« بهشت ما شیعیان حضرت علی علیه السلام استمداحی شب‌های قدر 1395 با نوای حاج محمود کریمی + دانلود »

با لقمه ی حلال، انسان مستجاب الدعوة می شود.

نوشته شده توسطرحیمی 9ام تیر, 1395

بعد از وفات پیغمبر صلی الله علیه و آله حکام آن زمان گفتند: هر کس هرچیزی از پیغمبر صلی الله علیه و آله نوشته را بیاورد. مردم فکر کردند که می خواهند این میراث دینی پیغمبر صلی الله علیه و آله را جمع آوری کنند و یک جا قرار دهند. همه ی آنچه در توضیح قرآن، معارف، دستورات و احکام جمع شده بود را سوزاندند و آتش زدند.

مراسم احیای شب بیست و یکم با سخنرانی استاد جاودان و مداحی و مناجات خوانی حاج مهدی سماواتی در حسینیه فاطمه الزهرا برگزار شد.در ادامه متن سخنان استاد جاودان را می خوانید:

حجت الاسلام جاودان: با لقمه ی حلال، انسان مستج الدعوة می شود

راستگوئی نشانه ی دینداری است

دو نکته برای همه ی زندگی می خواهم عرض کنم. یک اینکه قبل از انجام هر کاری ان شاءالله بگوئید. هیچ کاری را برای یک دقیقه یا یک سال بعد از عمرتان را بدون ان شاء الله انجام ندهید. وقتی خدا به شما نعمتی می دهید شما هزاران بار بگوئید به لطف خدا، به مرحمت خدا و… اثر نعمت بدون شکر نمی ماند. اگر شکر کردید نعمتی که دارید می ماند و بیشتر می شود.

ما مسلمان هستیم یعنی در مقابل اوامر الهی تسلیم هستیم و باید تمام زندگیمان طبق ضوابط شرعی باشد. گفتیم صله رحم 10 اثر دارد. اول عمرت طولانی می شود، دوم مالت رشد می کند و زیاد می شود، سوم رزقت زیاد می شود یعنی بهره ی شما از زندگی و مال زیاد است. من دیده ام آدمهایی که مال زیادی ندارند اما بهره ی آنها از مال و… زیاد است. ممکن است انسان مالش زیاد باشد اما خودش از آن بهره ای نبرد.


شهرها و کشور شما به برکت صله رحم آباد می شود لزومی هم ندارد حتما مومن باشد ممکن است دو نفر یهودی باشند و با هم معاشرت کنند. اثر بعدی اش این بود که حساب قیامت آسان می شود.

ote>

مصادیق صله رحم

کسانی که مال اضافه دارند بایستی به خویشاوندی که ندارد کمک کنند بله یک موقع هست شخص به اندازه ی شان خودش مال دارد و اضافه تر ندارد در این صورت وظیفه ای هم ندارد. صله رحم واجب است، واجب! خداوند در قرآن قطع کننده رحم را لعنت می کند. پس من اگر می توانم و زندگی ام لنگ نیست باید کمک کنم. حال چگونه باید کمک کرد؟ فرموده اند: صدقه ی پنهانی (و شبانه) آتش غضب الهی را فرو می نشاند. بهترین فرض این است که آن شخص متوجه نشود از کجا برایش صدقه رسیده و هیچ کس نباید بفهمد.

راههای دیگر هم برای صله رحم وجود دارد. ما صله رحم را فقط برای عید می دانیم و این هم هست اما اگر کسی از اقوام بیمار شد و به عیادتش رفتیم این هم صله رحم است. من می توانم مثلا برای کسانی که به ما حقی دارند دعا کنیم از معلم من تا همسایه که حقی دارد و دوستان و خویشاوندان و… همین که دعا کنیم و آمین بگوئیم صله رحم حساب می شود.

یا مثلا زیارت امام رضا علیه السلام رفته اید و از طرف اقوامتان یک سلامی به آقا عرض می کنید این هم صله رحم حساب می شود. یا فرموده اند: اگر کسی به شما سلام کرد شما جواب سلام را گرمتر از او بگوئی این هم صله رحم حساب می شود. یا مثلا به یکی دیگر از اقوامتان می گوئید: سلام مرا به فلانی برسان و من یادش هستم، این هم صله رحم حساب می شود.

امشب می خواهیم در پاکی لقمه هایی که آدمیان می خورند صحبت کنیم. امیرالمومنین علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله حدیث معراج را نقل می کنند آیت الله مصباح هم یک شرحی درباره ی این حدیث نوشته اند.

کسب و کار حلال 9 جزء عبادت

خدای متعال می فرماید:

يا أَحمَدُ إِنَّ العِبادَةَ عَشَرَةُ أَجزاءَ: تِسعَةٌ مِنها طَلَبُ الحَلالِ فَإِذا طَيَّبتَ مَطعَمَكَ وَ مَشرَبَكَ فَأَنتَ فى حِفظى وَ كَنَفى1 ؛.

عبادت 10 جزء دارد که 9 جزء آن دنبال حلال رفتن است.

کار و کسب حلال پیدا کردن مهم است و انجام دادن کار درست در آنجا هم مهم است. سابقاً از مراجع پرسیده بودند اگر ما در بانکی کار کنیم که تماماً ربوی کار می کند آیا کسب ما هم حرام است؟ مراجع فرموده بودند: اگر شما جزو کارمندی نباشید که کار ربایی می کند، مثلا فقط دریافت انجام می دهید کسبتان حلال است. در معاملات بانکی دقت کنید قواعد و قوانین دارد.

قرآن به انبیاء می فرماید: پاک بخورید و بندگی مرا بکنید. اگر می خواهید نماز خوب و بهتر بخوانید باید به آنچه که می خورید اهمیت دهید. خانم ها و آقایونی که می خواهند فرزنددار بشوند سعی کنید پاک و حلال بخورید بنابراین خانم باردار هرجایی مهمانی نرود و بهانه ای درست بیاورد تا این بچه که ذره ذره اجزای بدنش از مال حلال و پاک درست بشود خیلی فرق می کند با اینکه حرام با آن مخلوط شود.

در ادامه می فرماید: اگر پاک خورد و نوشیدی در پناه من هستی.

حدیث بعدی رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: کار و کسبت را پاک کن که دعایت مستجاب می شود و مستجاب الدعوة می شوی. شخصی که لقمه ی حام به دهانش می گذارد 40 روز دعایش مستجاب نمی شود.

مثلا یک معلم باید حرف درست به بچه ها بزند چیزی کم نگذارد این می شود کسب حلال و دعایش مستجاب می شود.

در حدیث دیگری رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که از طلب حلال خسته شده است، وقتی شب بخوابد خدا از گناهانش می گذرد.

کسی که صبح دنبال کار حلال می رود وقتی به خانه می آید و شب می خوابد خداوند از همه ی گناهانش در می گذرد و آنها را می بخشد.

حدیث دیگری که احتمال می دهیم از حضرت موسی ابن جعفر علیه السلام باشد فرمود:

کسی که دنبال روزی حلال برای خانواده اش باشد مثل کسی است که در جبهه ها در مقابل دشمن خدا جهاد می کند و خدا از گناهانش می گذرد.

کسی که دنبال رزق و روزی از راه حلال باشد برای اینکه وقتی کار می کند و حقوق می گیرد و خرج زن و بچه اش را بگذراند تا دستش جلوی مردم دراز نکند انسانی هست که در جبهه ها در مقابل دشمن خدا جهاد می کند شب که می خوابد خدا از گناهانش می گذرد.

حدیث بعدی از پیامبر صلی الله علیه و آله، شخصی از حضرت سوال کرد چگونه دعایم مستحاب شود؟ ایشان فرمود: آنچه که می خوری پاک کن، و در شکمت نگذار حرام برود.

حدیث دیگری از پیامبر صلی الله علیه و آله: هر کس می خواهد دعایش مستجاب شود کسبش را حلال کند.

راستگوئی نشانه ی دینداری است

امام باقر علیه السلام می فرماید: خداوند عزوجل برای تمام شرور و بدی ها قفل ها قرار داده است و کلید همه ی قفل ها را در شراب قرار داده است و دروغ از شراب بدتر است.

حدیث دیگری از پیامبر صلی الله علیه و آله: من به شما بگویم بزرگترین گناهان کبیره چیست؟ شرک به خدا، عقوق والدین و دروغ.

این” شرک به خدا” یعنی من سر برابر یک بت پایین بیاورم ولی اگر مثلا بگویم این مریض را دکتر خوب کرد این شرک خفی است. منظور از شرک در این حدیث این است که من در برابر غیر خدا به سجده بیفتم. اینکه پدر و مادر از دست فرزندش دلش سوخته می شود، اوقاتش تلخ است و هر چقدر کسی می خواهد واسطه بشود راضی نمی شود این را عقوق می گوئیم.

دروغ جزو بدترین گناهان است. قبلا گفتیم کسی که نماز زیاد می خواند، روزه زیاد می گیرد و زیارت زیاد می رود به اینها نگاه نکنید بلکه ببینید راستگو هست؟ وفای به عهد می کند؟

راستگویی نشانه ی دینداری است. کسی که منافعش در خطر است اما دروغ نمی گوید این مهم است. دروغ هم جزو بزرگترین گناهان کبیره است.

ماجرای آتش زدن تفاسیر قرآن بعد از وفات پیغمبر صلی الله علیه و آله

قرآن کلیات مسائل اسلام را بیان کرده است اما جزئیات در آن بسیار کم است. درباره ی وقت نماز در رساله چندین صفحه آمده است اما در قرآن در دو آیه به آن اشاره شده است پس نیاز است پیامبر صلی الله علیه و آله درباره ی آن توضیح دهد و اگر توضیح ندهد مردم نمی فهمند یعنی چه. درباره ی تیمم و غسل دو آیه آمده است و تا وقتی ایشان توضیح ندهد کسی متوجه نخواهد شد.

قرآن به تفسیر و توضیح پیغمبر صلی الله علیه و آله نیاز دارد. مثالش قانون اساسی است که حدود 10 صفحه است اما وقتی درباره ی قوانین خرید و فروش به منبع آن مراجعه می کنید می بینید 300 صفحه است. توضیحات ایشان برای فهم قرآن لازم است. قرآنی که پیغمبر صلی الله علیه و آله می فرمود را مردم می نوشتند و بعد در حاشیه ی آن هرچه از تفسیر و توضیح آیه می فرمودند را یادداشت می کردند.

بعد از وفات پیغمبر صلی الله علیه و آله، حکّام مصلحت نمی دانستند آنچه ایشان تفسیر فرموده است در دسترس مردم باشد. حدود 8 سال بعد از وفات پیغمبر صلی الله علیه و آله حکام آن زمان گفتند: هر کس هرچیزی از پیغمبر صلی الله علیه و آله نوشته را بیاورد. مردم فکر کردند که می خواهند این میراث دینی پیغمبر صلی الله علیه و آله را جمع آوری کنند و یک جا قرار دهند. همه ی آنچه در توضیح قرآن، معارف، دستورات و احکام جمع شده بود را سوزاندند و آتش زدند.

اللهم العن قتله امیرالمومنین، چرا به صورت جمع بیان شده؟

در طی 25 سال که امیرالمومنین علیه السلام خانه نشین بود مردم فقط قزآن را می خواندند و هیچ کس قرآن را نمی فهمید و گوشی برای فهم وجود نداشت و کسی هم که بلد بود اجازه ی گفتن نداشت. در این دوران فتوحات اسلام زیاد شد و خوارج در این زمان درست شدند که فقط شبها قرآن می خواندند و روزها را روزه بودند. فکر میکردند وظیفه شان فقط خواندن قرآن است اما قرآن بدون تفسیر فهمیده نمی شود. این جمعیتی که نمی فهمد در مقابل امیرالمومنین علیه السلام ایستادند که حدود 12 هزار نفر بودند و حضرت با صحبت کردن توانستند 8 هزار نفر را برگردانند و توبه کنند. به همین دلیل است که می فرمایند: اللهم العن قتله امیرالمومنین؛لعنت خدا بر کشندگان امیرالمومنین علیه السلام و آن را به صورت جمع می آوردند در حالی که در ظاهر فقط ابن ملجم قاتل ایشان بود اما در واقع خوارج که جمعیت زیادی بود قاتل ایشان بود.

دانلود

 

حجت الاسلام جاودان: با لقمه ی حلال، انسان مستج الدعوة می شود

پی نوشت:

 1- بحار الانوار(ط-بیروت) ج 74 ، ص 27


فرم در حال بارگذاری ...