« تجلی قدرت نظام در حادثه 9 دی و قدرت فکری مردمقومی که پیامبرش را با اره قطعه قطعه کردند »

آیات شفا دهنده در قرآن کدامند؟

نوشته شده توسطرحیمی 7ام دی, 1395

بعضی از سوره های قرآنی معروف به سوره های شفا و بعضی از آیات قرآنی نیز آیات شفا هستند.

حجت الاسلام مهدی شهرباف درخصوص چگونگی شفای قرآن گفت:

قرآن کتابیست که برای مومنان علاوه بر شفای روحانی، شفای جسمانی نیز در پی دارد . میشود اینطور گفت که همانگونه که هر پیامبری دارای معجزه ای بوده؛ قرآن خلاصه همه معجزات انبیاست. و برای مثال در میان انبیا معجزه حضرت عیسی علیه السلام زنده کردن مردگان و شفای بیماران بود. و همین قصه در قرآن هم وجود دارد لذا بعضی از سوره های قرآنی معروف به سوره های شفا و بعضی از آیات قرآنی نیز آیات شفا هستند.

وی ادامه داد: اینکه می گوییم آیات قرآن آیات شفا هستند به این معنا نیست که درمان را کنار بگذاریم. بلکه روایاتی داریم که در آنها خداوند متعال به انبیا دستور می دهد درمان را رها نکنند. زمانی که یکی از انبیا بیمار شده بود و اعتقاد داشت که آن کسی که من را بیمار کرده،خودش شفا میدهد؛ خداوند به او دستور داد که به دنبال درمان برود. بنابراین نباید فقط دعا بخوانیم و از اسباب طبیعی دور شویم. در کنار درمان شفا را از خدا و آیات شریفه الهی بخواهیم.

این کارشناس مذهبی پیرموان راههای شفا از طریق قرآن و اهل بیت اظهار داشت:

استشفا به چند طریق اتفاق می افتد، مورد اول استشفا به قرآن است. به این ترتیب که شفا یا از طریقه سوره های قرآنی و یا آیات شریفه ای که دارای شفا هستند؛ حاصل می شود.

مورد دوم استشفا به نماز است . در روایات نمازهایی برای شفا توصیه شده که اگر خود فرد و یا در برخی نسخه ها مادر فرد آن را به جا بیاورد، شفا اتفاق می افتد. مورد سوم بعضی اسامی خداوند متعال است که در روایات داریم شفا دهنده هستند و مورد چهارم دعاهایی است که از حضرات اهل بیت(علیهما السلام) نقل شده است.

شهرباف تصریح کرد: کتاب هایی چون مکارم الاخلاق شیخ طبسی، هدایت در قرآن مرحوم آملی و طب الائمه از جمله کتاب هایی هستند که می توان از آنها در این زمینه بهره جست. در این کتاب، آیات، نمازها و روایاتی از بزرگان در این باب وارد شده است.

او در بخش استشفا به قرآن ابراز کرد: در باب استشفا به قرآن، پیامبر می فرماید «کسی را که قرآن شفا ندهد، خدا شفا نمی دهد.» یعنی شفا و درمان در کتاب شریف قران هم برای بیماری روحی و هم جسمی وجود دارد. امام علیه السلام می فرماید:«فی القرآن شفا من کل داء قرآن برای تمام بیماریها و علت ها شفاست». و این بحث ما را تایید می کند. عنوان قرآن درمانی هم از اینجا نشات می گیرد.در بین سوره های مبارکه قرآن بعضی سوره ها شفا هستند مثل سوره حمد.

این روحانی در ارتباط با قدرت سوره حمد برای شفای بیماریها گفت: درمورد اینکه این سوره شفا دهنده است، روایات فراوانی گفته شده که به چند مورد اشاره می کنیم. امام علیه السلام می فرماید:«کسی که بیماری بر او برسد سوره حمد را هفت مرتبه بخواند آرام و ساکن می شود. اگر هفت مرتبه خواند و آرام نشد هفتاد مرتبه بخواند آن درد تسکین می یابد.» همچنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در فضیلت سوره حمد می فرماید:« شفا من کل داع. از همه بیماری ها شفا می یابد. » پیامبر در جایی دیگر می فرمایند:« اگر سوره حمد صد مرتبه بر بیمار خوانده شود و روح خارج از جسد شده باشد خداوند روح را بر او برمی گرداند.» همه اینها نشان دهنده عظمت این سوره است. روایت دیگری که بزرگان در کتب آوره اند و در مقدمه تفاسیر در آثار سوره حمد آمده است این است که « اگر سوره حمد بر میت هفتاد مرتبه قرائت شود، و بعد روح بازگردد چیز عجیبی نیست.» یعنی تا این حد سوره مبارکه حمد آثار فراوانی دارد. شاید اینکه دستور رسیده است در نماز سوره حمد بخوانید به همین دلیل باشد . چون انسان در روزمرگی خود ممکن است مرگ روحانی پیدا کند، به واسطه خواندن سوره حمد گناهان پاک می شود و انسان به حالت پاکیزگی برمی گردد.

این کارشناس مذهبی همچنین روایتی از امام رضا علیه السلام نقل کرد و گفت: در بعضی از روایات، ترکیبی از سوره ها برای شفا عنوان شده. برای مثال از امام رضا علیه السلام نقل شده است که «پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمودند: زمانی که یکی از شما را سردرد بگیرد، دستهاش را باز کند و سوره های حمد و توحید و ناس و فلق را قرائت کند و با همان دستها صورت خود را مسح کند. این باعث شفا و درمان درد می شود.

شهرباف درخصوص آیات توصیه شده برای شفا بیان کرد: امام می فرماید:« یکی از مومنین خدمت امام رسید و از بیماری خود شکایت کرد.ایشان فرمودند آیه 82 سوره مبارکه اسراء وننزل من القرآن ما هو شفا و رحمت للمومنین را با خلوص نیت بخوان و جایی که درد می کند را مسح کن» و خداوند او را شفا می دهد. آیت الکرسی آیه دیگری است که برای شفا توصیه شده است.

روایت است که اگر کسی آیت الکرسی را بر مریض یا تب زده بخواند، باعث می شود که تبش سرد شود و سالم بماند و در روایت دیگری آمده است «کسی که آیت الکرسی را بر بچه شیرخواره بخواند موقع خواب بچه از فلج نترسد.» در واقع واکسن فلج اطفال در قرآن آیت الکرسی است. همچنین امام می فرماید کسی که موقع خواب آیت الکرسی را بخواند از فلج شدن نترسد.

باشگاه خبرنگاران جوان


فرم در حال بارگذاری ...