« عمر مؤمن قیمت ندارد خیلی با ارزش استچه کسی گفته مؤمنین نباید از دنیا لذت ببرند! »

دو عنصر قرآنی در سیره فاطمه سلام الله علیها برای اصلاح روابط همسران

نوشته شده توسطرحیمی 17ام بهمن, 1396
 
مهدی توکل ضمن بیان برخی ویژگی‌های اخلاقی حضرت زهرا سلام الله علیها در برخورد با خانواده و همسر، تقید به این دو عنصر قرآنی را مهم‌ترین عامل اصلاح و ارتقای روابط خانوادگی معرفی کرد.

دو عنصر قرآنی در سیره فاطمه(س) برای اصلاح روابط همسرانمهدی توکلی درباره برخی ویژگی‌های اخلاقی حضرت زهرا سلام الله علیها در برخورد با خانواده و همسر بیاناتی ایراد کرد. 

 
وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها تا آخر عمر شریف خود با همسر و فرزندان خود با محبت و مهربانی برخورد کرد، گفت:
خداوند در آیه21 سوره روم می‌فرماید:
«مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً؛
یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما مودت و رحمت برقرار کرد.»
 
حضرت زهرا سلام الله علیها بارزترین مصداق مودت و رحمت نسبت به همسر است. 
این محقق مسائل دینی با اشاره به معنای مودت و رحمت گفت:
مودت به معنای حب عملی و آرمانی است. به این معنا که محبت خود را به صورت عملی به کسی که عاشق او هستی، ابراز کنی. رحمت نیز به معنای مهربانی است. این صفت از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که خداوند آن را به خود و برترین بشر یعنی رسول‌الله صلی الله علیه و آله نسبت می‌دهد، به این معنا که خداوند در تمام سوره‌ها با رحمانیت و رحیمیت آغاز می‌کند و نسبت به پیامبر صلی الله علیه و آله می‌فرماید:
 
«وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ؛
 
ما تو را جز اینکه رحمتی بر جهانیان باشی ارسال نکردیم».
 
حضرت زهرا سلام الله علیها وجود مقدسی بود که نسبت به امیر مؤمنان همیشه در نهایت محبت و مهربانی برخورد می‌کرد؛ بنابراین ما به عنوان شیعیان حضرت زهرا سلام الله علیها باید همواره با خانواده با محبت برخورد کنیم و فضای خانه را فضای رحمت و مهربانی قرار دهیم. در این صورت همسر و به دنبال آن اهل منزل احساس آرامش می‌کنند. حتی اگر یک مهمان به محیط چنین خانواده‌ای وارد شود، احساس آرامش به او دست می‌دهد. 
 

خبرگزاری تسنیم


فرم در حال بارگذاری ...