« خواندن قرآنعجیب‌ترین فتواهای داعش در رمضان / آیا داعشی ها روزه می گیرند؟! »

رابطه مستقیم تجاری اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس

نوشته شده توسطرحیمی 10ام خرداد, 1396

 

مستندات نشان می دهد؛
 
روزنامه عبری معاریو در گزارشی نوشت امیدواری به عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان هیچ گاه به اندازه حالا از انگیزه های لازم برخوردار نبوده است.

 نتانیاهو به صلح با فلسطینی ها اشاره نکرد بلکه از روابط جدید و خوب با کشورهای عربی سخن گفت. در آن دوره روابط اسرائیل و عربستان پنهانی بود و منابع مختلف نه در ریاض و نه در تل آویو چیزی از دیدارهای رسمی و شبه رسمی دو طرف منتشر نمی کردند. در سال 2015 روابط دو طرف در دیدار انور عشقی ژنرال بازنشسته با دوری گلد مدیرکل وزارت خارجه رژیم اسرائیل در آن زمان و از نزدیکان نتانیاهو علنی شد. مدتی بعد هم انور عشقی به اسرائیل سفر کرد.

 

علاوه بر این و هم زمان با ذوب شدن یخ بین دو طرف که روابط دیپلماتیک با هم ندارند، ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی سعودی نیز به خط دیدار با اسرائیلی ها اضافه شد. دیدارها در واشنگتن و مونیخ در کنفرانس امنیتی با مسئولان اسرائیل به شکل علنی صورت گرفت و صدا و تصویر آن ضبط و مستندسازی شد. الامیر الفیصل فرزند خاندان حاکمه نیز از طریق ویدئو کنفرانس در کنفرانس امنیتی تل آویو سخنرانی کرد و به این ترتیب آکادمی مطالعات خاور نزدیک در واشنگتن رسما اعلام کرد که سال 2015 سال آغاز روابط علنی بین ریاض و تل آویو است

.

 علاوه بر این مرکز پژوهش های امنیت ملی اسرائیل وابسته به دانشگاه تل آویو در آخرین روز سال 2013 ، پژوهشی را منتشر کرد که در آن آمده است: اسناد ویکی لیکس ثابت کرد چندین شرکت اسرائیلی در زمینه مشاوره امنیتی و آموزش نیروهای ویژه و ارائه سامانه فناوری های پیشرفته به کشورهای حوزه خلیج (فارس) کمک کرده اند و دیدارهای مستمر و محرمانه بین مسئولان عالی رتبه دو طرف در جریان بوده است.

 این پژوهش همچنین نشان داد اسرائیل علاوه بر آسان گرفتن در سیاست صادرات سلاح به کشورهای خلیج (فارس)، از مخالفت خود با ارسال سلاح توسط آمریکا برای این کشورها کاسته است که خود پیامی آشکار به این کشورها بود که همکاری می تواند جایگزین تهدید شود. اسرائیل نیز از آزادی فروش محصولات خود در کشورهای مذکور برخوردار خواهد بود به شرطی که روی آن نوشته نشده باشد :ساخت اسرائیل.

 این پژوهش همچنین خاطرنشان کرد عربستان و کشورهای خلیج (فارس) از میزان قدرت اسرائیل در آمریکا و تاثیر آن بر قطعنامه های کنگره آگاه هستند و عقیده دارند باید سطح معینی از روابط را با تل آویو حفظ کنند اما زمان روابط طبیعی هنوز فرا نرسیده است زیرا بدون حصول هیچ پیشرفتی در روند صلح با فلسطینی ها نمی توان بیش از این در روابط پیشروی کرد.

 براساس این پژوهش با وجود آن که عربستان، منازعه اسرائیل و فلسطین را عامل موثر و جدی در نبود امنیت در منطقه می داند اما ایران برایش از گذشته تاکنون مشکل اصلی و اساسی بوده است چنان که سطح همکاری اسرائیل و عربستان بعد از توافق ابرقدرت ها با ایران افزایش یافته است؛ این دو طرف نه با توافق ایران موافق بودند و نه با خلع سلاح شیمیایی نظام سوریه، زیرا معتقدند اسد بعد از آن ماجرا برای جنگیدن و تلاش برای بقای خود نفسی تازه یافت.

 در همین زمینه، روزنامه عبری معاریو با پرداختن به روابط اسرائیل با کشورهای خلیج (فارس) در گزارشی که منتشر کرد آورده است که امیدواری به عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان هیچ گاه به اندازه حالا از انگیزه های لازم برخوردار نبوده است. این روزنامه به نقل از باسم یوسف کارشناس سعودی تاکید می کند که تجار و شرکت های تجاری اسرائیل سالهاست در کشورهای خلیج (فارس) فعالیت می کنند و اکثر اوقات به صورت واضح اسرائیلی بودن خود را افشا نمی کنند هرچند دیگران حقیقت را درباره آنها می دانند.

 یک مسئول اسرائیلی که از روابط اسرائیل و کشورهای خلیج (فارس) آگاه است و خواست نامش فاش نشود، گفت: کشورهای خلیج (فارس) روابط اقتصادی مستقیم با اسرائیل دارند و هر شرکت خارجی می تواند در خلیج (فارس) فعالیت کند. شرکت های اسرائیلی هم شرکت های بین المللی هستند و هر یک از آنها شرکت های فرعی در آمریکا و اروپا دارند.

در این رابطه همین اشاره کافی است که یک شرکت اسرائیلی امنیتی مشغول حراست از چاه های نفت در کشورهای خلیج (فارس) است که سال گذشته از این فعالیت، 7 میلیارد دلار سود برده است.

 یوسی میلمان تحلیل گر امور امنیتی و نظامی نیز فاش کرد شرکت سوئیسی ای جی تی AGT که توسط متی کوخاوی تاجر اسرائیلی - آمریکایی اداره می شود یک قرارداد چند میلیون دلاری را برای ساخت طرح های حفاظت امنیت داخلی در یک کشور حوزه خلیج (فارس) را از آن خود کرده است.

روزنامه اینترنتی رای الیوم در یادداشتی به قلم زهیر اندرواس آورده است: نخستین گلوله برای تغییر راهبرد سیاست خارجی در برابر کشورهای عربی در زمانی بسیار در خور توجه از سلاح بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل شلیک شد؛ یعنی در ماه ژوئیه سال 2014 وقتی که ارتش اشغالگران درحال ارتکاب جنایات هولناک در باریکه غزه بود. نتانیاهو در آن زمان ضمن برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در قدس غربی با موشه یعلون وزیر امنیت وقت، به صورتی غیرقابل پیش بینی به روند صلح با عرب ها اشاره کرد و گفت: حکومت یهودی به زودی راه و روشی جدید و به عبارت دقیق تر افقی جدید را با کشورهای عربی خواهد گشود.

s="body" style="text-align: left;">باشگاه خبرنگاران.


فرم در حال بارگذاری ...