« تصاویر وحشتناک از سوءتغذیه کودکان یمنیبهترین زمان برای زیارت اموات چه موقع است ؟ »

در هر زمان و زمین فرصت برای کریم شدن است

نوشته شده توسطرحیمی 13ام مرداد, 1396

 

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت:

در هر زمان و زمین فرصت برای کریم شدن هست اما دهه کرامت، دهه پربرکتی است انسان می‌تواند مشق کرامت بکند مخصوصاً این چهار ماه یعنی ذیقعده و ذیحجه و محرم این سه ماه متصل‌اند.

این مرجع تقلید در جلسه درس اخلاق خود در حسینیه احمدآباد شهرستان دماوند با اشاره به عظمت دهه کرامت، به بیان ویژگی‌های بندگان مخلص پرداخت و اظهار داشت:

راه فرشته‌شدن برای همگان فراهم است، اگر به ما گفتند سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه تا میلاد وجود مبارک امام هشتم عليه السلام دهه کرامت است؛ یعنی در این دهه می‌توان فرشته شد، چون کرامت در شناسنامه ملائکه است.

او در خصوص ویژگی های فرشتگان از منظر قرآن کریم بیان کرد: وقتی ذات اقدس اله فرشته‌ها را معرفی می‌کند در سوره مبارکه انبیاء می‌فرماید:

﴿ بَلْ عِبَادٌ مُّکْرَمُونَ ٭ لاَ یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ ﴾، خداوند فرشته را بندگان کریم می‌داند و معرّفی این کرامت را به این دو عنصر محوری قرار می‌دهد که نه اهل افراط‌ اند نه اهل تفریط‌ اند، این جمله نورانی

﴿ لاَ یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ ﴾  این به منزله حدّ تامّ کرامت است

﴿ بَلْ عِبَادٌ مُّکْرَمُونَ ﴾ چون

﴿لاَ یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ ﴾ نه جلو بیفتند نه دنبال، این اصل اول که ذات اقدس الهی در سوره انبیاء فرشته‌ها را به عنوان بندگان مکرّم معرفی می‌کند.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: اصل دوم اینکه در زیارت جامعه وجود مبارک امام هادی(سلام الله علیهم اجمعین) ائمه اهل بیت را به عنوان عباد مُکرم معرفی می‌کند، در زیارت جامعه که در هر مشهدی از مشاهد مشرّفه می‌شود این زیارت‌ها را قرائت کرد به بارگاه ملکوتی ائمه(علیهم السلام) عرض می‌کنیم:

«السلام علیک یا عباد الله»! این عباد مکرّم در زیارت جامعه وصف ائمه(علیهم السلام) است یعنی اینها هم ﴿ لاَ یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ ﴾؛ ای کسانی که بندگان مکرّم الهی هستید.

او اذعان داشت: اصل سوم آن است که این زیارت‌ها درس کرامت به ما می‌دهد؛ یعنی می‌توان به مقام کرامت و به مقام فرشتگان رسید، البته فرشته‌ها درجاتی دارند برخی عاملان عرش الهی‌اند، بعضی در قلب پیغمبر(ص) جای دارند برخی هم جزء مدبّرات امرند این‌طور نیست که همه ملائکه در یک رشته باشند.

این مرجع تقلید با تکیه بر آیات و روایات به مسئله خلیفه الله بودن انسان اشاره کرد و گفت: اصل چهارم آن است که ذات اقدس الهی انسان‌ها را به عنوان بندگان کریم معرفی کرد ﴿ لقد کرّمنا بنی آدم ﴾ اگر کسی فرزند آدم بود، فرزند خلیفهالله بود و خلافت را به ارث برد او هم سهمی از کرامت دارد اینکه خدای سبحان می‌فرماید: ﴿ لقد کرّمنا بنی ادم ﴾ برای آن است که انسان ذاتاً کریم نیست ولی وقتی به مقام خلیفه الله رسید، کریم شد. اگر خدا در قرآن کریم انسان‌ها را، جامعه انسانی و دینی را، جامعه کریم معرفی کرد چون این انسان، خلیفه الله است یک؛ الله هم ذاتاً کریم است دو؛ هر خلیفه‌ای باید حرف مستخلف‌عنه را بزند سه؛ حرف او را در حوزه استخلافی خود پیاده کند چهار؛ می‌شود کریم! اگر کسی معاذ الله این امور اربعه را رعایت نکرد و  نان خلافت را خورد، حرف خودش را زد، امضای از طرف او را محترم شمرد ولی کار خودش را انجام داد این خود را می‌پرستد نه الله را.

او در پایان به مسئله اربعین‌گیری و تهذیب نفس و ممانعت از گناه در ماه‌های حرام پرداخت و اظهار داشت: در هر زمان و زمین فرصت برای کریم شدن هست اما این دهه، دهه پربرکتی است انسان می‌تواند مشق کرامت بکند مخصوصاً این چهار ماه یعنی ذیقعده و ذیحجه و محرم این سه ماه متصل‌اند و ماه رجب که ماه منفصل است اینها اشهر حُرُم‌اند ماه‌های حرام‌اند، ماه‌های حرام کارهای خیر ثوابش دو چندان است خدای ناکرده گناه کیفرش دو چندان است اینکه می‌بینید دیه در ماه حرام بیشتر از ماه‌های دیگر است برای همین جهت است. اینکه فرمودند اربعین کلیمی چلّه بگیرید برای همین است که این‌قدر روابط علمی بین قلب بشر با خالق قلب و مقلّب‌القلوب هست که ده‌ها مسئله ممکن است در قلب انسان القا بشود. حرف تازه‌ای که انبیا آوردند این است که اگر کسی تقوا را از دست داد علم خاصّ از آن ناحیه را هم از دست می‌دهد! یعنی اگر کسی طهارت و پاکی را و امنیت و امانت را از دست داد برخی از علومی که از آن راه نصیب بشر می‌شود را از دست می‌دهد.

شفقنا


فرم در حال بارگذاری ...