« بهای شما چقدر است؟جاهلیت مدرن + اینفوگرافیک »

انحطاط اخلاقي و ضعف اعتقادي، درد مشترک بشريت امروز است

نوشته شده توسطرحیمی 17ام اردیبهشت, 1395

 

بشريت امروز با دو مشکل اساسي مواجه است؛

اولي انحطاط و تخريب اخلاق در جامعه انساني که مسيحيان و مسلمانان را نيز شامل شده است،

و دومي که مهم‌تر است، تضعيف عقائد و اصول فکري.

حضرت آيت الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در ديدار با عاليجناب سيبوه سرکيسيان سراسقف ارامنه تهران و شمال، ضمن ابراز خوشحالي از ديدار با ايشان، اظهار داشت: بسيار خوشوقتم که بگويم به لطف تعاليم اسلام، دوستانمان با اعتقاد به هر يک از اديان ابراهيمي را دوست داريم.

علامه محمد تقي مصباح يزدي با اشاره به آيه اي از قرآن کريم اظهار داشت: مسيحيان همواره مهربان ترين اقوام غير مسلمان نسبت به مسلمانان بوده اند، به گونه اي که قرآن کريم نيز عليرغم اين‌که آن‌ها اسلام نياورده اند، از آن‌ها تمجيد کرده است.

وي با اشاره به خاطره خود از ديدار با ژان پل دوم اظهار داشت: در آن ديدار مطرح کردم که بشريت امروز با دو مشکل اساسي مواجه است؛ اولي انحطاط و تخريب اخلاق در جامعه انساني که مسيحيان و مسلمانان را نيز شامل شده است، و دومي که مهم‌تر است، تضعيف عقائد و اصول فکري.

استاد اخلاق حوزه علميه قم با بيان اين‌که اگر اخلاق مبتني بر اصول و عقائد مستحکم نباشد، بي ثبات خواهد بود، خاطر نشان کرد: لازم است در اين زمينه اصول فکري عميق، مستحکم و قابل دفاع، تبيين شود و در اين زمينه تلاش بيشتري صورت گردد.

اين استاد تفسير قرآن با اشاره به آيه اي از قرآن کريم، اظهار داشت: بايد بر اساس مشترکات با يکديگر همکاري کرده، در رفع اين دو مشکل اساسي قدم برداشته شود؛ اصل به دعوت به خداوند متعال، و قيام براي به پاداشتن اخلاق در جامعه از جمله اين مشترکات‌اند.

وي با اشاره به اين‌که بايد براي برپايي صلح و انسانيت و دين در جامعه تلاش کرد، ادامه داد: اگر براي رضاي خدا در اين زمينه تلاش کنيم، خداوند متعال نيز ما را ياري خواهد کرد.

علامه مصباح يزدي در بخش ديگري از سخنانش با مقايسه حوزه‌هاي علميه قبل و بعد از انقلاب اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامي و به برکت امام خميني (ره)، راه براي گفت‌وگو با ديگر اديان نيز باز شد؛ در حالي که قبل از انقلاب، چنين گفت‌وگو و همفکري با ساير اديان مرسوم نبود.

وي ادامه داد: حتي ائمه علیه السلام ما نيز با پيروان ديگر اديان بحث و گفت‌وگو مي‌کردند و در جلسات سخن مي‌گفتند؛ لذا اين سنت، سنتي بسيار خوب و حکيمانه است؛ چرا که صرف پذيرش تعبدي اصول عقائد نمي تواند کافي باشد، و بحث و گفت‌وگو سبب فهم بهتر و بيشتر دين و پذيرش عالمانه آن مي‌شود.

سر اسقف ارامنه تهران و شمال نيز در اين مراسم ضمن تأييد سخنان علامه مصباح يزدي در خصوص دو مشکل اساسي بشر امروز اظهار داشت: امروز در کشور‌هاي غربي، همجنس‌بازي رواج يافته و حتي دولت ها، براي آن‌ها قانونگذاري کرده و ازدواج همجنس‌گرايان را قانوني کرده اند و اين چيزي نيست جز انحطاط اخلاقي که جامعه انساني را فرا گرفته است.

عاليجناب سيبوه سرکيسيان ادامه داد: زماني که غرب به اين تعاليم روي آورده، واجب است که براي ترويج اصول مهم اخلاقي مبتني بر آموزه‌هاي آسماني تلاش کنيم.

سراسقف ارامنه تهران و شمال با اشاره به سخن حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام گفت: طبق فرمايش حضرت علي علیه السلام همه ما با هم برادريم، يا برادر در دين و يا برادر در خلق؛ امروز اين انحطاطات اخلاقي و هم چنين حوادث تروريستي که هرروز اخبار آن را از سراسر دنيا مي‌شنويم، به خاطر دور شدن بشر از تعاليم آسماني است.

وي ادامه داد: البته نبايد اين تلاش‌ها به کلام و سخنراني محدود شود، بلکه در عمل هم بايد تلاش صورت گيرد.

وي ضمن تمجيد از مؤسسه امام خميني (ره) اظهار داشت: اين مؤسسه خوب و عظيم مي‌تواند، تريبوني براي گفت‌وگو در اين زمينه باشد.

عاليجناب سيبوه سرکيسيان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به وقوع انقلاب اسلامي در ايران و فراهم شدن زمينه براي گفت‌وگو بين اديان اظهار داشت: عليرغم تبليغاتي که آمريکا، غرب و صهيونيست‌ها به راه انداخته اند مبني بر اين‌که بعد از انقلاب يک حکومت ديني متعصب در ايران مستقر شده است، اما بنده خودم ديده ام که چنين چيزي صحت ندارد و لذا همواره در سخنانم در آمريکا و اروپا همين مسئله را در مورد ايران بيان کرده ام و گفته ام که هر کس مي‌خواهد صحت آنچه را بنده در مورد ايران گفته ام، بفهمد بايد به ايران برود تا ببيند که ايران نه تنها متعصب نيست، بلکه براي گفت‌وگو ظرفيت خوبي دارد.

وي ادامه داد: ايران به وجود قوميت‌ها و اديان متعدد شهرت دارد و همه آن‌ها در صلح با يکديگر زندگي مي‌کنند. اما بايد بگويم – همانگونه که در کتاب مقدس آمده است – حقيقت در حال ظاهر شدن است و حقيقت هميشه مخفي باقي نمي ماند.

از جمله حاشيه‌هاي اين ديدار، آن‌که گفت‌وگوي علامه مصباح يزدي و عاليجناب سيبوه سرکيسيان به زبان عربي صورت گرفت.

هم چنين علامه مصباح و عاليجناب سرکيسيان هدايايي را تقديم يکديگر کردند. عاليجناب سرکيسيان کتاب هايي از تاريخچه ارامنه تهران و شمال، نسل کشي ارامنه، شهداي ارامنه و کتابي حاوي مناجات‌هاي ارامنه را به علامه مصباح تقديم کرد، و در مقابل علامه مصباح يزدي نيزکتاب‌هاي نظريه سياسي اسلام، درجستجوي عرفان اسلامي، و يک جلد از يکي از نشريات مؤسسه را به سراسقف تهران و شمال تقديم کرد.

گفتني است اين ديدار نهم ارديبهشت سال جاري در سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) صورت گرفت.

منبع:مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)


فرم در حال بارگذاری ...