« اسب تروای آمریکا علیه ایرانسوءظن به خدا، خصوصیت مشترک منافقین و مشرکین »

مجتهدی که روحیه انقلابی ندارد؛ جامع الشرایط نیست!

نوشته شده توسطرحیمی 13ام اسفند, 1395

کلیپ تصویری | مجتهدی که روحیه انقلابی ندارد؛ جامع الشرایط نیست!

متن کلیپ:

 و امّا مسئلۀ انقلابی بودن. ما برداشتمان دوستان این است که کسانی که بر طبق آن چیزهایی که معمولاً در کتب اصول به عنوان شرایط اجتهاد ذکر می‌کنیم، می‌گوییم مجتهد و صاحب‌نظر و دارای حقّ رأی و فتوا هستند و می‌بینیم که رأی و فتوا هم دارند، ما می‌بینیم برخورد اینها با مسائل اسلام و منابع فهم اسلام دو نوع برخورد است. ما اینطور فکر می‌کنیم و اینطور معتقدیم.

اسلام از روز اول یک انقلاب بود و باید همچنان به عنوان یک آئین انقلابی تا ابد بماند. برای درک یک آئین انقلابی روحیۀ انقلابی لازم است. عرض ما این است، ما روی این تکیه هم داریم. می‌گوییم یک فردی که روحیۀ انقلابی ندارد، ضعف نفس دارد، محافظه‌کاری، محافظه‌کار بار آمده است این اگر تمام ویژگی‌های دیگری را هم که در کتاب‌ها برای یک مجتهد می‌شمریم دارا باشد، در فهم بُعد انقلابیِ اسلام توانایی کافی نخواهد داشت.

در حقیقت ما اینطور بگوییم با صراحت که برای اینکه یک مجتهد مجتهدی باشد واجد شرائط، می‌خواهیم یک شرط اصلاً اضافه کنیم. بگوییم مجتهد باید دارای روحیۀ انقلابی باشد تا درست مجتهد باشد. این، این قیدی است که ما به عنوان یک مبنا برای اصول‌الفقه پیشنهاد می‌کنیم. 

بیان معنوی

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: تسنیم [عضو] 
5 stars

سلام
صحیح. اگر اجتهاد باشد ولی اصل انقلابی بودن نباشد اجتهاد خالی به درد نمی خورد اجتهاد باید باشد شکی نیست اما انقلابی بودن تضمین اجتهاد شخص است .
در پناه امیرالمومنین

1395/12/14 @ 18:39
نظر از: ط.جمالی [عضو] 
5 stars

باسلام
احسنت
بسیار عالی
موفق باشید

1395/12/13 @ 20:35


فرم در حال بارگذاری ...