« ما دائماً در امتحان هستیمحجاب امروز بانوان ثمره خون سید الشهدا علیه السلام است »

آنچه مادران برای رفتن به هیئت باید بدانند

نوشته شده توسطرحیمی 29ام مهر, 1395

 

آنچه مادران برای هیئت رفتن باید بدانند

در ایام محرم ، صفر و عزاداری امام حسین(علیه السلام) حضور کودکان در هیئت های مذهبی و مجالس روضه به یکی از دغدغه های اصلی مادران تبدیل می شود.

 مادران بچه دار و مراسم عزاداری

 خیلی از آنها به خاطر کودکانشان ترجیح می دهند در خانه بمانند، برخی دیگر دست در دست فرزندانشان به هیئت می روند و عده ای نیز دلشان می خواهد در این مراسم ها شرکت کنند ولی از برخوردهای اطرافیان نگران هستند. اگر شما نیز با چنین مسائلی مواجه هستید بهتر است به راهکارهای دکتر فروغ نیلچی زاده، استاد حوزه و دانشگاه و مشاور خانواده توجه کنید تا با استفاده از این روش ها بتوانید از برنامه های معنوی محرم امسال بهره ببرید.

 

ظرفیت کودک تان را بشناسید

 مادران باید تا سن ۷ سالگی یعنی تا پایان سن سیادت فرزندان، برنامه شرکت در مراسم مذهبی ، خصوصا عزاداری را مطابق با اندازه تحمل و ظرفیت فرزند خود پیش بینی و تنظیم کنند. یعنی اگر فرزند شما بعد از حدود ۲۰دقیقه شروع به ابراز خستگی، سروصدا، بازیگوشی می کند، شما باید برای خود تعریف کنید که «من در این مراسم فقط برای ۲۰دقیقه حضور پیدا می کنم.» توجه داشته باشید که ظرفیت کودکان با ظرفیت ما خیلی متفاوت است؛ زود خسته می شوند و نیازهای عادی برای آنها پیش می آید.

 

آنچه مادران برای هیئت رفتن باید بدانند

 

 وقتی می خواهید به هیئت بروید در کیف تان شکلات و خوراکی بگذارید تا اگر بچه ای در مراسم عزاداری گریه کرد از این طریق او را آرام کنید
دست به دست هم بدهید

 در روزهای تاسوعا و عاشورا که مناسبت های ویژه است و دلتان می خواهد بیشتر در مراسم عزاداری شرکت کنید، بهتر است از بین افراد فامیل، خانواده یا همسایه یعنی آنها که بیشتر باهم ارتباط نزدیک دارید، تعاملی داشته باشید تا شرکت در عزاداری ها براساس این همراهی و همدلی برایتان آسان تر شود؛ مثلا چند همسایه ای که در کنار هم هستند و فرزندان کوچک دارند به صورت نوبتی بین خود برنامه ریزی کنند. هر دفعه یکی از این افراد مسئولیت سایر بچه ها را به همراه فرزند خود به عهده بگیرد و مابقی مادرها این امکان را داشته باشند که در مجالس شرکت کنند و این مسئله به صورت چرخشی ادامه پیدا کند. کسی که این کار را برعهده می گیرد به تعداد افرادی که به مراسم عزاداری رفته اند کارت معنوی اش شارژ می شود.

 

روضه خانوادگی برپا کنید

  مادران باید در خانه مجلس عزاداری و روضه خوانی خانوادگی داشته باشند؛ یعنی مادر و بچه ها با هم مراسم روضه خوانی برگزار کنند به این صورت که تلویزیون و رادیو را خاموش کرده و جلسه روضه را گاهی اوقات در خانه برپا کنند. مادر برای این کار باید کتابی را متناسب با فهم و درک فرزندانش و مناسب با سن او؛ چه کودک و چه نوجوان تهیه کند و برای آنها از روی آن کتاب بخواند. گاهی اوقات اجازه دهد که بچه ها نیز بخوانند. در حقیقت اینگونه بچه ها فرصت پیدا می کنند که روی مراسم عاشورا اندیشه کنند.

 

 پسرها را به عهده مردها بگذارید

  برای حضور پسر بچه ها در مجالس زنانه به این نکته توجه کنید که اگر پسر بچه های ما کوچک هستند و تفاوت میان زن ها و مرد ها را به صورت جدی نمی دانند و دقتی روی آن ندارند حضورشان در مجالس عزاداری زنانه اشکالی ندارد. ولی این امکان را فراهم کنید که حتما پسربچه ها با پدر، عمو، دایی و یا با پدربزرگ های خود نیز در مجالس عزاداری حضور پیدا کنند و به نوعی حتما در مجالس مردانه نیز شرکت کنند و فقط همراه مادر نباشند.

 

بداخلاقی با بچه ها،خیانت به اهل بیت

  درست است که پچ پچ های بچه ها و سروصدا و فعالیت آنها ممکن است مزاحم شما باشد و حال تان را تغییر دهد ولی با خودتان فکر کنید که ده ها سال دیگر شما نیستید اما این بچه ها وجود دارند و قرار است مجلس ذکر اهل بیت(علیهم السلام) را حفظ کنند. مبادا با رفتارهای غیرمهربانانه به اهل بیت خیانت و کسی را با دل شکستگی از خیمه امام حسین(علیه السلام) بیرون کنید. شما باید ظرفیت بچه ها را با محبت کردن بالا ببرید. به خاطر خدا هوای بچه های کوچک را در مسجد و حسینیه ها و مجالس ذکر اهل بیت داشته باشید. وقتی می خواهید به هیئت بروید در کیفتان شکلات و خوراکی بگذارید تا اگر بچه ای در مراسم عزاداری گریه کرد از این طریق او را آرام کنید.

 

عکس یادگاری بگیرید

  از بچه ها کمک بگیرید و در نمای خانه تان و در ورودی به سمت کوچه تغییر محرمی ایجاد کنید. بچه ها می توانند روی دوش شما بروند و پرچم نصب کنند. دختر یا پسر بودن مهم نیست؛ می توانید به دنبال دوختن یک لباس خاص که رنگ مشکی دارد،باشید یا سربند با اسامی خانواده امام حسین(علیه السلام) را برای آنها تهیه کنید. احترام گذاشتن به محرم را به آنها یاد بدهید. هر چقدر بتوانید مفاهیم ماه محرم را با بازی های کودکانه یا جنب و جوش گره بزنید به حس دینی بچه ها کمک می کنید.
درست کردن کاردستی با قسمت انتهایی بطری های نوشابه برای جا شمعی در دسته ها یا درست کردن پرچم و… که ایده های هنری است تا خرید طبل کوچک، زنجیر و سقاکردن بچه ها می تواند به شما کمک کند تا محرم ویژه ای برای آنها بسازید. همچنین از بچه ها در دسته های عزاداری عکس یادگاری بگیرید تا پایه انس و الفت آنها برای محرم های سال های بعد شود.

 

نذری با کمک بچه ها

  شما می توانید با یک نذری کوچک مثلا کمک دسته جمعی اعضای خانواده برای درست کردن ساندویچ نان و پنیر و سبزی و یا سایرکمک های مشابه، زمینه خوبی برای ابراز وجود بچه ها فراهم کنید که به اعتماد به نفس و هویت یابی آنها کمک می کند. در خانه قانون جدید وضع کنید؛ مثلا استفاده از موسیقی شاد تا پایان دهه اول ممنوع است. این قانون را می توانید روی برگه بنویسید و در مکان های قابل دید نصب کنید اما دنبال تذکردادن و تنبیه کردن برای اجرا نکردن آن نباشید. از محرم برای شناسایی بعضی استعداد های فرزندانتان کمک بگیرید.مثلا کتاب نوحه ای به فرزندتان هدیه کنید، شاید صدای خوبی داشته باشد.
پچ پچ های بچه ها و سروصدا و فعالیت آنها ممکن است مزاحم شما باشد و حال تان را تغییر دهد. مبادا با رفتارهای غیرمهربانانه به اهل بیت خیانت و کسی را با دل شکستگی از خیمه امام حسین(ع) بیرون کنید. شما باید ظرفیت بچه ها را با محبت کردن بالا ببرید

 

سوالات محرمی

  وقتی در هیئت هستید ممکن است کودکان از گریه شما ناراحت شوند و از شما بپرسند چرا گریه می کنید؟
در جواب به بچه ها بگویید که «آدم های بد، امام حسین (علیه السلام) را که خیلی مهربون بود، شهید کردند. حالا هرکی برای امام حسین(ع) گریه کنه خدا اون رو خیلی دوست داره و کلی ثواب می کنه» و حتی اگر لازم شد کمی بخندید تا بچه ها نگران نشوند.
سوالات نوجوانان و جوانان با کودکان خیلی فرق دارد. گاهی نوجوان یا جوان سوالاتی می پرسد که اگر عجولانه با آن برخورد شود، ممکن است به نظر شما بوی بی اعتقادی بدهد اما اینطور نیست؛ تفکر انتقادی و شبهه های شبکه های ماهواره و… امروز به مسائل جزئی دامن می زند تا افراد را از مسائل مهم غافل کند. پس در جواب این سوالات صبورباشید، از فرزندتان بخواهید هرچه خود می داند بگوید، اگر اطلاع داشتید جواب بدهید.دینی که با سوال و تحقیق به دست بیاید برای جوان و نوجوان ماندنی می شود.
بزرگ ترهایی که عزادار امام حسین(علیه السلام) هستید، تمرین صبر کنید تا به کوچک ترهای مجلس امام حسین(علیه السلام) سخت نگذرد. مبادا که در مجلس امام حسین(علیه السلام) با بچه ها بداخلاقی کنید.

 

چطور فرزندان را با محبت امام حسین(علیه السلام) آشنا کنیم؟

  سهم شما در انتقال نسل به نسل فرهنگ عاشورا به خانواده تان چیست و چطور می خواهید محبت امام حسین(علیه السلام ) را به خانواده تان منتقل کنید؟ محبتی که به دنبال آن محبت ،خیلی از چیز های خوب دیگر هم می آید.
هر خانواده ای به تناسب سن فرزندان خود، می توانند به دنبال پرورش حس دینی یا باور دینی باشند. برای یاد دادن هر آموزه دینی اگر در کنار معرفت، شور و محبت هم باشد می توانید به ماندگاری تربیت تان امیدوار باشید.

 منبع: باحجاب  همشهری دو – زهرا کریمی/ همشهری – فاطمه محمدصالحی


فرم در حال بارگذاری ...