« مذاکره با آمریکا ممنوعمحبت و عزاداری برای امام حسین علیه السلام »

رابطه ایمان و عمل صالح

نوشته شده توسطرحیمی 15ام مهر, 1394

« أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ، وَ أَمَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحاً فَلَهُ جَزَاءً الْحُسْنَى وَ سَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْراً»[1]؛

اين برنامه دو تا بيان دارد، يكي بيان اجمالي و يكي­ تفصيلي است. بیان اجمالي­اش اين است که در آيات زيادی گفته شده « آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»، ايمان و عمل به آنچه كه ايمان داريم. آنوقت اين شاخه­هاي زيادي دارد، يكي­اش نماز است، يكي­اش روزه است، يكي­اش دروغ نگفتن است، يكي‌اش ظلم نكردن است همه اينها جزء « عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ » است. عمل كه از انسان صادر مي­شود بايد صفت صلاح و شايستگي داشته باشد. گناه و كارهاي معصيت شايستگي ندارد، بنابراين ملاك سلامت و سعادت فرد و جامعه همين عمل كردن به صالحات است.

س: « وَ سَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْراً »؟

ج: نتيجه عمل كردن به اين حرف خدا اين است كه زندگي آسان مي­شود. ما فرمان مي­دهيم مي­گوييم اين آدم چون گوش به حرف مي­دهد دزد مالش را نَبَرد. پولش نصيب ظالم نشود، سرطان نگيرد، ام اس نگيرد، اينها همه يُسر و مصداق آساني زندگي است. اما اگر بخواهي برعكس واجبات را انجام ندهي و محرمات را انجام بدهي آنوقت به عكس مي­شود سَنَقُول لَه عُسراً، زندگی سخت مي­شود. شب خوابيده است فردا يك بلاي بزرگي سراغش مي­آيد، مي­آيند چند ميليون ماليات به او مي­بندند، دزد به او مي­زند، بلاهاي زيادي سرش می­آید، اين هم مال اين است كه مردم هوشيار باشند و دور اين كارها نگردند و طرف عمل صالح بروند.

پرسش و پاسخ از استاد اخلاق و معرفت حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه مدرسه علمیه صاحب الأمرعج 24/09/1390

[1] . کهف آیه 88

نظر از: فانوس [عضو] 

بمناسبت روز مباهله

روز مباهله فرا رسید.
تلاطم مهیبِ شک و تردید، آرامش پوشالی قلب هایشان را درهم کوبیده بود. آرزو می کردند تو را با گروهی از یاران و سربازانت ببینند تا اینکه با خاندان سراسر نورت به میدان مباهله قدم بگذاری.

ولی تو آمدی؛

با دنیایی که محو تماشای جمال و هیبت خاندان پاک و روحانی ات شده بود. قلب زمان از استواری گام های علی علیه السلام به تپش افتاد و گل های یاس، به تماشای فاطمه علیهاالسلام عطرافشان شدند.

دست در دانه اهل آسمان، حسن علیه السلام ، را در دستان مهربانت داشتی و جگرگوشه ات حسین علیه السلام را عاشقانه به سینه چسبانده بودی. زمین بر آسمان فخر می فروخت که بر پشت او گام می نهید و آسمان از دیدن آن همه شکوه و وقار، به وجد آمده بود. باد، عظمت ایمانتان را در گوش هزار سرو آزاد نجوا کرد و یک دشت شقایق، شیفته پاکی نگاهتان شد… .

و نجران، به حقانیت این خاندان، اعتراف کرد.

1394/07/15 @ 22:49


فرم در حال بارگذاری ...