« دلنوشته: امید دلها کجایی؟!علل خفقان عصر امام حسن عسکری (ع) »

«رساله مصور» مطابق با فتاوای 7 تن از مراجع تقلید ( تحولی نو در بیان احکام دینی+تصاویر)

نوشته شده توسطرحیمی 1ام بهمن, 1391


     به گزارش حوزه نیوز گفتگو با حجت الاسلام علیرضا محمدی نژاد به بهانه کسب عنوان شایسته تقدیر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه برای اثر رساله مصور بود. کتابی که در آن به شیوه های نوین و تکنولوژی آموزشی و فرم ظاهری، در ارائه اثر توجه خوبی شده است. تحولی نو در بیان احکام دینی+تصاویر

 

     وی البته در کنار این کتاب، مجموعه های دیگری را نیز در موضوعات فقهی مختلف با رویکردهایی قابل توجه و شایان تقدیر، به انجام رسانده است که یا به چاپ رسیده یا در انتظار نشر است.

حجت‌الاسلام محمدی نژاد، طلبه­ای جوان و خوش فکر است که با تلاشی وافر، برای به منصه ظهور رسیدن ایده­های آموزشی و تربیتی­اش به حمایت بیشتر مدیران و مسئولان نیاز دارد.

 *جناب آقای محمدی نژاد، ضمن تشکر از وقتی که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار دادید؛ همانطور که می دانید دلیل اصلی گفتگوی ما کتاب «رساله مصور» خودتان را معرفی کنید و انگیزه و زمینه­های تألیف رساله مصور را بیان نمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم. علیرضا محمدی‌نژاد هستم اهل قزوینم و در سال 1375 وارد حوزه علمیه قم شدم. البته زمینه­ها و اسباب نگارش رساله مصور مختلفند. عوامل زیادی دست به دست هم دادند تا این کار مهم انجام شود؛ ولی شاید انگیزه بنده به محیط و شرایطی که با آن برخورد داشتم خیلی مرتبط بود. به جهت اینکه از همان سال­های آغازین طلبگی همکاری تنگاتنگ با یک مجموعه فرهنگی و گاهی مسؤولیت آن را نیز به عهده داشتم و از نزدیک برخی نیازهای ضروری دینی جامعه را حس می­کردم و با توجه به این که فقه آموزی مهم­ترین رسالت حوزه­های علمیه است بنده مانند خیلی­ از روحانیون معزز و محترم حوزه­ها با این سوال و مشکل مواجه بودیم که خروجی این علم مهم و سرنوشت ساز که ارتباط فراوان با دنیا و آخرت مردم دارد آن طور که شایسته و بایسته است و به دلایلی قابل استفاده جامعه به طرز مطلوبی نیست. ساده گویی و روان بودن متن­ها و واژه‌ها و به روز نبودن برخی از مصادیق و عدم به کارگیری تکنولوژی آموزشی و غیره. یکی از علاقه­ها و برنامه­های بنده در حوزه از همان سال اول طلبگی مطالعه رساله بود و خیلی سوالات برایم پیش می­آمد که پاسخش را نمی­دانستم و برخی به خاطر همین شیوه­ها و ایرادات بود.

چون مقلد آیت‌الله العظمی بهجت (ره) بودم به خصوص به صورت کتبی استفتائات زیادی از ایشان پرسیدم و برخی سوالات و مشکلات را با کمک اساتید حل کردم، ولی به هر حال ما که حوزوی هستیم گاهی در عبارات به مشکل می­خوریم، بدون شک مردمی که با این واژه­ها آشنا نیستند خیلی سوالاتشان اگر حل نشود سراغ رساله ها نمی­آیند. احساس من این بود که بین حوزه و خارج حوزه یک واسطه نیاز است تا خروجی فقه را با شیوه و زبانی روان ارائه دهد. البته کارهای خوبی هم قبل از این شده بود؛ ولی می­شد نوآوری داشت و کمی تألیفات قبل از این را تکمیل کرد.

در موسسه اطلس تاریخ شیعه عضو گروه جغرافیای تاریخی بودم بنا شد کار احکام نیز در این موسسه انجام شود که بنده با پیشنهاد دوستان و نظر مدیر محترم موسسه توفیق همکاری پیدا کردم و سرگروهی بخش احکام را عهده دار شدم. با این‌که کار اصلی موسسه و رسالت مجموعه اطلس تاریخ شیعه تحقیقات در زمینه تاریخ و جغرافیا بود و از جهت مالی هم  وضعیت و بودجه مطلوبی برای چنین کارهایی نداشت، ولی انصافاً از طرف موسسه از این کار خوب حمایت کردند. یکی از بزرگان اخلاقی هم که با موسسه ارتباط دارند این کار را سبب گرایش مردم به احکام دانستند و گروه را مورد تشویق قرار دادند؛ لذا بحمدالله کار به خوبی و با اخلاص دوستان خوبم در موسسه ادامه یافت و به سرانجام رسید.

 رساله مصور با یک گروه 7 تا 10 نفره از محققان حوزه در طول  4 سال و با نظارت و مدیریت ارزنده حجة الاسلام و المسلمین بنایی انجام شد.

 

*گفتید جرقه اصلی کار از یک مجموعه فرهنگی که با جوانان ارتباط داشتید شروع شد؟

بله خود بنده انگیزه اصلی­ام را برای کار از همان جلسات احکام داشتم و این در ذهن من بود که رساله‌ها با تمام خوبی­ و ارزشی که نزد ما شیعیان دارند ولی حلقه مفقوده­ای هنوز باقیست و ارائه آن به این شکل جذابیت ندارد. البته بنده از کار خودم کاملا راضی نیستم ولی دوستان من هر آنچه در توان داشتند انجام دادند. و واقعا ثمره تلاششان را هم دیدند که امیدوارم خدا از همه ما قبول کند. بالاخره این کار، کار فردی نبود. و تنها جایی که زمینه چنین حرکتی فراهم شد موسسه اطلس تاریخ شیعه و حمایت مدیر محترم آن بود و تا الان هفت کتاب توسط کانون نشر احکام تولید شده است. کتاب احکام مصور پوشش بانوان، کار اخیر ما بود.

 

*احتمالا کتاب جالب توجه و مناقشه‌ برانگیزی هم بوده؟

کتاب خیلی خوبی شد که قبل از ماه رمضان با پنج‌هزار تیراژ چاپ شد و مورد استقبال قرار گرفت که در حال حاضر آماده چاپ دوم است.

 

*و عناوین دیگر کتاب‌ها؟

احکام عزاداری کار شده که تصویری است ولی محور تصاویرش آموزشی نیست و نیز رساله مصور روزه و احکام عید فطر که به صورت جزوه چاپ شده است.

رساله مصور جانبازان هم ان شاالله به زودی چاپ خواهد شد.

این نکته را هم عرض کنم که اولین بار رساله مصور به سفارش کانون­های مساجد چاپ شد. از ابتدای رساله کار شده بود مانند مباحثی چون: تقلید، تکلیف، طهارت، نجاست، مطهرات، وضو، غسل، تیمم و نماز و روزه؛ ولی هنوز خروجی نداشتیم. ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تقاضا کردند 5هزار جلد برای آنها چاپ شود که پس از چاپ مورد استقبال واقع شد و چاپ­های بعدی هم ادامه یافت و بالاخره همان جلد هم که اولین کار گروه بود به عنوان کتاب سال حوزه انتخاب شد.

 

* آیا در رساله مصور علاوه بر توجه به تکنولوژی آموزشی، به جزیی شدن احکام هم توجه شده؟

بله سعی شده تا جایی که امکان دارد مخاطب کتاب با اما و اگر مواجه نشود. عرض کردم در بیان حد ترخص آمده: اگر دیوار شهر دیده نشود یا صدای اذان شنیده نشود شما میتوانی روزه را افطار کنی. حال مکلف می‌گوید من چگونه این را تشخیص دهم؟ حد ترخص چند کیلومتر است؟ برخی حتی تا 10 کیلومتر احتیاط می­کنند. برای حل این مشکل گروهی 3-4 نفره تشکیل شد و این افراد دو مرتبه به اطراف شهر رفتند و بالاخره این فاصله را به متر مشخص کردند.

 

صفحات: 1·

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(2)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.0 stars
(4.0)
نظر از: یه بنده خدا [بازدید کننده]
یه بنده خدا
4 stars

واقعا عالیییییییییییی

1395/11/17 @ 18:56
نظر از: جوپاری [بازدید کننده]
جوپاری

سلام بزرگوار
وقت‌تان به خیر و خوشی

ساختار رساله‌ها از سیاقی علمی پیروی می‌کند. به همین دلیل نقش کتاب خودآموز را ندارند؛ در نتیجه برای فهم برخی مسائل باید به افراد کارشناس و مسئله دان مراجعه نمود. به ویژه آنکه رساله ها حاوی تعداد زیادی لغات و اصطلاحات تخصصیِ فقهی می باشد که فهم آن برای بعضی سخت بوده و گاهی برداشت درست از حکم را نیز به چالش می‌کشد .
به همین منظور در موسسه اطلس کارگروهی با عنوان «کانون نشر احکام» تشکیل شد تا بتوانند احکام شرعی را زیر نظر مراجع معظّم تقلید در قالبی جذاب و سبکی متفاوت و با رویکرد آموزشی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.

از جمله آثار این مرکز:
رساله مصور جانبازان(هفت مرجع)
رساله مصور عبادات(هفت مرجع)
رساله مصور مقام معظم رهبری
رساله مصور کودکان
درسنامه رساله مصور جوانان
احکام مصور پوشش بانوان
و…
در این آثار، مجموعه‌ای از جدول‌ها و نمودارهای کاربردی، تصایر آموزشی و کمک آموزشی به همراه متنی سلیس و روان گرد هم آمده‌اند تا همه افراد با سنین مختلف و سطح اطلاعات متفاوت، بتوانند از آن بهره ببرند.

شما می توانید جدیدترین کتاب‌ها و پوسترهای آموزش احکام را در رسانه‌های زیر ببینید.

کانال تلگرامی https://telegram.me/atlasshia
رساله کلوب http://www.cloob.com/atlas_shia
سایت موسسه http://ahkam.atlasshia.ir/


باتشکر

1395/02/26 @ 16:04
نظر از: یا علی [بازدید کننده]
یا علی
4 stars

ممنون از معرفیتون

1391/11/06 @ 07:32
نظر از: محب الشهدا [عضو] 

موفق باشید

1391/11/01 @ 23:04


فرم در حال بارگذاری ...