« شهدا را یاد کنید....مداحی شب چهارم محرم 1394 با نوای حاج حسن خلج + دانلود »

بیش از 100 سال عزاداری محرم در بیت تاریخی آیت الله بروجردی(ره)

نوشته شده توسطرحیمی 27ام مهر, 1394

یک قرن عزاداری محرم تا کنون در بیت تاریخی آیت الله بروجردی(ره) بروجرد برگزار شده و هر ساله ارادتمندان زیادی در این ایام برای عزارداری درخانه تاریخی آیت الله بروجردی (ره) گرد هم جمع می شوند.

فضایی معنوای سراسر این خانه را فرا گرفته و با ورود به این خانه آرامش را احساس می کنی، همه با احترام وارد می شوند.

بیت تاریخی آیت الله بروجردی(ره) یکی از خانه های تاریخی بروجرد می باشد که سالها پیش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که قدمت این خانه تاریخی بیش از 130 سال بوده در خیابان صفا واقع شده است.

آیت الله العظمی بروجردی(ره) حدود 30 سال از عمر با برکت خود را در این بیت تاریخی مشغول به تدریس و تربیت شاگردان و در کنار آن در این خانه زندگی می کردند.
اتاق ها ، شبستان های متعدد و حسینیه در این بیت تاریخی وجود دارد و همچنین حیاط این بیت که مسقف با شیشه های آبی رنگ شده، مکانی برای حضورعزاداران در ایام محرم و مراسمات مذهبی دیگر است.

در طول 10 شب اول محرم از اذان مغرب تا ساعت 8 شب مراسم عزاداری محرم برگزار می گردد و عزاداران و ارادتمندان زیادی برای تبرک و عزاداری به خانه آیت الله بروجردی مراجعه می کنند.


نوه خواهر آیت الله بروجردی(ره) در گفت و گو با بازتاب بروجرد افزود: آیت الله بروجردی(ره) 36سال از عمرخود را در این خانه تاریخی سپری کردند و تا 1320 در این محل سکونت داشتند که در طول این مدت بسیاری از علما از جای جای نقاط کشور برای فرا گیری علوم به بروجرد و به نزد آیت الله بروجردی(ره) مراجعه می کردند.

“حمید رضا احمدی طباطبایی” اضافه کرد: در سال 1323 آیت الله بروجردی(ره) برای معالجه به تهران می رود و در مسیر سفر به حضرت معصومه(س) متوسل می شود و بعد از بهبودی از بیماری وطبق درخواست علما ازایشان، آیت الله بروجردی(ره) برای تدریس به قم می روند و تا سال 1340 به مدت 17 سال مشغول به تدریس می شوند که در طول این 17 سال موفق به تربیت 700 مجتهد می شوند.
به گفته وی تعداد زیادی از مراجع تقلید از تدریس آیت الله بروجردی(ره) در قم بهره مند شدند.


احمدی طباطبایی به عزاداری محرم در بیت تاریخی آیت الله بروجردی(ره) اشاره کرد و گفت: 50 سال در زمان حیات آیت الله بروجردی(ره) مراسم عزاداری در این خانه تاریخی برگزار می شده و بعد از رحلت آیت الله بروجردی(ره) نیز برگزاری این مراسم ادامه دارد به طوری که بیش از 100 سال است که عزاداری محرم در این بیت برگزار می گردد.
وی بیان کرد: در زمان حیات آیت الله بروجردی(ره) مدتی چشم ایشان ضعیف شده بود و از عینک استفاده می کردند که در روز عاشورا آیت الله بروجردی(ره) مقداری از گل شانه یکی از عزادارن حسینی را بر روی چشمان خود می مالد و شفا می گیرد و بعد از آن آبت الله بروجردی(ره) سالها بدون عینک مطالعه می کردند.
نوه خواهر آیت الله بروجردی(ره) تصریح کرد: از خصوصیات مهم آیت الله بروجردی(ره) پرهیزگاری و تقوا بود و همین سبب شده بود تا مکتب فقهی ودرسی ایشان کم نظیر باشد.
احمدی طباطبایی افزود: در ایام محرم بسیاری از عزاداران و دسته جات عزاداری در این بیت تاریخی برای عزاداری و تبرک حضورمی یابند.
به گفته وی در روز تاسوعا و عاشوار هیئت های مختلف وارد این بیت شده و مقداری عزاداری می کنند و سپس عبور می کنند.

به گزارش بازتاب بروجرد بسیاری از حاجتمندان در این ایام با نیت های مختلف وارد خانه آی الله بروجردی(ره) می شوند و حاجت های خود را به عنوان عزادار حسینی درخواست می کنند و امیدوارند تا نگاهی به انها شود و گره از مشکلشان باز گردد.
در ادامه رئیس میراث فرهنگی بروجرد گفت: یکی ازخانه های تاریخی بروجرد بیت آیت الله بروجردی(ره) است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
“حجت اله یارمحمدی” افزود: تا کنون چند بار عملیات مرمت در این خانه تاریخی انجام شده تا بتوان این بیت تاریخی راحفظ کرد.
به گفته وی بیت تاریخی آیت الله بروجردی(ره) در ایام محرم و عزاداری ها پذیرای عزاداران است.

 


فرم در حال بارگذاری ...