« دو گناهی که برابر با شرک است!افسوس آیت‌الله بروجردی برای نرسیدن به فیض شهادت »

درنگی در فرصت‌ها و آسیب‌های زمینه سازی ظهور

نوشته شده توسطرحیمی 15ام اسفند, 1395
 
 

حجت الاسلام والمسلمین سعید امیدیان محقق و پژوهشگر عرصه مهدویت گفت: یکی از فرصت های به وجود آمده برای زمینه سازی ظهور ارتباط انقلاب اسلامی با آموزه های مهدویت است که مصداق بارز و برجسته این ارتباط «حکومت مبتنی بر ولایت فقیه» می باشد.

*ولایت فقیه نشأت گرفته از باور مهدوی

باور به «ولایت فقیه» به مشروعیت آن بر می گردد که در عصر اهل بیت علیهم السلام نیز این باور وجود داشته است، یکی از مسائلی که قبل از حضرت مهدی(عج) و به دوران امام جوادعلیهم السلام مربوط می گردد، ارتباط فقها به عنوان رابطان میان امام و مردم است که در تاریخ از آن به عنوان « سازمان وکالت » یاد شده است، فقهایی به عنوان وکیل و رابط میان ائمه اطهارعلیهم السلام و مردم معرفی می شدند تا آرام آرام جامعه را با این سیستم آشنا سازند و چنانچه دسترسی به امام معصومعلیهم السلام سهل الوصول نیست ارتباط و حلقه اتصالی برای تامین نظر حجت خداوند باشد که فقها از آن دوران تاکنون چنین رسالتی را عهده دار بوده و هستند.

 این سیستم رفته رفته راه اندازی می شود و به یک سازمان وسیعی ارتقا پیدا کرد و عراق، حجاز، ایران، آذربایجان و سایر بلاد اسلامی حتی کشورهای دور دست را هم شامل شد، ارتباط بین امام معصوم علیهم السلام توسط همین سازمان وکالت صورت می گرفت و در دوران امامت حضرت بقیه الله اعظم(عج) شکل جدی تری به خود گرفت.

*گام اول نواب اربعه

سازمان وکالت در دوره غیبت صغری، توسط نواب اربعه و خاص ایشان (۱.ابو عمرو عثمان بن سعید عَمری، ۲. ابو جعفر محمد بن عثمان بن سعید، ۳. ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی، ۴. ابوالحسن علی بن محمد سمری) ارتباط میان حضرت و مردم برقرار بود و در این دوران جامعه می آموزد، اگر زمانی امام معصومعلیهم السلام در دسترس نیست و در پس پرده غیبت است، مردم رها نیستند، حاکمیت دینی باید ایجاد شود و حکومت هم باید باشد، لذا بحث نواب خاص از سوی حضرت مطرح می شود.

*شکل گیری نواب عام و ولایت فقیه

با وفات علی بن محمد سمری، غيبت صغری امام زمانعلیهم السلام به پايان رسيد و غيبت كبری آن حضرت آغاز گرديد و از آن زمان تا كنون، آن حضرت نماينده و نايب خاصی تعيين نكرده و شيعيان را به وكلای عام و مراجع عظام تقلید ارجاع داده است. در يكی از توقيعات شريفه آن حضرت به محمد بن عثمان عمروی آمده است؛ « و أمّا الحوادث الواقعه فارجعوا الي رواه حديثنا، فانّهم حجّتي عليكم و أنا حجّه الله عليهم، می فرمایند؛ در رخدادهايی كه پيش می آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد ؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم. و از سال 329 هجری قمری که غیبت کبری حضرت صورت می گیرد، مساله نواب عام تحقق می یابد.

در این دوران بحث سیستم حکومتی ولایت فقیه مطرح می شودکه نشأت گرفته از باور مهدویت است و از مکانیزم هایی است که حضرت ولی عصر(عج) در دوره خاص مطرح می کنند، ولایت فقیه فرصت و سیستم کارآمدی است، دستاوردهایی به همراه داشته است و در ارتباط با این سیستم بود که دولت نوین اسلامی تحقق پیدا کرد و تشکیل شد.

این فرصت را باید حفظ و تقویت کرد و به عنوان یک روش و مدل حاکمیتی که به جرات می توان گفت در هیچ کدام از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، شرایط و و یژگی هایی که برای یک حاکم در نظر گرفته شده، به بلندآ و صحت و سلامت سیستم ولایت فقیه نیست را پاس بداریم و آن را از آسیب ها حفظ کرده و حمایت کنیم.

*مهدویت و روحیه مقاومتحجت الاسلام والمسلمین سعید امیدیان

فرصت دیگری که در پناه انقلاب و البته برخاسته و نشأت گرفته از باور مهدویت است ، روحیه مقاومت و پایداری یعنی روحیه انقلابی است، روحیه انقلابی، در عین حال که قانونمند و نظام مند می باشد، در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی و شرع مقدس و اخلاق عمل می کند و در مقابل کج فهمی ها می ایستد یعنی؛ منتظر انقلابی در مقابل ستم فروکش نمی کند، در مقابل طاغوت خم به ابرو نمی آورد و با هرج و مرج نیز میانه ندارد.

بنابراین، روحیه ای را که انقلاب اسلامی در مردم ایجاد کرد، فرصتی است که نه تنها جامعه ما این باور را دارد که می تواند در مقابل ابرقدرت ها ایستادگی کنند بلکه این روحیه به تمام مستضعفان جهان منتقل گشته و نظام استعماری و استکباری از این جهت با انقلاب اسلامی خصومت دیرینه دارد.

*ترویج و اجرای اسلام

ارائه اسلام ناب محمدی، از دیگر فرصت هایی است که انقلاب اسلامی در سایه آموزه های مهدوی ایجاد کرده و باید تلاش کنیم اسلام ناب را تقویت کنیم و این اقدام از درون خودمان بجوشد؛ به عبارتی در ادارات، جامعه، مراکز علمی، حوزه و دانشگاه، ارگان‌ها و وزارت خانه ها این فرهنگ ناب محمدی را ببینیم.

*آسیب هایی که تفکر مهدوی را تهدید می کند

اما یکی از آسیب هایی که بسیار مهم و خطرناک است، بحث مصداق سازی و تطبیق اشخاص و حوادث می باشد.

در ایام انقلاب حتی قبل و حین انقلاب، کتاب هایی توسط شخصیت های بزرگواری تدوین گردید و بزرگانی سخنرانی کردند و تا به امروز هر از گاهی مصداق سازی هایی صورت می گیرد که این شخص در روایات آمده، منظور فلانی است و یا حادثه ای را با حادثه دیگر تطبیق می کنند، حالا که این حادثه رخ داده پس ظهور نزدیک است، یا اینکه فلان شخص از دنیا رفته پس ظهور حضرت نزدیک است.

این یک تهدید جدی در عرصه مهدویت و انقلاب اسلامی است، و باید در مقابل آن ایستاد، اشخاصی که در آن جایگاه و درجه علمی نیستند و این سخنان را مطرح می کنند و تطبیق هایی ارائه می دهند، باید پاسخ گوی این واقعیت باشند اگر این مصداق ها تحقق نیابد، اساس مهدویت زیر سوال می رود و مردم سوال می کنند حالا که فلان علامت شناخته شده است، چرا امر ظهور تحقق نیفتاده و بدین ترتیب اساس ظهور حضرت مهدی(عج) مخدوش می شود.

* ضعف در عملکردها

همانگونه که طی 38 سال گذشته، گفته شده است، انقلاب اسلامی با مقدسات تشیع و مهدویت گره خورده، اگر ضعفی در عملکرد مسؤلین باشد، بر باور مهدویت تاثیر خواهد گذاشت.

باید مراقب عملکردها باشیم هر کسی در هر پست و جایگاهی است مواظب علمکرد خود باشد از طرفی سیستم های نظارتی نظارتی خود را بیشتر کنیم و در جذب افراد دقت نظر بیشتری داشته باشیم.

*تهدید جدی فساد!

فساد و پیشرفت آن در جامعه تهدید بسیار جدی است، بطوریکه حضرت رسول می فرمایند؛ مَهْدىُّ اُمَّتِى الَّذى يَمْلاُ الاَرْضَ قِسْطا وَ عَدْلاً كَما مُلِئَتْ جَوْرا وَ ظُلْما، در یک برهه زمانی عده ای این روایت را کج فهمیدند و اشتباه کردند اعلام کردند اگر ظلم و فساد زیاد شود، حضرت ظهور خواهند کرد، پس مبارزه نکنیم و دست روی دست بگذاریم و حتی عده ای بر این بارو هستند که فساد و ظلم را ترویج کنند، غافل از آنکه حکومت حضرت مهدی(عج) حکومت صُلحا است و انقلاب اسلامی باید به عنوان یک حکومت دینی زمینه ساز ظهور با مظاهر فساد در همه عرصه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و.. مبارزه کند.

وقتی دولت ها و ملت های دیگر و حتی جامعه خودمان ببینند، خدایی ناخواسته نظام اسلامی نتوانست کارآمد باشد و در مبارزه با فساد و ترویج اخلاقیات دین را به زندگی مردم نیاورد، باور آنان نیز به انقلاب مهدوی تضعیف خواهد شد و دیگر نمی توانیم بسترسازی و تحول درونی و حیات واقعی را ایجاد کنیم.

*کم توجهی به فرهنگ و اخلاق

«عدم توجه به فرهنگ دینی و اصول اخلاقی » تهدید دیگری است که در عرصه مهدویت بروز و ظهور دارد: امروز بسیاری از مسائل به صورت تدریجی و عادی در جامعه با عنوان عُرف نهادینه شده، مانند نوع پوشش ها، گفتارها و بینش هایی که در فرهنگ دینی به سبک دیگری ارائه شده است، این مسائل و خرده فرهنگ هایی که به صورت نادرست وارد جامعه شده است با عنوان عُرف به اصل دین لطمه می زند، باید با این مظاهر ضد اخلاقی مبارزه کرد و دامان نظام مقدس جمهوری اسلامی را از آن پاک نمود.

امروز مکاتب مختلفی مدل های حکومتی متعددی را ارائه کرده اند، ولی به جهت زیرساخت ها و بنیان های سست فکری شکست خورده اند، اما نظام مقدس جمهوری اسلامی با بنیانی برگرفته از آموزه های دینی و معارف اسلامی توانسته به عنوان الگویی ممتاز و برتر در جهان معرفی گردد و در مقابل نیز دشمنان در یک صف واحد و با تمام امکانات در مقابل این نظام اسلامی ایستاده اند، ان شاءالله به برکت توجهات حضرت ولی عصر(عج) و رهبری فقیهی شجاع و مدبر حضرت آیت الله خامنه ای و با پشتیبانی ملتی بصیر و ولایت مدار، همه دسیسه های آنان نقش بر آب خواهد شد.

حوزه

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از:  
5 stars

بسیار زیبا بود
http://bazigaran-haghighi.kowsarblog.ir/

1395/12/15 @ 23:02
نظر از:  
فاطمه لك زائي
5 stars
1395/12/15 @ 20:49


فرم در حال بارگذاری ...