« خدا جای حق نشسته...ویژگی های مرجعیت شیعه »

در آغاز ماه ذی الحجه با دو رکعت نماز در ثواب اعمال حج شریک باشیم.

نوشته شده توسطرحیمی 13ام شهریور, 1395
 شنبه آغاز ماه ذی الحجه است. ماهی شریف و مقدس که اگرچه بزرگ ترین عبادت در آن به جای آوردن حج تمتع است اما می توان با انجام اعمالی در ثواب حجاج شریک شد.

 امروز ،روز اول ماه ذی الحجه است. ماهی که امسال برای ما دلتنگی زیارت خانه خدا و داغ بزرگ شهادت ۴۶۴ حاجی ایرانی را تداعی می کند.

بزرگان دین در خصوص ماه ذی الحجه به خصوص دهه اول آن مطالب و توصیه های ارزشمندی مطرح کرده اند از جمله: امام صادق علیه السلام مى‌فرماید: پدرم حضرت امام باقر(علیه السلام) به من فرمود: پسرم! در دهه نخست از ماه ذى الحجه، هر شب میان نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را ترک مکن: در هر رکعت سوره حمد و سوره قل هو الله را مى خوانى، پس از آن آیه ۱۴۲ سوره اعراف را مى خوانى: اگر چنین کنی در ثواب حاجیان و اعمال حج آنها شریک مى شوى.

اعمال دهه اول ماه ذی الحجه

دهه اول این ماه «ایام معلومات» نام دارد که در قرآن کریم ذکر آن شده است. از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی نزد حق تعالی محبوب تر از این دهه نیست. برای این دهه اعمالی ذکر شده است:

1.  روزه گرفتن ۹ روز اول این دهه که ثواب روزه تمام عمر را دارد.

2. در تمام شبهای این دهه، ما بین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز خوانده شود که در هر رکعت بعد از حمد یک بار آیه « وَ واعَدنا مُوسی ثَلاثینَ لَیلَةً وَ اَتمَمناها بِعَشرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ اَربَعینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی لأَخیهِ هارونَ اخلُفنی فی قَومی وَ اَصلِح وَ لا تَتَّبِع سَبیلَ المُفسدِین» کسی که این نماز را بخواند با ثواب حاجیان شریک می شود.

3. از روز اول تا عصر روزعرفه بعد از نماز صبح و پیش از مغرب دعایی که از امام صادق علیه السلام روایت شده، خوانده شود. «اللهم هذه الایام التی فضلتها علی الایام….»

4.  در هر روز از دهه پنج دعایی را که حضرت جبرئیل از جانب خدای تعالی برای حضرت عیسی علیه السلام هدیه آورده، خوانده شود. «اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له»

۵. در هر روز از این دهه تهلیلاتی را که از حضرت علی علیه السلام روایت شده را بخواند. «لا اله الا الله عدد اللیالی و الدهور….»

.6امام صادق علیه السلام مى فرماید: پدرم حضرت امام باقر علیه السلام به من فرمود: پسرم! در دهه نخست از ماه ذى الحجّه، هر شب میان نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را ترک مکن:در هر رکعت سوره حمد و سوره قل هو الله را مى خوانى، پس از آن این آیه (آیه ۱۴۲ سوره اعراف) را مى خوانى و اگر چنین کنى، در ثواب حاجیان، و اعمال حجّ آنها شریک مى شوى.( اقبال، صفحه ۳۱۷).

اعمال روز اول ماه ذی الحجه

برای اولین روز از ماه ذی الحجه نیز اعمال ویژه ای ذکر شده است از جمله:

1. روزه که ثواب روزه هشتاد ماه را دارد.

2. خواندن نماز حضرت فاطمه علیها السلام توصیه شده است که دو نماز دو رکعتی است و در هر رکعت بعد از حمد پنجاه مرتبه توحید خوانده شود. و بعد از سلام تسبیحات آن حضرت گفته شود و بعد دعای ذیل خوانده شود: «سبحان ذی العزّ الشامِخِ المُنیف، سبحانَ ذِی الجَلالِ الباذِخِ العظیم، سبحانَ ذی المُلکِ الفاخِرِ القدیم، سُبحانَ مَن یری اَثَرَ النَملَةِ فی الصَّفا ، سُبحانَ مَن یری وَقعَ الطَّیرِ فی الهَواءِ، سُبحانَ مَن هُوَ هکَذا وَلا هکذا غیره».

3.  پیش از زوال دو رکعت نماز، در هر رکعت حمد یک مرتبه، و هر یک از توحید، آیة الکرسی و قدر ده مرتبه خوانده شود.

4.  هر کس از ظلم ظالمی می ترسد در این روز بگوید: «حَسبی حَسبی حَسبی مِن سُوالی عِلمُکَ بِحالی.»تا خدای متعال او را از شر ظالم کفایت کند.

گفته شده که روز اول ذی الحجه روز میلاد حضرت ابراهیم علیه السلام پیامبر بت شکن و ازدواج حضرت فاطمه(س) با حضرت علی علیه السلام است.

منبع:ایکنا

نظر از: مدیریت استان مازندران [عضو] 

سالروز نورانی ترین پیوندآسمانی گرامی باد
در این ماه عزیز ما را در دعاهای زیبایتان فراموش نکنید
ممنونم از حضور سبزتان در وبلاگ ما
منتظر حضورتان هستیم

1395/06/13 @ 10:26


فرم در حال بارگذاری ...