خود را به کار بیندازد و چنان چه از این راه نتوانست صلاح خود را در آن کار تشخیص دهد ناگزیر باید از دیگران کمک فکری گرفته و تصمیم خود را با کسانی که صلاحیت مشورت و قوه تشخیص صلاح و فساد را دارند در میان بگذارد تا به کمک فکر آنها خیر خود را در انجام دادن و ترک آن تشخیص دهد و اگر از این راه هم نتوانست راه حلی به دست آورد چاره ای جز این که متوسل به خدای خود شده و خیر خود را از او مسئلت نماید ندارد و این همان استخاره است.[2].

 

استخاره به سه طریق ممکن است:

1. با جمله استخیر الله و طلب خیر از خداوند.

2. با نماز استخاره که در مفاتیح آمده است.

3. استخاره اصطلاحی.

در خاتمه توجه به چند نکته لازم است:

1. افراط در استخاره یا استخاره های بدون فکر و مشورت و پیشگویی از قرآن صحیح نیست.

2. استخاره الزام آور نبوده و عمل طبق آن واجب نیست.

3. استخاره حرام را حلال نمی کند. مثلًا برای سقط جنین و از بین بردن بیمار و گرفتن مال حرام، استخاره صحیح نیست.

4. استخاره برای آینده نگری، پیش بینی قبولی در امتحان یا رسیدن به حاجت معنا ندارد.

5. استخاره برای ترک واجب معنا ندارد.

6. جای استخاره مواقع تحیر است که انسان راهی برای تشخیص مصلحت نداشته باشد.[3]

7. تجدید استخاره صحیح نیست؛ مگر اینکه مدت قابل ملاحظه ای بگذرد یا شرایط استخاره تغییر کند.[4]

 

پی نوشت ها

[1] . از روايات متعدد چنين بر مى‏آيد كه پيشوايان دين بر آموزش روش‏هاى استخاره به مردم تأكيدداشته‏اند.(بحارالانوار، ج 88، ص 224)؛ و نيز روايات فراوانى وجود دارد مبنى بر طلب خير از خداوند در معاملات و سفرها و كارهاى مهم(من لايحضره الفقيه، ج 1، ص 563؛ بحارالانوار، ج 88، ص 282 و 225، عروة الوثقى، ج 2، ص 411)

[2] . الميزان، ج 6، ص 187

[3] . مسائل جديد، ج 4، ص 161

[4] . استفتائات جديد، ج 1، ص 240

نشانه دوستی خداوند

نوشته شده توسطرحیمی 16ام شهریور, 1397

 

امام باقر علیه السلام فرمود:

هر گاه خواستی بدانی در وجود تو خیر و سعادت هست به قلبت رجوع کن؛

اگر قلبت پیروان خدا را دوست و گنهکاران را دشمن می دارد،

در وجود تو خیری هست و خدا تو را دوست می دارد؛

و اگر دیدی قلبت پیروان خدا را دشمن و گنهکاران را دوست می دارد،

در وجود تو خیری نیست و خدا تو را دشمن می دارد

و سرنوشت آدمی با محبوبش گره خورده است.