« چند اقدام لازم در مقابل خیمه‌شب‌بازی جدید ایالات متحده آمریکاگلچین مداحی سید مهدی حسینی محرم96 »

اولین چیزی که در قیامت حساب میشود، اخلاق است

نوشته شده توسطرحیمی 22ام مهر, 1396
 
حجت الاسلام علوی تهرانی؛
پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله میفرمایند:
اولین چیزی که در روز قیامت در کفه میزان بندگان قرار میگیرد “حسن خلق” است. اگر حسن خلق وجود داشت بعد از آن نماز و روزه و حج و … را هم حساب میکنند.
مراسم عزاداری شب چهارم دهه دوم محرم،با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و مداحی حاج حسین سازور، کربلایی محمد حسین پویانفر و کربلایی علی اصغر ژولیده  در حسینیه موج الحسن علیه السلام برگزار شد.
در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی را میخوانید:
 
استاد علوی تهرانی: اولین چیزی که در قیامت حساب میشود، اخلاق است
 
پیامبر اسلام صلوات الله علیه میفرمایند:
روحِ دین اسلام، اخلاق است. روح در هر موجودی باشد به آن موجود حیات و زندگی میدهد. اگر کسی تعبد داشته باشد ولی اخلاقی نداشته باشد یک عملکرد بدون روح دارد.
وقتی از دنیا میرویم با واقعه ای به نام قیامت مواجه میشویم، جناب اسرافیل در صور میدمد و ما همه محشور میشویم. عالم حشر یک روز است ولی پنجاه هزار سال طول میکشد. قیامت از کل عالم دنیا طولانی تر است ولی ما هیچ آمادگی برای آن نداریم درحالی که برای 70سال زندگی دنیا کلی برنامه ریزی میکنیم. در قیامت 50 ایستگاه وجود دارد که رد شدن از هر ایستگاه هزارسال طول میکشد، یکی از این ایستگاهها نامش “میزان الاعمال” است. در میزان الاعمال عمل انسان را میسنجند و در دستگاه محاسبه میپرسند که چقدر عمل آوردی؟ مثلا 70 سال نماز و روزه… در میزان محک میزنند که چقدر از این اعمال را برای ما آوردی؟ هر عمل به هر میزانی که برای خدا انجام شده باشد حساب میشود و آن را میخرند.
 
حضرت داوود علیه السلام به خدا عرض میکند که خدایا ” میزان ” را به من نشان بده. ایشان در عالم مکاشفه میزان را دید که چیزی شبیه ترازوهای دنیایی که دو کفه دارد و هر کفه شرق و غرب عالم را پر کرده است، بعد از اینکه حضرت داوود این شهود را پیدا کردند بیهوش شدند و بعد که به هوش آمدند در مناجاتشان با خدا فرمودند که خدایا چه کسی میتواند این ترازو را پر کند؟
 
پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله میفرمایند:
اولین چیزی که در روز قیامت در کفه میزان بندگان قرار میگیرد “حسن خلق” است. اگر حسن خلق وجود داشت بعد از آن نماز و روزه و حج و … را هم حساب میکنند.
در ادامه حضرت میفرمایند در روز قیامت چیزی برتر از اخلاق در میزان قرار نمیگیرد.
از نماز و روزه به تنهایی نمیتوان به تعالی رسید بلکه باید این نماز و روزه در بستر اخلاق باشد.
پیامبر اسلام صلوات الله علیه میفرمایند نزدیک ترین شما به من در روز قیامت و محبوب ترین شما نزد من خوش اخلاق ترین شما است. 
اگر میخواهید ایمانتان بالا برود باید اخلاق خوب داشته باشید.
 
شخصی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که تعریف حسن خلق چیست؟
 
حضرت پاسخ دادند که حد اخلاق خوب این چند مورد است:
1- مدارا کردن با مردم،
2- درست صحبت کردن با مردم(دشنام ندادن)
3- با خوشرویی با دیگران ملاقات کردن،
4-با مردم خوب حرف زدن


فرم در حال بارگذاری ...