« آدرس مهمی که همه به دنبال آنند!۱۲ توصیه برای استفاده بهتر از لیالی قدر »

آثار ذکر در کلام امیرالمومنین علیه السلام

نوشته شده توسطرحیمی 16ام تیر, 1394

 


امير المومنين علی علیه السلام مي فرمايند:

« خداوند كه پاك و منزه است ذكر را وسيله جلا دل ها و قلب ها قرار داده است.»

بسيار خوب ببينيم اين براي دلها چه مي كند.

مي فرمايد:« شديدترين گناه گناهي است كه صاحبش آن را كوچك مي شمارد.»

خلاصه اين گوش بعضي وقتها كر مي شود اما ذكر اين بي اثري را از بين مي برد. دلمان نمي خواهد گوش شنوا داشته باشيم. بله غاصب به وسيله ذكر بينا مي شود پس از آنكه كور شده بود. چشم يك وقت كور مي شود چشم باطن هر چيزي را مي بيند ولي متوجه نمي شود . توجه كرديد. مرجع تقليدي بود رساله اش در ايران چاپ شده بود در هند هم چاپ شده بود به نظرم رساله ايشان را داشته باشم. اينكه در هند هم چاپ شده اين است كه در هند هم مقلد داشته است. فرموده بود كه من درست است مرجع شدم ولي تا آخر عمرم منبر رفتن را ترك نخواهم كرد.

مي گویند كه يك روزي كه داشت مي رفت مسجد چند تا حيوان چهارپا سر مغازه نانوايي ايستاده اند و اين آرد ها را بغل مي كنند و از روي اينها مي گذارند زمين. این آقا ايستاد و يك نگاهي به اينها كرد و ناراحت شد. گفتند آقا چرا ناراحت شديد فرمودند به حال اين حيوان ها غبطه مي برم.

اي آقا اين چه حرفي است شما مجتهد هستيد آقا اينها حيوان هستند. فرمودند بله همين طور است ولي من به يك بعد از شعور اين حيوانات غبطه مي برم چه بعدي فرمودند تا اينها را ديدم كه اين بارها را مي گذارند زمين به خودم گفتم اينها بار را سالم به مقصد رساندند آيا تو اميد داري كه بارت را سالم به مقصد برساني؟!

حتي از اين منظره عبرت مي گيرند چرا چون چشم بيناست باز است . چشم كه باز باشه آقا زمين و آسمان معجزه است . خبر مرگ اين قدر مي شنويم گوش اگر كر نبود چشم اگر كور نبود خوب خيلي براي ما مهم بود. مي گفت تا حالا با ماشين بيرون رفتيد . گفتيم بله گفت وقتي با ماشين مي رويد يك حيواناتي در طرفين جاده مشغول چريدن هستند صداي ماشين كه مي اید ماشين بوق مي زند اين حيوان سرش را هراسان بلند مي كند از زمين و چپ و راست را نگاه مي كند و دوباره سرش را پائين ميكندو مشغول چريدن مي شود. مي گفت مردم هم مانند همين حيوانات هستند. امير المومنين سلام الله عليه ديدكه يك نفر در قبرستان مي خندد .

حضرت فرمود مثل اينكه بر سر غير ماها نوشته شده است. بله توجه كرديد. خيلي خوب برگرديم به خطبه. اين طور در دنيا فرو رفتن ترس از مرگ وعبرت نگرفتن و ترس از مرگ و اين وحشت ها همه اش برای كوري و كري باطن است. حالا امير المومنين نكته مي دهد.

مي فرمايد:« تسمع به بعد الوقره»[1]؛ اين باطن كر شده ما به وسيله ذكر شنوا مي شود.

« و تبصره به بعدالعشوه»[2]؛ به وسيله ذكر اين باطن بعد از كوري بينا مي شود.

«وتنقات به بعد المعانده»[3]؛ اين باطن كه اين قدر سر كش است به وسيله ذكر آرام مي شود.

خوب اين نكته خيلي گران بهاست.ذكر قلبي اين است كه در باطن به ياد حضرت پروردگار باشي . همين جا نشسته ايد و فكر مي كنيد در آيات مقدسات جمال خدا،جلال خدا و به ياد جلال آخرت هستيد يك وقت در زبانت جاري مي شود. دعاي جوشن كبير يكي از پر اسرار ترين دعاهاست. اميد وارم كه با اين توجهات هميشه بخوانيد. نمازخودش همش ذكر است. خوب پس ذكر مثالي فضائل دارد منتهي يك شرط دارد آن اين است كه ذكر وقتي مفيد واقع مي شودكه متصل به قلب باشد.

علي كل حال ذكر در هر حال خوب است.

حجه الاسلام فاطمی نیا

[1]. نهج البلاغه ( للصبحی)، ص342

[2]. همان

[3]. همان

 

نظر از: مسابقات سامانه کوثر بلاگ [عضو] 

با سلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
مطلب خوب و مفیدی بود خدا انشاالله ما را هم جزو ذاکرین قرار دهد
و این مطلب
(امير المومنين سلام الله عليه ديدكه يك نفر در قبرستان مي خندد .

حضرت فرمود مثل اينكه بر سر غير ماها نوشته شده است. بله توجه كرديد.)
شاید احتیاج به توضیح کتابی دارد نه محاوره ای
با تشکر
————————————————————–
پاسخ:
با تشکر از حضور ارزشمند شما در وبلاگ محدثه
نظر شما کاملا صحیح است.اما کل مطلب قطعه ای از کلام حجت الاسلام فاطمی نیا است که در آن تصرفی صورت نگرفته است و نقل قول به صورت مستقیم است.
از حسن توجه شما سپاسگزاریم

1394/04/16 @ 10:00


فرم در حال بارگذاری ...