« امشب دوباره شور تغزل گرفته اماهل بهشت تنها یک حسرت دارند »

زیارت امام رضا علیه السلام غم و غصه ها را از بین می برد

نوشته شده توسطرحیمی 21ام مرداد, 1395

حجت الاسلام مومنی: 

برای درمان تمام این دردها و دردهای دیگر و دردهای کوچک و بزرگ زیارت با معرفت علی بن موسی الرضا علیه السلام است. با یک نگاه به ضریح ائمه معصومین علیهم السلام مشکلاتمان حل می شود. لذا وقتی زندگی هایتان آفت زده می شود به حرم امام رضا علیه السلام بروید و بنشینید در حرم و اگر نماز هم حال نداری بخوانی نخوان فقط بنشین.

 دهه کرامت با سخنرانی حجت الاسلام مومنی و مداحی حاج سید مهدی میرداماد در هیئت جنت الرضا علیه السلام برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام مومنی را می خوانید:

بر اساس سوره مائده آیه 35، یکی از راه ها و وسیله های تقرب به خدا به واسطه معصومین علیهم السلام این است که انسان خودش را در محضر ائمه معصومین علیهم السلام قرار بدهد و به زیارت آنها مشرف شود. این زیارت به سه صورت ممکن است محقق شود: آن معصوم زنده است و انسان او را زیارت می کند. دوم اینکه آن معصوم از دنیا رفته است و به زیارت او می رود. سوم هم وقتی است که از دور معصوم علیه السلام را زیارت می کند.

اهمیت عزاداری و زیارت معصومین علیه السلام

رمز بقا و جاودانگی شیعه در دو امر بسیار مهم بوده است: اول اهتمامی است که شیعیان نسبت به اقامه عزا برای سیدالشهدا علیه السلام دارد و دومین مطلب هم اهتمامی است که شیعه نسبت به قبور حضرات معصومین علیهم السلام دارد. یک امامزاده در یک روستا احترامی مردم به او می گذارند که وهابی ها در مدینه به پیامبر صلی الله علیه و آله نمی گذارند.

زیارت و احترامی که شیعه نسبت به قبور ائمه معصومین علیهم السلام می گذارد خار در چشم وهابیان شده است. پیاده روی از نجف به کربلا این قدر وهابیان را به وحشت و ترس انداخته است که سامرا را تخریب کردند و همین گلدسته خراب که قابل ترمیم و مرمت نبود را دوباره به کلی متلاشی کردند و این هم خار در چشم آنها شده است. لذا بحث زیارت اهمیت دارد.

در میان امامان اولین و بالاترین زیارت دنیوی و اخروی برای سیدالشهدا علیهم السلام است. نداریم زیارتی مثل زیارت سیدالشهدا علیه السلام از جهت آثار دنیوی و اخروی. بعد از زیارت سیدالشهدا علیه السلام زیارت علی بن موسی الرضا علیه السلام دارای آثار و برکات فوق العاده دنیوی و اخروی است.

ما چند دغدغه در زندگی داریم. اگر خدا این دغدغه ها را گذاشته است راه درمان را هم برای ما گذاشته است. لذا برای ما چیزی به نام بن بست وجود ندارد. خدا اگر دغدغه و ابتلا گذاشته است راه درمان را هم گذاشته است. این قدر در دنیا غصه های زیبا داریم که بعضی ها به دنبال غصه های زشت می روند. یک سری غم و غصه ها هست که زیبا است و خوب است این غم ها را داشته باشیم.

بعضی از غم و غصه های زیبا را عرض می کنم: اول اینکه ما یک سری حوائجی داریم و غممان است. به حاجت هایمان می رسیم؟ این یک غصه است و درمان هم دارد. به خدا می گوید: از دو حال خارج نیست. یا می گویی به صلاح نیست یا به صلاح هست. به صلاح چه کسی نیست؟ من یا تو؟ اگر به صلاح تو نیست به من ربطی ندارد. اگر می گویی به صلاح من نیست به صلاحم کن و بده. چرا بعضی ها کوتاه نظر هستند.

یک غم دیگر داریم که این است آیا عاقبت به خیر می شویم؟ ما نیاز به یک پشتوانه داریم کسی که به او تکیه کنیم و حرکت کنیم. مهم ترین غم غم یار امام زمان عجل الله تعالی فرجه است. داریم پیر می شویم و می ترسم که بمیرم و آقایم را نبینم. چه غم زیبا و قشنگی است. علی بن مهزیار اهوازی این غم را داشت.

راه درمان غم و غصه ها

برای درمان تمام این دردها و دردهای دیگر و دردهای کوچک و بزرگ زیارت با معرفت علی بن موسی الرضا علیه السلام است. با یک نگاه به ضریح ائمه معصومین علیهم السلام مشکلاتمان حل می شود. لذا وقتی زندگی هایتان آفت زده می شود به حرم امام رضا علیه السلام بروید و بنشینید در حرم و اگر نماز هم حال نداری بخوانی نخوان فقط بنشین. امام رضا علیه السلام خیلی آقا هستند. زیارت امام رضا علیه السلام مشرف می شوید می گویید آقا شما جواب سلام من را می دهید من کر هستم و نمی شنوم.

او امام است. اطاعتش واجب است. غریب است و شهید است. اگر با این چهار ویژگی امام رضا علیه السلام را زیارت کردی درست است. در زیارت جوادیه هم می گوید: سلام بر کسی که قلب شیعه بخاطر غربت او شکسته است. اگر غربت به معنای دور بودن از اجداد طاهرینشان است که چیز دیگری است ولی اگر به معنای این است که خادم و زائر ندارد باید به بقیع بروی و غربت را در آنجا درک کنی. در زیارت جوادیه یک جمله دیگری است که می فرماید: امام رضا باعث شادی قلب است. کسی که امام رضا علیه السلام را زیارت کند گرفتاری هایش برطرف می شود. جمله دیگر “السلام علی الامام الرئوف” است. سلام بر آن آقایی که ایجاد هیجان برای روز عاشورا می کند.

حجت الاسلام مومنی: زیارت امام رضا(ع) غم و غصه ها را از بین می برد

منبع: وارث


فرم در حال بارگذاری ...