« هر مردی نیازمند این سه خصلت است.علت عدم موفقیت در تحصیل علم »

جایگاه طلبگی خود را با احدی در روی کره زمین عوض نمی کنم.

نوشته شده توسطرحیمی 14ام شهریور, 1395

حجت الاسلام والمسلمین قرائتیحجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

جایگاه طلبگی خود را با احدی در روی کره زمین عوض نمی کنم.

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی عصر روز شنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی نماز، اظهار داشت: قرآن می فرماید «هستی» برای بشر است و بشر برای عبادت خدا خلق شده که قله این عبادت، «نماز» است،نهادهای فرهنگی و سیاسی کشور باید توجه به فرهنگ نماز را در اولویت کار خود قرار دهند. 

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: نخستین مکانی که روی کره زمین پیدا شد، محل نماز است و نخستین سوالی که در قیامت از انسان پرسیده می شود نیز درباره نماز است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بر لزوم ترویج فرهنگ نماز از دوران کودکی تاکید کرد و گفت: باید متناسب با هر قشر و سن و تفکری به دعوت از نماز پرداخت.

*چرا باید نماز بخوانیم؟

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم برای چهاردلیل تاکید بر اقامه نماز کرده است، ابراز داشت: نخستین دلیل نماز خواندن ما، شکر نعمت های خداوند است؛ دلیل دوم این است که نماز کارخانه آدم سازی می باشد و سبب حفظ انسان از فحشاء و منکر می شود؛ همچنین نماز سبب یاد خدا می شود که زمینه ساز آرامش قلبی برای خود انسان است و دلیل چهارم نیز موجب قرب انسان به پروردگار می شود.  

این مفسر قرآن کریم با تاکید بر لزوم اقامه نماز، گفت: اگر برای همه اموری فعالیت کنیم اما برای نماز کاری نکنیم، هیچ ارزشی ندارد؛ باید عملکرد خود را بر اساس نماز بسنجیم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه مسئله توجه به فرهنگ اقامه نماز مورد غفلت است، گفت: رهبری همواره بر لزوم گسترش این فرهنگ و اقدامات لازم در این زمینه تاکید دارند؛ برگزاری سالانه اجلاس نماز، انتشار صدها کتاب و تشکیل مرکز تخصصی نماز از برکات ستاد اقامه نماز کشور است.

*دعوت به نماز امری تخصصی است

وی با تاکید بر اینکه دعوت به نماز امری تخصصی است، ابراز داشت: اگرچه برخی از بزرگان هنوز توجه ندارند که نماز یک رشته تخصصی است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، حرکت در مسیر ترویج و گسترش فرهنگ اقامه نماز را یک توفیق الهی برای طلاب مرکز تخصصی نماز دانست و افزود: اگر روزی از این رشته و کار فاصله گرفتید، بدانید گناهی کردید که این توفیق از شما سلب شده است.

*جایگاه طلبگی خود را با احدی عوض نمی کنم

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تاکید بر اینکه جایگاه طلبگی خود را با احدی روی زمین عوض نمی کنم جز اینکه متوجه شوم او اخلاص دارد و کار من دکّان بوده است، گفت: بسیاری از بزرگانی که از نام بردن آنها معذور هستم و از نفرات اول کشور هستند به بنده بارها گفتند «ما به تو غبطه می خوریم».

وی با بیان اینکه افراد تارک الصلاة در جامعه کم نداریم، گفت: بسیاری از افراد تا دوره تحصیلی راهنمایی به خوبی نماز می خوانند اما هرچه جلوتر می روند در امر نماز ضعیف و سست تر می شوند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: امروز که فساد فضای مجازی، اینترنت و ماهواره بیشتر شده است، وظیفه ما برای توجه بیشتر به امر نماز سنگین تر است.

*همه ما نسبت به نماز کوتاهی کردیم

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تاکید بر اینکه همه ما نسبت به امر نماز کوتاهی کرده ایم، ابراز داشت: بنده تاکنون دورکعت نماز باحال نخوانده ام؛ وقتی دل انسان از مسائل دیگر پر می شود، جایی برای نماز نمی ماند؛ جالب است که برای غیرخدا، دچار فراموشی نمی شویم اما هنگامی که با خالق حرف می زنیم دچار انواع حواس پرتی ها می شویم.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ اذان گفتن در منازل گسترش یابد، اظهار داشت: ارتباط با خدا را باید در خود احیا کنیم و هرقدر هم خواب مان برده بود، توبه کنیم.

*کار مرکز تخصصی نماز امری واجب و ضروری است

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اینکه کار مرکز تخصصی نماز امری ضروری،  واجب و مورد نیاز برای نسل جدید است، ابراز داشت: همه طلاب محصل این مرکز باید مدرس نماز شوند و شیوه دعوت به نماز را برای همه اساتید دانشگاه و معلمان مدارس بیان کنند.

*روایت خاطره دوره طلبگی

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در بخش پایانی سخنان خود به روایت خاطره ای از دوران طلبگی خود پرداخت و گفت: هنگامی که می خواستم کلاس داری را شروع کنم، هیچ امکاناتی نداشتم؛ منزل حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی بودیم که اکنون امام جمعه سبزوار هستند؛ تعدادی طلبه شدیم اما تخته سیاه، گچ و تخته پاک کن هم نداشتیم؛ از مقوا به عنوان تخته سیاه، ذغال به جای گچ و گاهی از جوراب برای تخته پاک کن استفاده کردیم، اما امروز امکاناتی نظیر ساختمان، اینترنت، شبکه های مجازی، رادیو و تلویزیون داریم که باید از این ابزار برای ادای دِین به حق نماز استفاده کنیم.

منبع: حوزه


فرم در حال بارگذاری ...