« دلنوشته : آقا نمی آیی !دانلود نرم افزار خطابه غدير (مخصوص موبایل ) »

مجموعه کامل آداب و اعمال روز غدیر خم

نوشته شده توسطرحیمی 11ام آبان, 1391

 اعمال ماه ذی الحجه؛ روز هجدهم، روز عید غدیر و عید الله اکبر است و اعمال آن: بدان كه در اين روز شريف از براى پوشيدن جامه‏ هاى نيكو و زينت كردن و بوى خوش استعمال نمودن و شادى كردن و شاد نمودن شيعيان امير المؤمنين عليه السلام و عفو از تقصيرات ايشان و برآوردن حاجات ايشان و صله ارحام و توسعه بر عيال و اطعام مؤمنان و افطار دادن روزه داران و مصافحه با مؤمنين و رفتن به زيارت ايشان و تبسم كردن بر رويشان و هدايا فرستادن بر ايشان و شكر الهى بجا آوردن به جهت نعمت بزرگ ولايت و بسيار فرستادن صلوات و اكثار در عبادات و طاعات از براى هر يك فضيلتى عظيم است و يك درهم كه كسى در اين روز به برادر مؤمن خود بدهد برابر است با صد هزار درهم در غير اين روز و طعام دادن به مؤمنى در اين روز مثل طعام دادن به جميع پيغمبران و صديقان است و در خطبه حضرت امير المؤمنين عليه السلام است در روز غدير كه هر كه افطار دهد مؤمن روزه ‏دار را در شب وقت افطارش مثل آن است كه ده فئام را افطار داده باشد شخصى برخاست عرض كرد يا امير المؤمنين فئام چيست فرمود صد هزار پيغمبر و صديق و شهيد پس چگونه خواهد بود در كثرت فضيلت حال كسى كه جمعى از مؤمنين و مؤمنات را كفالت كند پس من ضامن او هستم بر خداوند تعالى امان او را از كفر و فقر إلخ‏(مفاتیح الجنان)

 

1. غسل روز عید غدیر

  • اعمال ماه ذی الحجه؛ و عيد غدير، هجدهم اين ماه است و عظيم‌ترين اعياد است. و بدان كه غسل در اوّل اين روز سنّت مؤكد است.(زاد المعاد)
  • يوم الغدير و هو الثامن عشر من ذي الحجة و من سننه أن تغتسل: روز غدیر و آن روز هجدهم ماه ذی الحجه است و از سنت ها است که در این روز غسل کنند.(بلدالامین)

  • اعمال ماه ذی الحجه؛ روز هجدهم، روز عید غدیر و عید الله اکبر است و اعمال آن: دوم- غسل(مفاتیح الجنان)

 

 2. زیارت امام علی علیه السلام در روز عید غدیر (مفاتیح الجنان)

اعمال ماه ذی الحجه؛ روز هجدهم، روز عید غدیر و عید الله اکبر است و از اعمال آن: زيارت حضرت امير المؤمنين عليه السلام و سزاوار است كه انسان هر كجا باشد سعى كند كه خود را به قبر مطهر آن حضرت برساند و از براى آن جناب در اين روز سه زيارت مخصوصه نقل شده كه يكى از آنها زيارت معروفه به امين الله است كه از نزديك و دور خوانده مى ‏شود و آن از زيارات جامعه مطلقه است نيز و در باب زيارات بيايد إن شاء الله تعالى‏

دانلود و نمایش زیارت مطلقه دوم امام علی علیه السلام (زیارت امین الله)

دانلود و نمایش زیارت مختصه اول امام علی علیه السلام در روز غدیر

دانلود و نمایش زیارت مختصه دوم امام علی علیه السلام در روز غدیر

>

 

 


/>

 3. روزه گرفتن
از اعمال روز هجدهم ذی الحجه ،روز عید غدیر و عید الله اکبر روزه است .

برای نمایش منابع فضیلت روزه گرفتن در روز عید غدیر کلیک نمایید.

(مفاتیح الجنان) (مصباح المتهجد) (بلدالامین) (زاد المعاد)

 

 4. نماز و دعای روز عید غدیر

برای نمایش کیفیت نماز و دعای روز عید غدیر کلیک نمایید.

برای نمایش کیفیت نماز های مستحبی روز عید غدیر کلیک نمایید.

 

5. دعا بعد از نماز مستحبی روز عید غدیر

برای نمایش دعا بعد از نماز مستحبی روز عید غدیر کلیک نمایید.

 

6.تعویذ پیامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در روز عید غدیر

برای نمایش تعویذ پیامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در روز عید غدیر کلیک نمایید.

 

6. دعای عقد اخوت در روز عید غدیر

برای نمایش دعای عقد اخوت در روز عید غدیر کلیک نمایید.

 

 

7. آداب عید غدیر

1- جمع شدن و با هم بودن: از نام­های روز غدیر «یوم الجمع المشهود» است. مجالس دسته جمعی مخصوصاً در چنین روزی که اعلان ولایت و حقانیت امیرالمومنین است، بسیار مدوح و نیکو و باعث تعظیم شعائر الله و شادی اهل بیت علیهم ­السلام است.

2- تبریک گفتن: از نام­های روز غدیر «یوم التهنئه» است و منظور تهنیت به رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام و مومنین به یکدیگر است.

حضرت رسول صلی الله علیه و آله در روز غدیر فرمودند: «هنئونی، هنئونی»: به من تهنیت بگویید.

لذا در بعضی از زیارات و ادعیه در این روز خطاب به رسول خدا صلی الله علیه و آله تبریک می ­گوییم. پس سزاوار است که مومنین ادعیه و زیارات این روز را که زیارت رسول خدا صلی الله علیه و آله هم در آن است قرائت کنند.

در روز غدیر خم بعد از اتمام خطبه حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله در خیمه ­ای که اختصاص به خود آن حضرت داشت، نشستند و امر فرمودند امیرالمومنین علیه السلام را که در خیمه دیگری بنشیند و مردم را امر فرمودند که به آن حضرت تهنیت و تبریک بگویند. بعد از بیعت مردها امر فرمودند که زن­ها نیز تبریک بگویند و بیعت نمایند.

در این روز شریف نوع برخورد ما شیعیان با یکدیگر و کلماتی که باید گفته شود از ناحیه معصوم علیه السلام به ما رسیده هنگامی که مومنین یکدیگر را ملاقات کردند بعد از سلام و مصامحه این تهنیت را بگویند:

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلَام[ اقبال الاعمال ص 464؛ مفاتيح الجنان، ج  1 ، ص 280.].

حمد و سپاس خداوندى را سزاست كه گردانيد ما را از آنها كه چنگ زده‌اند در ولايت و محبّت پادشاه مؤمنان و ائمّۀ عليهم السّلام.

دعای دیگر تهنیت در عید غدیر (مفاتیح الجنان)
اعمال ماه ذی الحجه؛ روز هجدهم، روز عید غدیر و عید الله اکبر است و اعمال آن: دعای تهنیت دیگر را نيز بخواند:

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَكْرَمَنَا بِهَذَا الْيَوْمِ وَ جَعَلَنَا مِنَ الْمُوفِينَ بِعَهْدِهِ إِلَيْنَا وَ مِيثَاقِهِ الَّذِي وَاثَقَنَا بِهِ مِنْ وِلاَيَةِ وُلاَةِ أَمْرِهِ وَ الْقُوَّامِ بِقِسْطِهِ‏ وَ لَمْ يَجْعَلْنَا مِنَ الْجَاحِدِينَ وَ الْمُكَذِّبِينَ بِيَوْمِ الدِّينِ‏

سپاس خداى راست كه ما را بدين روز گرامى داشته و ما را از وفا كنندگان بعهدى كه بما سپرده قرار داده است. و قرار داده ما را از وفا كنندگان پيمانى كه از ما گرفته است براى ولايت واليان امرش و قائمان بعدلش و ما را از منكران و تكذيب كنندگان به روز قيامت نكرده است.( اقبال الاعمال ص 475؛ مفاتيح الجنان، ج  1 ، ص 280.)

 

3- از نام­های روز غدیر «یوم اطعام الطعام» است. در این روز شریف سزاوار است دوستان امیرالمومنین به حد وسع بهترین مجالس و پذیرایی­ها را انجام دهند و به مومنینی که اقدام به این امر می­نمایند مساعدت مالی و فکری نمایند تا در ثواب آن­ها شریک شوند و مجلس از ابهت شایسته­ای برخوردار شود.

حضرت رضا- علیه­ السلام- فرمودند: هرکس در آن روز مومنی را اطعام کند مانند کسی است که همه انبیا و صدیقین را اطعام کرده باشد.

4- هدیه دادن به مومنین: قال علی- علیه­السلام- در این روزاز فضل خداوند به برادران و عیال خود ببخشید.

5- احسان کردن به مومنین.

6- شاد کردن مومنین: ایجاد فرح و سرور در برادر دینی ثواب بسیار دارد و وسعت روزی می­ آورد و در روایت وارد شده که در این روز روز نفی غم ­هاست و مهربانی کردن رحمت الهی را به دنبال دارد.

7- انفاق و صدقه: امیرالمومنین علیه السلام می­ فرمایند: شیعیان ما در خوشحالی ما خوشحال و در حزن ما محزون می ­شوند و مال و جانشان را برای ما بذل می­ نمایند.

8- صله رحم: از ما خواسته ­اند که در ایام مخصوصی مثل بزرگترین عید ائمه- علیهم السلام- یعنی عید کبیر غدیر، به دیدن پدر و مادر و برادر و خواهر برویم و با سلام و تبریک و تهنیت گفتن هم اسباب خوشحالی ائمه علیهم ­السلام را فراهم نماییم و هم باعث سرور فامیل بشویم.

9- زیارت مومنین: امام رضا علیه السلام می ­فرماید: هرکس مومنین را در این روز زیارت کند خداوند بر قبر او هفتاد نور وارد می­ کند و قبر او را وسیع می­ نماید. و هر روز در قبرش او را هفتاد هزار ملک زیار می­کنند و او را به بهشت بشارت می­ دهند.

10- شکر و حمد الهی: آنچه نعمت در دنیا هست به خاطر وجود حضرات معصومین علیهم ­السلام- می ­باشد. حتی زمینی که روی آن قدم برمی­ دارم طبق فرموده حضرت صادق علیه السلام از نعمتی است که به واسطه­ ی ولایت به ما عنایت شده ما شکر می­ کنیم که شامل کسانی هستیم که خداوند نعمتش را به برکت وجود امیرالمومنین و اولاد معصومینش علیه السلام به ما عنایت فرموده است.

11- زینت کردن: از نام­های روز غدیر «یوم الزینه» است. لباس­های روشن که در ایام شادی و عید و سرور به چشم می­ خورد. نسبت به مردان در روایات اسلامی سفارش شده که ظاهر بدن را طوری آرایش دهند که موافق اخلاق همسر باشد و به بانوان سفارش شده که برای همسر خود در منزل زینت نمایند. در متون روایی و تاریخی می­بینیم در روزهای عید رسول خدا صلی الله علیه و آله - و ائمه علیهم­ السلام از لباس­هایی استفاده می­ نمودند که دارای رنگ باز و روشن مانند لباسی سفید بود.

12- تبسم کردن.

13- مصافحه کردن: درباره ­ی روز غدیر امام رضا علیه ­السلام می ­فرمایند: هرگاه در این روز با یکدیگر ملاقات کردید سلام خود را با مصافحه همراه کنید.

15- دیدار با امام علیه­ السلام یا علما.

 

اسامی روز غدیر + دانلود پاورپوینت

غدیر دعا و محبت، عبدالحسین نیشابوری.

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(1)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
3.0 stars
(3.0)
نظر از: مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش [عضو] 
3 stars

موفق باشید

1391/08/12 @ 17:32


فرم در حال بارگذاری ...