« ما به تو نظر داریمدعای تسکین درد زایمان »

اخلاق نیکو داشته باشید تا به واسطه آن با مردم زندگی کنیم

نوشته شده توسطرحیمی 28ام تیر, 1395

 

آیت الله قرهی:
منبر های یک دقیقه ای/ اخلاق نیکو داشته باشید تا به واسطه آن با مردم زندگی کنیمروایتی در کتاب خصال شیخ صدوق از پیامبر اکرم صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله آمده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله در حدیثی سه خصلت را بر شمرده و فرموده‌اند کسانی که این ویژگی‌ها را ندارند از من نیستند.

«ثَلَاثٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ فَلَيْسَ مِنِّي وَ لَا مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا هُنَّ قَالَ حِلْمٌ يَرُدُّ بِهِ جَهْلَ الْجَاهِلِ وَ حُسْنُ خُلُقٍ يَعِيشُ بِهِ فِي النَّاسِ وَ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.»

گفته شد: يا رسول اللَّه! آن خصلت ‏ها چه مى ‏باشند. حضرت فرمودند: حلمى كه جهل جاهل را از خود دور كند؛ برای جاهلی که مدعی است میداند و با حلم خاص جهالت آن نادان را حذف کند. جهالت یک نادان سه حالت دارد : 1- به خودش ضرر میرساند 2- جامعه را به خطر می اندازد 3- امکان دارد این جهل به صورت یک بدعت بماند و فراگیر شود. و به بردباری خاص نیاز است.مورد دوم که پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله  فرمودند: «حُسْنُ خُلُقٍ» اخلاق نیکو داشته باشید تا به واسطه آن با مردم زندگی کنیم و مورد آخر « وَ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ » پرهیزکار باشد تا او را از معصيت ‏ها و نافرمانی پروردگار عالم دور کند. در روایات داریم اگر عالم ربانی فرمان بدهد به مردم و به تعبیری این امر را جدی نگیرند این حتی معاصی الله است که گناه محسوب میشود.گاهی من میدانم ها و من من کردن هاست که خیلی از گرفتاری های ما را منجر میشود. تکبر، جهل و سواد که فکر می کنند دیگران هیچ ندارند و نسبت به دیگران بیشتر می دانم یک نوع جهل است.

منبع:بخشی از سخنرانی آیت الله قرهی در مهدیه قائم عجل الله تعالی فرجه در تاریخ 1394/09/14


فرم در حال بارگذاری ...