« ضدانقلاب با منفعل کردن قوه قضائیه بدنبال فتنه ای جدید استچرا عاقبت خیر در دست متّقین و اهل یقین است؟ »

تمام مشكلات ما در اثر غفلت از معاد است

نوشته شده توسطرحیمی 18ام دی, 1395

آیت الله جوادی آملی: تمام مشكلات ما در اثر غفلت از معاد است

«آیت الله العظمی جوادی آملی» در درس اخلاق این هفته خود كه با حضور جمعی از پژوهشگران بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء و عموم علاقه‌مندان معارف اهل بیت علیه السلام برگزار شد، بیان داشتند: اگر ما بدانیم هر چه می‌كنیم پیش روی ماست آن وقت اهل محاسبه خواهیم بود.

مرجع عالیقدر با تبریک ایام میلاد با سعادت حضرت امام حسن عسكری علیه السلام اظهار داشتند: در آستانه میلاد یازدهمین ذخیره عالم وجود مبارك امام عسكری علیه السلام هستیم این میلاد پربركت و این عید خجسته را به پیشگاه ولیّ عصر ارواحنا فداه و عموم علاقه‌مندان قرآن و عترت و به شما بزرگواران تهنیت عرض می‌كنیم! در محضر شما محقّقان و پژوهشگران قرآنی و عزیزان حوزوی و دانشگاهی طرح این مطلب نافع است كه شیطان با كمك وسوسه‌های درونی با عزیزترین و گرامی‌ترین سرمایه ما که ایمان باشد، کار دارد.

ایشان در ادامه بیان داشتند: هیچ فضیلتی بالاتر از اعتقاد توحیدی و ایمان به خدا و اسمای حسنای او نیست و شیطان با ایمانِ ما كار دارد اینكه در برخی از آیات خدا فرمود: ﴿ما یُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ﴾ اكثر مؤمنین گرفتار شرك‌اند برای این است یا گرفتار شركِ اعتقادی‌اند یا شركِ در مقام عمل، شیطان دست‌بردار نیست وسوسه می‌كند.

معظم‌له در ادامه با تأكید بر لزوم مبارزه با نفس و جلوگیری از ورود وسوسه‌های شیطانی به درونِ انسان اظهار داشتند: از چه راهی در ما شرك اعتقادی یا شرك در عمل راه پیدا می‌كند؟ از درونِ ما به عنوان خودخواهی و غرور; اینكه ما حاضر نیستیم حرف دیگری را بپذیریم اینكه حاضر نیستیم حرفِ ما را دیگران نپذیرند، اینكه در هر كاری یك پسوند «من» و «باید» باشد اینكه ﴿أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾ این بدترین دشمن ماست. از وجود مبارك رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیّة والثناء) رسیده است كه «أعدی عدوّك نفسك التی بین جنبیك» همین غرور و خودخواهی كه حرفِ من این است می‌بیند دو نفر طلبه یا دانشجو كسی نیست و ثالثشان خداست دارند بحث می‌كنند روشن شد كه حق با طرف دیگری است اما او حاضر نیست بپذیرد به هر وسیله است یا حرف او را نفی می‌كند یا می‌گوید من هم همین را خواستم بگویم این طلیعه اتّخاذ اله است ﴿أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾ خدای خود را همان هوس می‌داند، چیزی را باور دارد كه مورد مِیل او باشد از چیزی اطاعت می‌كند كه مورد میل او باشد این بدترین غدّه فطری و اعتقادی ماست.



«آیت الله جوادی آملی» در ادامه سخنان خود به راه قرآنی درمان خودخواهی و غرور اشاره كرده و فرمودند: قرآن برای درمان این خطر از داروهای فراوانی استفاده كرده است هر جا سخن از فقر است، هر جا سخن از نیاز است، هر جا سخن از بردگی و بندگی و حاجت است فرمود اول اسم خودت را بیاور هر جا سخن از بی‌نیازی است تنها نام كسی را كه می‌بری خداست و مظاهر قدرت او، اگر نام خود را خواستی ببری در سایه نام او ببر این اصرار تعلیمی و تربیتی قرآن است كه هر جا سخن از فقر است اول نام خودت را ببر. می‌بینید انبیای ابراهیمی وقتی می‌خواهند اظهار فقر كنند اظهار حاجت كنند، اظهار نیاز كنند، اول اسم خودشان را می‌برند. در اظهار فقر می‌بینید وجود مبارك نوح كه شیخ انبیاست وقتی می‌خواهد اظهار فقر كند بگوید ما نیاز داریم ﴿رَبِّ اغْفِرْ لی‏ وَ لِوالِدَیَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِناً﴾ اول می‌گوید مرا بیامرز! خب 950 سال انسان خالصاً لوجه الله تبلیغ كند بعد موقع آمارگیری فقرا اول نام خودش را ببرد یعنی فقیرتر از همه منم ﴿رَبِّ اغْفِرْ لی‏ وَ لِوالِدَیَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِناً﴾.

مرجع عالیقدر در ادامه بیان داشتند: هر جا وقتی ذات اقدس الهی دعای خلیل خود را ذكر می‌كند می‌بینید اول ناله خود خلیل بلند است ﴿رَبَّنَا اغْفِرْ لی‏ وَ لِوالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسابُ﴾ این دعای خلیل حق است ﴿رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِناً وَ اجْنُبْنی‏ وَ بَنِیَّ أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنامَ﴾ خدایا مرا و فرزندان مرا از بت‌پرستی نجات بده! خدایا توفیق بده من نماز را به پا بدارم فرزندان مرا هم اهل اقامه نماز بكن! هر جا سخن از فقر و ناله و خواستن است دعای انبیا اول بلند است. الآن اگر كسی را آوردند به ما گفتند این بچه را شما دعا كنید ما باید حواسمان جمع باشد اول برای خود ناله كنیم، مبادا یك وقت غرور ما را بگیرد كه حالا ما چون معمّمیم عده‌ای به ما علاقه‌مندند این بچه را می‌آورند كه ما دعا كنیم یا آن بیمار را می‌آورند دعا كنیم این یك دامی بیش نیست؛ اگر در این دعا گفتیم خدایا بیش از او و پیش از او، من به تو نیازمندم مشكل مرا حل كن، بعد مشكل او را! این دعا می‌شود مستجاب و این دیگر نه دام است نه دانه، اما اگر بر اساس عوامی كه در ماست باور كردیم كه ما مستجاب الدعوه‌ایم یا از حُسن ظنّ دیگران سوء استفاده كردیم این اوّلین دام است برای ما.

معظم‌له در پایان با بیان اینکه مشکلات ما در اثر غفلت از معاد است، اظهار داشتند: بالاترین موجود خداست، بهترین شیء معرفت خداست، ایمان به خداست و دشمن ما هم با این بهترین ارزش‌ها دارد، با ما درگیر می‌شود، ما هم مهم‌ترین جهادمان جهاد اكبر است. اینكه گفتند جهاد اكبر است همین است كه این گوهر را حفظ كنیم و این ارزش را حفظ كنیم این باور را، این معرفت را حفظ كنیم برای اینكه ما یك مسافر ابدیم؛ مشكل متفكّران غرب دو غدّه است یكی انكار معاد، یكی انكار تجرّد روح، انسان را در حدّ حیوان می‌بینند. با این دو غدّه درگیر شدن كار آسانی نیست و تمام مشكلات ما در اثر غفلت از معاد است چون مستحضرید مشركین حجاز خدا را قبول داشتند ﴿لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ﴾ اما خدا آفرید، بله آسمان و زمین را آفرید ما را هم آفرید خدایی كه از ما مسئولیت نخواهد، ما را مورد سؤال قرار ندهد، آن خدا را مشرك هم قبول دارد؛ قسمت مهمّ بیانات قرآن كریم اثبات توحید است از یك سو، كه مسئله شرك و بت‌پرستی رخت بربندد و اثبات معاد است، اگر ما بدانیم هر چه می‌كنیم پیش روی ماست آن وقت اهل محاسبه خواهیم بود.


>

 

 ابناء

 


فرم در حال بارگذاری ...