« اخلاق سرمايه سلامتىمرگ به دست کیست؟ »

شیخ نمر کیست؟؟

نوشته شده توسطرحیمی 17ام فروردین, 1392

 


 كمتر كسي را مي توان در عربستان يافت كه شيخ نمر باقر النمر را نشناسد، همه زبان گزنده او عليه آل سعود و مبارزات وي عليه رژيم سعودي را مي شناسند.


شيخ “نمر باقر النمر” روحاني شيعي برجسته عربستاني، در سال 1379 هجري قمري مصادف با 1968 ميلادي، در شهر “العواميه” در استان القطيف در شرق عربستان در خانواده اي اهل علم و دين به دنيا آمد كه از آن علمايي چون “آيت الله شيخ محمد بن ناصر آل نمر” (قدس سره) و خطباي حسيني چون جدش حاج “علي بن ناصر آل نمر” سر بر آورده بودند.
تحصيلات مقدماتي خود را در همان شهر العواميه به پايان رساند و در سال 1400 هجري قمري مصادف با 1989 ميلادي، براي آشنايي نزديك تر با انقلاب اسلامي ايران و تحصيلات حوزوي ابتدا به ايران مهاجرت كرد تا در تهران در حوزه علميه حضرت قائم(عج) حضور پيدا كند كه در همان سال توسط آيت الله سيد محمدتقي مدرسي در تهران تأسيس شده بود.

شيخ نمر پس از 10 سال تحصيل در حوزه علميه حضرت قائم(عج)، عازم سوريه شد و در حوزه علميه حضرت زينب(ع) براي ادامه تحصيلات حوزوي و علوم ديني نام نوشت و در حضور اساتيد اين حوزه به تحصيل پرداخت.

وي دوره كتاب هاي اصولي از جمله “اصول” المظفر، “رسائل” شيخ انصاري و “كفاية” آخوند خراساني را گذراند و در علم فقه نيز “اللمعة الدمشقية” نوشته شهيد اول، “جامع المدارك” خوانساري، “مكاسب” شيخ انصاري و “مستمسك العروة الوثقي” سيد حكيم و ديگر كتاب هاي فقهي را مطالعه كرد.

شيخ نمر در طول مدت تحصيل علوم حوزوي خود در تهران و سوريه در محضر اساتيد مختلفي حضور يافت، از جمله:

- بحث خارج نزد آيت الله سيد محمدتقي مدرسي در تهران

- بحث خارج نزد آيت الله سيد عباس مدرسي در سوريه

- بحث خارج نزد آيت الله خاقاني در سوريه

- دروس عالية نزد علامة شيخ صاحب الصادق در تهران

- درس “لمعة” نزد علامة شيخ وحيد افغاني

همچنين اخلاق را نزد آيت الله شيرازي در شهر مقدس قم فراگرفت و به اين ترتيب به درجات بسيار بالايي در اجتهاد دست يافت و اجازه تدريس در مراكز علوم ديني و مذهبي را پيدا كرد.

وي اكنون از جمله معروف ترين و شايسته ترين مدرسان علوم مذهبي و ديني در حوزه هاي علميه به شمار مي آيد كه حتي در حوزه هاي علميه ايران و سوريه به تدريس كتاب هايي همچون كتاب “اللمعة الدمشقية” و كتاب “جامع المدارك” و “مستمسك عروة الوثقي” و “الحلقات” شهيد سيد محمدباقر صدر پرداخته است.

شيخ نمر سال ها اداره حوزه علميه حضرت قائم(عج) در تهران و سوريه را برعهده داشت و تلاش بسياري براي توسعه و پيشرفت اين مراكز انجام داد.

پس از بازگشت به عربستان مركز مذهبي “الإمام القائم(عج)” را نيز در العواميه تأسيس كرد كه در واقع سنگ بناي “مركز اسلامي” در سال 1422 هجري قمري مصادف با 2011 ميلادي بود.
خصوصيات اخلاقي آيت الله

از جمله خصوصيات اخلاقي وي را بايد بلندمنشي و وسواس او در مراعات و حفظ اصول و مبادي و ارزش هاي ديني ملاحظه كرد كه بازتاب آن به خوبي در خط مشي فكري و جهادي اش آشكار است.

همچنين شيخ، از ديدي باز و آگاه نسبت به حوادث جاري پيرامون خود چه در عربستان و چه در منطقه برخوردار است و همين موجب شده تا داراي ديد تحليلي دقيقي از جريان امور در عرصه هاي اجتماعي و سياسي باشد كه يكي از دلايل آن بنا به گفته وي ارتباط عميق وي با قرآن و اهل بيت عليهم السلام است كه همواره روشنگر راه وي در زندگي بوده اند.

فعاليت هاي سياسي و بازداشت ها توسط رژيم سعودي

رژيم عربستان سعودي در حالي شيخ نمر باقر النمر را در هفته جاري بازداشت كرد كه پيش از اين نيز دو بار و طي سال هاي 2006 و 2008 ميلادي، شيخ را بازداشت كرده بود.

نخستين بازداشت شيخ نمر به مي 2006 ميلادي بازمي گردد، هنگامي كه شيخ به محض بازگشت از سفر كوتاه مدتش به بحرين و بازگشت به عربستان، به دليل مشاركت در همايشي بين المللي قرآن كريم از سوي نيروهاي امنيتي رژيم سعودي بازداشت شد.

اتهام شيخ اين بود كه در اين همايش، در عريضه اي، از رژيم سعودي خواسته بود به “قبرستان بقيع” رسيدگي كرده، مذهب “تشييع” را به رسميت شناخته و شيوه هاي آموزشي و درسي كنوني حاكم بر عربستان را تغيير داده يا لغو كند؛ همين.

اما بازداشت مجدد شيخ نمر، به 23 آگوست 2008 ميلادي بازمي گردد كه در شهر “القطيف” به دست نيروهاي امنيتي رژيم سعودي بازداشت شد. اين بار اتهام شيخ براي بازداشت بنابر ادعاي رژيم سعودي درخواست از شيعيان مناطق شرقي عربستان براي آماده شدن به منظور دفاع از خود و جامعه خويش بود كه رژيم ادعا مي كرد، اين سخنان نمر به معني تحريك شيعيان عربستاني براي جدايي از حكومت مركزي بود.

رژيم سعودي از بيم قيام مردمي و خشم و غضب شيعيان مناطق شرقي عربستان شيخ نمر را 24 ساعت پس از بازداشت آزاد كرد.

اين روحاني برجسته عربستاني يك بار ديگر در مارس 2009 ميلادي در معرض بازداشت قرار گرفت.

ديدگاه هاي نمر در قبال آل سعود

شيخ نمر همواره در خطابه هايش رژيم سعودي را به اعمال “سياست هاي تبعيض آميز طايفه اي سازمان يافته و منظم به ويژه در مناطق شرقي عربستان و به خصوص در دو منطقه “الاحساء” و “القطيف” متهم مي كرد كه حدود يك قرن است، بر اين مناطق حاكميت دارد.

وي همواره و بارها تأكيد داشته كه از گفتن كلام حق، بيم و واهمه اي ندارد حتي اگر در اين راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شديدترين شكنجه ها و آزارها و اذيت ها تا سرحد شهادت قرار گيرد.

شيخ نمر توهين به كرامت شهروندان عربستاني به ويژه شهروندان شيعي عربستان كه از ديد رژيم سعودي شهروندان درجه دو اين كشور به شمار مي آيند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندي هستند، رد و تأكيد مي كند كه از كرامت و حقوق شهروندان شيعي عربستاني حمايت خواهد كرد.

وي بارها در اين ارتباط تأكيد كرده است كه در خط اول رويارويي با ظلم و جور رژيم سعودي قرار مي گيرد چون اعتقاد دارد بدون مبارزه و تلاش نمي توان به حقوق مورد نظر خود دست يافت و عدالتي در كشور برقرار نخواهد شد و شهروندان نمي توانند آزاد زندگي كنند.

شيخ نمر در اين باره در سخنان خود با استناد به خطبه “جهاد” اميرالمؤمنين علي(ع) تأكيد دارد كه به عدالت جز از طريق جهاد دست نخواهيم يافت و حق جز با از خود گذشتگي و جهاد و شجاعت به دست نخواهد آمد.

وي در خطبه هاي نماز جمعه خود نيز بارها گفته است كه شيعيان عربستان، ديگر در برابر توهين ها و تعدي ها و تجاوزات آل سعود سكوت نخواهند كرد و در اين باره خطاب به آل سعود گفت كه “ما ساكت نمي مانيم كه هر آنچه بخواهيد بر سر ما بياوريد؛ هر آنچه بخواهيد انجام دهيد و كرامت و شخصيت ما را كه با ارزش ترين چيز در زندگي ماست، زير پا بگذاريد".

شيخ نمر همچنين از مطبوعات و رسانه هاي سعودي به دليل وابستگي و تبعيت آنها از رژيم سعودي و تبديل شدن آنها به بوق تبليغاتي آل سعود به شدت انتقاد مي كند.

وي تصريح مي كند كه مفتي هاي وهابي، ساخته و پرداخته آل سعود هستند. به گفته شيخ نمر، آل سعود به مفتي هاي وهابي پول مي دهند تا با دامن زدن به اختلافات طايفه اي و مذهبي و ايجاد اختلاف بين شيعيان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول كنند و با ايجاد تفرقه مذهبي و طايفه اي و قبيله اي به حاكميت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروت هاي آن ادامه دهند.

شيخ نمر النمر در يكي از خطبه هايش به خاطر مواضع و ديدگاه هاي تندش در قبال رژيم سعودي گفت كه “مي دانم فردا براي بازداشت من به سراغ خواهيد آمد. خوش مي آييد! اين منطق و راه و روش شماست: “بازداشت” و “شكنجه” و “كشتار"؛ ما از قتل و كشتار نمي هراسيم. ما از هيچ چيز نمي ترسيم.”

وي در قبال سركوبگري هاي رژيم سعودي و مخالفت اين رژيم با برگزاري تظاهرات مسالمت آميز و تجمع هاي اعتراض آميز تأكيد مي كرد كه “همواره به دنبال راه هاي ديگري براي ادامه اعتراضات خود و احقاق حقوق مان خواهيم بود و تظاهرات، يكي از اين راهكارهاست".

اين روحاني عربستاني را بايد از جمله دشمنان سرسخت “نايف بن عبدالعزيز” ولي عهد سابق رژيم سعودي برشمرد. شيخ نمر، همواره انتقادات شديدي را به وي وارد مي كرد.

وي در يكي از خطابه هايش شاهزاده نايف بن عبدالعزيز را به علت شدت خشونت و قساوت و ظلمش عليه مردم عربستان به طور اعم و شيعيان به طور اخص، طاغوت و ستمگري خواند كه در قبرش شكنجه خواهد شد و آتش او را خواهد سوزاند و كرم ها او را خواهند خورد. او در همين خطبه تأكيد كرد كه از مرگ نايف خوشحال خواهد شد.

وي همواره در خطبه هاي نمازجمعه و خطابه هايش نه تنها از آل سعود انتقاد مي كند بلكه از منتقدان سرسخت برخي از رژيم هاي عربي حوزه خليج فارس از جمله آل خليفه است.

 

نظر از: انصاریان [عضو] 
انصاریان

خزان زود هنگام و كبود شدن ياس بوستان پيامبر ، تسليت باد .

1392/01/18 @ 08:13


فرم در حال بارگذاری ...