« منم باید برم +دانلود با نوای سید رضا نریمانیاز دیدگاه قرآن وجود کدام ویژگی ها در یک سخن ضروری است؟ »

آیا اعتقاد به مهدویت در غیر اسلام نیز وجود دارد؟

نوشته شده توسطرحیمی 17ام دی, 1395

پیروان بسیارى از ادیان و مذاهب معتقدند؛ در عصری كه فساد و ظلم همه جا را فراگرفته، یك نجات دهنده بزرگ قیام کرده و با مدد غیبى وضع آشفته جهان را اصلاح مى‌‏ كند.

پیروان بسیارى از ادیان و مذاهب معتقدند؛ در یك عصر تاریك و بحرانى كه فساد و ظلم همه جا را فراگرفته، یك نجات دهنده بزرگ جهانى قیام کرده و با مدد غیبى وضع آشفته را اصلاح مى‌‏كند. هر ملّتى او را با لقب مخصوصى شناخته و او را از آن ملت خود مى‌‏داند.

یهودیان او را «سرور میكائیلى»، مسیحیان «مسیح موعود»، زرتشتیان «سوشیانس» (به ‏معناى نجات‏ دهنده جهان) و مسلمانان به‏ نام «مهدى منتظر» مى‌‏شناسند. آنچه كه در این ادیان و مذاهب وعده داده شده، مطابق است با روایات اسلامى، که از باب نمونه به موارد مختصرى اشاره مى‌ شود.

در كتاب (دید) كه نزد هندویان از كتب آسمانى است آمده: پس از خرابى دنیا، پادشاهى در آخر الزمان پیدا مى‌‏شود كه پیشواى خلایق باشد و نام او منصور (که در روایات ما لقب امام زمان عج است) باشد و تمام عالم را بگیرد و به‏ دین خود در آورد و همه كس را از مؤمن و كافر بشناسد و هر چه از خدا خواهد بر آید.

در كتاب (زند) كه از كتاب‏هاى مذهبى زردشتیان است چنین آمده: آنگاه فیروزى بزرگ از طرف ایزدان برانگیخته مى‌‏شود، و اهریمنان را منقرض مى‌‏سازند. تمام اقتدار اهریمنان در زمین است و در آسمان راه ندارند و بعد از پیروزى ایزدان و بر انداختن تبار اهریمنان، عالم كیهان به سعادت اصلى خود رسیده بنى آدم بر تخت نیكبختى خواهد نشست.

همچنین در تورات، در سفر تكوین از دوازده امام كه از نسل اسماعیل بوجود مى‌‏آیند سخن گفته شده است.

و در مزامیر حضرت داود علیه السلام آمده است: «… و امّا صالحان را خداوند تأیید مى‌‏كند… صالحان وارث زمین خواهند بود و در آن همیشه ساكن خواهند بود.» (1)

آقاى حسن قائمیان در صفحه ۱۷ كتاب ظهور و علائم ظهور می نویسد: «قسمت اعظم ترجمه متن‏هاى پهلوى صادق درباره ظهور و علائم ظهور است، و اگر روی هم رفته نظر كنیم به همه متون پهلوى ترجمه صادق (هدایت) باید بگوییم كه تماما جنبه مذهبى دارد.»

موضوع ظهور و علائم ظهور موضوعى است كه در همه مذاهب بزرگ جهان واجد اهمیت خاصى است، و در همه مذاهب مشترك است و آرزوى مشترك همه معتقدین به مذاهب بزرگ را تشكیل میدهد. از این رو در همه قرون و اعصار آرزوى یك مصلح بزرگ جهانى در دل هاى خدا پرستان وجود داشته است و این آرزو تنها در میان پیروان مذهب هاى بزرگ مانند زرتشتى، یهودى، مسیحى و مسلمان سابقه ندارد، بلكه آثار آن را در افسانه‏هاى یونان، در افسانه‏هاى میترا در ایران، در كتابهاى قدیم چینیان، در عقاید هندیان، در بین اهالى اسكاندیناوى و حتى در میان مصریان قدیم و بومیان وحشى مكزیك و نظایر آن ها نیز می توان یافت.» (2)

(1). ر.ك: دوازده گفتار درباره حضرت مهدى (عج) - حسین اوسطی - ص ۲۸۵
(2). مهدى موعود (عج)، ترجمه علی دوانی، مقدمه، ص: ۱۷۷

باشگاه خبرنگاران

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(4)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
4 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از:  
فاطمه لك زائي
5 stars

با سلام میلاد امام حسن عسکری علیه السلام بر شما مبارک باد
http://bazigaran-haghighi.kowsarblog.ir/

1395/10/18 @ 20:44
نظر از: دهسنگی [عضو] 
5 stars

باسلام وخسته نباشید
مطلبتون فوق العاده بـــــــــــود
منتظر حضور گرمتون در وبلاگمون هستیم
یاحق…

1395/10/18 @ 12:23
نظر از: مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود [عضو] 
5 stars

با عرض سلام و احترام
میلاد مسعود امام حسن عسکری علیه السلام بر شما مبارک باد .
روزگارتون مهدوی .

1395/10/17 @ 22:09
نظر از: یه طلبه [عضو] 
5 stars

سلام…
میلاد ابوالمهدی، امام عسکری -که درود خدا بر او و پدران و فرزند پاکش - مبارک و مهنا…

1395/10/17 @ 20:03


فرم در حال بارگذاری ...