موضوع: "آیت الله جوادی آملی"

راه استجابت دعا التماس دعا گفتن به این و آن نیست

نوشته شده توسطرحیمی 13ام شهریور, 1395

آیت‌الله جوادی آملی:

راه استجابت دعا التماس دعا گفتن به این و آن نیست!

چرا باید هنگام تلاوت قرآن ساکت باشیم؟

دیدار مدیران ماهنامه عصر اندیشه با آیت الله جوادی آملی

جلسه اخلاق هفتگی آیت‌الله جوادی آملی در مسجد احمد‌آباد شهر دماوند

در این جلسه افرادی از پژوهشکده لیزر ایران، مدرسه علمی دارالسلام تهران، اعضای مجموعه فرهنگی امام صادق(علیه السلام)، اعضای اتحادیه‌های تشکل‌های قرآنی استان تهران، عده‌ای از مردم پاکدشت، تاکستان، ملارد و شهریار و اعضای قرارگاه ولی‌عصر(عج) حضور داشتند. 

این جلسه پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله جوادی آملی با قرائت دسته‌جمعی از آیات سوره آل عمران توسط طلاب حوزه علمیه دارالسلام تهران آغاز شد. 

ایت‌الله جوادی آملی در طلیعه سخنرانی خود در این جلسه با اشاره به این تلاوت قرآن گفت: این محفل که به عطر قرآن کریم مطهر شد ثوابش به امام جواد علیه السلام اهدا می‌شود. و از همه کسانی که در پرورش این نهالها تلاش کردند خداوند به احسن وجه می‌پذیرد. 

ایشان در ادامه سخنان خود با اشاره علاقه امام صادق علیه السلام به پرورش طلاب و دانشجویان دانشگاهی اهل اعتکاف که به نظام خدمت می‌کنند، گفت: وجود مبارک حضرت یعقوب علیه السلام از فراغ یوسف علیه السلام به خدا پناهنده می‌شد اما امام صادق علیه السلام وقتی طلبه‌های مشتاق به تحصیل علم را می‌دیدند از تنهایی به خداوند پناه می‌برد و می‌فرمود ای کاش منصور می‌گذاشت مدرسه‌ای بسازم که خودم و این طلبه‌ها در آن یک حجره‌ای داشته باشیم و به تعلیم و تربیت آنها بپردازم. 

ادامه »

مجلس علم و فهم, باغ بهشت است

نوشته شده توسطرحیمی 8ام شهریور, 1395

از وجود مبارك پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التحيّة و الثناء) نقل شده است كه فرمودند:

«بادروا الي رياض الجنّة» برويد در باغ‌هاي بهشت!

عرض كردند: «و ما رياض الجنّة» باغ‌های بهشت كجاست كه ما با شتاب به طرف آن برويم؟

فرمود: «حلق الذكر» مجلس علم.

مجلس علم، مجلس عقل، مجلس فهم و درايت كه انسان را به معارف الهي آگاه كند آن مجلس باغ بهشت است؛ محفل‌هايي كه ياد خدا، نام خدا، نام اهل بيت و نام قرآن مطرح است آن محفل، بهشت است بنابراين جامعه وقتي سعادتمند است و مردم جامعه وقتي در رفاه‌اند كه بهشت‌گونه زندگي كنند.


حضرت آیت الله جوادی آملی،درس اخلاق16/03/92

چرا دختران زودتر از پسران مکلف مى‌شوند؟/توفیق زن بیش از مرد است!

نوشته شده توسطرحیمی 6ام شهریور, 1395

توفیق زن بیش از مرد است و اگر انسان تنزل کند حداقل باید بگوید زن همانند مرد است. زیرا ‏تقریباً شش سال قبل‌از این‌که مرد، مکلف بشود، زن را ذات اقدس اله به حضور پذیرفته است. زن ‏همین که از نُه سالگى گذشت و وارد دهمین سال زندگی‌ شد، خدا او را به حضور مى‏پذیرد و با او ‏سخن مى‏گوید و روزه را بر او واجب مى‏کند، مناجات‌هاى او را به‌عنوان دستور مستحب شرعى ‏گوش مى‏دهد. آن وقتى که هنوز مرد به‌عنوان یک نوجوان مشغول بازى است، زن مشغول راز و نیاز ‏و نماز است….  

 شش سال زمینه‏ سازى کردن و از دوران نوجوانى او را به حضور پذیرفتن، نماز را که ‏عمود دین است بر او واجب کردن، روزه را که سپر دین است و حج را که وفد الى‏الله است و ‏مهمانان در آن سفر به ضیافت‌گاه خداوند مى‏ روند، بر زن واجب کردن، این‌ها همه نشانه آن است که ‏زن براى دریافت فضایل، شایسته‏تر از مرد است. و اگر این منطق درست تبیین و اجرا گردد، نتیجتاً ‏معلوم خواهد شد که زن بالاتر از مرد و لااقل همتاى مرد است. زن گرچه ممکن است در طى دوران عادت از برخى از عبادات محروم باشد اما تمامى آن‏ها ‏جبران‏ پذیر است، زیرا قضاى روزه ‏ها را بجا مى‏ آورد و براى نماز اگر وضو بگیرد و در مصلاى خود رو به ‏قبله بنشیند، و به مقدار نماز، ذکر بگوید ثواب نماز را مى‏ برد.

همان‌گونه که اگر مسافرى پس از ‏خواندن دو رکعت واجب، سى یا چهل بار تسبیحات اربعه را تکرار کند، جبران آن دو رکعت ساقط ‏شده را خواهد کرد. پس این‌گونه از فضایل جبران‏پذیر است.

عمده آن است که مرد وقتى پانزده سالگى را تمام نمود و وارد شانزدهمین سال زندگى شد، ‏شایستگى خطاب الهى را کسب مى ‏نماید و قبل‌از آن چنین لیاقتى ندارد، زیرا بلوغ زمینه تشرف به ‏مقام عبودیت است.

ادامه »

ذکر یوسفی کدام آیه قرآن است؟

نوشته شده توسطرحیمی 3ام شهریور, 1395

 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان کردند؛
وجود مبارک يوسف علیه السلام در تمام آن خطرات آن وقتي که در چاه افتاد صبر کرد. آن وقتي که به زندان افتاد صبر کرد. وقتی که به قدرت، عزت و سلطنت رسيد، عرض کرد پروردگارا ﴿رَبِّ قَدْ آتَيْتَني…

حضرت آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی که در مسجد احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد با استناد به آيات قرآن كريم اظهار داشتند: قسمت مهمی از دستورات دین ناظر به اين است که انسان از انجام آنها بهره اخروي ببرد. آيا دنيا و آخرت دو جهان جدا و گسسته از هم ‌اند يا يک سلسله واقعيت ‌هايي است که ظاهرش دنيا و باطنش آخرت است؟ از بخشي از آيات قرآن کريم بر مي‌آيد که دنيا ظاهر اين عالَم و آخرت باطن اين عالَم است.

اين طور نيست که دنيا و آخرت دو عالم جدا باشند، اين طور نیست که وقتی دنیا کلاً نابود شد، آخرت تازه پديد ‌بیايد، اگر آخرت تازه پديد بيايد که نتيجه اين عالَم نخواهد بود. بنابراين آنها که ظاهر و باطن هر دو را مي ‌بينند هم اکنون جايشان را در آخرت مشاهده می کنند.

* قرآن و امام نیز دارای دو بعد ظاهری و باطنی هستند

اگر آن حقيقتي که ظاهرش دنياست و باطنش آخرت است به صورت انسان دربيايد، امام معصوم می شود و اگر به صورت کتاب در بيايد  قرآن کريم خواهد شد. اين قرآن يک ظاهر و يک باطني دارد؛ ظاهر قرآن را خيلي‌ ها ممکن است بروند در حوزه‌ ها درس بخوانند صاحب «علم الدراسه» شوند و ظاهر قرآن را دریابند اما باطن قرآن را تنها همان انسان کامل که صاحب «علم الوراثه» است می تواند بفهمد.

* تفاوت درک ظاهر و باطن قرآن کریم

وجود مبارک امام صادق علیه السلام و دیگر ائمه علیه السلام اين فرمايش را دارند که درجات بهشت به عدد آيات قرآن کريم است، اين يعني چه؟ اينکه فرمود درجات بهشت به عدد آيات قرآن کريم است، نمي‌ خواهد يک مسئله رياضي را براي ما حل کند، مي‌ خواهد بگويد ظاهرش قرآن است اما باطنش بهشت است، به دليل اينکه در ذيلش فرمود به اهل قرآن مي‌ گويند بخوان و بالا برو، هر اندازه که با قرآن بودی و هر اندازه قرآن خواندی و به همان اندازه درجاتت در بهشت بالا می ‌رود. اگر درجات بهشت به اندازه آيات قرآن کريم است هر اندازه ما در خدمت قرآن بوديم و فهميديم، باور کرديم، عمل کرديم و منتشر کرديم، مي ‌توانيم يک درجه بالا برويم.

* دعای حضرت یوسف در مواجهه با نعمات دنیوی

برخي ‌ها ذکر يونسي دارند ﴿لاَّ إِلهَ إِلاّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ﴾، که دعای معروفی است اما برخي‌ ها ذکر يوسفي دارند؛ وجود مبارک يوسف علیه السلام در تمام آن خطرات آن وقتي که در چاه افتاد صبر کرد. آن وقتي که به زندان افتاد صبر کرد. وقتی که به قدرت، عزت و سلطنت رسيد، عرض کرد پروردگارا ﴿رَبِّ قَدْ آتَيْتَني مِنَ الْمُلْكِ وَ عَلَّمْتَنِي مِن تَأْوِيلِ الأحَاديثِ … تَوَفَّنِي مُسْلِماً﴾؛ جانم را بگير! اما در حال اسلام.

در حال خطر و بیماری، انسان تقاضاي مرگ بکند هنر نيست؛ اما در کمال قدرت بگويد خدايا! جانم را بگير تفاوت می کند!.

نظر سيدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبايي اين است که یوسف علیه السلام در آن حال تقاضاي مرگ نکرد، بلکه عرضه داشت خدايا! آن توفيق را بده که من مسلمان بميرم، اين سفارش يعقوب و سایر انبياء علیه السلام بود که ﴿فَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاِّ وَ أَنْتُم مُسْلِمُونَ﴾، آنها که ذکر يوسفي دارند از خدا حُسن عاقبت مي ‌طلبند حُسن عاقبت و حُسن خاتمت از بهترين نعمت ‌هاست.

رزق و روزيِ ما نفت و گاز نيست

نوشته شده توسطرحیمی 24ام مرداد, 1395
 
 آیت الله العظمی جوادی آملیآیت الله العظمی جوادی آملی:
كارگزاران نظام بايد كريمانه رفتار كنندحضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه كارگزاران نظام بايد كريمانه رفتار كنند، گفتند: درست است كه نفت و گاز از زمين برمي‌خيزد؛ اما روزيِ ما نفت و گاز نيست.

 درس اخلاق حضرت آیت الله جوادی آملی همزمان با دهه كرامت در مسجد احمدآباد این شهرستان برگزار شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این جلسه ضمن تبريك ايام كرامت به تبیین مسئله كرامت پرداختند و اظهار داشتند: كلّ سال و عمر، ايام كرامت است؛ زيرا خداي سبحان بر اساس كرامت، جهان را آفريد و انسان را خلق كرد و كارگزاران اين نظام هم افراد كريم‌اند و بايد كريمانه رفتار كنند.

ایشان ادامه دادند: درست است كه نفت و گاز از زمين برمي‌خيزد؛ اما روزيِ ما نفت و گاز نيست؛ خداوند متعال فرمود روزيِ شما از آسمان است. آن كرامت و انسانيّت از نفت و گاز بهره خوب مي‌برد و اگر رزق آسماني كه كرامت است، نباشد، با داشتن نفت و گاز كسي به مقام والاي انسانيت نمي‌رسد؛ درست است كه باران از بالا است و نفت و گاز هم از پايين مي‌آيد ولي آنكه اين دو قطب را اداره مي‌كند، كرامت انساني است.

معظم‌له در ادامه اظهار داشتند: منشأ كرامت انسان خلقت اوست؛ چراکه وی خليفه و جانشين خداي كريم بوده و از كرامت بهره برده است؛ اگر جانشين، قائم‌مقام و خليفه، كرامت خود را از خدا دارد، بايد مستخلف‌عنه خود را خوب بشناسد؛ زيرا كرامت انسان، ذاتيِ او نيست؛ چراکه او جانشين كريم است؛ خليفه كريم است و بايد اسماي حسناي مستخلف‌عنه را هم بداند متّصف بشود؛ عمل بكند؛ منتشر بكند تا طرْفي از كرامت ببندد؛ او كرامت خود را از جانشينيِ الله دارد؛ اگر حرمت كسي به قائم مقامی اش بود، ارزش امضاي او به حرمت آن منوب‌عنه است، اگر كسي از طرف او امضا كند، ولي حرف خودش را بزند اين قيامش قيام غاصبانه است نه كريمانه؛ بنابراين ما بايد اوصاف مستخلف‌عنه‌مان را بشناسيم و متّصف بشويم تا از كرامت طرْفي ببنديم.

ادامه »

رمز جاودانگي نهضت حسيني در کلام آيت الله العظمي جوادي آملي

نوشته شده توسطرحیمی 21ام مرداد, 1395

حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي رمز جاودانگي نهضت حسيني را صبغه فراطبيعي اين نهضت مي دانند و معتقد هستند:

آنچه صبغه فراطبيعي دارد، مصون از فناست، زيرا منطقه طبيعتْ، صحنه جهش، حرکت، برخورد و سرانجام، زوال است و ساحت فراطبيعتْ ميدان ثبات، تجرّد، دوام و خلود است. چيزي که براي وجه خداست از آسيب سيلان و حرکت مصون است.

حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در کتاب شکوفايي عقل در پرتو نهضت حسيني به رمز ماندگاري نهضت حسيني اشاره کرده و مرقوم مي دارند:
در تاريخ، نبردها و کشتارهاي بسياري ثبت شده است که برخي از آن ها به مراتب، جنايت بارتر، فجيع تر و گسترده تر از حادثه عاشورا بوده و در آن ها چندين برابر شهداي کربلا به خاک و خون کشيده شده اند. مانند جنايت ها و کشتارهايي که مغولان انجام دادند، تا حدي که جناب «ابن ابي الحديد» معتزلي درباره خونريزي هاي چنگيزيان و تاتارها، مي نويسد: «من در دوران مغولان بوده ام و جنايت هاي آنان را ديده ام. آنچه درباره جنايت هاي بُخْتُ النّصر در قدس و فلسطين نوشته اند، شمّه اي از کشتارها و ددمنشي هاي گرگان خون آشام مغول است».

ادامه »

تشيّع خود را مدیون امامزاده ها هستیم (به مناسبت ششم ذی ‌القعده)

نوشته شده توسطرحیمی 20ام مرداد, 1395
 

آیت الله العظمی جوادی آملیآیت الله العظمی جوادی آملی؛
تشيّع خود را مدیون امامزاده ها هستیم
اين احترامی که ما برای امامزاده ها قائليم برای اين است که وقتی به ايران آمدند فرمايش امام صادق و امام باقر(علیهم السلام) را به ما رساندند و ما تشيّع خود را به وسيله همين امامزاده ها داريم.

ششم ذی ‌القعده سالروز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی علیه السلام ، معروف به شاهچراغ می باشد. ایشان فرزند بزرگوار امام موسی كاظم علیه السلام است که در میان فرزندان آن حضرت به كرم و جلالت و شجاعت و عبادت معروف بوده اند. تکریم و پاسداشت زحمات شبانه روزی ایشان و دیگر امامزادگان در تعالیم دینی ما مکررا توصیه شده و این فرصتی است تا با حکمت زیارت و نقش بزرگان و راهنمایان دینی آشنایی بیشتری پیدا کنیم. حضرت الله جوادی آملی در نوشتاری در خصوص زیارت و علت احترام به امامزاده ها به تبیین این موضوع پرداخته اند.

* زيارت، اعلام وفاداري صادقانه مريد به مراد است

زيارت، حضور عارفانۀ عاشق در ديار معشوق، ديدار عاشقانۀ زائر از سراي مزور، اظهار عشق و ارادت محبّ به محبوب، دل‏دادن صميمانۀ دل داده در كوي دل ‏دار، سرسپردن سرباز فداكار در پيش پاي سردار، اعلان فروتني دين ‏دار در برابر دين و پيشوايان ديني و اذان ايمان و دين‏ داري است.

زيارت، اعلام وفاداري صادقانه مريد به مراد است، ابراز علاقه مطيع به مطاع می باشد و اعلام خودفراموشي جان بركف مخلص نسبت به جانان است.

زيارت، عرضۀ خويشتن بر ترازو و ابزار سنجش است، ايستادن در برابر آينه و معيار كمال و نشاني كوي كمال به انسان تعالي طلب است كه به كجا مي‏ توان رسيد.

زيارت، سفري مشتاقانه، آگاهانه و عاشقانه است كه از سراي دل آغاز مي‏ شود، از راه دل عبور مي‏ كند و سرانجام نيز در منزل دل به مقصد و مقصود مي‏ رسد و بار بر زمين مي‏ نهد.

ادامه »

چگونه می‌توانیم بـا امـام زمـان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ارتباط داشته باشیم؟

نوشته شده توسطرحیمی 10ام مرداد, 1395

چگونه می‌توانیم بـا امـام زمـان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ارتباط داشته باشیم؟

  حیات انسانی و معقول بشر در گرو پیوند با حقایق وحیانی قرآن کریم است، چراکه وحی یگانه عامل زندگی‏بخش بشر و پیروی از دستورها و آموزه‏های آن، زمینه‏ ساز باریابی به زندگی معقول و مطلوب است: …

آیةالله‌العظمی‌ جوادی آملی:

حیات انسانی و معقول بشر در گرو پیوند با حقایق وحیانی قرآن کریم است، چراکه وحی یگانه عامل زندگی‏بخش بشر و پیروی از دستورها و آموزه‏های آن، زمینه‏ ساز باریابی به زندگی معقول و مطلوب است:

«استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم»؛ (انفال/24)

«من عمل صالحاً من ذکر او انثی وهو مؤمن فلنحیینه حیوةً طیبة» (نحل/97)

عترت طاهره که یکی از دو ثقل به‌جا مانده از رسول گرامی است، همتای قرآن و همدوش آن است و بر همین اساس، احکامی که درباره قرآن ثابت است، در مورد عترت طاهره نیز ثابت خواهد بود، از این‏رو ارتباط با امام عصر‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نیز زندگی‏بخش و تأمین‌کننده حیات معقول و مطلوب آدمی است، چون نبی مکرم اسلام‏‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم چنان‌چه قبلاً بیان شد عدم معرفت و پذیرش ولایت امام معصوم زمان را مایه مرگ جاهلی برشمردند و آن‌چه نبودش مرگ جاهلانه می‏آورد، بودنش حیات عاقلانه را تأمین خواهد کرد و آن‌که معرفت و ولایت را فهمید، همواره خویش را در معرض ارتباط با امام معصوم عصر خویش می‏نهد.

ادامه »

عفاف و حجاب را به عنوان بهترین فضیلت جامعه حفظ کنیم.

نوشته شده توسطرحیمی 28ام تیر, 1395
 
آیت الله جوادی آملی گفت:
معیار اصلی, آن معارف و اعتقادات دینی است وقتی آن حاصل شد هم عفاف و حجاب پدید می‌آید, هم بیراهه نمی‌رویم, هم دیگران را به این مسیر هدایت می‌کنیم.
 
عفاف و حجاب را به عنوان بهترین فضیلت جامعه حفظ کنیم
 
آیت الله جوادی آملی در این جلسه با اشاره به حادثه تخریب قبور ائمه بقیع در هشتم شوال اظهار داشت: هشتم شوال سالروز هدم قبور ائمه بقیع(علیهم السلام) به دست همین وهابیون بود که در اثر آشنا نبودن به معارفی مانند توسل, شفاعت و مانند آن, این جاهلیت را مرتکب شدند، چه اینکه هم‌اکنون هم این جاهلیت را دامن می‌زنند.
 

معظم له در ادامه مباحث اخلاقی خود با اشاره به سیره عملی پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) در سحرخیزی بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) ضمن اینکه سحرخیز بود و نمازشب می‌خواند ، قبل از اینکه نمازشب را بخواند نگاه به آسمان می‌کرد این ستاره‌ها را می‌دید این جمله بخش پایانی سوره آل‌عمران را قرائت می‌کرد: ﴿رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هذَا بَاطِلاً﴾ که خدایا این صحنه و این نظام, باطل نیست، اگر آسمان و زمین یک عمر خاصی داشته باشند و بعد هم از بین برود می‌شود باطل; ولی اگر تبدیل بشود به یک صحنه‌ای که ما در آن صحنه با آسمان دیگر, با زمین دیگر محشور خواهیم بود این دیگر باطل نیست فرمود ما این نظام را باطل خلق نکردیم که مرگ, عبارت از پوسیدن باشد و انسان بعد از مدتی بپوسد; بلکه نظام را به حق خلق کردیم مرگ از پوست به در آمدن است بعد از مدتی انسان پوست می‌اندازد, لُب می‌شود, مغز می‌شود و به دارالحیات می‌رسد که حیات آخرت مرگی در آن نیست.

ادامه »

شیرینی ماه رمضان در کاممان تلخ شد

نوشته شده توسطرحیمی 5ام تیر, 1395
آیت‌الله جوادی آملی در پیامی اعلام کرد:
آیت‌الله جوادی آملی: شیرینی ماه رمضان در کاممان تلخ شد آنچه که این روزها در بحرین می‌گذرد
تعطیلی مراکز مذهب، کانون‌های قرآن و عترت،
بستنِ حوزه‌های علمیه،
محبوس کردنِ علمای دین،
سلب تابعیت از بزرگان دینی بحرین،
این‌ها جزو تلخ‌ترین رخدادهای خاورمیانه است که این ضیافت شیرین ماه رمضان را تلخ می‌کند؛ آن میزبانی شیرین را تلخ می‌کند.
حادثه‌ای که این روزهای اخیر مسلمین را تهدید می‌کند جریان بحرین، یمن، فلسطین، غزّه، لبنان و داعشی‌ها، این میزبانی را و این مهمانی را در ذائقه جهان اسلام تلخ می‌کند.
بر همه ما لازم است که این تلخی را به شیرینی تبدیل کنیم. این میزبانی ویژه را از دست ندهیم این ضیافت ویژه را از دست ندهیم.
منبع: وارث