« بازشناسی مفهوم و ماهیت «روز طبیعت» از منظر آیت الله العظمی مکارمدکترین دگرگونی در ساختار اشتغال »

اخلاق مسئولان حکومتی با مردم در کلام امام علی علیه السلام

نوشته شده توسطرحیمی 13ام فروردین, 1396
 
بازخوانی بخشی از نامه 53 نهج البلاغه؛
 
اخلاق مسئولان حکومتی با مردم در کلام امام علی علیه السلام
 
امام علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر:
 
مهربانی با مردم را پوشش دل قرار بده و با همه دوست و مهربان باش.
 


امام علی علیه السلام در بخشی از نامه 53 کتاب شریف نهج البلاغه خطاب به فرماندار مصر،مالک اشتر در مورد نحوه رفتار حاکمان با مردم می فرماید:
 
ای مالک،مهربانی به رعيت و دوست داشتن آنها و لطف در حق ايشان را شعار دل خود ساز . چونان حيوانى درنده مباش كه خوردنشان را غنيمت شمارى ، زيرا آنان دو گروه اند يا همكيشان تو هستند يا همانندان تو در آفرينش . از آنها خطاها سر خواهد زد و علتهايى عارضشان خواهد شد و ، به عمد يا خطا ، لغزشهايى كنند. پس ، از عفو و بخشايش خويش نصيبشان ده ، همانگونه كه دوست دارى كه خداوند نيز از عفو و بخشايش خود تو را نصيب دهد . زيرا تو برتر از آنها هستى و آنكه تو را بر آن سرزمين ولايت داده ، برتر از توست و خداوند برتر از كسى است كه تو را ولايت داده است . ساختن كارشان را از تو خواسته و تو را به آنها آزموده است .
 
امیرالمومنین علی علیه السلام با کلامی شیوا به بیان خصوصیات یک رهبر می پردازد و از مالک می خواهد که در برابر خداوند خاشع باشد.ایشان می فرماید:
 
اى مالك ، خود را براى جنگ با خدا بسيج مكن كه تو را در برابر خشم او توانى نيست و از عفو و بخشايش او هرگز بى نياز نخواهى بود . هرگاه كسى را بخشودى ، از كرده خود پشيمان مشو و هرگاه كسى را عقوبت نمودى ، از كرده خود شادمان مباش . 
 
همچنین امام علی علیه السلام از سوی دیگر یکی از خصوصیات حاکمان را صبر می داند و به فرماندار خود می فرماید:

هرگز به خشمى ، كه از آن امكان رهايى هست ، شتاب مکن و مگوى كه مرا بر شما امير ساخته اند و بايد فرمان من اطاعت شود . زيرا ، چنين پندارى سبب فساد دل و سستى دين و نزديك شدن دگرگونيها در نعمتهاست . هرگاه ، از سلطه و قدرتى كه در آن هستى در تو نخوتى يا غرورى پديد آمد به عظمت ملك خداوند بنگر كه برتر از توست و بر كارهايى تواناست كه تو را بر آنها توانايى نيست . اين نگريستن سركشى تو را تسكين مى  دهد و تندى و سرافرازى را فرو مى  كاهد و خردى را كه از تو گريخته است به تو باز مى  گرداند . 
 
امام در ادامه می فرماید:
بپرهيز از اينكه خود را در عظمت با خدا برابر دارى يا در كبريا و جبروت ، خود را به او همانند سازى كه خدا هر جبارى را خوار كند و هر خودكامه  اى را پست و بي مقدار سازد . هر چه خدا بر تو فريضه كرده است ، ادا كن و درباره خواص خويشاوندانت و از افراد رعيت ، هركس را كه دوستش مى  دارى ، انصاف را رعايت نماى . كه اگر نه چنين كنى ، ستم كرده اى و هر كه بر بندگان خدا ستم كند ، افزون بر بندگان ، خدا نيز خصم او بود . و خدا با هر كه خصومت كند ، حجتش را نادرست سازد و همواره با او در جنگ باشد تا از اين كار باز ايستد و توبه كند . هيچ چيز چون ستمكارى ، نعمت خدا را ديگرگون نكند و خشم خدا را برنينگيزد ، زيرا خدا دعاى ستمديدگان را مى  شنود و در كمين ستمكاران است.


فرم در حال بارگذاری ...