« محاکمه ی حضرت آدم!در آرزوی تو به قصد كوی تو- خانم ها بخوانند! »

اگر همسرتان قهر کرد : ناسازگاری زن و شوهر مرگ تدریجی

نوشته شده توسطرحیمی 11ام شهریور, 1393

 

باید توجه داشت که

میان زن و شوهر توافق اخلاقی صد در صد محال است

زیرا سلیقه‌ها، عقیده‌ها و پرورش‌ها با هم تفاوت دارد.



حضرت آیت‌الله مظاهری:

ناسازگاری زن و شوهر مرگ تدریجی است

 رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این‌که اسلام به صبر متقابل زن و شوهر تأکید می‌کند،‌ عفو و گذشتن از خود را راه حل اختلافات زن و شوهر دانست و ناسازگاری همسران در خانه را نوعی مرگ تدریجی خواند. به گزارش رسا حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، سه‌شنبه 25 تیرماه پس از نماز ظهر و عصر در ادامه جلسات اخلاقی ماه مبارک رمضان در مسجد حکیم با اشاره به اهمیت صبر خانوادگی گفت: صبر خانوادگی و صبر و زن و شوهر از صبر در اجتناب در گناه و صبر در عبادت مشکل‌تر است.
وی اظهار کرد: تربیت فرزندان وابسته به صبر در خانه است، نباید هم گفت که تقصیر دیگری است، موضوع تقصیر و عدم تقصیر نیست، بلکه موضوع این است که ما شیعه هستیم و باید صبر در خانواده زنده باشد.

 

میان زن و شوهر توافق اخلاقی صد در صد محال است

 حضرت آیت‌الله مظاهری با تأکید بر این‌که این‌که صبر زن در برابر شوهر و صبر متقابل پدر و مادر نیز از جایگاه ویژه‌ای برخودار است، گفت: باید توجه داشت که میان زن و شوهر توافق اخلاقی صد در صد محال است زیرا سلیقه‌ها، عقیده‌ها و پرورش‌ها با هم تفاوت دارد.

 استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که اگر اختلافات در میان زن و شوهر باقی بماند، دیگر نمی‌توان نام آن را زندگی نهاد، بلکه مرگ تدریجی است، ادامه داد: زندگی زمانی زندگی و حیات طیب می‌شود که اختلاف میان زن و شوهر وجود نداشته باشد و به جای اختلاف محبت حکم‌فرما شود.

 وی اظهار کرد: در میان زن و شوهر باید از 50 درصد تا 70 درصد توافق اخلاقی باشد، و کمبود آن را با ایثار و از خودگذشتگی جبران کنند، ایثار و فداکاری باشند، بدون حساب و کتاب وارد بهشت می‌شوند، خداوند نیز ازخودگذشتگی، ایثار و عفو را در قرآن تأکید کرده است.

 

اختلاف زن و شوهر یک نوع مرگ تدریجی است

 وی تلطف، مهربانی، گذشت را عاملی مهم در زندگی خواند و گفت: مردی که با زن خود نمی‌سازند تنها این نیست که زن و بچه‌اش را ناراحت کند، بلکه ابتدا خود را اذیت و ناراحت می‌کند و در درون خود جهنمی ایجاد می‌کنند، سپس به زن و فرزندان خود می‌رسد.

 رییس حوزه علمیه اصفهان گفت:

ناسازگاری زن با شوهر و شوهر با زن، لجاجت و خودسری، دلخوری از یکدیگر، مرگ تدریجی است، قرآن در این باره تأکیدات فراوان دارد و خاطرنشان می‌کند که میان زن و شوهر به صورت دو طرفه عفو، گذشت باشد.

 وی گفت: زن و مرد کینه‌توز مانند شتر وارد صف محشر می‌شوند، قرآن می‌فرماید کینه‌توزی در میان خانواده نباید باشد و حتی قرآن از این پیش‌تر می‌رود و می‌گوید اگر فردی از زن و شوهر اشتباه کرد، دیگری باید او را ببخشد تا زندگی آنان بهشت شود.

 حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که گاه دیده می‌شود که زن و شوهر از نظر فقر و امکانات دنیایی و حتی شخصیت پایین هستند، اما دارای زندگی خوش و خرم هستند، ابراز کرد: این زندگی در واقع یک حیات طیب است که در مقابل مرگ تدریجی قرار می‌گیرد.

 

بداخلاقی در خانه فشار قبر را به دنبال دارد

 وی ادامه داد: گاه نیز دیده می‌شود که زن و شوهر از نظر مال‌داری، اولاد و شخصیت اجتماعی دارای امکانات فراوانی هستند، اما خانه برای آنان جهنم است و هم خود و هم فرزندان آنان می‌سوزند و فرزندان آنان به دلیل اختلافات عقده‌ای می‌شوند.

 استاد اخلاق حوزه علمیه با تصریح این نکته که در برخی مواقع مال، زیبایی و شخصیت اجتماعی و مانند آن هیچ کاری را پیش نمی‌برد و اختلاف همچنان باقی است، گفت: معاذ شخصیتی است که در خانه بداخلاق بود و به همین دلیل پیامبر صلی الله علیه و آله در تشییع جنازه او شرکت کرد و گفت قبر او را چنان فشار داد، که همه استخوان‌های وی له می‌شود.
وی بیان کرد: اگر زن همه مسائل را رعایت کند، نجیب، عفیف،‌ مقدس و اهل مستحبات باشد، اما اگر بداخلاق باشد و نیش داشته باشد، ممکن است به بهشت برود اما دچار فشار قبر می‌شود، بعضی اوقات دست خود او نیست اما چون روی اخلاق کار نکرده است، زبانش نیش دارد.

 حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که گاه زن و مرد در اثر روزه‌داری هنگام افطار دعوا به راه می‌اندازند، ادامه داد:

این دعوا و داد بر سر همسر مار و عقرب می‌شوند، این مار و عقرب به زندگی زن و شوهر می‌افتاد و این مار و عقرب در قبر نیز همراه آنان خواهد بود.

 وی ادامه داد: گاه انسان در حالی که حواسش نیست برای خودش مار و عقرب درست می‌کند، گاه خانم عصبانی می‌شود یا شوهر بی‌دلیل عصبانی می‌شود، اگر این توافق اخلاقی با گذشت و ایثار نباشد، زندگی مرگ تدریجی است و جهنم را در همین دنیا برای خود فراهم می‌کند تا به جهنم موعود وارد شود.

 

صبر در اختلافات نیازمند مردانگی و پا گذاشتن بر روی نفس است

 استاد درس خارج حوزه علمیه ابراز کرد: قران در آیات فراوانی ایثار و گذشت را راجع به همه به ویژه زن و شوهر گوش‌زد می‌کند،‌ اختلافات از «من، من» سرچشمه می‌گیرد، از این سرچشمه می‌گیرد که فرد می‌خواهد حرف خود را به کرسی بنشاند.

 وی خاطرنشان کرد: اگر در میان زن و شوهر اختلاف واقع شد، قهر کردن، بی‌محلی و بی‌اعتنایی گناه بزرگی است، حتی در برخی روایات گفته شده است اگر این قهر کردن ادامه یابد، فرد از دایره اسلام بیرون می‌رود زیرا در مسلمان قهر و بی‌محلی راه ندارد.

 حضرت آیت‌الله مظاهری با تأکید به این‌که از میان برداشتن اختلافات مردانگی می‌خواهد، گفت: فرد اگر بهشت می‌خواهد باید مرد باشد، مردانگی به این است که اگر دیگری بدی کرد، فرد به جای او خوبی کند، با همین مردانگی است که بهشت نصیب انسان می‌شود.

 وی ابراز کرد: ما باید شباهت به خداوند داشته باشیم، ما به خداوند بسیار بدی می‌کنیم، در یک روزه گرفتن بسیار نق نق می‌کنیم، اما پرودگار عالم نعمت‌های ظاهری و باطنی خود را برای ما فرستاده است و در برابر بدی ما نیکی می‌کند.

 استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: ما انسان‌های بدی در برابر خداوند و امام زمان(عج) هستیم، ما با رفتار و کردارمان امام زمان(عج) را ناراحت می‌کنیم، اما ایشان واسطه فیض هستند و همه نعمت‌های مادی و معنوی ما از ایشان است و اگر ما شیعه هستیم باید یک در میلیون شبیه امام زمان(عج) شویم

 

تیتر آنلاین

نظر از: mardomak [بازدید کننده]
mardomak

کاش خانموا همیشه قهر کنن

————
چرا؟؟؟؟

1393/06/12 @ 14:15


فرم در حال بارگذاری ...