« ۲۰ جمله از رهبر معظم انقلاب درباره عزاداری سیدالشهداء علیه السلاماین نغمه ات کی به گوش جهان میرسد... »

شهر بوی محرمت را گرفته است یاحسین علیه السلام+ عکس/ashura

نوشته شده توسطرحیمی 19ام مهر, 1394


حال و هوای شهر بروجرد بوی محرم است. چند روز به رسیدن ماه محرم باقی مانده، ماه عزاداری امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش و همه ارادتمندان خود را برای رسیدن این ماه آماده کرده اند و همه جای شهر رنگ و بوی محرم به خود گرفته است.

به گزارش بازتاب بروجرد چند روز تا رسیدن ماه محرم باقی مانده و شهر بوی محرم می دهد و باز هم بار دیگر ماهی فرا می رسد که عاشقان سید الشهداء علیه السلام خالصانه عشق و ارادت خود را به اهل بیت علیه السلام نشان می دهند.

از چند روز پیش حسینیه ها، مساجد، تکایا خود را برای ماه محرم آماده کرده اند و با سیاهپوش کردن این مکانها همه جای شهر سیاهپوش و عزادار شده است.

در همین روزهای باقی مانده تا ماه محرم بازار بروجرد رنگ و بوی خاصی به خود گرفته چرا که بیشتر لوازم مورد نیاز برای برگزاری مراسم های مختلف عزارداری در بازار بروجرد وجود دارد.

با ورود به بازار بروجرد بوی عود و گلاب و صدای نوحه و مداحی رسیدن ماه محرم را یادآوری می کند و انواع پرچم های سبز و سیاه، طبل، لباس های مشکی، لباس های کودکان و نوزادان ویژه محرم ، انواع شمع، چراغ، زنجیر و سربندهای عاشورایی در بازار به چشم می خورد.

کودکان زیادی در بازار دیده می شوند که اصرار به خرید طبل های کوچک و پرچم ها می کنند چرا که عشق به حسین علیه السلام در سینه همه نهفته است و همه دوست دارند در این ماه عاشقانه ارادت خود را ابراز نمایند.

البته خرید لوازم و مواد غذایی برای پخت انواع نذورات در این ایام فراوان دیده می شود به طوری که بسیاری از خانواده ها تلاش دارند تا در ایام محرم با پخت نذری و پخش کردن ان در میان هیئت ها و عزاداران ، نذر خود را ادا کنند.

پخت حلیم، شله زرد، حلوا و غذاهای دیگر در بروجرد در ایام محرم تهیه و در بین عزاداران توزیع می شود. نوجوانان و جوانان زیادی دیده می شوند که خالصانه در حال بستن پارچه های سیاه به در و دیوار تکایا و حسینیه ها هستند و می کوشند تا امسال این مراسم بهتر و باشکوهتر از سالهای قبل برگزار گردد.

با دیدن این همه شور و حال برای رسیدن محرم به خود افتخار می کنیم که جوانان و نوجوانان عاشقانه برای رسیدن ایام محرم می کوشند و در عزای حسین علیه السلام بر سر و سینه می زنند.

البته بسیاری از مردم بروجرد در ایام محرم قسمتی از منزل خود را با سیاهپوش کردن به عنوان سقاخانه پذیرای بسیاری از عزاداران در شب و روز محرم هستند به طوری که بسیاری از خانواده ها در ایام محرم به سقاخانه ها رفته و ساعتی را در آنجا عزاداری می کنند.

از چند روز پیش و قبل از رسیدن ماه محرم بسیاری از خانواده ها سقاخانه ها خود را با پارچه های سیاه برای رسیدن محرم آماده کرده اند.

از جمله برنامه های دیگر در بروجرد این است که خانواده های بروجردی به منزل تاریخی آیت الله بروجردی واقع در خیابان صفا می روند و علاوه بر طلب حاجت ساعتی را در آنجا به عزاداری می پردازند.

برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی، راه اندازی کاروان اهل بیت علیه السلام ، حرکت دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی از دیگر برنامه های مهم در ایام محرم در بروجرد است.


فرم در حال بارگذاری ...