« هیچ کس شفاعت این افراد را نمی کند.هشدار امام خمینی(ره) نسبت به نگرش های انحرافی درباره انتظار فرج »

برترين اعمال در ماه رمضان پرهيز از محرمات است+ گزارش تصویری

نوشته شده توسطرحیمی 15ام خرداد, 1395

نکته ای که مقام معظم رهبری اخیرا خیلی توصیه می کنند و آیت الله بهجت هم خیلی توصیه می فرمودند:

مواظب باشید گناه نکنید عملتان از بین نرود و ضایع نشود.

اگر خیلی هم اهل مستحبات نبودی اشکالی ندارد ،

مرد باش و گناه نکن.

یک ترک گناه به اندازه یک عمر مستحبات انجام دادن، انسان را به جلو می اندازد.

از حضرت عیسی ابن مریم پرسیدند: شما مرده زنده میکنی از کجا به چنین مرتبه رسیده ای؟

یک جمله فقط فرمود: با ترک معصیت.

حجت السلام کرمی: برترين اعمال در ماه مبارک رمضان پرهيز از محرمات است.

 

جلسه هفتگی و بزرگداشت شهید ناظری و شهید بدرالدین با سخنرانی حجت الاسلام شیخ مصطفی کرمی و مداحی حاج امیر تاجری ، کربلایی سید علی مومنی و کربلایی وحید بوسفی در هیئت سپهسالار کربلا برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام کرمی را می خوانید:


ابواب رحمت خاصه در شب و روز ماه مبارک رمضان باز هستند

امیرالمومنین علیه السلام این خطبه را از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کردند و فرمودند: حضرت این خطبه را در آخرین جمعه ی ماه شعبان قرائت فرمودند:

أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِي وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ.

هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِيهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَابٌ فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ بِنِيَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ يُوَفِّقَكُمْ لِصِيَامِهِ وَ تِلَاوَةِ كِتَابِهِ. فَإِنَّ الشَّقِيَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِيمِ وَ اذْكُرُوا بِجُوعِكُمْ وَ عَطَشِكُمْ فِيهِ جُوعَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ؛1

بهترین چیزی که می توان شنید و گفت همان چیزی است که پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده و حضرت علی علیه السلام بیان کرده است. ترجمه ی این دعا: اي مردم! ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به سوي شما رو كرده است.
ماهي كه نزد خدا، بهترين ماه هاست و روزهايش بهترين روزها و شب هايش بهترين شبها و ساعت هايش بهترين ساعت هاست.

چرا می فرماید: “شهرالله"؟

چرا می فرماید: “شهرالله"؟ در بین تمام لحظاتی که عمر انسان سپری می شود، قطعات زمان از حیث ماهیت فقط تقدم و تاخر دارند و یک امر متدرج و انتزاعی است هیچ فرقی نمی کند این اجزاء زمانی گردش لیل و نهار با هم متفاوت نیستند اما بعضی زمانها به لحاظ اینکه ظرف بعضی حوادث است که شریف هستند این شرافت مظروف به ظرف هم انتقال پیدا می کند. ماه مبارک رمضان تنها ماهی است که به آن “شهرالله” گفته می شود، این ماه خدا یعنی اضافه ی تشریفی است. وقتی می گویم این چیز برای من است یعنی من به آن عنایت و توجه دارم مثل “بیت الله” و “کتاب الله".

در شبهای هفته فقط یک ساعت به اذان صبح، لحظه ی نماز شب درب های آسمان و رحمت خاصه ی الهی را باز می کنند و می بندند. در طول هفته فقط شب جمعه از سرشب تا طلوع آفتاب درب باز است. در طول سال 2 ماه داریم که هر شب دربها باز است منتهی تا صبح، ماه مبارک رجب و شعبان. اما تنها ماهی که شب و روز ندارد و لحظه به لحظه اش رحمت، برکت و مغفرت است و دربهای رحمت خاصه باز است، ماه مبارک رمضان است.

شما ممکن است به من ایراد بگیرید که خدا به ما دستور داده است که مهمان را به اتم وجه و اکمل وجه ممکن تحویل بگیریم حتی اگر کافر باشد باز هم مهمان است. الان که کافر مهمانت است خدا دستور داده خوب از او پذیرایی کن. می خواهم یک شبهه با پاسخش بیان کنم.

خداوند بهترین میزبان است

وقتی برایمان مهمان می آید از هر راهی که ممکن است خوراکی بهتر از خودمان برای او تهیه می کنیم. وقتی می خواهیم مرده ای را دفن کنیم در نماز میت می خوانیم: اللهم هذه امتک و ابنة عبدک نزلت بک و انت خیر منزول؛2 خداوند بهترین پذیرایی کننده و بهترین میزبان است. حال که خدا مبلغین و رسولانش را فرستاده تا بفرماید مهمانی ماه رمضان شرایط ندارد و همه می توانند به این مهمانی بیایند. می بینیم که در ماه رمضان خدا یعنی میزبان با گرسنگی و تشنگی از مهمان پذیرایی می کند، اگر مهمانی دادن این طور باشد با این مبطلات روزه که داریم، این چه مهمانی است؟ می خواستی به مهمانان سخت بگیری؟ این که طرز مهمان داری کردن نیست.

ببینید ما یک موجود دوبعدی هستیم. یک بعد مجرد ما روح ماست. ساحت قدسی و ملکوتی که به این بدن خاکی و جسم عنصری در 4 ماهگی در رحم مادر زده شد. یک بدنی هم داریم که برای نشئه ی دنیا است. این بدن برای این دنیا است. ضیافت ماه مبارک رمضان ضیافتی است که جان، روح و بعد ملکوتی و قدسی انسان مهمان خوان کریم است. از گرسنگی و تشنگی چیز بهتری نبود چون خواسته کامل شویم و به او نزدیک شویم. خداوند نمی خورد و نمی خوابد خواسته ما به او نزدیک شویم.

هر صفتی که ما داریم و مربوط به بدن است از نقص ماست. انسانی که به حالت تجرد برسند احتیاجی به خوابیدن و خوردن ندارد. گرفتاری های انسان مربوط به این بدن عنصری است. هر چه از این بدن فاصله بگیری به خدا نزدیکتر هستی. هر چه بهره های حیوانی و بدنی ات کمتر باشد بهره های قدسی و ملکوتی ات بیشتر می شود.

لب فرو بند از طعام و از شراب
سوی خان آسمانی کن شتاب
گر تو این انبان ز نان خالی کنی
پر ز گوهرهای اجلالی کنی
چند خوردی چرب و شیرین از طعام
امتحان کن چند روزی در صیام


گرسنگی و تشنگی برای رسیدن به کمال است

سفره ی ماه رمضان سفره ی قدس است. گاهی یک آدم بزرگ و مهمی تو را دعوت می کند و 6 ماه پیش به تو وقت داده است و وقتی وارد مهمانی اش شدی بد و زشت است که به خوراکی های آن توجه کنی. توجه به بساط باعث می شود انسان از اصل میزبانی غافل می شود و اهانت به میزبان است.

خدا به سگ، خوک و حیوان گفته است بخور و بیاشام و… اما به ما گفته همه ی این کارها را داشته باش اما بیا و با من حرف بزن. به تنها موجودی که اجازه داده با او صحبت کند انسان است. این مهمانی مهمانی جان است. اگر چیز بهتری از این داشت برای ما می گذاشت خدا خواسته از خوردنی ها فاصله بگیریم تا به او نزدیک شویم.

حضرت علی علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسیدند:

يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ؟ فَقَالَ يَا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ؛3

اي پيامبر خدا! برترين اعمال در اين ماه چيست؟

حضرت فرمود: اي ابا الحسن! برترين اعمال در اين ماه پرهيز از محرمات است.

نکته ای که مقام معظم رهبری اخیرا خیلی توصیه می کنند و آیت الله بهجت هم خیلی توصیه می فرمودند، مواظب باشید گناه نکنید عملتان از بین نرود و ضایع نشود. اگر خیلی هم اهل مستحبات نبودی اشکالی ندارد مرد باش و گناه نکن. یک ترک گناه به اندازه یک عمر مستحبات انجام دادن، انسان را به جلو می اندازد. از حضرت عیسی ابن مریم پرسیدند: شما مرده زنده میکنی از کجا به چنین مرتبه رسیده ای؟ یک جمله فقط فرمود: با ترک معصیت.

بعد از آن پیامبر صلی الله علیه و آله شروع به گریستن کردند. حضرت علی علیه السلام نزدشان رفتند و پرسیدند چرا گریه می کنید؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: از نیمه ی یکی از این ماه رمضان که رد بشویم، فرق سرت را منشق می کنند و محاسنت را با خونت رنگین می کنند. ای علی جان چطور صبر می کنی؟

امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: یا رسول الله! و ذلک فی سلامة من دینی؟ پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمود: فی سلامة من دینک.
امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: ای رسول خدا! آیا در آن روز دینم در سلامت است؟ فرمود: (آری) دینت در سلامت است.

امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: بپرسید علی جان از خوشحالی چطور تحمل می کنی؟ اینجا جای صبر کردن نیست، جای بشارت است.

پیامبر صلی الله علیه و آله برای دو نفر در زمان حیاتشان گریه کردند، یک امیرمؤمنان (علیه السلام) و دیگری امام حسین علیه السلام. وقتی امام حسین علیه السلام بر پیامبر صلی الله علیه و آله وارد می شدند، ایشان تمام قد به احترامشان می ایستادند و صورت و زیر گلویشان را می بوسیدند.


حجت السلام کرمی: برترين اعمال در ماه مبارک رمضان پرهيز از محرمات است.

پی نوشت:

1- خطبه شعبانیه، وسائل ‏الشيعة ج : 10 ص : 314

2- امالى شيخ صدوق، ص 93

3- وسائل ‏الشيعة ج : 10 ص : 314.

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: متین [عضو] 
5 stars

سلام و احترام.
خیلی مفید بود .
ممنون

1395/03/15 @ 22:32


فرم در حال بارگذاری ...