« روش برخورد با دنياقرّةالعین اهل سلوک »

برکات و فضیلت برخی سوره های قرآن

نوشته شده توسطرحیمی 14ام شهریور, 1394


1 محمد بن مروان از حضرت باقر علیه السلام روايت کند که فرمود:

هرکس قل هو الله احد را يک بار بخواند بر او مبارک باشد (و برکت باو داده شود) و هرکس دو بار بخواند خودش و خاندانش برکت يابند، و هرکس سه بار بخواند خودش و خاندانش و همسايگانش برکت يابند، و هرکس دوازده بار بخواند خداوند برايش دوازده قصر در بهشت بنا کند و نگهبانان بهشت گويند: برويم قصرهاى فلان برادرمان را تماشا کنيم ، و هرکس صدبار بخواند گناهان بيست و پنج سال او بجز خونها و مالها (که بناحق ريخته و يا خورده است ) امرزيده شود، هرکس چهار صد بار بخواند مزد چهارصد شهيد دارد که همه انها اسبش را در راه خداى پى کرده و خونش ريخته شده است ، و هرکس در يکشبانه روز هزار بار انرا بخواند نميرد تا جايگاه خويش در بهشت ببيند يا باو نشان داده شود.

2 حضرت صادق علیه السلام فرمود: چون خداى عزوجل باين ايات (که در اخر حديث بيايد) فرمان داد که بزمين فرود ايند، انها بعرش در اويختند و گفتند:

پروردگارا بکجا ما را فرو مى فرستى؟

بسوى خطا کاران و گنه کاران؟

پس خداى عزوجل بانها فرمود:

فرود شويد که بعزت و جلال خودم سوگند که هيچ کس از آل محمد (عليهم السلام ) و شيعيان آنها شما را در هر روز دنبال نماز واجبش نخواند جز اينکه بنظر مخصوصى در هر روز هفتاد بار باو نظر کنم و در هر نظر هفتاد حاجت او را بر اورم ، و او را بانچه گناه دارد بپذيرم و ان ايات عبارت است از ام الکتاب (يعنى سوره مبارکه حمد) و آیه : «شهد الله نه لا اله الا هو و الملائکة و اولوالعلم » (سوره عمران آیه 18) و اية الکرسى ، و آیه ملک (قل اللهم ما لک الملک …. آیه 26 از سوره ال عمران ).

3 جابر گويد: شنيدم حضرت باقر علیه السلام مى فرمود: هرکس همه سوره ها مسبحات (يعنى سوره هايى که اول ان سبح يا يسبح است ) پيش از انکه بخوابد انها را بخواند، نميرد تا حضرت قائم عليه السلام را درک کند و اگر بميرد در جوار نبى اکرم صلی الله علیه و آله خواهد بود.

شرح :
مسبحات که اول انها سبح يا يسبح است هفت سوره است : سوره اسرى ، سوره حديد، سوره حشر، سوره صف ، سوره جمعه ، سوره تغابن ، سوره اعلى .

>

4 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هرکس هنگامى که بيشتر خواب رود صد بار سوره قل هو الله احد را بخواند خداوند گناه پنجاه سال او را بيامرزد.

5 و نيز ان حضرت صلی الله علیه و آله فرمود: هرکس چهار آیه از اول سوره بقره و اية الکرسى و دو آیه بعد از ان (يعنى آیه هاى «لا اکراه فى الدين ….» و آیه : «الله ولى الذين امنوا….») و سه آیه اخر سوره بقره را بخواند در جان و مالش بدى نبيند و هيچ شيطانى باو نزديک نشود، و قران را فراموش نکند.

6 حضرت باقر علیه السلام فرمود: هرکس سوره «انا انزلنا فى ليلة القدر» را بخواند و اوازش را (هنگام خواندن ان ) بلند کند مانند کسى است که شمشير در راه خدا کشيده ، و هرکس انرا بخواند باندازه هزار گناه از گناهانش امرزيده شود.

7 حضرت صادق علیه السلام مى فرمود: که پدرم صلوات عليه مى فرمود: «قل هو الله حد» يک سوم قرانست و «قل يا آیها الکافرون » يک چهارم ان است .

8 ابراهيم بن مهزم از مردى حديث کند که شنيد از حضرت ابى الحسن عليه السلام که مى فرمود: هرکس اية الکرسى را در وقت خواب بخواند از درد فلج نترسد ان شاء الله ، و هر که پشت سر هر نماز واجب انرا بخواند هيچ حيوانى که نيش زهراگين دارد او را زيان نرساند و فرمود: هرکس قل هو الله احد را بين خود و بين جبار (ستمگرى که اهنگ اواز او را دارد) پيش دارد (و در برابر او اين سوره را بخواند) خداى عزوجل او را از ستمکار منع کند، (باين ترتيب که ) بخواند انرا از پيش رو و از پشت سر و از راست و چپش ، و چون اينکار را کرد خداى عزوجل خير ان ستمکار را باو بهره کند و از شرش او را باز دارد. و فرمود: هرگاه از پيش امدى ترسيدى صد آیه از قران از هر کجاى ان که خواهى بخوان ، سپس ‍ سه بار بگو: «اللهم اکشف عنى البلاء».

9 حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر که صد آیه (از قران ) در شب در نمازى بخواند (يعنى در يکى ) از نمازهايى که شب مى خواند و ظاهرا مقصود نمازهاى نافله ايست که از اول شب تا صبح مى خوانند يا جداگانه دو رکعت نماز بخواند و اين صد آیه را در ان بخواند) خداى عزوجل براى او عبادت يکشب را ثبت کند، و هرکس دويست آیه در غير از نماز بخواند قران در روز قيامت باو خصومت نورزد (و درباره ضايع گذاردنش و روى برتافتن از ان شکايت از او نکند) و هر که در شبانه روز در نماز روز و شب پانصد آیه بخواند خداى عزوجل براى او در لوح محفوظ يک قنطار حسنه بنويسد و قنطار هزار و دويست اوقيه است و اوقيه بزرگتر از کوه احد است .

10 و نيز فرمود عليه السلام : هرکس يک روز تمام بر او بگذرد و نمازهاى پنج گانه را بخواند و در ان نمازها قل هو الله احد نخواند باو گفته شود: اى بنده خدا تو از نمازگزاران نيستى .

11 و نيز فرمود عليه السلام : هر که ايمان بخدا و روز جزا دارد خواندن قل هو الله احد را دنبال هر نماز واجب از دست ندهد، زيرا هرکس انرا بخواند خداوند خير دنيا و اخرت را براى او فراهم کند و او را و پدرش و مادرش را و هر که از اندو متولد شده بيامرزد.

12- و نيز فرمود عليه السلام : همانا سوره انعام يکجا نازل گرديد و هفتاد هزار فرشته ان را بدرقه کردند تا بمحمد صلى الله عليه و اله نازل شد، پس انرا بزرگ شماريد و گرامى داريد، زيرا در هفتاد جاى ان نام خداى عزوجل مى باشد، و اگر مردم مى دانستند چه ثوابها و فضيلتهايى در خواندن ان سوره است انرا وا نمى گذاردند و ترک نمى کردند.

13- و نيز فرمود عليه السلام : پيغمبر صلى الله عليه و اله بر جنازه سعد معاذ نماز خواند و پس از ان فرمود: هفتاد هزار فرشته که در انها جبرئيل نيز بود امدند و بر جنازه سعد نماز خواندند، من بجبرييل گفتم : اى جبرييل بچه عمل سزاوار نماز شماها شد؟ جبرييل گفت : براى خواندنش قل هو الله احد را (در همه احوال ) ايستاده و نشسته و سواره و پياده در هنگام رفتن و امدنش .

14 و نيز فرمود عليه السلام : رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده : هر که سوره الهيکم التکاثر را هنگام خوابيدن بخواند از فتنه قبر محفوظ بماند.

15 عبدالله بن فضل نوفلى در حديث مرفوعى (که سند را بمعصوم رسانده ) حديث کند که فرموده : سوره حمد بر هيچ دردى هفتاد بار خوانده نشود جز انکه ان درد ارام گيرد.

16 حضرت صادق علیه السلام فرمود: اگر سوره حمد هفتاد بار بر مرده اى خوانده شود و روح به تن او باز گردد شگفت نيست .

17 سليمان جعفرى گويد: از حضرت ابى الحسن شنيدم که مى فرمود: هيچ کس نيست که از دوران کودکى بعهده گيرد که در هر شب سوره قل اعوذ برب الفلق و سوره قل اعوذ برب الناس را هر کدام سه بار بخواند و سوره قل هو الله احد را صد بار و اگر نتواند پنجاه بار بخواند جز اينکه خداى عزوجل از او بگرداند هر نوع ديوانگى و جن زدگى و پيش ‍ امدهايى که کودکان دچار شوند، و نيز مرض تشنگى و فاسد شدن معده و جوشش خون را تا زمانى که بدان مداومت کند تا به پيرى رسد، و اگر خود را بخواندن ان پايبند کند يا ديگرى بر ان وادارش کند (يعنى اگر خودش سواد ندارد يا خواندن نتواند بر او بخوانند) تا روزى که خداى عزوجل جانش را بگيرد محفوظ ماند.

توضيح :
«بدورالدم » را لغتش در چند کتاب لغت که در دسترس بود نيافتم و «بدر» در لغت بمعناى سرعت و شتاب بسوى چيزى است ، و ممکن است مقصود از «بدورالدم » مرض فشار خون باشد ولى چون اطمينانى باين ترجمه نداشتيم لذا بنحو اجمال ترجمه شد، و در نسخه وافى «بدرة الدم » است که براى ان نيز معنايى نيافتم .

18 حسين بن احمد منقرى گويد:از حضرت موسى بن جعفر عليهما السلام شنيدم که مى فرمود: هر که بيک آیه قران اکتفا کند (و انرا براى نگهدارى از خود بس داند) از شرق تا غرب همان آیه او را بس باشد (اگر با ايمان و عقيده باشد).

19 حضرت صادق علیه السلام براى حفظ و نگهدارى (از چشم و بلاها) فرمود: کوزه تازه (اب نديده اى ) بگير و ان را اب کن سپس بر ان سوره انا انزلناه فى ليلة القدر را سى بار بخوان سپس ان را اويزان کن و از ان بياشام و وضوء بگير و هر چه بخواهند در ان اب بيفزايند ان شاء(الله ).

شرح :
يعنى هرگاه اب ان رو باتمام رفت چنانچه اب روى ان بريزيد همان تاءثير و خاصيت را دارد. و بنظر مى رسد که عبارت چنين باشد: «و يزداد فيهما ماء ان شاء» و لفظ «الله » در اخر «شاء» از اضافات نسخه نويسان باشد، و از شرح مجلسى (ره ) نيز براى حديث چنين برايد زيرا فرمايد: «ماءان شاء: اى کلما ينقض يصب عليه ماء اخر….» سپس نظير انچه ترجمه شد شرح فرموده .

20 مفضل بن عمر گويد: حضرت صادق عليه السلام فرمود: اى مفضل از همه مردم خويشتن را بوسيله بسم الله لرحمن الرحيم و بسوره قل هو الله احد نگهدارى و محافظت کن ، ان را از سمت راستت و از سمت چپت و از پيش ‍ رويت و پشت سرت و از زير پايت بخوان (يعنى بشش جهت بخوان ) و چون بر سلطان ستمکارى وارد شدى همينکه نگاهت باو افتاد سه بار انرا (يعنى سوره قل هو الله را) بخوان و با دست چپ بشمار، و از خواندن ان جدا مشو (و ادامه بده ) تا از نزدش بيرون ائى .

21 اصبغ بن نباته از اميرالمؤ منين عليه السلام حديث کند که فرمود: سوگند بدانکه محمد صلی الله علیه و آله را بحقيقت برانگيخته و خاندانش را گرامى داشته هيچ چيزى نيست که شما انرا بجوييد از حرز و دعاهائى که براى محافظت از سوختن يا غرق شدن يا دزد يا گريختن چهارپائى از دست صاحبش يا گمشده اى يا بنده فرارى ، جز اينکه در قران است ، هر که خواهد از من بپرسد (تا باو بگويم ) گويد: پس مردى برخاست و عرضکرد: يا اميرالمؤ منين مرا اگاه کن از انچه براى محافظت از سوختن و غرق شدن است ؟ فرمود: اين ايات را بخوان : «الله لذى نزل الکتاب و هويتولى الصالحين » (سوره اعراف آیه 196 و اول آیه اينطور است : ان وليى الله لذى نزل الکتاب ….) و آیه : «و ما قدروا الله حق قدره » تا بگفتارش : «سبحانه و تعالى عما يشرکون » (سوره زمر آیه 17 و تمام آیه اينطور است : «و ما قدروا الله حق قدره و الارض جميعا قبضته يوم القيمة و السموات مطويات بيمينه سبحانه و تعالى عما يشرکون » پس هر که اين ايات را بخواند از سوختن و غرق شدن ايمن است ، گويد: پس مردى انرا خواند و اتش در خانه هاى همسايگانشان درگرفت و خانه او هم وسط ان خانه ها بود و (از برکت ان ايات که خوانده بود) اسيبى باو نرسيد، سپس مرد ديگرى برخاست و عرضکرد: يا اميرالمؤ منين حيوانى که زير پاى من هست چموشى مى کند و من از ان ترسانم ؟ فرمود: در گوش راستش ‍ (اين آیه را) بخوان : «و له اسلم من فى السموات و الارض طوعا و کرها و اليه ترجعون » (سوره ال عمران آیه 83) و انمرد اين آیه را خواند و ان حيوان براى او رام گرديد.
مرد ديگرى برخاست و عرضکرد: اى اميرمؤ منان سرزمين ما جاى درندگان است و درندگان بخانه من درايند و تا شکار خود را نگيرند از انجا نگذرند؟ فرمود: (اين دو آیه را) بخوان : «لقد جاءکم رسول من انفسکم عزيز عليه ما عنتم حريص عليکم بالمؤ منين رؤ وف رحيم فان تولوا فقل حسبى الله لا اله الا هو عليه توکلت و هو رب العرش العظيم » (سوره توبه آیه هاى 138 و 139) پس انمرد ايندو آیه را خواند و درندگان از او دور شدند.
سپس مرد ديگرى برخاست و عرضکرد: اى امير مؤ منان در شکم من اب زردى است (که موجب بيمارى من شده است ) ايا شفائى دارد؟ فرمود: ارى (بى پول ) و بدون صرف کردن درهمى و نه دينارى ، بنويس اية الکرسى را بر شکمت و انرا بشوى و بياشام و انرا در شکمت ذخيره کن (محتمل است مقصود اين باشد که تا مقدارى از زمان روى ان چيزى مخور که در شکمت بماند) بخواست خداى عزوجل بهبودى يابى و انمرد انجام داد و بخواست خداوند بهبودى يافت .
سپس ديگرى برخاست و عرضکرد: يا اميرالمؤ منين از (انچه براى پيدا کردن حيوان ) گمشده (فايده دارد) مرا اگاه فرما؟ فرمود: سوره يس را در دو رکعت نماز بخوان ، و بگو: «يا هادى الضالة رد ضالتى » (يعنى اى راهنماى گمشده گمشده مرا بمن باز گردان ) پس انرا انجام داد و خداى عزوجل حيوان گمشده اش را باو برگردانيد.
سپس ديگرى برخاست و عرضکرد: اى اميرمؤ منان براى بنده گريخته دستورى فرما فرمود: بخوان (اين آیه را): «او کظلمات فى بحر لجى يغشاه موج من فوقه موج » تا گفتارش : «و من لم يجعل الله نورا فماله من نور» (سوره نور آیه 40) و انمرد انرا گفت و بنده فراريش بسوى او بازگشت .

سپس مرد ديگرى برخاست و عرض کرد: يا اميرالمؤمنين براى ايمنى از دزدى چيزى بفرما زيرا که پيوسته پشت سرهم شبها از من دزدى شود؟

فرمود: چون ببستر خواب رفتى (اين آیه را بخوان ): «قل ادعوا الله و ادعوا الرحمن ايا ما تدعوا» تا گفتارش : «و کبره تکبيرا» (سوره اسراء آیه 110)

سپس اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود: هر کس در بيابانى خالى از سکنه شبى را بسر برد و اين آیه را بخواند «ان ربکم الله لذى خلق السموات و الارض فى سئة ايام ثم استوى على العرش » تا گفتارش : «تبارک الله رب العالمين » (سوره اعراف آیه 54) فرشتگان او را محافظت کنند و شياطين از او دور شوند،

گويد: پس انمرد (يعنى مردى که براى ايمنى از دزدى پرسش کرده بود، يا مرد ديگرى ) رفت و به ويرانه اى رسيد و شب را در انجا خوابيد و اين ايات را نخواند، پس شيطان بسراغش امد و بينى آنمرد را گرفت ، رفيقش باو گفت : مهلتش بده ، آنمرد (از اين حرف ) از خواب پريد و آیه اى را (که حضرت فرموده بود) خواند، پس ‍ شيطان برفيقش گفت : خدا بينى تو را بخاک ماليد، اکنون بايد تا بصبح او را محافظت و پاسدارى کنى ، چون صبح شد نزد اميرالمؤ منين عليه السلام امد و جريان را گفت و عرض کرد: در سخن شما شفاء و راستى يافتم ، و پس از بالا امدن افتاب بدانجا رفت و جاى موى شيطان را در زمين ديد.

22 سلمة بن محرز گويد: شنيدم که حضرت صادق علیه السلام مى فرمود: کسى که سوره حمد او را بهبودى نبخشيد هيچ چيز بهبودش ندهد.

23 حضرت صادق علیه السلام فرمود: هرکس هنگامى که به بستر خواب رود سوره قل يا آیها الکافرون و قل هو الله احد را بخواند خداى عزوجل بيزارى (و دورى ) از اتش را برايش بنويسد.

24 و نيز آنحضرت عليه السلام فرمود: از خواندن سوره «اذا زلزلت الارض زلزالها» خسته نشويد زيرا هرکس در نمازهاى نافله خود ان سوره را بخواند هرگز خداى عزوجل او را بزمين لرزه گرفتار نکند و بدان نميرد و (نيز) ببرق زدن و افتهاى ديگر دنيا ناچار نگردد تا بميرد، و چون بميرد فرشته کريمى از جانب پروردگارش بر او فرود ايد و بالاى سرش ‍ بنشيند پس گويد: اى ملک الموت با دوست خدا مدارا کن (و جانش را باسانى بگير) زيرا که او بسيار مرا ياد مى کرد و اين سوره را مى خواند و ان سوره نيز بملک الموت مانند همين حرف را بگويد، و ملک الموت گويد: پروردگارم بمن فرمان داده که گوش بفرمان و مطيع او باشم و جانش را نگيرم تا بدان دستور دهد، و چون پرده از برابر ديده اش بکنار رود منزلهاى خود را در بهشت ببيند، و جانش باسانترين وجهى بيرون رود، سپس جان او را هفتاد هزار فرشته تا بهشت بدرقه کنند و شتابانه او را ببهشت رسانند.

منبع: اصول کافی


فرم در حال بارگذاری ...