« کینه‌توزی و راه درمان آنزیارت مقبول چه ویژگی‌هایی دارد؟ »

تقوا و مدارا با مردم، عامل فزونی و برکت در زندگی است

نوشته شده توسطرحیمی 16ام مرداد, 1396

 

یک کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به این‌که «ایمان و تقوا و مدارا کردن با مردم از عوامل فزونی برکت و نعمت در زندگی است» گفت: بالغ بر ۳۷ بار تعبیر برکت در آیات مختلف قرآن کریم آمده است.

حجت‌الاسلام اصغر دانشی اظهار کرد: در معنای برکت دو معنای پایداری و فزونی گنجانده شده است. زمانی که می‌گوییم خدایا به خانواده فلانی برکت بده، یعنی؛ نسل او دائماً ثابت بماند و رو به فزونی برود.   

چند دلیل و علت وجود دارد که باعث زیاد شدن برکت در زندگی و فزونی و ثابت ماندن این نعمت‌ها در زندگی می‌شود.

دانشی با اشاره به این‌که «اولین عامل فزونی برکت و نعمت در زندگی وجود ایمان و تقواست» اضافه کرد:

خداوند در قرآن می‌فرماید اگر ایمان باشد برکاتش را از زمین و آسمان نازل می‌کند.

وی دلیل دیگر افزایش برکت در زندگی را رعایت انصاف و عدالت دانست و گفت: در تعبیری از حضرت علی علیه السلام آمده است که می‌فرماید خداوند به واسطه روحیه عدالت این برکات را در جامعه زیاد خواهد کرد.

دانشی پرداخت زکات را عامل دیگر افزایش برکت دانست و افزود: در روایتی آمده است که حضرت علی علیه السلام به کمیل می‌فرمایند:

‌ای کمیل زکات برکت در مال است و کسی‌که زکات می‌دهد خداوند لطفش را به او بیشتر خواهد کرد، به همین دلیل است که ما باید اعتقادمان را به آیات، روایات و احادیثی که از معصومین علیه السلام نقل شده است؛ دوچندان کنیم.

دانشی با اشاره به این‌که «ازدواج یکی دیگر از عواملی است که برکت را در زندگی زیاد می‌کند» اظهار کرد: این امر برای دختران و پسران مجرد و پدر و مادری که می‌خواهند به زندگیشان برکت دهند کاربرد دارد، این در حالی است که تعبیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این است که؛ ازدواج‌ها را در جامعه ایجاد کنید چراکه خداوند متعال در خانه‌ای که زن است برکت را ایجاد می‌کند.

وی با بیان این‌که «ما باید آداب زندگی را به فرزندان خود آموزش دهیم» تصریح کرد:

یکی از این آداب شستن دست‌ها قبل از خوردن غذاست، چرا که در تعبیری از امام صادق علیه السلام آمده است که می‌فرمایند اگر بچه‌ها یاد بگیرند قبل از غذا دست خود را بشویند خداوند متعال برکت را ایجاد می‌کند.

دانشی، عامل دیگر فزونی برکت در زندگی را راضی بودن به رضای خدا دانست و اضافه کرد:

نسیه و قرض دادن نیز برکت را در زندگی افزایش می‌دهد، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرمایند سه چیز برکت را در زندگی ایجاد می‌کند، یکی از این موارد قرض دادن به برادر دینی است و این‌که نگذاریم جلوی هر کسی دست نیاز دراز کند و دیگری مدارا و رفق با مردم است.

 ایسنا


فرم در حال بارگذاری ...