« بانو امین که بود؟شغل اصلی زن/تایپ، کارمندی و فروشنگی، فعالیت «اجتماعی» نیست!/ اشرف کارها در عالم، مادر بودن و تربیت اولاد است. »

ظلم و ستم هیچ جایگاهی در نظام آفرینش ندارد.

نوشته شده توسطرحیمی 16ام فروردین, 1395

 

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با بیان این که این نظام آفرینش باطل و لغو نیست، گفت:

در هاضمه خلقت ستم جایی ندارد، نیرنگ، فریب و دو رویی را نظام قبول نمی‎کند.

به نقل از خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، در ادامه تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه احقاف گفت:

سوره مبارکه احقاف بعد از تبیین اصل تنزیل کتاب که از «الله»، است، «الله» مستجمع جمیع صفات است و تمام این صفات در قرآن ظهور کرده، و این صفات عزیزانه و حکیمانه در قرآن ظهور کرده است، اگر کسی با قرآن سر و کار داشته باشد اما از آن عزیزانه و حکیمانه بهره نبرد، از قرآن طرفی نبسته است.

وی افزود: این قرآن گرچه نزد خدای علی و حکیم بوده است، این قرآن همچون کتاب‎های استدلالی حوزوی و مدرسه‎ای نیست، اما برای تفهیم مردم نازل شده است، اصطلاحات علمی را به کار بردن با همه فهم بودن آن برای توده مردم هماهنگ نیست، بلکه به گونه‎ای سخن گفته است که همگان آن را بفهمند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که این نظام آفرینش نظام باطل، لغو و بازیگر نیست، ادامه داد: این نظام حدی دارد، انسان از بین نمی‎رود و مهاجر است، از داری به دار دیگر منتقل می‎شود، این نظام هم مهاجر است و مرگ از پوست به درآمدن است و نه پوسیدن، مرگ آخر خط نیست.

وی گفت: مرگ پلی بیش نیست، بلکه زیر پای شما است، مرگ بیش از پل زیر پای شما چیزی بیشتر نیست، اما خیال می‎کردند انسان تمام می‎شود، نظام آفرینش هم این چنین است، روزی فرامی‎رسد که آسمان‎ها و زمین به چیزی غیر از آن تبدیل شود، کل نظام مهاجر است و بنابراین انسان‎ها هم که در این نظام قرار دارند، مهاجر هستند.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: هیچ ذره‎ای از ذرات وجود انسان باطل را نمی‎پذیرد، همه ذرات وجود انسان به حق آفریده شده است، این غیر از عالمانه بودن است، ممکن است خداوند به گونه‎ای خلق می‎کرد که سم و غیرسم برای آن فرق نداشته باشد، فطرت هم همین طور است، هیچ کسی دروغ و فریب را نمی‎پذیرد.

وی بیان کرد: در هاضمه خلقت ستم جایی ندارد، نیرنگ، فریب و دو رویی را نظام قبول نمی‎کند، برخی خیال می‎کنند هر کاری را می‎شود در عالم کرد، نه هر کاری را در عالم نمی‎شود انجام داد، «مَا خَلَقْنَا ٱلسَّمَـٰوَ‌ٰتِ وَٱلْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَآ إِلَّا بِٱلْحَقِّ وَأَجَلٍۢ مُّسَمًّۭى»، آن اجل مسمی یک روزی می‎رسد و هر کس به پاداش خود می‎رسد.

صاحب تفسیر تسنیم با اشاره به آیه « قُلْ أَرَءَیْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ أَرُونِى مَاذَا خَلَقُوا۟ مِنَ ٱلْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْکٌۭ فِى ٱلسَّمَـٰوَ‌ٰتِ ۖ ٱئْتُونِى بِکِتَـٰبٍۢ مِّن قَبْلِ هَـٰذَآ أَوْ أَثَـٰرَةٍۢ مِّنْ عِلْمٍ إِن کُنتُمْ صَـٰدِقِینَ ﴿٤﴾»، خاطرنشان کرد: بگو برهان اقامه کنید یا کتابی از کتاب‎های آسمانی بیاورید که گفته باشد این بت‎ها سهم یا شرکتی در آسمان‎ها دارند، اگر دلیل عقلی و نقلی نداشتید، حرف‎هایی که معصومان گفتند آن‎ها را بیاورید.

وی گفت: در بخشی از آیات می‎فرماید شما دلیل ندارید، اما در برخی آیات می‎فرماید این سخنان شما اصلا برهان‎پذیر نیست، در پایان سوره مؤمنون می‎فرماید هر کس به غیر از خدا خدایی بخواند که هیچ برهانی درباره آن ندارد، حسابش با پروردگارش است، شرک برهان‎پذیر نیست.

منبع: رسا


فرم در حال بارگذاری ...