« رشوه - احکام معاملاتحس غریب1 و2 (علی لهراسبی) »

آداب و رسوم مردم بروجرد در دهه اول ماه محرم

نوشته شده توسطرحیمی 17ام آبان, 1393

خاطرات خواندنی شادروان استاد عبدالمحمد آیتی

از آداب و رسوم مردم بروجرد در دهه اول  ماه محرم

چگونگی شکل گیری عزاداری ابا عبدالله الحسین علیه السلام در دهه نخست ماه محرم و چگونگی7.jpg آداب و رسوم مردم بروجرد در این دهه از زبان شادروان استاد عبدالمحمد آیتی شنیدنی است این نوشته به چگونگی شکل گیری عزاداری در این دهه و همچنین گوشه ای از مراسم و آداب  مردمان بروجرد در ماه محرم از زبان آن استاد فرزانه می‌پردازد:

« ماه محرم و عزاداری سیدالشهدا علیه السلام از همان بعد از شهادت امام حسین علیه السلام آغاز شد. وقتی که اسرای اهل بیت را وارد مدینه کردند ،اینها اول وارد شهر نشدند و در بیرون شهر توقف کردند.
یک شخص را که به او بَشیر می گفتند فرستادند که مردم را خبر کند .بشیر،سوار اسب شد و عَلمی دست گرفت وارد شهر شد گویا صدایی بلند و خوبی هم داشت

بَشیر چنین خواند(معنای عربی) :

ای مردم مدینه برخیزید که جای نشستن نیست
زیرا حسینعلیه السلام کشته شد و اشک من روان است

پیکر او در کربلا به خاک و خون آغشته است
و سر او بر روی نیزه ها در شهر می گردد.

این را خواند و مردم را خبر کرد و مردم به آنجا آمدند. بالاخره عده ای بودند که عزیزانشان در آنجا به شهادت رسیده بود قوم و خویش هایی داشتند ،برادر داشتند شاید اولین مجلس عزا در آن وقت اجرا شد .
این قضیه بود که شعرا شعرهایی در مرثیه‌ی امام حسینعلیه السلام سرودند و این همین طور در بین شیعیان ادامه داشت تا زمانی که آل بویه و معزّالدوله بغداد را گرفت و بر خلیفه تسلط یافت. آل بویه آنچنان بر خلفا تسلّط داشتند که بعضی وقت ها برای گرفتن پول از یکی خلیفه را می آوردند، در آفتاب نگه می داشتند تا او اقرار کند و آن پولها را بدهد .آل بویه اینطوری بر خلفای عباسی تسلّط داشت .

یکی از اینها معزّالدوله است ،وقتی وی امیر الامرای بغداد شد ماه محرم که شد آل بویه چون شیعه بودند دستور داد شهر را سیاه پوش کنند خودش هم لباس سیاه پوشید و در بغداد مجلس عزا ترتیب داد این اولین مجلس عزاداری بود و چون دیلمی ها طرفدار آل بویه بودند و افزون بر آن لشگریان سپاه نیز بودند دیگر کسی جرات نمی‌کرد حرفی بزند و بعد عزاداری امام حسین علیه السلام در بغداد رایج شد .
سپس اولین کتابی که در ارتباط با حوادث کربلا نوشته شده به قلم ملا حسین کاشف واعظی(کاشفی) با نام روضة الشهدا بود که به فارسی نگاریده شده است که بعضی از اشعار مربوط به خودش است و برخی دیگر را از دیگران گرفته است .
البته راویانی بودند که حوادث کربلا را روایت می کردند و مقتل نویس بودند همانند ابومخرف و… تا زمان قاجار در ایران عزاداری امام حسین علیه السلام رواج داشت .

صفحات: 1·


فرم در حال بارگذاری ...