« کارهایمان را از ریشه و اساس درست کنیمماموریت فرشتگان در ماه مبارک رمضان »

تعالی معنوی با سند هدایت در ماه میهمانی خدا

نوشته شده توسطرحیمی 11ام خرداد, 1396

 

در منابع ما توصیه و تاکید شده که آنچه انسان از درجات و مراتب معنوی در رستاخیز دارد؛ عمده به واسطه قرآن خواندن است.

درمورد لزوم قرائت قرآن بیان کرد: اصل قرائت قرآن به عنوان یکی از اموری است که در سلوک انسان موجب ترقی و تعالی است . در منابع ما توصیه و تاکید شده که آنچه انسان از درجات و مراتب معنوی در رستاخیز دارد؛ عمده به واسطه قرآن خواندن است. در روایت داریم که قرآن بخوان و بالا برو( که البته مربوط به روز قیامت است). توصیه کلی این است که «فاقروا ما تیسّر من القران تا آنجا که می توانید قرآن بخوانید».دلیلش آن است که قران یکی از دو ثقل عظیمی است که وقتی سید انبیا با مردم وداع می کرد به عنوان سند مهم هدایت در بین مردم قرار داد و این نشان می دهد ما به کمالات نخواهیم رسید مگر اینکه  به قرآن تمسک داشته باشیم.

 وی درخصوص لزوم قرائت قرآن در ماه رمضان عنوان کرد: چون ظرف جان انسان استعداد بیشتری در ماه رمضان دارد و انسان از شواغل و مکاسب مادی تاحدی فاصله می گیرد؛ زمینه پذیرش و استعداد درک مفاهیم قرآنی و نزدیک شدن به حقیقت قرآن در این ماه مهیا تر است. لذا برای اینکه انسان ترغیب و تشویق شود، در روایات آمده است که صواب خواندن یک آیه قرآن در این ماه برابر است با ختم قرآن در ماه های دیگر. این را هم باید توجه داشته باشیم که فرموده اند که هم شما فقط این نباشد که یک جز را تا آخر بخوانید؛ گاهی بعضی ها می خواهند رکورد بزنند یا ماه مبارک رمضان قرآن را به فرجامی برسانند ولی این قرائت با تانی و تامل و با توجه به معانی آیات و ادراک  مطالبی که مورد توصیه قرآن است نباشد. 
این کارشناس مذهبی ادامه داد: پیامبر اکرم فرموده اند:

« رُبَّ تالَ القرآن و القرآنُ یَلعنُه.(ای بسا تلاوت کننده قرآنی که قرآن او را لعنت می‌کند)» منظور کسانی هستند که قرآن را  شبهای احیا روی سر می گیرند ولی آیات قرآن زیر پاهایشان است. کسانی که به ظاهر قرآن توجه دارند اما به معانی و مفاهیم و احکام قرآن عمل نمی کنند. فلذا آنچه مهم است هم توجه ظاهری به قرائت قرآن هم از آن مهمتر احکام اسلامی است که باید در جامعه پیاده شود. این نباشد که قرآن به صورت نمادین و سمبلیک در بعضی جلسات ماه مبارک باشد.بلکه ماه رمضان یک زمینه مساعدی است که در طول سال این اتصال و ارتباط با قرآن به صورت پیوسته  و متصل وجود داشته باشد. 

 حجت الاسلام کرمی تصریح کرد: تنها راهی که ما می توانیم در این وانفسا و شرور آخر الزمان به امنیت و ساحل نجات برسیم توسل به قرآن است.

وجود مقدس پیغمبر فرمودند:

«الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ وقتی در مناسبات اجتماعی صداهای مختلف بلند می شود انسان متحیر است که چه موضعی اتخاذ کند تنها راهتان این است که به قرآن پناهنده شوید و شافعی است که شفا می دهد و پذیرقته شده است.» باید مد نظر ما باشد که ماه رمضان ماه نزول قرآن و ماه ارتباط با قرآن است. از همه چیز مهم تر آن است که با مفاهیم قرآنی اشنا باشیم و قرآن در همه شئون زندگی ما سیران و جریان داشته باشد. این نباشد که در ماه رمضان این جزخوانی را داشته باشم و رکوردی هم بزنیم و بعد از ماه مبارک قرآن را کنار بگذاریم و بگوییم هذا فراق بینی  و بینک! ما دیگر با ظاهر و باطن قرآن کاری نداریم.

 

باشگاه خبرنگاران


فرم در حال بارگذاری ...