« نظر اسلام در مورد کار زنبوی محرم »

آثار و برکات خواندن زیارت عاشورا

نوشته شده توسطرحیمی 17ام شهریور, 1397

از آثار و برکات مهم زیارت عاشورا می توان موارد زیر را برشمرد ؛

۱-ایجاد پیوند معنوی با خاندان عصمت و تشدید علاقه و محبت به آنان، مانند فرازی از دعا که ” اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد ” به عنوان یک دعای قلبی بیان شده است.

 

۲- پیدایش روحیه ظلم ستیزی؛ یعنی تکرار لعن بر ستمگران و ظالمان در این زیارت موجب پیدایش روحیه ظلم ستیزی شده و با اعلام برائت و نفرت از ستمگران و ابراز محبت به پیروان حق پایه های ایمان قلبی را محکم می‌کند.

 

۳- دوری جستن از خطر انحراف در طول تاریخ و قرار گرفتن در معرض آموزه های اصیل دعایی از لسان معصومین (ص)

 

۴- ترویج روحیه شهادت طلبی و ایثار و فداکاری در راه خدا

 

۵- احیای مکتب در راه هدف خاندان عصمت و آمادگی برای سعادت در آخرالزمان

۶- درس آموختن و الگو گرفتن از شهدای کربلا که بهترین الگوی تاریخ دینی اسلام هستند.

زیارت عاشورا از ادعیه خاص شیعه به شمار می آید که در اندازه اهمیت آن می توان به روایتی در کتاب نجم الثاقب در ذیل حکایت تشرف جناب حاج سید احمد رشتی اشاره کرد که وقتی ایشان به ملاقات امام عصر (عج) در سفر حج مشرف شدند، آن حضرت به او فرمودند: چرا به زیارت عاشورا اهتمام و استمرار ندارید و تاکید کردند عاشورا عاشورا عاشورا بخوانید و بدان استمرار داشته باشید.

“محدّث نوری” از استادان مرحوم شیخ عباس قمی می‌گوید درباره زیارت عاشورا می گوید : در فضل و مقام زیارت عاشورا همین بس که از سِنخ دیگر زیارت‌ها نیست که به ظاهر از انشا و املای معصومی باشد. هر چند از قلوب پاک ایشان چیزی جز آنچه از عالَم بالا به بیرون نمی‌آید اما این زیارت از سنخ احادیث قُدسیّه است که به همین ترتیب زیارت و لعن و سلام و دعا از خدای متعالی به جبرئیل امین و از او به خاتم النبیین صلی‌اللله علیه و آله رسیده است و به حسب تجربه مداومت به آن در چهل روز در برآوردن حاجات و رسیدن به مقاصد و دفع بلاها در ادعیه کم نظیر است.

به همین جهت سلام بر سیدالشهدا (ع) و خواندن زیارت عاشورا در شب های جمعه ثواب زیارت مرقد نورانی ایشان را به همراه انبیا و اوصیا الهی را دارد ؛

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ
وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداًما بَقیتُ
وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهار
ُوَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ
وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْن
وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

باشگاه خبرنگاران

 

 


فرم در حال بارگذاری ...