« زمزمه‌های جانسوز شهید مدافع حرم لحظاتی پیش از شهادت + فیلمسه چیزی که به خدا شکایت می کنند »

شش کاری که بهشت را برای شما تضمین میکند!

نوشته شده توسطرحیمی 14ام مرداد, 1396

 

استاد علوی تهرانی:
پیامبر صلوات الله علیه فرمودند شش کار را انجام دهید من بهشت را برایتان تضمین می کنم:

1- دروغ نگویید

2- خیانت نکنید

3- به حرام نگاه نکنید

4- به نامحرم نگاه نکنید

5- ظلم نکنید

6- امانت را برگردانید.

جشن میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی،  شعرخوانی صابرخراسانی و  مداحی کربلایی محمد فصولی، کربلایی حسین محمد و سید محمدرضا نوشه ور و با حضور جمعی از خادمان حرم امام رضا علیه السلام  در حسینیه شهدای بسیج برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی را می خوانید:

ما افراد نمازخوانی هستیم ولیکن با نماز خواندن به ما مومن نمی گویند. الصلاة عمودالدین، الصلاة معراج المومن، نماز موجب عروج انسان است. مومن به واسطه ی نمازش به معراج  باید برود.یعنی به عالم شهود برسد.”  كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ”1  به حقایق عالم به واسطه نماز می رسد.

شخصی آمد محضر رسول اکرم صلوات الله علیه  و عرض کرد:

آقاجان ،بهشت را برای ما تضمین کنید!

حضرت فرمودند: شش کار را انجام دهید من بهشت را برایتان تضمین می کنم:

1- دروغ نگویید 2- خیانت نکنید  3- به حرام نگاه نکنید  4- به نامحرم نگاه نکنید  5- ظلم نکنید  6- امانت را برگردانید. 

اینجا سوال پیش می آید که پس نماز و روزه و حج چه می شود؟

این دقیقا تفاوتی است که ما با مکتب پیغمبر اکرم صلوات الله علیه داریم؛ جامعه ی ما نماز می خواند اما نمازش  تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَر2  نیست چون آن شش مطلب را ابتدا در خودش ایجاد نکرده است. اگر بخواهد صلاة معراج المومن باشد، باید اول آن شش مطلب ایجاد شده باشد. آن شش مطلب زیر ساخت هر انسانی است. آنگاه بنایش می شود نماز و روزه. نماز براساس آن شش مورد، معراج المومن می شود.

خداوند در حدیث قدسی می فرماید:

” الصوم لى وأنا اجزى علیه"3؛ روزه برای من است و خودم جزای روزه هستم .یعنی آخر روزه من هستم نه بهشت من .” فَمَن کانَ یرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یشْرِکْ بِعِبادةِ رَبِّهِ أَحَدا"4 ؛ اگر کسی می خواهد به لقا پروردگار برسد، کدام عمل صالح تو را به خدا می رساند؟ فرمود آن عملی صالحی که تو را به من می رساند، روزه است. چرا ما از روزه گرفتن اینقدر کسالت داریم؟ چرا از روزه فراری هستیم؟ دلیلش این است که ما آن زیرساخت را نداریم. تا آن زیر ساخت درست نشود،نماز و روزه در ما هیچ تاثیری و تغییری ایجاد نمی کند.

بنابراین مسئله صدق بسیار اهمیت دارد و در مقابل صدق، دروغ قرار دارد.

دروغگو ملعون است

دعای پیغمبر اکرم صلوات الله علیه این بود:

اللَّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبِي مِنَ النِّفَاقِ وَ عَمَلِي مِنَ الرِّيَاءِ وَ لِسَانِي عنَ الْكِذْبِ‏                  

اى خدا دلم را از نفاق پاك كن و عملم را از رياء و زبانم را از دروغ

چرا جامعه ی دینی ما اینقدر به دروغ مبتلا است؟ تا این مورد درست نشود الباقی موارد هم درست نمی شود. ما سیمنارها و موسساتی را برای پایش نماز داریم، زکات داریم، اما متاسفانه یک سمینار برای دروغ نمی گذاریم. این را درست کنیم. می آیند می گویند حاج آقا به جدت اگر با این اوضاع اقتصادی در بازار دروغ نگوییم نمی شود. از جد ماهم مایه می گذارد تا یک منکر را تثبیت کند؛ می گوید نمی شود، در حالی که پیغمبر صلوات الله علیه دعایش از حضرت حق این است: طهر لسانی عن الکذب.

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ان شالله می آید و یکی از رسالت ایشان این است که در دعای ندبه می خوانیم : “ايْنَ قاطِع حَبائِل الكِذْب و الإفْتِراء” کجاست باطل کننده دروغ؟ یکی از کسانی که حضرت با آنها موجه می شوند، دروغگو ها هستند، با اینها هیچ میانه ای ندارد.

از نظر مکتب قرآن دروغگوها ملعون هستند. فقط شیطان ملعون نیست؛ “لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ"5 ؛ لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم. ملعون یعنی دور از رحمت خدا.

شیطان بر چه کسی مسلط می شود؟ هل أُنَبِّئُکمْ عَلى مَنْ تَنَزَّلُ الشَّياطِينُ، تَنَزَّلُ عَلى کلِّ أَفّاک أَثِيم6؛ آيا به شما خبر دهم که شياطين بر چه کسى نازل مى شوند؟  آنها بر هر دروغگوى گنهکار نازل مى گردند.

هرجا می خواستید ببینید شیطان کجاست، ببینید دروغگو کجاست.

 إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدي مَنْ هُوَ کاذِبٌ کَفَّارٌ 7 

خداوند کسانی را که دروغگو و ناسپاسند را هرگز هدایت نمی کند.

إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ 8 

خداوند،کسانی را که دروغ می گویند و اهل اسراف هستند را هرگز هدایت نمی کند.

در حالی که منشأ هدایت سیدالشهدا علیه السلام هستند. پیاده به حرم سیدالشهدا علیه السلام می رود و باز می گردد، ولی هیچ استفاده ای نمی کند؛ چرا؟ چون مهارت دروغ دارد. دروغگویی را اصلاح نکرده است. کسی که دروغگو باشد، منشا هدایت نمی تواند او را هدایت کند. مانع وجود دارد، آن مانع را باید برطرف کرد آنگاه محضر حرم سیدالشهدا علیه السلام شرف یاب شو و آنگاه از این هدایتگری عالی، بهره ها ببر.

منافقین

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقينَ  وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ 9

ای پیامبر با کافران و منافقان بستیز و بر آنان سخت بگیر و جایگاه آنهاجهنم و بد سرانجامی است .

منافقین دچار عذاب هستند. هجده نوع عذاب در قرآن آمده است. عذاب عظیم، عذاب مقیم، عذاب حریق و… اما بدترین نوع عذاب،” عذاب الیم ” است. عذاب دائمی به همراه درد و هرگز کم نمی شود و سه ویژگی دارد که در دعای کمیل می خوانیم.

چه کسانی دچار عذاب الیم می شوند؟

و بشرالمنافقين بان لهم عذاب اليم10 ؛

به منافقين بشارت بده كه براي آنها عذاب دردناك است.

إِنَّ الْمُنافِقينَ فِي الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصيراً11 

همانا منافقان در طبقه زیرین جهنم هستند و هرگز برای آنان یاوری نخواهی یافت.

چرا هرگز یاوری ندارند؟ زیرا آنها خدا را فراموش کردند، خدا نز آنها را فراموش کرد.

وَ لا تَکُونُوا کَالَّذينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ12 

و مانند کسانى نباشید که خدا را از یاد بردند و خدا هم حقیقت خودشان را از یادشان برد تا آن که ندانستند که کیستند و چه باید بکنند. اینان از مسیر بندگى خدا خارج شده اند .

تنها دینی که منافق دارد،اسلام است. یهودیان و مسیحیان منافق ندارند، دلیلش این است که آنها کلا باطل هستند. منافق در جایی می آید که یک حقی وجود داشته باشد و تنها دین حق اسلام است.

 

 جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقينَ ؛ کفار دشمنان خارج از دین هستند  و منافقین دشمنان داخل دین هستند. اینها در پایین درجه از جهنم هستند و یار ندارند.

 

اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لَا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ13 

برای آنان طلب آمرزش کنی یا نکنی (تفاوتی ندارد) اگر برایشان هفتاد بار هم آمرزش بخواهی، هرگز خدا آنان را نمی آمرزد و این به جهت آنست که آنان به خدا و رسولش کفر ورزیدند و خداوند گروه تبهکار را هدایت نمی کند.

 

منافقین چه کسانی هستند؟

پیامبر اکرم صلوات الله علیه فرمودند: 

سه خصلت است كه در هر كه باشند منافق است، هرچند اهل روزه و نماز باشد و خودش را مسلمان بداند :

1- كسى كه هرگاه به او اعتماد شود خيانت ورزد 

2-هرگاه سخن گويد دروغ گويد 

3-هرگاه وعده دهد خُلفِ وعده كند.

 

داستانی از امام رضا علیه السلام

روزی جوانی برای دیدن امام رضا علیه السلام به مدینه رفت، برای غسل زیارت رفت حمام. داخل حمام مى‏ خواست کسى بدنش را کیسه بکشد، نگاهى به اطراف انداخت و چشمش به رخسار پر مهر امام هشتم علیه السلام افتاد، آنگاه از امام خواهش کرد و گفت: 

آقا اگر ممکن است پشتم را کیسه بکشید…

امام رضا علیه السلام  هم بدون هیچگونه تکبّرى، خواسته آن مرد ناشناس را بر آورده کردند و کیسه را بدست گرفته و او را شست و شو دادند.

در این بین افرادى وارد حمام شدند و بر آن حضرت با خطاب یابن رسول الله سلام کردند. آن مرد غریب که متوجّه اشتباه خود شده بود، با دستپاچگى از جاى برخواست و از حضرت معذرت ‏خواهى کرد..

ولی حضرت به او امر کردند که بنشین تا کارم تمام شود و همینطور هم شد.

امام فرمودند تو به گردن ما حق داری، از ایران برای دیدن ما آمده ای و این دلیل به گردن ما حق دارید، من خواستم بخشی از آن حق را ادا کنم ؛ آنگاه فرمود:من هرکسی که به زیارتم بیاید، در سه جا جبران می کنم و به دیدنش می روم.

 پی نوشت:

1 سوره انعام آیه 75

2 سوره عنکبوت آیه 45

3 بحارالانوار، ج 96 ، ، ص 255

4 سوره کهف، آیه 110

5سوره  آل عمران آیه 61

6 سوره شعرا آیه 221-222

7 سوره زمر آیه 3

8 سوره غافر آیه 28

9 سوره توبه(برائت) آیه 73

10 سوره نساء آیه 138

11 سوره نساء آیه 145

12 سوره حشر آیه 19

وارث


فرم در حال بارگذاری ...