« از خدايگان مصر تا کدخداي جهاننامه سرگشاده حجت الاسلام موسوی مطلق به علی مطهری »

تاریخ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها

نوشته شده توسطرحیمی 24ام دی, 1395

تاریخ شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ همانند ولادت آن بزرگوار به علل مذكور در هاله ابهام مانده و اقوال مختلفی ذكر شده است و این اختلاف به ویژه در مورد فاصلة زمانی رحلت پیامبر اسلام تا شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ است.

علت نا مشخص بودن تاريخ شهادت حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ چيست؟

اختلاف وعدم ضبط تاریخ دقیق ولادت، وفات و یا شهادت شخصیت‌های صدر اسلام به ویژه خاندان عصمت و طهارت ـ علیهم السّلام ـ ناشی از چند دلایل است كه به برخی اشاره می شود .

1.جلوگیری از نوشتن ومنع تدوین و نقل احادیث پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به دستور خلفا خلفای اول و دوّم.

این مسئله ، دراصل نوشتن تاثیر منفی گذاشت وسبب گردید كه اصل نوشتن وتدوین سیره ی نبوی وثبت سایر رویدادها وحوادث كاملا مغفول وبی توجه بماند. تاسالها(حدود یك قرن واندی…) هیچ توجهی درجهان اسلام به رویدادها نبوده وبا سردی كامل رویدادها ووقایع مهم وسرنوشت ساز درتاریخ اسلام به فراموشی سپرده شده . وتازمان ایجاد رویكرد جدی به ضبط وقایع قرنها فاصله افتاده. این منع تا قرن دوّم هجری ادامه داشت تا این كه عمر بن عبدالعزیز دستور نوشتن احادیث را صادر كرد.

2.قرار گرفتن بنی امیه در هرم قدرت و خصومت آنان با بنی هاشم و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و نیز با بسیاری از انصار كه حامی و داعی پیامبر و اهل بیت بودند، این عامل سبب می شد كه اهل بیت پیامبر بعنوان رهبران واقعی برای مردم ناشناخته باشند. ازطرفی آنان دست به تحریف و جعل احادیث و فضیلت تراشی برای خلفا و مدح آنان و مذمت اهل بیت زدند.

3.زبیریان در حكومت كوتاه خود و عباسیان نیز برای مشروعیت سلطنت خویش و سركوب علویان راه بنی امیه را ادامه دادند.

4.از طرفی در فرهنگ عرب نیز به ثبت موالید و حیات زنان و دختران اهمیتی وجود نداشت.

5.سلطه طولانی حكومت مخالفان اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و حضرت علی ـ علیه السّلام ـ و مخالفان شیعه و اتهام رفض و الحاد به شیعیان در ترویج اباطیل و جعلیات و تثبیت آنها بی‌تأثیر نبود و قدرت نفوذ تفكر مكتب خلفا در معرفی منابعی كه در مسیر افكار آنان بود و تضعیف منابع خلاف آنان اثر به سزایی داشت.

6.تخریب و نابودی آثار تشیع حتی كتاب سوزی و آتش زدن كتابهای غنی شیعه و طرفداران اهل بیت در قرون نخستین مثل كتابخانه‌های شیخ طوسی، صاحب بن عباد و… ابهام و تردید و اختلاف اقوال را بیشتر و پیچیده‌تر كرده است.

بنابراین طبیعی است كه موالید، وفیات، و شهادت معصومین از جمله فاطمه ـ سلام الله علیها ـ مورد اختلاف باشد.(1)

تاریخ شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ همانند ولادت آن بزرگوار به علل مذكور در هاله ابهام مانده و اقوال مختلفی ذكر شده است و این اختلاف به ویژه در مورد فاصلة زمانی رحلت پیامبر اسلام تا شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ است.

عده‌ای از علمای شعیه و سنی شهادت آن حضرت را 75 روز و عده‌ای 95 روز بعد از وفات پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می دانند.

علاوه بر مواردی كه ذكر شد یكی از علل مهم كه موجب ایجاد اختلاف،در تاریخ شهادت دخترگرامی پیامبر اسلام دانست، این است كه احتمال تصحیف(جابجایی نقطه) در رقم تاریخ شهادت آن حضرت وجود دارد. یعنی نقطه رقم در پایان قرار بگیرد، مثل خمس و سبعون (75روز) یا در بالای كلمه قرار بگیرد، مثل خمس و تسعون (95روز) كه این موجب اشتباه خواهد گردید.

پی نوشت:

1.ر.ك: حسنی، علی اكبر، پژوهشی نوین در تاریخ تولد حضرت فاطمه – سلام الله علیها- ، ماهنامه زائر، سال ششم، شماره 7، ص 18 و 19.


مرکز مطالعات و پاسخگویی شبهات مرکز مدیریت حوزه


فرم در حال بارگذاری ...