« با تحقق این سند طلیعه مبارک تمدن نوین اسلامی ایرانی رخ خواهد نمودپیام‌آور بصیرت‌افزایی »

زائران اربعین حسینی هر استان از کدام مرز خارج می‌شوند ؟

نوشته شده توسطرحیمی 23ام مهر, 1397
 
دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به تقسیم‌بندی مرز‌ها برای تردد زائران اربعین، گفت: سه مرز مهران، چذابه و شلمچه به صورت شبانه‌روزی آماده تردد زائران حسینی است.

شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی  با اشاره به اینکه مرز‌های سه گانه مهران، شلمچه و چذابه آماده تردد زائران اربعین است، اظهار داشت: این سه مرز به عنوان مرز‌های اصلی برای تردد زائران اربعین حسینی پیش‌بینی شده و به صورت ۲۴ ساعته فعالیت دارند و زائران می‌توانند با داشتن ویزا و گذرنامه در هر ساعتی از شبانه‌روز از این مرز‌ها عبور کنند.


مرز‌های پیش‌بینی شده برای خروج زائران اربعین کشور‌های دیگر

وی با بیان اینکه مرز خسروی نیز زیرساخت‌های لازم را برای تردد زائران اربعین دارد، افزود: با توجه به اینکه هنوز دولت عراق آمادگی خود را برای تأمین امنیت زائران در این مرز اعلام نکرده است، مرز خسروی باز نشده است و تا زمانی که عراق این آمادگی را نداشته باشد، مرز خسروی با وجود آمادگی ایران، بازگشایی نخواهد شد.


حیدری با اشاره به اینکه مرز‌های مختلف کشور آماده استقبال از زائران اربعین است، خاطر نشان کرد: هر سال زائرانی از کشور‌های مختلف از ایران به کشور عراق می‌روند تا در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند که این افراد باید علاوه بر داشتن ویزای ایران، ویزای عراق نیز داشته باشند، در غیر این صورت از ورود آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

حیدری با بیان اینکه زائران اربعین که از کشور‌های شرقی مثل افغانستان و پاکستان وارد ایران می‌شوند از مرز شلمچه به عراق سفر می‌کنند، گفت: افرادی نیز که از کشور‌های شمالی و غربی همچون ترکیه و آذربایجان برای سفر اربعین وارد خاک ایران می‌شوند، از مرز مهران از کشور خارج خواهند شد.

ارسال تجهیزات موکب‌ها از مرز‌های شلمچه و مهران/ زائران هر استان از کدام مرز خارج می‌شوند؟

وی با اشاره به مرز پیش‌بینی شده برای ارسال تجهیزات و امکانات موکب‌ها، افزود: دو مرز مهران و شلمچه برای ارسال تجهیزات و وسایل موکب‌ها است که در این مرز‌ها نیز با توجه به تفاهم نامه اربعین عوارض گمرگی از کامیون‌های حامل وسایل موکب‌ها اخذ نمی‌شود.

دبیر ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه استان‌های جنوبی و جنوب شرقی از مرز شلمچه به عراق سفر می‌کنند، گفت: استان‌های شمالی و مرکزی شامل ۱۴ استان همچون خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گیلان، گلستان، مازندران و تهران از مرز مهران عبور خواهند کرد. همچنین در صورت عدم بازگشایی مرز خسروی، پنج استان دیگر همچون همدان، زنجان و کرمانشاه نیز از این مرز به پیاده‌روی اربعین مشرف می‌شوند؛ سایر استان‌ها نیز از مرز جذابه یا شلمچه به این سفر معنوی می‌روند.

داشتن گذرنامه و ویزای معتبر از مهم‌ترین شرایط حضور در پیاده روی اربعین است و هیچ‌کسی نمی‌تواند بدون داشتن گذرنامه و ویزا از کشور خارج شود. بر همین اساس، زائران باید قبل از حرکت به سوی مرز‌ها در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و ویزای عراق اخذ کنند.

 فارس


فرم در حال بارگذاری ...