« اهمیت ویژۀ «زندگی بهتر » در کلام استاد پناهیانایمان به خدا محور سعادت است. »

ضعف مديريت و سوء تدبير حداقل ماجراست/ سعودي ها به دنبال جنگ بين تمدن‌ها هستند

نوشته شده توسطرحیمی 5ام مهر, 1394

حجت الاسلام پناهيان با اشاره به فاجعه منا بر اينکه ضعف مديريت و سوء تدبير حداقل ماجراست تاکيد کرد و اظهار داشت: آنها به دنبال جنگ بين تمدن‌ها هستند اما ما به دنبال چنين جنگي نيستيم.

حجت‌الاسلام رضا پناهيان، کارشناس مسائل مذهبي در مراسم گراميداشت شهداي منا که عصر امروز با حضور جمعي از خانواده‌هاي قربانيان در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، با بيان اينکه نمي‌توان قبول کرد وقوع فاجعه منا ناشي از ضعف مديريت دولت عربستان اتفاق افتاده باشد، اظهار داشت: اگر شما خودتان از مسيري که اين قتل عام در آن انجام گرفته، يک بار در سال‌هاي اخير عبور کرده باشيد، مي‌توانيد ضعف مديريت دولت عربستان را قبول کنيد چرا که ضعف مديريت امکان قتل عام 2 هزار نفر را ندارد آن هم با مردماني که آرام‌ترين پياده‌روي را انجام مي‌دهند.

وي ادامه داد: پياده‌روي در منا آرام‌تر از پياده‌روي در کنار خانه کعبه است و حتي اين پياده‌روي آرام‌تر از سعي صفا و مروه است و زير نظارت دوربين‌هايي که تمام مسير را کنترل مي‌کنند، انجام مي‌شود و اگر کوچکترين شعاري عليه ايادي استکبار داده شود، با آن برخورد مي‌شود.

اين کارشناس مسائل مذهبي افزود: در اين مراسم مردم انگيزه‌اي ندارند که همديگر را هل دهند و هيچ‌کس عجله‌اي براي رفتن ندارد. بنابراين اين مسير بر اثر بي‌خردي بسته نشده است و حتما تدبيري پيش سر آن بوده است چرا که برخي خبرهايي که از مسيرهاي مطمئن مي‌شنويم جرات بيان آن را نداريم.

پناهيان اظهار داشت:گاهي جنايت دشمنان آنقدر بزرگ است که نمي‌توان آن را باور کرد. مانند دروغ‌هاي بزرگي که مي‌گويند و نمونه آن موضوع هولوکاست و حمله تروريستي به برج‌هاي دوقلو است.بنابراين دروغ بزرگ به سختي قابل انکارند و مقصر برخي جنايات بزرگ را به سختي مي‌توان پيدا کرد.
وي ادامه داد: اگر دشمنان اسلام بر روي جاده‌هايي که از روي مسير عبورکنندگان به رمي جمرات ايستاده باشند و فکر کرده باشند که چگونه مي‌شود قتل عامي را رقم زد به سرعت به معادله ساده مي‌رسند و کافيست که از اين 3 راه که دو ميليون نفر قرار است از آن عبور کنند، دو راه بسته شود و بخشي از جمعيت در زير آفتاب سوزان به اندازه 5 دقيقه منتظر شوند و نه يک ساعت و 2 ساعت؛ اينها دست بالا گرفتند که ديگر مطمئن باشند تا فاجعه بزرگي رخ دهد.

pan style="font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif;">وي با بيان اينکه کساني که در اين فاجعه حضور داشتند حرف‌هاي ديگري مي‌زنند که آدم جرات بيان آن را ندارد، گفت: بخشي از عدم جرات به خاطر اين است که هنوز حاجيان ما در مکه هستند تا آنها از آنجا خارج نشوند، هيچ امنيتي ندارند.
اين کارشناس مسائل مذهبي با اشاره به کمبودهاي امسال مراسم حج، افزود: امسال علي‌رغم همه سال‌هاي قبل در آنجا بسته‌هاي آب توزيع نمي‌شود؛ هميشه بسته‌هاي آب توزيع مي‌شد و زير دست و پاها صدا مي‌داد در اين مراسم حجاج کم کم جان دادند و دوربين‌ها آنها را ديد ولي کسي به کمک آن ها نرسيد.
پناهيان با تاکيد بر اين که ضعف مديريت و سوء تدبير حداقل ماجراست، اظهار داشت:حتما اقداماتي انجام شده که منجر به وقوع اين مسئله شده است ولي اينکه بگوييم اين اقدامات ناخواسته بوده نمي‌توان به سادگي آن را باور کرد. اصلا شما مسلمان يا طرفدار حج هم نباشيد، از نظر سياسي، فرهنگي و ديني واقعيت اين ماجرا اجازه نمي‌دهد که ما بپذيريم اين فاجعه بزرگ چيزي جز يک قتل عام براي مسلمانان نبوده است.
وي ادامه داد: اين قتل عام يا توسط عوامل نفوذي جريان استکبار که در دستگاه حاکمه سعودي هستند يا توسط خود آن ها صورت گرفته است.
پناهيان افزود: حضرت امام خميني فرمودند که وهابيت آل سعود، کانون فتنه و جاسوسي عليه مسلمانان هستند و ايشان در مقدمه وصيت‌نامه خود گفتند که بايد در نوحه‌هاي محرم فرياد مرگ بر آل سعود سر داده شود. به هر حال اين اتفاق با کمک نفوذي‌ها در دستگاه هيات حاکمه آل سعود يا توسط خود آنها صورت گرفته باشد، بايد چرايي آن را مطرح کرد.
پناهيان با طرح اين پرسش که قتل عام منا در يک نقطه شريف چرا بايد صورت گيرد، يادآور شد: ماجرا همان ماجرايي است که آن ها از چند سال قبل بر طبل آن کوبيدند يعني ماجراي جنگ تمدن‌ها. ما به نبرد و گفت‌وگوي بين تمدن‌ها معتقد نيستيم چرا که گفت‌وگوي بين تمدن‌ها وقتي صورت مي‌گيرد که هر دو طرف اهل گفت‌وگو باشند؛ما اهل گفت‌وگو هم باشيم آنها اهل گفت‌وگو نيستند.
وي ادامه داد: آن ها اهل حمايت از آدم‌خوارها و گروه‌هاي تکفيري هستند. آنها زماني اداي گفت‌وگو را در مي‌آورند که فکر مي‌کنند مي‌توانند عوام‌فريبي کنند اما مي‌دانند که عوام‌فريبي جايي ندارد. آنها توسط ايادي خود کارگردان مي‌گذارند و دستور سربريدن از پشت دوربين‌ها از ناحيه او صادر مي‌شود. آنها اهل وحشيانه‌ترين رفتارهايي هستند که در طول تاريخ سابقه نداشته است. آن ها در مقابل دوربين‌ها جگر سربازي را در مي‌آورند و به دندان مي‌کشند يا دختر 3 ساله‌اي را به نرده بسته و والدين او را مثله مي‌کنند که اين صحنه‌ها تصادفي پخش نمي‌شود.
اين کارشناس مسائل مذهبي تصريح کرد: اينگونه افراد اهل گفت‌وگو نيستند و اصل ماجرا از سوي استکبار جهاني طراحي شده است و اين موضوع را در صحبت‌هاي آنها مي‌بينيم؛ وزير امور خارجه اسبق آمريکا در کتابي نوشته که ما داعش را راه انداختيم لذا امکان گفت‌وگوي بين تمدن‌ها وجود ندارد و ساده‌لوحي است اگر تصور کنيم که اين گفت‌وگو قابل تحقق است چرا که امکان گفت‌وگو با چنين تمدني که به اين نقطه رسيده وجود ندارد.
پناهيان با تاکيد بر اينکه ما به جنگ بين تمدن‌ها نيز معتقد نيستيم، تصريح کرد: چرا که تمدن حق خود را نشان مي‌دهد و تمدن باطل مضمحل مي‌شود و نيازي به نبرد ندارد لذا ما با تمدن غرب کاري نداريم و حتي يک موشک به زمين تبليغي و فکري به تمدن غرب شليک نکرده‌ايم.
وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران يک ريال براي روشنگري مردم اروپا شايد هزينه نکرده باشد، افزود: رايزن‌هاي فرهنگي ما فقط ادبيات فارسي به آنها ياد دادند و چنين کاري در توان و همت ما نيست لذا نبرد و جنگ سردي بين ما و آنها وجود ندارد؛ جز يک مرگ بر آمريکا که بعد از نماز سر مي‌دهيم چه جنگ سردي عليه آنها راه انداخته‌ايم؟ آنها مي‌خواهند نبرد بين تمدن‌ها را راه بيندازند که بمانند و از يک طرف 11 سپتامبر را به ما نسبت مي‌دهند و از طرف ديگر جرثقيل را بر خلاف حرکت باد مي‌اندازند و مي‌بينيم افرادي که در آن ماجرا سالم ماندند جنازه‌هاي آنها در کاورها جزو اموات به خانواده‌هايشان تحويل مي‌دهند. براي اينکه بگويند جنگ بين تمدن‌ها شکل گرفته است.
اين کارشناس مسائل مذهبي با اشاره به اظهارات بوش بعد از 11 سپتامبر گفت: جرج بوش بعد از 11 سپتامبر رسما گفت که جنگ صليبي بايد به راه بيفتد بنابراين جنگ بين تمدن‌ها دروغ است. ما با تمدني که مضمحل و از درون پوسيده شده چکار داريم که بجنگيم؛ غربي‌ها ادعا مي‌کنند که ما آنها را مضمحل کرديم در حاليکه جامعه‌اي که خانواده آن متلاشي شده اگر تمدنش را رها کنيد خود به خود از بين مي‌رود. آنها اگر از درون هم نپوسيده بودند ما نمي‌توانستيم آنها را از بين ببريم.
پناهيان ادامه داد: آنها مي‌خواهند جنگ را راه بيندازند تا بمانند يعني از يک طرف تکفيري‌ها را ايجاد کرده و از طرف ديگر به بهانه بمباران تکفيري‌ها آثار باستاني عراق و شام و يمن و ليبي را نابود مي‌کنند. جنگ وقتي رخ مي‌دهد که بين دو قدرت باشد در حالي که آنها قدرت نيستند؛ مگر ما غربي ها را تحريم کرديم که اينقدر فقير در جامعه آنها وجود دارد؟ البته اين موضوع ناشي از بي‌عرضگي ماست که راه چاره را به آنها نشان نداده‌ايم و نگفتيم که به نظام الهي روي آوريد و الا آن ها مي‌پذيرفتند.
وي گفت: در نظام ولايي لازم نيست جامعه نظام شيعي يا اسلامي داشته باشد. حضرت امام خميني (ره) به سران مسيحيت توصيه مي‌کردند که شما بايد امت مسيحي را نجات دهيد. نظام ولايي يک حرکت عقلاني براي پر کردن خلاء و آسيب‌هاي وحشتناک دموکراسي است.
اين کارشناس مسائل مذهبي با طرح اين پرسش که چرا آل سعود و دشمنان اسلام بايد مسلمانان را قتل عام کنند، افزود: آنها به دنبال جنگ بين تمدن‌ها هستند اما ما به دنبال چنين جنگي نيستيم. چرا ما بايد عليه يک بيماري محتضر بجنگيم؟
پناهيان با اشاره به حادثه منا يادآور شد: اگر اداره سفر 3 کيلومتري منا را به حجاج سپرده بودند صبح همان روز آن ها با موبايل‌هايشان به هماهنگي با يکديگر اين سفر را به سهولت انجام مي‌دادند. اگر مديريت آن منطقه دست نيروهايي بود که شهر کوچکي را اداره مي‌کردند، آنها بهتر از اين خيابان‌کشي مي‌کردند.
وي با اشاره به عدم امدادرساني از سوي نيروهاي آل سعود گفت: آنها حتي بعد از اين واقعه جلوي امدادرساني را گرفتند و اگر اجازه مي‌دادند به کاروان‌ها در مسير به حجاج خود آب‌رساني کنند، اين اتفاق نمي‌افتاد و کار پيچيده‌اي نبود.
اين کارشناس مسائل مذهبي با اشاره به مواضع مقتدرانه برخي کشورهاي اسلامي درباره فاجعه منا تاکيد کرد: برخي سياستمداران کشورهاي اسلامي متقدرانه مقابل آنها ايستادند و اميدواريم سياستمداران کشور ما نيز در اين عرصه از خود نام نيکي برجاي بگذارند. اگر وزير امور خارجه عربستان به ديدار برخي وزراي خارجه کشورهاي اسلامي برود حتما آنها او را نخواهند پذيرفت و براي خود ننگ مي‌دانند ولي وقتي وزير خارجه کشوري اسلامي به ديدار وزير خارجه عربستان مي‌رود و او نمي‌پذيرد آيا اين ماجرا براي او ننگ نخواهد بود؟ آن هم در شرايطي که همه به اين موضوع مشکوک هستند.
پناهيان يادآور شد: فاجعه منا ناشي از سوء تدبير نبود و تا برنامه‌ريزي نشده باشد، اين اتفاق به خودي خود رخ نمي‌دهد و با مختصري فيلم مي‌توان حقيقت را جستجو کرد. بعدا مشخص خواهد شد که آل سعود براي اينکه مطمئن باشند اين قتل عام صورت مي‌گيرد، چه اقدامات ايضايي ديگري کردند.
وي با بيان اينکه چه زماني جهان مسيحيت انگيزه دارد که با جهان اسلام در بيفتد، گفت: در فرانسه وقتي ايادي استکبار حادثه تروريستي را به نام اسلام رقم مي‌زنند و تندروهاي آنها اسلام را محکوم مي‌کنند، خانم‌هاي خانه‌دار آنجا قرآن مي‌خرند تا ببينند که اسلام چيست و همان ايام فروش قرآن در آنجا دو برابر مي‌شود چون مردم انگيزه جنگيدن با تمدن اسلامي را ندارند.
وي در پايان خاطر نشان کرد: آنها مي‌خواهند جنگ مصنوعي راه بيندازند که رقيب خود را که در حال قدرت‌ گرفتن است تضعيف کنند لذا چنين جنايت‌هايي را انجام مي‌دهند. بي‌شک حکام منحوس آل سعود به سرعت به بلاي آسماني دچار خواهند شد.

منبع: خبرگزاری موج


فرم در حال بارگذاری ...