« آن هشت نفر! که اگر مورد اهـانت قرار گرفتند ...اگر ما همان رزمندها باشیم... »

به بهانه میلاد کریمه اهل بیت و روز دختر/جایگاه ارزشمند دختران/ازدواج اجباری آری یا نه!/دختر یا پسر کدام یک!

نوشته شده توسطرحیمی 25ام مرداد, 1394

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها دراوّلین روز ماه ذی القعده سال 173 هـ ق، 25 سال بعد از تولد حضرت امام رضا علیه السلام در شهر مدینه منوّره چشم به جهان گشود. به چهار نکته در این زمینه اشاره می گردد.

 

جایگاه ارزشمند دختران

یکی از مواردی که نظریه بسیاری از مردم با نظریه خداوند تفاوت دارد، جایگاه و ارزشمندی دختران است. از منظر خداوند، دختر رحمت الهی است و شش سال قبل از پسر به سن تکلیف می رسد و لیاقت سخن گفتن با خداوند را دارد ولی از منظر بسیاری از افراد دختر جنسی درجه چندمی دارد! و چون برخی ها دختر را وارث حساب نمی کنند به محض این که صاحب چند دختر شدند و از آمدن فرزند پسر مایوس شدند زمین کشاورزیشان را فروختند. تا بعد از فوت پدر باعث درد سر دختران یتیم نشود! چون برخی ها برای دختران میراثی قائل نیستند بعد از فوت پدر همه ثروت بابای مرحوم را بین فرزندان ذکور تقسیم می کنند! چون برخی هافقط از جهاتی اسلام را قبول کرده اند هرگز به آیه ای ارث دختران ایمان نیاوردند! آیه ای که می فرماید:

« يوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيينِ »(النساء/11)

برای هر نر، چیزی دو برابر سهم ماده است. راستی کدامین خواهر را سراغ دارید که از ارث بردن بدش بیاید؟ ای خدای بزرگ گاه دیده می شود چون پدری از دنیا می رود چند پسر و چند دختر دارد. دختر مستاجر است و فرزندان ذکور صاحب خانه و ثروتمندند ولی همه ی ارث را فرزندان ثروتمند می برند! ای مسلمان تو که حق خواهرت را ظالمانه می بری حداقل از او تشکری کن و بگو شرمنده رویتان. حق بردن داشتی ولی نفسم اجازه نداد. اگر تشکر کردن نیز برایت جانگداز است به خانمت بگو حاجیه خانم! بنده حق خواهرم را بردم و خوردم، هر زمانی که منزلمان تشریف آورد، با احترام از او پذیرایی کن.او علاوه بر این که خواهر است و حق دارد، ارثش را نیز برده ایم.

ازدواج اجباری آری یا نه!

گاهی دختر خانمی که برادر ندارد، گرفتار والدینی بی بینش نیز هست. از این رو والدین به او می گویند چون برادر نداری باید به فکر بعد از مردن ما نیز باشی از این رو چاره ای جز این نداری که با پسر عمویت ازدواج کنی! اگر با پسر عمویت ازدواج کنی بعد از ما زمین کشاورزی نیز به پسر عمویت می رسد. این دختر گرفتار فرهنگ جاهلیت می گوید این پسر عموی من وقتی نه قیافه ای دلپسند دارد و نه اخلاق دارد و نه…چگونه با او ازدواج کنم؟! من تحصیل کرده چگونه با کسی که سوادخواندن و نوشتن هم ندارد ازدواج کنم؟! از دختر منطقی سخن گفتن و از ناحیه پدر و مادر هم حقوق فرزند و بشر را زیر پا گذاشتن! آخرین سخن این سنخ از والدین این است که یا با فلانی ازدواج خواهی کرد و یا اسیر خاک خواهی شد! ای خدای بزرگ وقتی کسی نمی تواند حتی با فلانی یک مسافرت برود چگونه می تواند یک عمر با او زندگی کند؟!

دختر یا پسر کدام یک!

فرهنگ پسر دوستی کاری کرده است که(تقریبا) هر دختری که ازدواج می کند و به درجه حاملگی می رسد، دوست دارد فرزندی پسر به دنیا بیاورد. برخی از اطرافیان هم به حدی دختر ستیزی می کنند و پسر را تک تاز میدان می کنند که آن خانم حامله را، در دنیایی از استرس و اضطراب غرق می کنند! چه بگویم و چه بنامم پدری را که وقتی خداوند چند دختر معصومه را تقدیمش کرده بود، اتاق خوابش را از اتاق خواب خانمش جدا کرده بود! چه خواهند کشید دخترانی که پدر و مادرشان به علت دختر متولد شدن آنها با هم مشکل پیدا کرده اند و در دو اتاق جداگانه می خوابند! چه احساسی پیدا می کنند دخترانی که(به صورت زنده) از زبان پدر می شنوند که به مادرشان می گوید ازخدا فقط چند دختر دیده ای! وقتی خیری ندیده ای چرا در روضه امام حسین(ع)شرکت می کنی؟! چه بنویسم در مورد پدری که وقتی دختر دار می شود، جامی از کتک تقدیم خانمش می کند و بالاخره آن خانم تازه فارغ شده، با پا در میانی دیگران جان سالم به در می برد! چه بنویسم در مورد والدینی که منزل دامادشان را، بیگانه ای بیش نمی دانند!

دختر رحمت و پسر نعمت است

هر خانمی که حامله می شود مهم ترین سخنانی که در منزل و پیرامون او رد و بدل می شود، پرسش از جنسیت جنین است! بعد از گذشت چند ماه حتما خواهند پرسید سنوگرافی رفتی یا نه؟ آیا می تواند سنوگرافی نرود؟ به یقین تا به دختر یا پسر بودن جنین او پی نبرند، هرگز رهایش نخواهند کرد! اگر فرزند نخست دختر شد استرس او بیشتر می شود و چون دختر او بزرگ و بزرگ تر شد به حدی از پسر بودن فرزند دومش خواهند گفت، که آن دختر معصومه نیز از دختر بودنش نگران می شود و کلی دعا می کند فرزند بعدی پسر باشد و اگر دومین فرزند هم دختر تشریف آورد، فقط خدا می داند، دختر و مادر دختر و…چه خواهند کشید؟! ای کاش همگان فراموش کنند، سوال پسر یا دختر بودن جنین را.

منبع: پایگاه حوزه

 

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: مریم رحیمی [بازدید کننده]
مریم رحیمی
5 stars

سلام علیکم
به نظرمنم
دختر و پسر هردو لطف خداهستند وچقدر خوبه که مامادر هاتوتربیت وبچه داری مون همیشه اینومدنظر داشنه باشیم که داریم یه سرباز برا آقا تربیت میکنیم…اینطوری خیلی بیشرحواسمون رو جمع میکنیم….

1396/05/10 @ 15:45
نظر از: حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت [عضو] 

سلام
خیلی زیبا و جالب بود

1396/05/04 @ 10:20
نظر از: مستاجرخدا [بازدید کننده]
مستاجرخدا

سلام علیکم
خداقوت خوب بود گلم

1396/05/03 @ 07:35
نظر از: صداقت...! [عضو] 

سلام
خوب بود
موفق باشید

1394/05/25 @ 23:12


فرم در حال بارگذاری ...