موضوع: "امام خمینی (ره)"

جرقه ای که شاه را بر انداخت!

نوشته شده توسطرحیمی 14ام بهمن, 1396

 

پس از استقرار در نجف اشرف مرحله جدیدی از نهضت امام خمینی رحمه الله آغاز شد که با دوره های قبل تفاوت داشت. در این مرحله سیّد مصطفی پس از امام رحمه الله نقش اوّل را در هدایت نهضت ایفا می کرد.

آبان ماه ۵۶؛ حاج آقا روح الله مثل همیشه پنج دقیقه قبل از تشییع در جمع مردم در مسجد جواهری نجف حاضر شدند؛ تنها صد قدم همراه جماعت، پشت سر پیکر فرزندشان حرکت کردند، بعد راهشان جدا شد. جماعت، حاج آقا مصطفی را به سمت محل دفنش در حرم مطهر امیرالمؤمنین علیه السلام می بردند و حاج آقا روح الله به خانه برمی گشتند. آن روزها در نجف کسی اشک پدر داغدیده را ندید. خبر شهادت را هم که به او دادند، پدر دستشان را بر ز مین گذاشتند و کمی سکوت کردند، بعد هم سه بار گفتند انالله واناالیه راجعون. پس از آن بود که در مراسمی فرمودند:

«او امید آینده ی اسلام بود»… «من امید داشتم که این مرحوم شخص خدمتگزار و سودمند برای اسلام و مسلمین باشد، ولی، لا رادَّ لَقضائِهِ وَ اِنَّ اللهَ لَغَنیٌ عَنِ العالمین شهادت حاج آقا مصطفی خمینی حادثه ای بود با لطمه ای جبران ناپذیر؛ اما خداوند متعال در همین حادثه نیز خیری قرار داده بود.

 

پس از شهادت حاج آقا مصطفی در سراسر کشور مجالس ترحیمی از سوی دوستداران امام و نهضت اسلامی برگزار شد و این، سرآغاز سلسله ی مراسم های چهلم متعدد شهدای قیامهای مردم در شهرهای قم، تبریز و… شده بود. در کنار تأثیر شهادت حاج آقا مصطفی در روند پیروزی انقلاب اسلامی، بررسی علت و انگیزه ی دشمن از حذف او حائز اهمیت است. نسبت حاج آقا مصطفی با رهبری نهضت و ویژگی های شخصیتش او را به یکی از اصلی ترین یاران نهضت حضرت امام خمینی رحمه الله تبدیل کرده بود.

بی جهت نبود که حضرت آیت الله خامنه ای در دومین سالگرد شهادت حاج آقا مصطفی میگوید: «مصطفی امید آینده ی ما و خمینیِ آینده ی ایران بود. آن استعداد و دانش زیاد، روحیّه ی بسیار خوب و عالی و اندیشه ی درست، میتوانست برای آینده ی ایران ذخیره ای پایان ناپذیر باشد و حادثه ی شهادت او، می توانست نشان دهنده ی شخصیت معنوی او باشد.»[1]

بررسی نقش شهید آیت الله سید مصطفی خمینی در نهضت اسلامی مردم ایران، علّت بیان چنین عبارات مهمّی را روشن تر میکند. آنچه در ادامه می آید نگاهی گذرا به نقش محوری ایشان در نهضت مبارزه و تأثیر شهادت او بر پیشبرد انقلاب اسلامی با محوریّت سخنان حضرت آیت الله خامنه ای است.

ادامه »

شعری که رهبر انقلاب برای امام زمان (عج) خواندند

نوشته شده توسطرحیمی 6ام اردیبهشت, 1396

 


دفترم هم در جیبم بود، دفتر شعر. درآوردم، گفتم آقاجان این شعر را برای شما گفته‌ام، می‌خوانم برایتان. شروع کردم شعر را خواندن.

رهبر انقلاب در هنگام تعطیلات سال نو مسیحی به دیدار خانواده‌های شهدای ارمنی و آشوری تشریف می‌برند و این خانواده‌ها را به صورت ویژه‌ای تکریم می‌کنند. در کتاب مسیح در شب قدر که مربوط به خاطرات این جلسات است، آمده:
 
مادر شهید ارمنی در جلسه با آقا می‌گوید:
حاج‌آقا راست می‌گویند؛ من خودم عاشق هیئتم، محرم هر شب می‌روم. تازه جمکران هم رفته‌ام. وقتی این را به ایشان می‌گویم، اصلا تا اسم جمکران را می‌شنوند، یک لبخند زیبا می‌زنند و می‌گویند: جمکران؛ به‌به.
 
می‌گویم که من نامه نوشته‌ام و در چاه جمکران انداخته‌ام.
 
حالا آن نامه را نمیخواهد آنجا بیندازید. شما جمکران اگر رفتی، برو آنجا، یک آقای وجود دارد که بدان این آقا می‌شنود حرفت را. مخاطب قرارش بده. خودت بدان داری با یکی حرف می‌زنی. با او حرف بزن، بدان که خدای متعال جواب می‌دهد. تردید در این نداشته باش، درست می‌شود. نامه داخل چاه و اینها لزومی ندارد. نه یک سند درستی دارد، نه لازم است. حال به فرض، سند هم داشته باشد، چیز لازمی نیست. آنهایی که قدرت کار را دارند، می‌توانند تصرف کنند، آنها محتاج به نامه نیستند. وقتی خواستی حرف بزنی، به حرکت درمی‌آید، به حرف درمی‌آید. برو با دلت با آنها حرف بزن.
من یک وقتی شعری گفته بودم درباره امام زمان (سلام‌الله‌علیه) رفتم جمکران و خب، تضرع و توجه و نماز و همین اعمال که هست، دیدم آرام نمی‌گیرم. راحت نمی‌شوم. بلند شدم و ایستادم. دفترم هم در جیبم بود، دفتر شعر. درآوردم، گفتم آقاجان این شعر را برای شما گفته‌ام، می‌خوانم برایتان. شروع کردم شعر را خواندن، آهسته البته. هیچ‌کس هم متوجه نبود. یک غزلی بود از اول تا آخر غزل خطاب به حضرت خواندم. گمان می‌کنم تأثیری که آن غزل در حال من کرد، آن نماز مخصوص و آن چیزها نکرد. آدم با دلش که حرف بزند، این‌طوری است.
در پانوشت این خاطره شعر مذکور این‌گونه آمده است:
 
دلم قرار نمی گیرد از فغان بی تو
 
سپند وار زکف داده ام عنان بی تو
 
ز تلخ کامی دوران نشد دلم فارغ
 
زجام عشق لبی تر نکرد جان بی تو
 
چون آسمان مه آلوده ام زتنگ دلی
 
پر است سینه ام ز اندوه گران بی تو
 
نسیم صبح نمی آورد ترانه ی شوق
 
سر بهار ندارند بلبلان بی تو
 
لب از حکایت شبهای تار می بندم
 
اگرامان دهدم چشم خونفشان بی تو
 
چون شمع کشته ندارم شراره ای به زبان
 
نمی زند سخنم آتشی به جان بی تو
 
ز بی دلی و خموشی چون نقش تصویرم
 
نمی گشایدم از بی خودی زبان بی تو
 
عقیق سرد به زیر زبان تشنه نهم
 
چو یادم آید از آن شکرین دهان بی تو
 
گزارش غم دل را مگر کنم چو امین
 
جدا از خلق به محراب جمکران بی تو  [۱]
 
۱. مسیح در شب قدر (روایت حضور مقام معظم رهبری در منازل شهدای ارمنی و آشوری)، مؤسسه جهادی صهبا، تهران، ۱۳۹۳، صص ۴۳۱-۴۳۲.
 
 
مشرق

تبری که امام به کمر رژیم صهیونیستی زد، رهبری بر گلوی آن فشرده است.

نوشته شده توسطرحیمی 6ام اسفند, 1395
فرزند امام راحل در مراسم رونمایی از کتاب فلسطین از منظر رهبر انقلاب:

تبری که امام به کمر رژیم صهیونیستی زد، رهبری بر گلوی آن فشرده است

ویرایش جدید کتاب «فلسطین از منظر آیت الله سید علی خامنه ای» همراه با دو نسخه انگلیسی و عربی، در جریان ششمین کنفراس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران با حضور مسئولان لشکری و کشوری و مدعوین بین‌المللی رونمایی شد.


http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/35768/smpf.jpg
در جریان رونمایی از این کتاب، سرکار خانم دکتر زهرا مصطفوی دختر گرامی حضرت امام خمینی (ره) دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین طی سخنانی ضمین تقدیر از رونمایی این کتاب گفت: حضرت امام چه زمانی که در نجف تشریف داشتند و چه در ایران سالها کارشان شناسایی دشمن به مردم و آگاه کردن آنان از نیات دشمنان بود و رهبر معظم انقلاب نیز این مسیر را بعد از امام ادامه  می دهند.

وی تصریح کرد: این کتابی که امروز از مقام معظم رهبری رونمایی می شود و درباره موضوع فلسطین است سرتاسرش اگاهی بخشی به مردم در خصوص نیات دشمنان مردم وئ دشمنان اسلام است.

دختر گرامی حضرت امام خمینی (ره) تاکید کرد: تبری که امام به کمر رژیم صهیونیستی زد رهبری عزیز در گلوگاه این رژیم گذاشته است.

دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین تاکید با ذکر نکاتی از نگاه حضرت امام درباره مسأله فلسطبن افزود: فلسطین از دید ما یک مسئله سیاسی و انسانی نیست بلکه اعتقادی است و متاسفانه دولت های عربی و غربی این را نمی فهمند و لذا ابزار ان را هم ندارند که جلوی ایران را بگیرند.

به گفته سرکار خانم مصطفوی، جمهوری اسلامی، قبل از فعالیت های سیاسی روحیه عشق به ازادی را در بین ملت ها شعله ور می کند و این همان روش فکری امام راحل است و همین روش فکری از سوی مقام معظم رهبری نیز ادامه یافته و مصداق آن همین کتابی است که رونمایی می شود.

مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی

توصیه های اخلاقی امام خمینی (ره) درباره ماه رمضان

نوشته شده توسطرحیمی 18ام خرداد, 1395

طبق فرمايش حضرت رسول اكرم (صلی الله علیه وآله) به حسب خطبه اى كه به آن حضرت منسوب است، همه بندگان در ماه مبارك رمضان به مهمانى خداوند تعالى دعوت شده اند و مهمان پروردگار خود می باشند. آنجا كه می فرمايد:

«ايّها الناس، إنه قد اقبل اليكم شهر الله … وقد دُعيتم فيه إلى ضيافة الله». مردم ماه خدا به سوى شما روى آورد … و شما در اين ماه به مهمانى خدا خوانده شديد.(1)

  • شما در اين چند روزى كه به ماه مبارك رمضان مانده به فكر باشيد؛ خود را اصلاح كرده توجه به حق تعالى پيدا نماييد؛ از كردار و رفتار ناشايسته خود استغفار كنيد؛ اگر خداى نخواسته گناهى مرتكب شده ايد، قبل از ورود به ماه مبارك رمضان توبه نماييد؛ زبان را به مناجات حق تعالى عادت دهيد. مبادا در ماه مبارك رمضان از شما غيبتى، تهمتى، و خلاصه گناهى، سربزند، و در محضر ربوبى با نعم الهى و در مهمانسراى بارى تعالى آلوده به معاصى باشيد.

 

  • شما در اين ماه شريف به ضيافت حق تعالى دعوت شده ايد: «دُعيتم فيه إلى ضيافة الله» خود را براى مهمانى باشكوه حضرت حق آماده سازيد. لااقل به آداب صورى و ظاهرى روزه پايبند باشيد. (آداب حقيقى باب ديگرى است كه به زحمت و مراقبت دايم نياز دارد.)

 

  • معناى روزه فقط خوددارى و امساك از خوردن و آشاميدن نمی باشد؛ از معاصى هم بايد خوددارى كرد. اين از آداب اوليه روزه می باشد كه براى مبتدی هاست. (آداب روزه براى مردان الهى كه می خواهند به معدن عظمت برسند غير از اين می باشد.) شما حداقل به آداب اوليه روزه عمل نماييد؛ و همان طور كه شكم را از خوردن و آشاميدن نگه می داريد، چشم و گوش و زبان را هم از معاصى باز داريد. از هم اكنون بنا بگذاريد كه زبان را از غيبت، تهمت، بدگويى و دروغ نگه داشته، كينه، حسد، و ديگر صفات زشت شيطانى را از دل بيرون كنيد. اگر توانستيد، انقطاع إلى الله حاصل نماييد؛ اعمال خود را خالص و بی ريا انجام دهيد؛ از شياطين انس و جن منقطع شويد؛ ليكن به حسب ظاهر از رسيدن و دست يافتن به چنين سعادت ارزنده اى مأيوس می باشيم؛ اقلا سعى كنيد روزه شما همراه با محرمات نباشد.
  • در غير اين صورت اگر روزه شما صحيح شرعى باشد، مقبول الهى نبوده و بالا نمی رود. بالا رفتن عمل و مقبوليت آن، با صحت شرعى خيلى تفاوت دارد. اگر با پايان يافتن ماه مبارك رمضان، در اعمال و كردار شما هيچ گونه تغييرى پديد نيامد و راه و روش شما با قبل از ماه صيام فرقى نكرد، معلوم می شود روزه اى كه از شما خواسته اند محقق نشده است؛ آنچه انجام داده ايد روزه عامه حيوانى بوده است.

ادامه »

شرط ورود به ضیافت‌الله‌

نوشته شده توسطرحیمی 18ام خرداد, 1395

 

معنای روزه فقط خودداری و امساک از خوردن و آشامیدن نمی‌باشد.
از معاصی هم باید خودداری کرد.
این از آداب اولیه روزه می‌باشد که برای مبتدی‌ها است.
آداب روزه برای مردان الهی که می‌خواهند به معدن عظمت برسند، غیر از این می‌باشد.

فرازهایی از فرمایشات حضرت امام خمینی‌(ره) بمناسبت فرارسیدن شهر الله الاعظم به شرح ذیل است:


*   ضیافت‌ الله در عالم ماده‌

ضیافت الله در عالم ماده، عبارت از این است که ما را پرهیز بدهد از تمام شهوات دنیوی. این مرتبه مادی ضیافت الله است که همه کسانی‌که دعوت شدند به این ضیافت، بدانند که ضیافت خدا در این نشأه، چشم‌پوشی از شهوات است.(صحیفه امام، ج 20، ص 266)

این ضیافت همه‌اش‌ترک است؛ ترک شهوات از قبیل خوردنی‌ها، نوشیدنی‌ها و جهات دیگری که شهوات انسان اقتضا می‌کند. خداوند دعوت کرده است ما را به این‌که شما باید وارد بشوید در این میهمان‌خانه و این ضیافت هم جز ترک، چیزی نیست؛ ترک هوی‌ها، ترک خودی‌ها، ترک منی‌ها، منیت‌ها، این‌ها همه در این میهمان‌خانه است.(صحیفه امام، ج 21، ص 45)

ادامه »

هشدار امام خمینی(ره) نسبت به نگرش های انحرافی درباره انتظار فرج

نوشته شده توسطرحیمی 15ام خرداد, 1395

صراحت بيان امام راحل در نفى ديدگاه اعتقادى و عملى برخى از منتظران، از شناخت و مواضع استوار ايشان درباره مسأله مهدويت حكايت دارد.

هشدار امام خمینی(ره) نسبت به نگرش های انحرافی درباره انتظار فرج

«موضوع ظهور و انتظار فرج و موضوعات مرتبط یه آن،مباحثی است که پس از غیبت کبرای امام عصر (عج) پیوسته و به فراخور شرایط اجتماعی و سیاسی نظام های حاکم بر مسلمین مطرح بوده است؛چرا که این موضوع نه فقط در اندیشه شیعه بلکه در کل جهان اسلام در اشکال مختلف جزء بنیادی ترین و زنده ترین مسائل دینی،اعتقادی و اسلامی به خصوص از منظر مکتب اهل بیت علیهم السلام است،از این رو علما و صاحب نظران عرصه دین مبین اسلام براساس نیاز و اقتضائات جامعه زمان خود از آن سخن گفته اند.

در میان دیدگاههای مطرح شده از سوی علمای اسلام ،نظریات و سخنان امام خمینی (ره) به جهت موفق شدن در پایه ریزی و استقرار نظامی مبتنی برآموزه های مهدوی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

امام خمینی (ره) از کسانی است که جریان ظهور مصلح کل و عدل گستر جهانی را هم در آثار و اندیشه متجلی کرده و هم در میدان عمل درباره مهدویت از جنبه های مختلف به طور زنده، آموزنده و کارآمد سخن گفته و به مورد اجرا گذاشته است.»(۱)

«انتظار در ديدگاه امام خمينى، در حقيقت بيان يك تكليف اعتقادى و اجتماعى است. ايشان در نقد مفهوم انتظارى كه غالبا منتظران در يك نظام طاغوتى دارند، منتظر حقيقى امام عصر(عج) را عامل به وظيفه شرعى خويش در قبال جامعه و روند آن مى‌داند. بدين‌گونه، انتظار را مى‌توان همان اعتراض منتظران مهدى شمرد، زيرا آنان از وضع موجود ناخرسند هستند و نظام سياسى صالحان را آرزومندند.

ادامه »

اصول هفتگانه امام خمینی (ره) + اینفوگرافیک

نوشته شده توسطرحیمی 10ام خرداد, 1395


ملت ایران برای دستیبابی به اهدافی که در انقلاب اسلامی دنبال میکند باید راه امام و اصول امام را بشناسد.

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات در حرم امام خمینی (ره) در تاریخ ۹۴/۳/۱۴ مهمترین اصول امام خمینی را برشمردند. 


اهميت معنويت و عدالت

نوشته شده توسطرحیمی 6ام خرداد, 1395

قرآن دعوت به معنويات تا حدي كه بشر مي‌تواند به او برسد و فوق او [كرده] و بعد هم اقامه عدل.

پيغمبر هم و ساير كساني كه لسان وحي بودند، آن‌ها هم اين دو رويه را داشتند.

خود پيغمبر هم عملش اين‌طور بود، تا آن روزي كه حكومت تشكيل نداده بود، معنويات را تقويت مي‌كرد. به مجرد اين‌كه توانست حكومت تشكيل بدهد علاوه بر معنويات اقامه عدل كرد، حكومت تشكيل داد و اين مستمندان را از زير بار ستمگران تا آن‌قدر كه اقتضا داشت وقت، نجات داد و اين سيره مستمره انبيا، بايد كساني كه خودشان را تابع انبيا مي‌دانند اين سيره مستمره باقي باشد. هم جهات معنوي كه اشخاصي كه با معنويات آشنا هستند، آن‌ها بايد تقويت بكنند و همه مردم را، خود مردم هم همين طور، جهات معنويات را تقويت بكنند و هم آن مسأله دوم كه اقامه عدل است. حكومت اسلام بايد اقامه عدل بكند، در عين حالي كه معنويات را تصحيح مي‌كند و ترويج مي‌كند. و ما اگر تابع اسلام هستيم و تابع انبيا هستيم اين سيره مستمره انبيا بوده است، و اگر تا ابد هم فرض كنيد انبيا بيايند باز همين است، باز جهات معنوي بشر تا آن اندازهاي كه بشر لايق است، و ادامه اقامه عدل در بين بشر و كوتاه كردن دست ستمكاران؛ و ما بايد اين دو امر را تقويت كنيم.

صحيفه نور، ج17، ص528

توصیه امام خمینی(ره) به جوانان

نوشته شده توسطرحیمی 15ام اردیبهشت, 1395

آیت الله سبحانیروایت آیت الله العظمی سبحانی از توصیه امام به جوانان

 حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به تأکیدات مکرر امام خمینی(ره)، گفتند:

ایشان همیشه به ما می فرمودند که قدر جوانی خود را بدانید؛ چراکه در زمان پیری کاری از انسان ساخته نیست.

 

حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از معصوم(علهم السلام) اظهار داشتند:

در این حدیث زیبا آمده است:

«النعمه اذا فقدت عرفت»

نعمت زمانی که از دست ما می رود، شناخته می شود».

ایشان با تأکید بر استفاده از وقت و زمان، ابراز داشتند:

بهترین زمان برای تحصیل، مطالعه و قلم زدن، دوران جوانی است که باید به بهترین نحو از آن استفاده کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به تأکیدات مکرر امام خمینی(ره)، خاطرنشان ساختند:

ایشان همیشه به ما می فرمودند که قدر جوانی خود را بدانید؛ چراکه در زمان پیری کاری از انسان ساخته نیست.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: شما طلاب و روحانیون باید مراقب زمان و جوانی خود باشید و در این ماه ها از مسافرت خود کم کرده و فقط مشغول به درس و بحث باشید.

این استاد برجسته حوزه بیان داشتند:

کارها را متمرکز در تحصیل کرده و فعالیت های اضافی خود را رها کنید؛ مگر اینکه ضرورت داشته باشد.

منبع: حوزه

شریفترین روز

نوشته شده توسطرحیمی 15ام اردیبهشت, 1395

غایت بعثت همان است که خدای تبارک و تعالی در سوره جمعه فرموده است:

«  هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يتْلُو عَلَيهِمْ آياتِهِ وَيزَكِّيهِمْ وَيعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ »(الجمعة/2)

غایت بعثت اینهایی است که در این آیه شریفه ذکر می فرماید. می فرماید که:

«خدای تبارک و تعالی آن خدایی است که مبعوث کرده است در بین شما از خود شما یک رسولی، یک فرستاده ای و این فرستاده این چند امر را از طرف خدا باید انجام بدهد «یتلوا علیهم آیاته» آیات خدا را بر مردم قرائت کند.

قرآن آیات الهی است و انگیزه بعثت، آوردن این کتاب بزرگ است و تلاوت کردن این کتاب بزرگ و آیه عظیم الهی است.گرچه همه عالم آیات حق تعالی هستند لکن قرآن کریم فشرده از تمام خلقت و تمام چیزهایی که در بعثت باید انجام بگیرد، قرآن کریم یک سفره ای است که خدای تبارک و تعالی به وسیله پیغمبر اکرم در بین بشر گسترده است که تمام بشر از آن هر یک به مقدار استعداد خودش استفاده کند.امام خمینی (ره) فرمودند:

      روز بعثت رسول اکرم در سرتاسر دهر«من الازل الی الابد» روزی شریف تر از آن نیست. برای اینکه حادثه ای بزرگتر از این حادثه اتفاق نیفتاده زیرا که بزرگتر از رسول اکرم در عالم وجود نیست،غیر از ذات مقدس حق تعالی و حادثه ای بزرگتر از بعثت او هم نیست.