« «رساله مصور» مطابق با فتاوای 7 تن از مراجع تقلید ( تحولی نو در بیان احکام دینی+تصاویر)بیانات راه گشای رهبر انقلاب در خصوص انتخابات (2) »

علل خفقان عصر امام حسن عسکری (ع)

نوشته شده توسطرحیمی 1ام بهمن, 1391

 

نیم نگاهی به عصر امام حسن عسکری (ع)


  در دوران امام عسكرى‏ عليه السلام عوامل نابودى و از هم گسيختگى در تمدّن ‏اسلامى فزونى گرفته بود و اگر دفاع امام از ارزشهاى حق ‏و عدل و جهاد آنان بر ضدّ تجمّل گرايى وستم وجهل نبود، چه بسا كه اين ‏تمدّن بطور كلى از هم مى ‏پاشيد وبه نابودى مى ‏گراييد. 

 * علل خفقان عصر امام حسن عسکری (ع)

     سبب فشار های گسترده سیاسی و اقتصادی و اجتماعی به شیعیان به ویژه به امام حسن عسکری علیه السلام  اين بود كه:

اولا: در آن دوران جميعت شيعه كثرت و قدرتشان به حد قابل توجهى رسيده بود و امامان شيعه نيز شناخته مى شدند و از اين خلفا  بيش از پيش ائمه (ع) را تحت مراقبت درآورده و از هر راه بود با نقشه هايى مرموز در محو و نابود كردن ايشان مى كوشيدند.

ثانیا : حاکمان جور  پى برده بودند كه خواص شيعه معتقدند، امام يازدهم، فرزندى دارند  و طبق رواياتى كه از خود امام يازدهم ، همچنين از پدرانش نقل مى كنند فرزند او را همان مهدى موعود مى شناسند كه به موجب اخبار متواتره از طرق عامه و خاصه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله خبر داده بود، و او را امام دوازدهم مى دانند. بحارالانوار/ علامه مجلسى(ره) : ج 51 و 52.

     بدين سبب امام يازدهم بيشتر از ساير ائمه عليهم السلام تحت مراقبت حاکمان در آمده بود و خليفه وقت تصميم قطعى گرفته بود كه به هر طريق باشد به داستان امامت شيعه خاتمه بخشد و در اين خانه را براى هميشه ببندد(!!!).

     از اين رو، همين كه بيمارى امام عسكرى عليه السلام را به معتمد خليفه وقت گزارش دادند، طبيب نزد آن حضرت فرستاد و چند تن از معتمدان خود و چند نفر از قضات را به منزلش گماشت كه پيوسته ملازم وى و مراقب اوضاع داخلى منزل باشند و پس از شهادت امام نيز خانه را تفتيش و توسط قابله ها كنيزان آن حضرت را معاينه كردند و تا دو سال مأمورين آگاهى خليفه در خط پيدا كردن جانشين آن حضرت مشغول فعاليت بودند تا به كلى نوميد شدند. اصول كافى : ج 1، ص 505،

     هنگامى كه امام حسن عسكرى عليه السلام به شهادت رسيد،  آن حضرت را در خانه خودش در شهر سامرّا كنار قبر پدر بزرگوارش به خاك سپردند.

     بايد دانست كه ائمه اهل بيت عليهم السلام در دوره زندگي شان گروه انبوهى از علما و محدثين را پرورش دادند كه شماره ايشان به صدها تن مى رسد.

     در تمامی  شرایط سخت، امام حسن عسکری ع در کمترین فرصت و به شیو های مختلف به تبیین مبانی اصیل دینی و معرفی چهره واقعی دین که از سوی دشمنان، مخدوش شده بود می پرداختند . اعجاز ،عبادت ،تبلیغ مخفیانه ،تالیف و… از جمله دیگر  زوایای فعالیت  های اصیل آن امام همام در دفاع از حریم ولایت  بود.

دعاهاى مأثور از خاندان وحى ‏عليهم السلام همواره به عنوان استراتژى مبارزه ‏بر ضدّ تمام انواع فسادهاى فرهنگى، اجتماعى، سياسى و… بوده است. كلمات دعا در نزد اهل بيت، كه آن را از رسول خداصلى الله عليه وآله به ميراث‏برده‏اند، چونان پر مايه‏ترين گنج و قيمتى ترين غنيمت است. دعا در نزدآنان دايرة المعارفى است الهى. در آنها آيات حكمت و شيوه‏هاى تربيت‏وآگاهيهاى سياسى و ديدگاههاى فرهنگى را مى‏توان پيدا كرد.

منبع:

 

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(1)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
3.0 stars
(3.0)
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

با سلام
ضمن عرض تسلیت شهادت امام حسن عسکری علیه سلام و تشکر از حضور ارزشمند شما در وبلاگ نویسی
این مطلب در ویژه نامه “شهادت امام حسن عسکری علیه سلام” معرفی شد.
http://vijename.kowsarblog.ir/?p=183433&more=1&c=1&tb=1&pb=1

موفق باشید.

1394/09/28 @ 11:13
نظر از: مخلصی [عضو] 
مخلصی
3 stars

با سلام
متشکرم از حسن سلیقه شما
موفق باشید
التماس دعا

1391/11/01 @ 11:31


فرم در حال بارگذاری ...