« راکفلر پروژه تغییر حکومت در ایران را دنبال می‌کندحدیثی که آیت‌الله بروجردی را دگرگون کرد! »

حکم خمس لوازم تزئینی منزل

نوشته شده توسطرحیمی 27ام مرداد, 1395
 
آیت الله العظمی شبیری زنجانیحضرت آیت الله شبیری زنجانی به چند استفتاء دربارۀ: «تعویض طلا»، «ثبوت حق نسبت به ضبط صدا و تصویر شخصی و پخش آن»، «خرید و فروش پایان نامه»، «رعایت نکردن صف نانوایی» و.. پاسخ گفتند.

متن سؤالات و پاسخ های این مرجع تقلید

* تعویض طلا

پرسش: طلافروشي طلاي خود را به قيمت مثلا گرمي 100 هزار تومان مي فروشد، اگر فردي طلاي خود را به قصد فروش پيش او ببرد، طلافروش با قيمت گرمي 90 هزار تومان از او مي خرد، و اگر به قصد تعويض پيش او ببرد، طلافروش ارزش طلاي خود را گرمي 100هزار تومان در نظر مي گيرد و ارزش طلاي آن شخص را گرمي 94 هزار تومان در نظر مي گيرد سپس طلاها را تعويض مي كند.آيا خريد و فروش و تعويض طلا با چنين شرايطي جايز است؟

پاسخ: اگر خرید طلای مشتری و سپس فروش طلای جدید، هر یک در معامله ای مستقل باشد؛ مانعی ندارد. ولی اگر تعویض در یک معامله باشد یا شرط معامله اول تحقق معامله دوم باشد، جایز نیست.

* ثبوت حق نسبت به ضبط صدا و تصویر شخصی و پخش آن

پرسش: آیا شخص نسبت به صوت و تصویر خود حقی دارد، تا بتواند در جلسه ای عمومی یا خصوصی اعلام کند راضی نیستم، صدا یا تصویرم ضبط شود یا پخش گردد؟

پاسخ: اگر عقلاء برای وی، حق این ممانعت را قائل باشند، بنابراحتیاط باید رعایت شود و بدون اذن وی انجام نشود. در غیر این صورت هم اگر جلسه خصوصی باشد افشای آن بدون رضایت وی جایز نیست و اگر از افشای آن ضرری به وی متوجه شود یا هتک گردد بیان و پخش کردن آن حرام است.

* خرید و فروش پایان نامه

پرسش: فروختن پایان نامه به دانشجویان تکلیفاً و وضعاً چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر خلاف قوانین باشد بنا بر احتیاط جایز نیست و چنانچه خلاف تعهد دانشجو به دانشگاه باشد، یا موجب جلب مزایایی غیرشرعی شود، کمک بر انجام گناه و حرام است ولی وجه دریافتی را مالک می شود.

* رعایت نکردن صف نانوایی

پرسش: آیا مراعات نکردن ترتیب در صف نانوایی و جلو زدن از دیگران اشکال دارد؟

پاسخ: جایز نیست.

* ازدواج با بهایی

پرسش: حکم ازدواج موقت یا دائم زن یا مرد مسلمان با بهائیان چیست؟

پاسخ: باطل است.

* آیا به لوازم تزیینی منزل خمس تعلق می گیرد؟

پرسش: مرسوم است که در اتاق پذیرایی منزل، ظروف چینی و شیشه ای را در کمدی به عنوان تزیین قرار می دهند. آیا به این ظروف که کارکردشان تنها برای تزیین است، خمس تعلق می گیرد؟

پاسخ: در صورتی که در شأن ایشان باشد، خمس ندارد.

* صدقه دادن قیمت مال مجهول المالک

پرسش: در مورد مال مجهول المالک، پس از مأیوس شدن از پیدا کردن صاحب آن، آیا باید خود آن مال را صدقه داد یا قیمت آن را؟

پاسخ: می تواند همان جنس یا قیمت آن را با اجازه حاکم شرع به فقیر بپردازد.

منبع:خبرگزاری «حوزه» 

نظر از:  

ممنون از مطلب خوبتان

1395/05/27 @ 18:53


فرم در حال بارگذاری ...