« چرا خداوند مردم را آزمایش مى‌کند؟آشنایی با فقه استدلالی »

آشنایی با اصطلاح فقهی واجب

نوشته شده توسطرحیمی 23ام دی, 1396

واجب، در اصطلاح فقهی به عملی گفته می‌شود که انجام‌دادن آن لازم و ترک آن، موجب توبیخ و عذاب الهی است. واجب دارای اقسام و دسته‌بندی‌های مختلفی است.

واجب، در اصطلاح فقهی به عملی گفته می‌شود که انجام‌دادن آن لازم و ترک آن، موجب توبیخ و عذاب الهی است. واجب دارای اقسام و دسته‌بندی‌های مختلفی است. مهم‌ترین واجبات شرعی، با عنوان فروع دین معروف‌اند که معروف‌ترین آنها، ده مورد است. 

تعریف
واجب در اصطلاح فقهی عملی است که حکم شرعی آن وجوب است و انجام آن لازم است و ترک کردن آن گناه و باعث توبیخ از جانب شارع می‌شود.

اقسام
واجب، از جهات گوناگون تقسیم‌بندی می‌شود و اقسامی دارد که عبارتند از:

 

واجبات معروف
 

فروع دین
مهمترین احکام عملی دین اسلام، با عنوان فروع دین معروفند که بر اساس نظر مشهور مشتمل بر ده عمل عبادی مشهور است که عبارتند از:
نماز ، روزه ، حج ، زکات ، خمس ، جهاد ، امر به معروف ، نهی از منکر ، تولی ، تبری

البته به نظر می‌رسد نام بردن از این ده مورد به خصوص، به دلیل اهمیت فراوانی است که در آیات قرآن و روایات به آنها داده شده است ولی طبق تقسیم بندی بالا فروع دین منحصر به این ده مورد نیست و دستورات ديگرى مانند احکام خريد و فروش، ازدواج، قصاص، ديات، قضاوت و… نیز از فروع دين هستند.‌
برخی از فروع دین، رابطه انسان با خدا را در قالب قوانین و احکام بیان می‌کنند و وظایفی را برای او پیش می‌کشند؛ وظایفی همچون نماز، روزه و حج. برخی دیگر به وظایفی که انسان‌ها در برابر یکدیگر دارند نظر دارند و روابط انسانی را تنظیم می‌کنند؛ مانند جهاد و خمس.

نمازهای واجب
*.نمازهای روزانه که در غیر سفر ۱۷ رکعت است. این نمازها عبارتند از: دو رکعت نماز صبح، چهار رکعت نماز ظهر، چهار رکعت نماز عصر، سه رکعت نماز مغرب، چهار رکعت نماز عشاء. در سفر، نمازهای چهار رکعتی، دو رکعتی می‌شود.
*.نماز آیات که در هنگام بروز برخی وقایع و اتفاقات نادر طبیعی مانند خورشید یا ماه گرفتگی، زمین لرزه، آذرخش و صاعقه و طوفانها و حوادث طبیعی دیگر در صورتی که موجب وحشت اکثر مردم شود، خوانده می‌شود.
*.نماز قضای پدر (و مادر) که بر اساس نظر مشهور فقهای امامیه، پسر بزرگ، لازم است نمازهایی که پدرش به هر دلیلی نخوانده را بعد از مرگ او بخواند. البته برخی از فقها، خواندن نمازهای مادر را نیز بر پسر بزرگ‌تر واجب می‌دانند.
*.نماز میت، که برای اموات مسلمان، پیش از تدفین آنها خوانده می‌شود.
*.نمازی که به خاطر نذر، قسم یا اجیر شدن توسط شخص دیگری بر انسان واجب می‌شود.
*.نماز جمعه
*.نماز طواف واجب
*.نماز قضا.

روزه‌های واجب
روزه ماه رمضان ،روزه قضا ، روزه قضای پدر (و یا مادر) ، روزه سومین روز اعتکاف ، روزه به جای قربانی در حج ، کفاره نذر و قسم،
کفاره افطار عمدی روزه واجب

منبع: پایگاه اینترنتی ویکی شیعه

نظر از: مدیریت استانی لرستان [عضو] 
مدیریت استانی لرستان

با سلام و احترام
بسیار عالی
موفق باشید .

1396/10/24 @ 12:46


فرم در حال بارگذاری ...