« دختران کدام خیابان انقلاب؟!شرح و تفسير حکمت 281 نهج البلاغه »

روحانی وابسته به دنیا اسیر القاب و عناوین می شود

نوشته شده توسطرحیمی 11ام بهمن, 1396

 

در جنگی تمام‌عیار قرار داریم

مدیر حوزه‌های علمیه گفت:

روحانی‌ای که وابسته به دنیا باشد، پس از طی برخی مدارج علمی، اسیر القاب و عناوین می‌شود؛ ولی روحانی واقعی کسی است که آماده فداکاری و صرف عمر در ترویج دین است.

آیت‌الله علیرضا اعرافی صبح امروز در آئین معنوی میهمانی ملکوت ویژه طلاب مدارس علمیه قم که به همت معاونت تهذیب حوزه در حرم حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله علیها) برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) گفت: ما در مدارج معنوی، اخلاقی و روحی نمی‌توانیم پیش برویم؛ مگر آنکه دنیا را شناخته و با همه وجودمان به نقائص این جهان پی ببریم تا بتوانیم از این عالم به جهان دیگر پر بکشیم.

وی افزود: مگر امکان دارد انسان از این جهان ناچیز به عالم قدسی پر بکشد، بدون این‌که این دنیا را بشناسد؟ ما تا زمانی که معرف دقیقی نسبت به دنیا نداشته و بر اساس این معرفت به جهان مادی و کره خاکی دلبسته باشیم، هرگز در مدارج حوزه و معنوی پیش نخواهیم رفت.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه بخش مهمی از آیات قرآن کریم درباره معرفی این دنیاست، گفت: زمانی که ما وارد این عالم شده و در چرخه یک زندگی طبیعی و روزمره می‌افتیم، از شناخت عمیق آن غافل می‌شویم و ما را از بصیرت عمیق بازمی‌دارد.

وی با بیان این‌که محرکی نیرومند باید باشد که مانع این غفلت شود، گفت: طبع ما، طبع سنگین شدن، واماندگی و چسبیده شدن به این زمین است و شهوات و امیال نفسانی ما را وابسته به دنیا کرده که دل کندن از آن را دشوار نموده است.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: شناخت موقعیت مهم‌ترین نکته برای این است که انسان تحرک پیدا کند؛ چراکه ما در دنیا در جنگی تمام‌عیار قرار داریم؛ اگر طلبه یک‌لحظه از این جنگ غافل شود، آسیب می‌بیند و به‌یکباره به همان نقطه آغازین بازمی‌گردد.

وی با اشاره به توصیف‌های دنیا در قرآن و نهج‌البلاغه ادامه داد:

دنیا، عالمی ناپایدار و بی‌ثبات، پایان‌پذیر، کوچک، پست، عاری از نعمت ناب و خالص و حقیقت وحشتناکی دارد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این‌که وابسته بودن دارای شاخص‌هایی است، گفت: روحانی‌ که وابسته به دنیا باشد، پس از طی برخی مدارج علمی، اسیر القاب و عناوین می‌شود؛ ولی روحانی واقعی کسی است که آماده فداکاری و صرف عمر در ترویج دین دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: ما به حوزه آمده‌ایم که بدانیم دنیا کوچک و ناپایدار و پست است؛ ولی درعین‌حال راهی برای پرواز و ملکوتی شدن است تا دریچه‌ای از عالم معنا بر روی خود باز کنید؛ طلبه باید غنایش را در خود ببیند، نه در مال،‌خانواده و ثروت.

آیت الله اعرافی دنیا شناسی و رهایی از دنیای پست را بایسته طلاب دانست و گفت: اگر در زندگی طلبگی‌مان، دنیا شناسی نداشته و وابسته به آن باشیم، تنها جسم ما وارد حوزه شده، نه روح و جان ما.

وی همچنین درباره اهمیت نهج‌البلاغه گفت:

طلاب باید بدانند که نباید نهج‌البلاغه لحظه‌ای از دست آن‌ها دور باشد؛ این کتاب باید عشق، جان و روح و موتور پرواز شما باشد که نباید فراموش شود.

حوزه

 


فرم در حال بارگذاری ...